لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی خشکی پوست

درمان خانگی خشکی پوست | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه خشکی پوست را در خانه درمان کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی خشکی پوست چیست؟ بیشتر افرادی که پوست خشکی دارند، ممکن است بارها این سوال را در اینترنت سرچ کرده باشند. این در حالی است که به نظر می رسد مدیریت خشکی پوست صورت با مشکلات زیادی روبرو است و به نظر نمی رسد هیچ نوع مرطوب کننده یا کرم موضعی در طولانی مدت برای مشکلات پوستی موثر باشد.

خشکی پوست در اصل زمانی رخ می دهد که لایه بالایی پوست فاقد مقدار آب (هیدراتاسیون) مورد نیاز باشد. در این شرایط، این لایه شروع به تجزیه و ایجاد یک بافت پوسته پوسته و یا با خطوط و شکاف های قابل مشاهده می کند. بسیاری از دلایل می تواند منجر به زه زدگی شود که اصطلاح دیگری برای پوست خشک است، از جمله:

  • تغییر در هوا به ویژه در ماه های سرد و خشک زمستان
  • هوای خشک در مناطق خشک و نیمه خشک در طول سال
  • حمام دوش گرم
  • آب کلر استخرهای شنا
  • مواد شیمیایی خشن در صابون ها و مواد شوینده
  • شرایط پوستی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، اگزما و غیره.
  • استفاده بیش از حد از پاک کننده های پوستی

جدا از این دلایل، داروهایی برای کلسترول بالا، فشار خون بالا، حساسیت و آکنه نیز می توانند باعث خشکی پوست شما شوند.

اگر چه ممکن است درمان خانگی خشکی پوست تا حدودی سخت باشد، اما راهکارهای برای آن وجود دارد، از جمله:

 آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا اغلب در درمان پوست های خشک و لکه دار کاربرد دارد و باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست می شود. به این ترتیب قدرت و ارتجاعی پوست خشک را بازیابی می کند. اگر خشکی پوست شما به دلیل شرایطی مانند پسوریازیس یا اگزما است، آلوئه ورا می تواند در درمان این مشکل به شما کمک کند زیرا دارای خواص درمانی و ضد التهابی است. این خصوصیات به کاهش علائم چنین بیماری های پوستی کمک می کند.

  1. برگ آلوئه را به صورت مورب بریده و ژل موجود در داخل آن را استخراج کنید.
  2. مقداری از این ژل تازه را روی صورت بمالید و آنرا ماساژ دهید، بنابراین به پوست جذب می شود.
  3. ژل را یک شب روی پوست خود بگذارید.
  4. ژل های باقیمانده را در یک ظرف در جای خنک نگهداری کنید.

این کار را هر شب قبل از رختخواب تکرار کنید.

روغن های مناسب در درمان خانگی خشکی پوست

درمان خانگی خشکی پوست | پزشکت

 روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب سالم است اسیدهای چرب کاهش یافته پوست را تکمیل می کند. 1-2 بار در روز روغن نارگیل بمالید. روغن نارگیل را روی مناطق خشک پوست خود بمالید و بگذارید تا بماند.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا معمولاً به عنوان مرطوب کننده برای پوست های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن پوست را نرم و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می کند. همچنین باعث رشد سلول های جدید پوست می شود. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است که به آرامش پوست کمک می کند. روغن آرگان یک جایگزین عالی برای روغن جوجوبا است و می تواند برای درمان مشکلات خشکی پوست استفاده شود.

  1. دستمالی را در آب گرم خیس کنید و آن را روی صورت خود قرار دهید. آن را 5-7 دقیقه نگه دارید و سپس آن را بردارید.
  2. با استفاده از حرکات ملایم و دایره ای روغن جوجوبا را روی پوست خود ماساژ دهید. برای چند دقیقه پوست را در حرکات رو به بالا ماساژ دهید.
  3. بگذارید روغن روی پوست پخش شود و سپس روغن اضافی را با دستمال پاک کنید.
روغن زیتون

روغن زیتون دارای خواص مرطوب کننده ای است که پوست را تغذیه می کند. پلی فنول های موجود در این روغن خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و به مقابله با آسیب های ناشی از خورشید کمک می کند. 

  1. روغن اسطوخودوس را با روغن زیتون مخلوط کنید.
  2. مخلوط را روی پوست خود ماساژ دهید. روغن اضافی را با یک دستمال پاک کنید.
  3. روغن های دیگری که به جای روغن اسطوخودوس می توان از آنها استفاده کرد روغن انگور، روغن سرو و روغن دانه سیاه است.
  4. این کار را هر شب قبل از رختخواب استفاده کنید. روغن اسانس اسطوخودوس در حجم زیاد می تواند باعث سوزش پوست شود.
 روغن بادام

درمان خانگی خشکی پوست | پزشکت

از روغن بادام در داروهای باستانی چینی و آیورودا برای درمان خشکی پوست استفاده شده است. این ماده دارای خاصیت مرطوب کننده بوده و پوست شما را صاف و نرم می کند. همچنین می تواند چهره و رنگ شما را بهبود بخشد.

  1. 4 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین را به یک بطری استریلیزه منتقل کنید.
  2. 2-3 قطره روغن شمعدانی را به آن اضافه کنید و بطری را به خوبی تکان دهید.
  3. به جای کرم مرطوب کننده خود از این مخلوط استفاده کنید.

روغن های دیگری که به جای روغن شمعدانی قابل استفاده هستند عبارتند از: روغن گلاب، روغن بذر کتان و روغن نعناع. 

روغن ویتامین E

از روغن ویتامین E برای هدف قرار دادن خشکی بیش از حد استفاده می شود زیرا می تواند کم آبی پوست را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. ویتامین E سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند در درمان اختلالات پوستی موثر باشد. همچنین دارای خواص فتوپروتکتیو است که به جلوگیری از پیری پوست کمک می کند.

گلیسیرین

گلیسیرین نه تنها بر روی پوست های خشک بلکه روی لب ها هم تاثیر دارد. این عمل باعث بهبود کم آبی و عملکرد سدیم پوست می شود و سلامت پوست را بهبود می بخشد.

  1. گلیسیرین را با گلاب ترکیب کرده و مخلوط را روی لکه های خشک روی پوست خود بمالید.
  2. مخلوط گلیسیرین را به مدت یک ساعت بگذارید و آن را بشویید.
 وازلین

وازلین از ژله نفتی یا بنزینی تشکیل شده است. از این ماده برای مرطوب نگه داشتن و جلوگیری از خشک شدن پوست استفاده می شود که می تواند کمی چرب باشد، بنابراین بهتر است در طول شب استفاده شود.

ماسک های مناسب برای پوست خشک

درمان خانگی خشکی پوست | پزشکت

ماسک هندوانه

هندوانه دارای مقدار زیادی آب و همچنین سرشار از انواع ویتامین های سازگار با پوست است. این ماسک صورت باعث مرطوب نگه داشتن پوست و آبرسانی آن خواهد شد.

  1. آب هندوانه و عسل را با هم مخلوط کنید.
  2. مخلوط را روی صورت بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند.
  3. آن را با آب بشویید.
آناناس

برملین آنزیمی است که به طور طبیعی در آناناس یافت می شود و می تواند در از بین بردن لایه مرده و خشک سلول های پوستی کمک کند. آب آناناس همچنین می تواند به رفع ناخالصی ها و خاک از سطح پوست کمک کند.

  1. آب آناناس را با عسل یا روغن زیتون ترکیب کنید.
  2. مخلوط را روی صورت بمالید و به مدت 20 دقیقه آن را نگه دارید.
  3. با استفاده از آب خنک آن را بشویید و پوست خود را خشک کنید.
 توت فرنگی

درمان خانگی خشکی پوست | پزشکت

توت فرنگی حاوی پلی فنول و ویتامین هایی است که به محافظت از پوست شما در برابر آسیب UV و پراکسیداسیون لیپیدها (تخریب چربی های طبیعی پوست) کمک می کند.1 قاشق چایخوری آب توت فرنگی، 1 قاشق چایخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل همراه با 1/2 قاشق چایخوری خامه تازه را با هم مخلوط کرده و مخلوط را روی صورت خود بمالید. بگذارید به مدت 10-15 دقیقه خشک شود و بعد آن را بشویید.

 گلاب

گلاب معمولاً برای حفظ سلامت کلی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. گلاب باعث آرامش، رطوبت و شادابی پوست می شود. خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن می تواند پوست را از آسیب UV محافظت کند.

بادام

بررسی ها نشان داده اند که بادام دارای مزایای طبیعی ضد پیری است. روغن بادام دارای خاصیت نرم کننده ای است که می تواند به درمان شرایط خشکی پوست مانند پسوریازیس و اگزما کمک کند. چند دقیقه بادام را در آب بجوشانید.

  1. بادام را با آب خنک بشویید و بشویید تا دمای آن پایین بیاید.
  2. این بادام ها را یک شبه در خامه تازه خیس کنید.
  3. بادام خیس شده را به همراه خامه مخلوط کنید.
  4. بعد از اینکه همه چیز درون یک خمیر صاف مخلوط شد، این مخلوط را روی صورت بمالید.
  5. بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.
شیر

درمان خانگی خشکی پوست | پزشکت

بررسی ها بر روی موش ها نشان می دهد كه مصرف شیر می تواند شرایط خشكی پوست را بهبود بخشد. از این رو، فسفولیپیدهای موجود در شیر ممکن است پوست را به صورت موضعی مرطوب کنند.

  1. شیر را با عسل و پودر زردچوبه مخلوط کنید.
  2. برای تنظیم غلظت آن، آب اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  3. خمیر را روی صورت خود بمالید. اگر احساس می کنید که مشکل خشکی پوست فقط در بعضی مناطق وجود دارد، می توانید آن را فقط در آن قسمت ها اعمال کنید.
  4. اجازه دهید خمیر قبل از شستشو کاملاً خشک شود.
سرکه سیب

این سرکه حاوی اسیدهای خفیفی است که با تنظیم سطح pH در یک حد طبیعی، می تواند به تعادل تولید روغن های طبیعی پوست کمک کند.

  1. 1/2 قاشق چایخوری سرکه سیب را با 1/2 قاشق چایخوری آب با هم رقیق کرده و آن را با عسل مخلوط کنید. این مخلوط را روی لکه های خشک یا کل صورت بمالید. بگذارید 10 دقیقه قبل از شستشوی آن بنشیند.
 ماسک صورت آووکادو

آووکادو سرشار از موم مغذی، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های A، D و E است و می تواند به تغذیه پوست خشک کمک کند.  روغن آووکادو باعث افزایش سنتز کلاژن و محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش می شود.

موز

موز حاوی پتاسیم، ویتامین های B6، C و نیاسین، روی و اسیدهای آمینه است که می تواند مزایای کلی پوست را فراهم کند. موز می تواند به تسکین و مرطوب شدن پوست های خشک کمک کند.

  1. موز را با استفاده از پشت قاشق له کنید.
  2. موز را در روغن نارگیل هم بزنید تا خمیر یکدست شود.
  3. ماسک را روی صورت را بمالید و به مدت 20 دقیقه آن را نگه دارید.
  4. صورت خود را با آب سرد بشویید.
جوش شیرین

بافت دانه ای جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار عالی برای جدا کردن سلول های خشک و مرده از سطح پوست عمل می کند. جوش شیرین دارای اثرات ضد خارش است که می تواند باعث رفع خارش و بهبود کم آبی پوست شود. با جوش شیرین و روغن نارگیل خمیر درست کنید.

با استفاده از حرکات دایره ای، این مخلوط را به آرامی روی صورت ماساژ دهید. بعد از مالیدن 2-3 دقیقه آن را بشویید.

زردچوبه

زردچوبه حاوی یک ماده فعال به نام کورکومین است که خواص مفیدی دارد. به بهبود سلامت کلی پوست کمک می کند. زردچوبه دارای خواص ضد پیری و ضد زخم است. استفاده از زردچوبه روی صورت می تواند سلول های پوستی را مرطوب و روشن تر کند. 1/2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه، 1 قاشق چایخوری عسل خام و 1 قاشق چایخوری ماست پرچرب یا روغن زیتون یا روغن آرگان را مخلوط کنید تا خمیر یکدست شود. آن را به صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه خشک شود. آن را با آب خنک بشویید.

شیر مادر

شیر مادر می تواند به تسکین سوزش پوست کمک کند. این ماده حاوی آنتی بادی، EGF (فاکتور رشد اپیدرمی) و اریتروپویتین است که ممکن است به رشد و ترمیم سلول های پوستی کمک کند. شیر مادر معمولاً برای بهبودی اگزما آتوپیک و بثورات پوشک در نوزادان استفاده می شود.

 اسکراب قند

 ماساژ صورت با اسکراب قند باعث از بین بردن منافذ، لایه برداری سلول های مرده پوست و بهبود گردش خون می شود.  همچنین می تواند به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. با این وجود هیچ مدرک علمی مستقیمی برای اثبات تأثیر آن بر روی پوست خشک وجود ندارد. 1 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای یا شکر سفید را با 1 قاشق چایخوری روغن زیتون بکر با هم مخلوط کنید. با استفاده از حرکات ملایم به سمت بالا و دایره، صورت خود را با آن شستشو دهید. چند دقیقه بعد صورت خود تمیز کنید. آن را برای 2-3 دقیقه بعد با آب ولرم بشویید.

کره

روغن های موجود در کره شبیه روغن های طبیعی تولید شده توسط پوست هستند. به راحتی در پوست جذب می شود و اثرات مرطوب و نرم کننده پوست را به همراه دارد. از مزایای اضافی استفاده از کره درخت گلی، می توان به دلیل دارا بودن تری گلیسیرید بالای آن، ضد پیری، آنتی اکسیدان، ترمیم مانع پوست و خاصیت بهبودی آن را نام برد. کره کاکائو همچنین می تواند با کاهش حالت خشکی و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست عمل کند.

دارچین و عسل

عسل یک ماده مرطوب کننده طبیعی است، بنابراین پوست را مرطوب نگه می دارد. دارچین به منظور بهبود گردش خون مویرگی و منافذ پوست منافذ اضافه می شود. همچنین این ماده ضد التهابی است که حاوی ترکیبات اصلاح رادیکال آزاد است.

ماسک تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی پروتئین است. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های A، D، B و E به همراه مقدار سالم چربی های غنی است. این ترکیبات می توانند سلامت کلی پوست را بهبود بخشیده و خشکی را از بین ببرند. تخم مرغ همچنین می تواند به افزایش تولید کلاژن در پوست و کاهش چین و چروک کمک کند.

ماست

ماست حاوی اسید لاکتیک است که یک مرطوب کننده عالی محسوب می شود. بررسی ها نشان داد که ماسک های ماست باعث افزایش رطوبت می شود. قند هرگونه پوستی را از بین می برد، در حالی که عسل پوست را آبرسانی می کند.

  1. ماست را به عسل اضافه کرده و هم بزنید تا خوب ترکیب شوند.
  2. شکر دانه دار را به این اضافه کرده و به آرامی مخلوط کنید.
  3. این اسکراب را روی صورت خود بمالید و برای چند دقیقه با حرکات دایره ای ملایم ماساژ دهید.
  4. اسکراب را به مدت پنج دقیقه نگه دارید. آن را با آب سرد بشویید.
 چای سبز

چای سبز حاوی پلی فنول ها است. این ماده دارای خاصیت رطوبت بخش بوده و میکرو لایه پوست را بهبود می بخشد.  چای سبز را به خامه اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

  1. چند دقیقه مخلوط را کنار بگذارید.
  2. دوباره آن را مخلوط کرده و سپس روی صورت بمالید.
  3. صورت را به مدت 2-3 دقیقه با آن ماساژ دهید و بگذارید 15 دقیقه روی آن خشک شود.
  4. آن را با آب معمولی بشویید.

ویتامین ها

درمان خانگی خشکی پوست | پزشکت

 ویتامین E

این ویتامین برای حفظ سلامتی مطلوب پوست ضروری و می تواند پوست را از اشعه ماوراء بنفش محافظت کرده و از آسیب دیدن رادیکال های آزاد به پوست جلوگیری کند. بعد از مشورت با پزشک می توانید مکمل های ویتامین E مصرف کنید یا روغن از کپسول را روی پوست بمالید. 

 ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان مهمی است که بدن به آن نیاز دارد. آسیب اکسیداتیو می تواند عملکرد پوست را تغییر داده و منجر به خشکی، چروک، کاهش خاصیت ارتجاعی و افتادگی پوست شود. ویتامین C می تواند با از بین بردن گونه های واکنش دهنده اکسیژن از سلول های پوست، این آسیب را رفع کند. همچنین ویتامین C می تواند باعث محافظت از نور، کاهش التهاب و تسریع در بهبود زخم شود. خواص ضد التهابی آن می تواند به درمان شرایط پوستی مانند روزاسه کمک کند. 

بیوتین

بیوتین به عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می شود. مکمل های بیوتین اغلب برای بهبود سلامت پوست و مو توسط پزشکان تجویز می شود. کمبود بیوتین می تواند منجر به خشکی، تحریک پوست و شکستن ناخن شود.

علاوه بر استفاده منظم از این روش های درمانی، حفظ رژیم سالم نیز اهمیت زیادی دارد. کمبود ویتامین ها در رژیم غذایی روزانه شما همچنین می تواند یکی از دلایل خشکی و پوسته پوسته شدن پوست باشد. برای مقابله با مشکلات خشکی پوست، از رژیم متعادل پیروی کنید و آب زیادی بنوشید. بادام، ذرت، روغن زیتون و میوه ها را به رژیم غذایی معمولی خود اضافه کنید زیرا این غذاهای فوق العاده بدن را مرطوب و درخشان نگه می دارند.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/simple-home-remedies-for-treating-dry-skin/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز