لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

جوش شیرین برای مو بی‌خطر است؟

جوش شیرین برای مو بی‌خطر است؟1

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خطرات جوش شیرین برای مو: در فضای مجازی، پیشنهاد‌های زیادی درباره راه‌های مراقبت از مو وجود دارد. برخی از افراد مایل هستند که از روش‌های جایگزین برای عدم استفاده از شامپو جهت حفظ نظافت مو استفاده کنند. استفاده از جوش شیرین، یکی از روش‌های جایگزینی پیشنهادی برای حفظ زیبایی مو است. با این حال، صرف اینکه جوش شیرین، ماده‌ای طبیعی است، این مسئله به این معنی نیست که این ماده بی‌خطر است. بلکه ممکن است باعث بروز آسیب‌های مختلفی در پوست و مو شود.

با وجود اینکه باورهای عامیانه نشان می‌دهند که استفاده از جوش شیرین به زیبایی مو کمک می‌کند، با این حال جامعه پزشکی درباره بی‌خطر یا مضر بودن این ماده برای مو اظهار نظر رسمی نکرده است. به همین علت، در این مقاله از پزشکت، به بررسی خطرات و مزایای احتمالی استفاده از جوش شیرین بر روی مو می‌پردازیم.

مزایای احتمالی جوش شیرین برای مو

استفاده از جوش شیرین بر روی مو توسط مردم، بی‌علت نیست. در واقع، استفاده از جوش شیرین بر روی موها ممکن است آن را تمیز، براق و نرم کند. جوش شیرین حل شده در آب به حذف هرگونه تجمعات و لکه‌های روغنی، صابون و سایر مواد موجود در محصولات معمول مراقبت از مو کمک می‌کند. به این ترتیب، احتمالا می‌تواند برای بهداشت مو گزینه‌ای مفید باشد.

در واقع، می‌توان گفت که جوش شیرین با از بین بردن توده‌های مواد زائد، می‌تواند موها را شفاف، براق و نرم کند. علاوه براین مسئله، قوام پودری جوش شیرین، این ماده را به یک گزینه لایه بردار تبدیل می‌کند. بنابراین، جوش شیرین می‌تواند به از بین بردن خشکی پوست سر کمک کند.

با وجود این فواید، برخی از افراد ممکن است به خاطر علل دیگری به فکر جایگزین کردن جوش شیرین با شامپو‌های مصرفی خود باشند. برخی از افراد، درباره مواد افزودنی موجود در محصولات شوینده سر، نگرانی‌هایی دارند. علاوه براین، ممکن است که قیمت محصولات شوینده سر، برای برخی از افراد نامطلوب باشد. به همین علت ممکن است که این افراد به فکر جایگزین کردن شامپوها با جوش شیرین باشند.

بازگرداندن تعادل pH طبیعی پوست سر

همچنین، برخی از افراد پس از شستن موهای خود با جوش شیرین، آنها را با سرکه سیب آبکشی می‌کنند. در واقع جوش شیرین pH بالایی دارد و شستشو مو با سرکه پس از استفاده از جوش شیرین، روشی برای بازگرداندن تعادل pH طبیعی پوست سر است. ممکن است که برخی از افراد هر روز این تکنیک را امتحان کنند، اما بسیاری از افراد هفته‌ای یک بار از این روش شست‌و‌شوی موی سر استفاده می‌کنند.

طرفداران استفاده از جوش شیرین برای نظافت مو، نتایج مفیدی را در اثر استفاده از این ماده گزارش می‌کنند. با این حال، تا به امروز، گزارش‌های علمی این نتایج را تایید نکرده‌است.

در سال‌های اخیر، استفاده از جوش شیرین به عنوان گزینه‌ای جایگزین برای شامپوهای تجاری مطرح شده است. افراد طرفدار این روش جایگزین، گزارش می‌دهند که جوش شیرین وقتی در آب حل و استفاده می‌شود، می‌تواند چربی و مواد زائد و اضافی را از بین ببرد، موهای فرد را نرم کند و درخشش را به موها بازگرداند. اما این روش ۱۰۰ درصد بی‌ضرر نیست. برخی از افرادی که در طول زمان از این روش استفاده کرده‌اند، ایجاد آسیب شدیدی را در موهای خود گزارش کرده‌اند.

بنابراین، با وجود فوایدی که افراد استفاده کننده از این روش آنها را گزارش می‌کنند، بهترین کار این است که براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات، در اینباره اظهار نظر کنیم. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد جوش شیرین می‌تواند موهای شما را نرم کند یا درخشش را به موهای شما بازگرداند.

جوش شیرین برای پوست سر مضر است؟

جوش شیرین برای مو بی‌خطر است؟1

علاوه براین، انجام تحقیقات بیشتری برای اثبات بی‌خطر بودن استفاده از جوش شیرین به عنوان ماده‌ای ایمن و غیر‌محرک وجود دارد. سطح pH متوسط ​​پوست سر 5.5 و ساقه مو دارای سطح pH 3.67 است. حفظ این تعادل به سلامت مو کمک می‌کند، اما جوش شیرین سطح pH 9 دارد. در واقع pH جوش شیرین، برای مو و پوست سر نامناسب است.

نتایج حاصل از پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهند که استفاده از محصولاتی با pH بالا، ممکن است باعث بروز آسیب‌های زیر شوند:

  • موخوره
  • شکستگی مو
  • آسیب کوتیکول
  • تحریک پوست

سطح pH پوست بدن انسان نیز در حدود 5.5 است. در یک مطالعه نشان داده شده است که یک صابون قلیایی (pH 9.5) به طور قابل توجهی محتوای چربی پوست را کاهش داده و لایه محافظ پوست را تحریک می‌کند.

شواهد موجود برای حمایت از فواید جوش شیرین برای پوست و مو، توسط افراد غیرمتخصص گزارش شده است. این امکان وجود دارد که جوش شیرین در ابتدا فوایدی برای پوست و موی فرد داشته باشد. مواد با pH بالا در از بین بردن توده‌‌های مواد زائد و خشکی پوست سر موثر هستند، اما استفاده طولانی مدت از آن می‌تواند روغن طبیعی موهای شما را از بین ببرد و پوست سر را تحریک کند.

با وجود گزارش‌های موجود درباره فواید جوش شیرین، استفاده از این ماده برای شست‌و‌شوی پوست و موی سر، می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های مختلفی شود.

خطرات استفاده از جوش شیرین برای نظافت مو

جوش شیرین به علت ویژگی سایندگی که دارد، پاک کننده خوبی برای کباب پز، اجاق گاز و سینک‌های فولادی ضد زنگ به حساب می‌آید. با این حال، کریستال‌های کوچک جوش شیرین ممکن است برای مو خیلی خشن و زبر باشند. در واقع خاصیت سایندگی جوش شیرین می‌تواند به سلامتی پوست و مو آسیب برساند.

علاوه براین، جوش شیرین بسیار قلیایی‌تر از شامپوهای تجاری است. همچنین pH جوش شیرین بسیار بالاتر از پوست سر است. به طور کلی، خطرات استفاده از جوش شیرین بر روی مو، عبارت‌اند از:

خشکی

در حالی که جوش شیرین به خوبی می‌تواند آلودگی‌ها را از روی مو پاک کند، با این حال ممکن است که روغن طبیعی موجود بر روی مو را نیز از بین ببرد که این مسئله می‌تواند منجر به خشکی مو شود. میزان چربی مو در افراد مختلف متفاوت است.

اگرچه وجود روغن زیاد می‌تواند باعث شود که مو چرب به نظر برسد، اما برای حفظ سلامتی پوست سر به مقداری روغن نیاز است. پاک شدن تمام روغن‌های طبیعی از مو، ممکن است باعث کدر شدن آن شود. شامپوهای تجاری معمولی حاوی موادی هستند که مو را مرطوب کرده و آن را تمیز نگه می‌دارند. ولی جوش شیرین فاقد این ویژگی‌ها است. با این حال، استفاده از نرم کننده طبیعی حاوی روغن نارگیل یا آرگان می‌تواند به بازیابی رطوبت موی شما کمک کند.

شکستگی

جوش شیرین نوعی نمک است و از کریستال‌های ریز و ساینده تشکیل شده است. موها ظریف هستند و این کریستال‌های کوچک ممکن است الیاف مو را پاره کنند و منجر به شکافته شدن انتهای مو و شکستگی آن شوند.

تحریک پوست سر

علاوه بر خاصیت خشک کنندگی پوست، جوش شیرین ممکن است پوست سر را تحریک کند. به این ترتیب، استفاده از جوش شیرین برای افرادی که پوست خشک دارند و یا به بیماری‌هایی مانند اگزما مبتلا هستتد، توصیه نمی‌شود.

جوش شیرین، نام دیگر بی‌کربنات سدیم است. این ماده دارای PH حدود 9 است که یک ماده قلیایی یا باز قوی محسوب می‌شود. PH پوست سر و به طور کلی پوست بدن حدود 5.5 است. نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از محصولی با PH بالاتر از 5.5 ممکن است به پوست سر آسیب برساند.

علاوه براین، استفاده از محصولاتی با سطوح pH بالاتر، ممکن است الکتریسیته ساکن و اصطکاک بین الیاف مو را افزایش دهند. این مسئله می‌تواند به الیاف مو آسیب برساند و منجر به بروز مشکلات متعدد شود. در نهایت، جوش شیرین کوتیکول‌های مو را باز می‌کند که این مسئله باعث جذب آب می‌شود. در حالی که وجود مقداری رطوبت برای مو مفید است، جذب بیش از حد آب می‌تواند موی شما را ضعیف کند.

سایر درمان های طبیعی برای مو

جوش شیرین برای مو بی‌خطر است؟1

علاوه بر جوش شیرین، گزینه‌های دیگری نیز برای مراقبت از مو وجود دارند. به عنوان مثال، روغن نارگیل یک محصول طبیعی توصیه شده برای استفاده به عنوان محصول پاک کننده موی سر است. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، بهتر است که شامپوی مصرفی‌تان را بر اساس نوع موی خود انتخاب کنید.

قبل از انتخاب یک محصول شوینده، این نکته را در نظر بگیرید که آیا موهای شمه ضخیم، نازک یا چرب هستند یا خیر. افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند، باید محصولاتی را انتخاب کنند که برای موهای رنگ شده طراحی شده باشد. برای کسانی که ترجیح می دهند از محصولات طبیعی استفاده کنند، جوش شیرین تنها گزینه ممکن نیست.

بسیاری از محصولات موجود در بازار برای انواع موهای خاص مناسب هستند. مواد طبیعی مناسب برای مراقبت از مو ممکن است شامل موارد زیر باشند:

روغن نارگیل

این روغن می‌تواند به حفظ رطوبت کمک کند و ممکن است برای افرادی که موهای خشک دارند، مفید باشد. اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی، محصولات حاوی روغن نارگیل را به فروش می‌رسانند. علاوه براین، می‌توان این محصول طبیعی را به صورت آنلاین خریداری کرد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی آنزیمی است که می‌تواند فولیکول‌های مو را تحریک کرده و منجر به رشد مو شود. علاوه براین، استفاده از آلوئه ورا ممکن است که خشکی و تحریک پوست سر را تسکین دهد.

روغن جوجوبا

این روغن ممکن است شبیه روغن طبیعی تولیدی توسط پوست سر باشد. به این ترتیب، این روغن می‌تواند به تعادل تولید روغن و نیز درمان موهای خشک کمک کند. انواع محصولات روغن جوجوبا در فروشگاه‌های محصولات بهداشتی موجود است.

سخن آخر

PH جوش شیرین 9 است. این pH بسیار بالاتر از PH پوست سر است. استفاده از محصولی با چنین pH بالا ممکن است به مو آسیب برساند. علاوه براین، با گذشت زمان، استفاده از جوش شیرین می‌تواند روغن طبیعی مو را از بین ببرد و منجر به شکنندگی مو شود. به این ترتیب، می‌تواند باعث بروز آسیب‌های مختلفی شود.

افرادی که موهای بسیار چرب دارند، ممکن است با استفاده از جوش شیرین مزایایی را تجربه کنند. با این حال این محصول شوینده باید فقط برای مدت کوتاهی و با احتیاط استفاده شود. مهم است که این نکته را به خاطر داشته باشید که فقط به این علت که جوش شیرین ماده‌ای طبیعی است، به این معنی نیست که محصولی مناسب برای محافظت از موی سر است.

در حالی که جوش شیرین ممکن است در دفع چربی اضافی کمک کند، اما احتمالاً بهترین انتخاب برای اکثر افراد نخواهد بود. بنابراین پیش از استفاده از این محصول، بهتر است که با یک پزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

استفاده از جوش شیرین به عنوان شامپو خطرات بیشتری نسبت به فواید آن برای استفاده طولانی مدت دارد. در حالی که برخی از مردم استفاده از این روش طبیعی را دوست دارند، تعداد قبل توجهی از مردم می‌گویند که استفاده از جوش شیرین به موهایشان آسیب می رساند. به طور کلی، تحقیقات از جوش شیرین به عنوان جایگزین شامپو پشتیبانی نمی‌کند.

بسیاری از محصولات و مواد دیگر وجود داردن که می‌توانید برای نظافت و حفظ سلامتی موی خود از آنها استفاده کنید. علاوه براین می‌توانید برای حفظ سلامت کلی خود و رشد بهتر مو، ویتامین مصرف کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز