لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ریزش موی صورت در مردان

ریزش موی صورت و ریش در مردان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ریزش موی صورت در مردان به خصوص در اطراف گونه ها بسیار رایج است که نگهداری چنین ریشی را غیرممکن می کند. به این ترتیب، به جای نگه داشتن چنین ریشی، چنین مردانی تمایل دارند همه چیز را بتراشند. پیدا کردن لکه های طاسی در ریش می تواند یکی از ناراحت کننده ترین و ناامید کننده ترین احساسات یک مرد باشد.

ریش تکه تکه به سادگی ریشی است که تمایل به رشد ناموزون دارد، به خصوص روی گونه ها و چانه. در حالی که همه افراد دارای نواحی نازک تری در ریش خود هستند، ریش های تکه تکه با بخش های کوچک یا بزرگتر مشخص می شوند که کاملاً فاقد موهای صورت هستند.

این می تواند آزاردهنده باشد و ممکن است شما را به این فکر بیاندازد که حتی اگر سعی کنید هرگز نمی توانید ریش کامل بگذارید. برای برخی از مردان، بدون اینکه متوجه شوند، می‌توانند ریش تکه‌ای داشته باشند، زیرا موهای صورتشان همچنان در حال رشد است.

بدون دادن زمان برای رشد، ریش شما هرگز به پتانسیل کامل خود رشد نخواهد کرد. موارد دیگر باعث ایجاد ریش لکه‌دار می‌شوند و از ژنتیک گرفته تا سطح هورمون‌های رشد در یک فرد متغیر است.

شناسایی عاملی که باعث لکه دار شدن ریش شما شده است، شما را یک قدم به حل مشکل خود نزدیک تر می کند.

چرا ریش های من می ریزند؟

چیزهای زیادی وجود دارد که ممکن است باعث ریزش ریش شود، برخی از آنها قابل اصلاح هستند و برخی دیگر مانند ژنتیک باید با آنها زندگی کنید. برخی از مردان تمایل دارند فولیکول های موی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند.

به همین دلیل، چنین مردانی می‌توانند بدون اتکا به رژیم‌های رشد ریش، ریش‌های پرپشت و متراکم داشته باشند. به عنوان مثال، اگر موهای نازک‌تر و نازک‌تری روی سر خود دارید، ریش شما احتمالاً همین مسیر را طی می‌کند.

این کاملا ژنتیکی است و هیچ کاری نمی توانید برای اصلاح آن انجام دهید. وقتی صحبت از رشد ریش به میان می‌آید، تستوسترون وارد عمل می‌شود و فولیکول‌های مو به نوسانات و سطوح هورمونی حساس هستند. اگر متوجه شده اید که ریش شما نازک و تکه تکه شده است، باید با پزشک خود مشورت کنید تا هرگونه بیماری پزشکی را رد کنید.

با این حال، مهمترین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فقط به دلیل اینکه ریش شما نازک است، به این معنی نیست که سطح تستوسترون شما پایین است. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا شما ممکن است رشد موی تکه‌ای صورت را تجربه کنید.

ژنتیک

باور رایج در گذشته این بود که ژن‌های رشد ریش و مو از مادر منتقل می‌شوند، اما شواهد علمی خلاف این را می‌گوید که شما می‌توانید این ژن‌ها را از هر طرف به ارث ببرید.

اگر مردانی از طرف پدر یا مادر خود بتوانند ریش پرپشتی داشته باشند، این احتمال وجود دارد که شما هم بتوانید. اگر ریش آنها تکه تکه رشد کند، ریش شما نیز همینطور خواهد بود.

چیزی که در مورد ژنتیک وجود دارد این است که شما نمی توانید در مورد آن انجام دهید. اگر ریش روشن یا ریز دارید، تکه‌های روی آن بیشتر به چشم می‌آیند و در برخی موارد، اگر ژن‌ها آنقدر قوی باشند، ممکن است آن تکه‌ها هرگز پر از مو نشوند.

وقتی صحبت از ژنتیک می شود، باید بدانید که تنها نیستید. حساسیت فولیکول های مو به هورمون مردانه دی هیدروتستوسترون (DHT) چیزی است که در رشد موهای صورت نقش دارد.

اگر بدن شما مقدار زیادی DHT تولید می کند، تمایل دارد در فولیکول های مو انباشته شود، که از رشد صحیح موهای صورت شما جلوگیری می کند و منجر به ایجاد برش های تکه ای می شود.

سن

ریزش موی صورت و ریش در مردان

سن نقش مهمی در تعیین میزان ضخامت ریش شما دارد. اکثر مردان زمانی که به سن بلوغ می رسند شروع به رشد موهای صورت می کنند.

در طی آن زمان، ریش به صورت تکه تکه‌ای رشد می‌کند، زیرا به رشد خود ادامه می‌دهد. اگر تازه شروع به رشد ریش خود کرده اید، چه در 20 سالگی و چه در جوانی، این احتمال وجود دارد که موها پر و پرپشت نشوند.

زمان دادن به آن برای رشد تنها چیزی است که می تواند به رشد خوب و پر شدن تکه ها کمک کند. اگر زمانی که ریش شروع به رشد کرد به تراشیدن ریش خود ادامه دهید، هرگز به ضخامت مورد نظر خود نخواهید رسید.

آلوپسی آرئاتا

در موارد بسیار نادر، لکه‌رفتگی ریش می‌تواند ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند آلوپسی آره‌آتا باشد. آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به سلول های خود، در این مورد، فولیکول های مو حمله کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، موها می‌ریزند و لکه‌های گرد ایجاد می‌کنند که می‌توانند قابل توجه یا غیرقابل توجه باشند.

این عارضه عمدتاً موهای سر را تحت تأثیر قرار می دهد، اما می تواند هر ناحیه دیگری که در آن مو رشد می کند، از جمله ابروها و صورت را تحت تأثیر قرار دهد. این عارضه می‌تواند به آرامی ایجاد شود و سال‌ها بعد در بین موارد عود کند. همچنین می تواند منجر به ریزش کامل مو شود، وضعیتی به نام آلوپسی یونیورسالیس، که از رشد مجدد موها جلوگیری می کند.

اگر موها دوباره رشد کنند، ممکن است دوباره ریزش کنند، اما این میزان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در حال حاضر، هیچ درمانی برای آره آتا وجود ندارد، اما درمان هایی وجود دارد که می تواند به رشد مجدد مو کمک کند و از ریزش مو در آینده جلوگیری کند.

تنها درصد بسیار کمی از جمعیت از این عارضه رنج می برند و در برخی افراد، این وضعیت به خودی خود برطرف می شود.

آلوپسی آره‌آتا یک بیماری ژنتیکی نیست و به همین دلیل نمی‌توان آن را از طریق تماس از فردی به فرد دیگر منتقل کرد. درمان شامل استفاده از کرم ها، داروهای خوراکی، پمادها یا ترکیبی از هر دو است.

کاهش هورمون رشد

ریزش موی صورت در مردان | پزشکت

موهای صورت موهای آندروژنیک نامیده می شوند، به این معنی که موها در پاسخ به هورمون های مردانه دی هیدروتستوسترون (DHT) و تستوسترون رشد می کنند.

اگر سطوح پایینی از این هورمون ها دارید، احتمال اینکه ریش پرپشتی نداشته باشید یا تکه تکه رشد کند وجود دارد. از طرف دیگر، اگر سطح تستوسترون و DHT بالا باشد، موهای صورت سریع‌تر رشد می‌کنند و ناگفته نماند که ریش ضخیم‌تر می‌شود.

ژنتیک نقش بسیار زیادی در تعیین وجود گیرنده های آندروژن در بدن دارد. آندروژن‌ها معمولاً گروهی از هورمون‌ها هستند که شامل تستوسترون است که رشد جنسی را تنظیم می‌کند و همچنین ویژگی‌های ثانویه مردانه مرتبط با جنسیت را تنظیم می‌کند.

باور عمومی همیشه این بوده است که تستوسترون به تنهایی مسئول رشد مو است. ژنتیک چیزی است که تعیین می کند چه مقدار تستوسترون تولید می کنید، اما اینکه آیا موهای صورت شما رشد می کند و چقدر ضخیم می شود، بستگی زیادی به گیرنده های آندروژن در فولیکول های مو دارد.

بنابراین هر چه گیرنده های آندروژن بیشتری داشته باشید. تستوسترون بیشتری در فولیکول های مو رسوب می کند که باعث تحریک رشد می شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است سطوح بالایی از تستوسترون داشته باشید، اما اگر گیرنده های آندروژن کافی وجود نداشته باشد، تمام آن تستوسترون هیچ فایده ای ندارد و رشد موهای صورت مشکل ساز می شود.

در عین حال، ممکن است میزان مناسبی از گیرنده‌های آندروژن در بدن داشته باشید، اما اگر به دلیل ساختار ژنتیکی خود نسبت به آن‌ها حساسیت ضعیفی دارید، رشد موهای صورت متمایل به تکه‌تکه است.

گردش خون ضعیف در گونه ها

گردش خون بر میزان رشد مو در صورت شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ناحیه اطراف گونه ها نسبت به نواحی اطراف چانه و دهان گردش خون ضعیف تری دارد.

به همین دلیل، کاشت سبیل بسیار ساده تر از ریش است. اگر از گردش خون شدید رنج می برید، بنابراین، رشد ریش متمایل به تکه تکه است.

سبک زندگی (استرس، رژیم غذایی، کمبود ورزش یا خواب)

کمبود مواد معدنی و ویتامین ها، مدت زمان کم خواب، کیفیت پایین خواب، استرس و رژیم های غذایی کم کالری می تواند تولید هورمون شما را مختل کند.

در چنین حالتی، سیستم غدد درون ریز شروع به خاموش شدن می کند، و زمانی که این اتفاق می افتد، اولین چیزی که باید انجام شود دو هورمون مهم تولید مثلی هستند. DHT و تستوسترون که اتفاقاً هورمون‌هایی هستند که رشد و تراکم ریش را تنظیم می‌کنند.

چرا من ریش تکه تکه هستند؟

ریزش موی صورت در مردان | پزشکت

اولاً، اگر ریش تکه‌تکه‌ای دارید، لازم نیست خودتان را در مورد آن سرزنش کنید. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند منجر به رشد نامناسب ریش شود. این می تواند چیزی به سادگی غذایی باشد که می خورید تا عدم تعادل هورمونی و استرس. عفونت های قارچی نیز وجود دارند که با ریزش مو، به خصوص موهای صورت و همچنین بیماری های خودایمنی و دندانی مرتبط هستند.

اگر ریش شما همیشه تکه تکه رشد کرده است، پس ژن های شما مقصر هستند و هیچ کاری نمی توانید در مورد آن انجام دهید. با این حال، اگر ریش شما به طور ناگهانی از یک ریش پر تراکم و زیبا به لکه‌های لکه‌دار تبدیل شده است، می‌خواهید آن را توسط یک متخصص معاینه کنید تا هرگونه بیماری زمینه‌ای را که می‌تواند به شرایط جدی‌تر تبدیل شود، رد کند.

چقدر طول می کشد تا ریش تکه تکه، پر شود؟

پس از پر کردن لکه های تکه تکه، ریش شما باید در حدود چهار تا شش هفته شروع به شکل گیری کند، اما این بستگی به روشی دارد که برای پرکردن لکه های لکه دار استفاده می کنید. به عنوان مثال، روغن نعناع سریعتر از ماینوکسیدیل عمل می کند، بنابراین باید به آن توجه کرد.

با این حال، در پایان روز، ریش های لکه‌دار باید کمتر به چشم بیایند و تا زمانی که ریش را اصلاح کنید، نرم‌تر می‌شود. علاوه بر مراقبت و نگهداری مناسب، می‌توانید از نظافت اولیه مانند مسواک زدن استفاده کنید.

همچنین خط گردن، خط فک، سبیل و گونه ها را تمیز کنید. اگر مبتدی هستید، ممکن است بخواهید یک حرفه ای این کار را انجام دهید، با توجه به اینکه شما نه تنها زمان، بلکه پول برای پر کردن نقاط تکه تکه سرمایه گذاری کرده اید.

آیا اصلاح، رشد ریش را افزایش می دهد؟

تراشیدن ریش به هیچ وجه باعث تحریک رشد ریش نمی شود. گاهی اوقات تراشیدن می تواند این توهم را ایجاد کند که موهای شما با سرعت بیشتری در حال رشد هستند زیرا موهای جدید تیره تر هستند زیرا در معرض نور خورشید قرار نگرفته اند. موها همچنین احساس می‌کنند و تیزتر به نظر می‌رسند و باعث می‌شوند فکر کنید که این نتیجه تراشیدن است.

به طور کلی، موهای صورت با افزایش سن رشد می کنند. این همان چیزی است که باعث می شود مردان جوانی که به تازگی ریش خود را ایجاد کرده اند فکر کنند که اصلاح کمک می کند و ریش در کوتاه مدت ضخیم تر و متراکم تر می شود. موهای صورت در دوران نوجوانی در اواخر دهه بیست سالگی شما شروع به رشد می کند و ممکن است برای برخی افراد تا 30 سالگی پر نشود.

اگر از این دسته هستید، تراشیدن ریش کمکی به رشد ریش شما نمی کند، بلکه رشد آن را به تاخیر می اندازد. با توجه به اینکه ریش پرپشت شما به ژن های شما گره نخورده، بهترین راه برای مقابله با این لکه های لکه دار است.

همانطور که قبلا ذکر شد، رشد موهای صورت تحت تاثیر ژنتیک قرار می گیرد و شکل ریش و مناطقی که مو رشد می کند و رشد نمی کند نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. برخلاف تصور رایج، شما می توانید ژن موهای صورت را از طرف پدر یا مادرتان به ارث ببرید.

اگر مردانی از هر دو طرف خانواده ریش های تکه تکه داشته باشند، این احتمال وجود دارد که شما نیز ریش های تکه تکه داشته باشید و برای اصلاح این وضعیت کار بسیار کمی می توانید انجام دهید. اگر ژن های اشتباهی داشته باشید، هیچ مقداری از تراشیدن ریش شما را پر نمی کند.

آیا ماینوکسیدیل واقعا برای ریش های تکه تکه کار می کند؟

ریزش موی صورت در مردان | پزشکت

آره. ماینوکسیدیل به برخی از افراد کمک می کند تا ریش پرپشتی داشته باشند و ریش های تکه تکه را پر کنند. با این حال، برخی از افراد هستند که کمترین نتیجه را پس از استفاده از ماینوکسیدیل مشاهده کرده اند.

ماینوکسیدیل یک ماده فعال فوم است که به نام روگین شناخته می شود. این فوم معمولاً توسط مردان برای کمک به رشد مجدد موها در صورت طاسی استفاده می شود. هنوز مشخص نشده است که ماینوکسیدیل چگونه به رشد مجدد موهای مردان کمک می کند، اما زمانی که برای طاسی یا ریش تکه تکه استفاده می شود موفقیت آمیز بوده است.

با این حال، هنگامی که از ماینوکسیدیل برای ریش های تکه تکه استفاده می کنید، نباید انتظار داشته باشید که نتایج آنی را ببینید. اکثر افرادی که با استفاده از ماینوکسیدیل موفقیت آمیز بوده اند گفته اند که بین 6 تا 9 ماه از این فوم استفاده کرده اند.

مدت زمانی که طول می کشد تا نتایج را ببینید بستگی به نوع ماینوکسیدیل مورد استفاده شما دارد. دو نوع ماینوکسیدیل، نسخه 2% (برای خانم ها) و 5% (برای آقایان) وجود دارد.

اگر می خواهید در مدت زمان کوتاهی ریش پرپشت داشته باشید، باید از ماینوکسیدیل 5 درصد استفاده کنید. مهم است که توجه داشته باشید که ماینوکسیدیل فقط در جایی کار می کند که فولیکول های واقعی مو وجود داشته باشد.

بنابراین، اگر از این فوم در تکه هایی که فولیکول وجود ندارد استفاده کنید، ممکن است به شما در رشد ریش مورد نظرتان کمکی نکند.

سخن آخر

حتی یک ریش بزرگ سالم و خوش فرم نیز می تواند توسط یک نقطه لکه دار کوچک خراب شود. لکه های طاس و لکه دار شدن ریش یکی از راه هایی است که بدن شما سعی می کند به شما بگوید بیشتر ورزش کنید و غذاهای ناسالم را کاهش دهید.

ریش های تکه تکه می تواند برای هر کسی آزاردهنده باشد و ممکن است بخواهید با ناامیدی کل ریش را بتراشید. موارد زیادی وجود دارد که باعث ایجاد ریزش ریش می شود، از ژنتیک، بیماری های خود ایمنی، رژیم غذایی نادرست، استراحت نکردن کافی تا عدم تعادل هورمونی.

اگر لکه‌های شما در نتیجه ژن‌ها است، بهتر است آن را داشته باشید و اقداماتی مانند کوتاه کردن ریش خود را انجام دهید، زیرا راه‌حل‌های دیگری مانند میکرونیدلینگ و استفاده از روغن نعناع مؤثر نیستند. در پایان، اگر بدون توجه به علت، ریش تکه‌تکه‌ای دارید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که خودتان را همانطور که هستید بپذیرید و صاحب آن شوید.

کوتاه کردن مداوم ریش به اندازه یک راه حلی است که می تواند توهم ریش پرپشت تر را ایجاد کند. این به این دلیل است که کوتاه کردن موها باعث می‌شود تا موهای آهسته به راحتی به موهای دیگر برسند که طول یکنواختی به شما می‌دهد. اگر ریش لکه دار دارید، بهتر است موهای گونه را کوتاه کنید و موهای چانه و سبیل را دست نخورده بگذارید تا خط فک شما برجسته شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز