لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

جراحی چال گونه، نحوه انجام تا عوارض

جراحی چال گونه | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جراحی چال گونه یا دیمپل پلاستی یک عمل جراحی پلاستیک است که باعث ایجاد گودی در گونه ها می شود. چال گونه، فرورفتگی های کوچکی در گونه ها است که هنگام لبخند زدن برخی افراد ظاهر می شود. این یک ویژگی ارثی است، به دلیل تورفتگی در لایه زیر پوست ایجاد می شود.

اساساً، این جراحی شامل ایجاد گودی با ایجاد بافت زخم در درم بین عضلات صورت است. این کار که به صورت سرپایی انجام می شود، با استفاده از ابزار و برش های کوچک صورت می گیرد و مقدار کمی از بافت برداشته می شود.

بسیاری از افراد چال گونه را جذاب می دانند و محبوبیت جهانی جراحی چال گونه رو به افزایش است.

جراحی دیمپل یا چال گونه یک عمل ضروری نیست. از آنجا که این یک عمل جراحی سرپایی است، برای بهبودی نیازی به بستری در بیمارستان ندارید. معمولاً فقط از بی حسی موضعی استفاده می شود، بنابراین در حین انجام آن خواب یا بی هوش نخواهید شد.

عوارض جراحی چال گونه

به طور کلی، جراحی گودی بسیار مطمئن بوده و عوارض آن کم است. برخی از عوارض آن شامل موارد زیر است:

  • تورم در ناحیه صورت
  • هماتوم که جمع شدن خون است.
  • آسیب اعصاب به دلیل روش جراحی
  • عفونت در برش ها یا محل جراحی
  • خونریزی بیش از حد از محل برش

هدف از جراحی دیمپل پلاستی

جراحی چال گونه | پزشکت

مزایای این روش در درجه اول مربوط به افزایش اعتماد به نفس و رضایت از خود در بیماران پس از عمل است.

برخلاف سایر جراحی ها، هیچ آزمایش خاصی قبل از جراحی چال وجود ندارد. به طور معمول، مشاوره اولیه شامل اطمینان از سلامتی کافی و بحث و گفتگو با پزشک در مورد موارد منع مصرف بالقوه است. در بیشتر موارد، ارزیابی فیزیکی اقدامات حیاتی مانند وزن، ضربان قلب و فشار خون کافی است.

با حضور در مطب پزشک یا مرکز سرپایی بیمارستان، اتفاقات زیادی در روز جراحی رخ می دهد. در حالی که این عمل، به خودی خود خیلی طول نمی کشد. معمولاً فقط حدود 20 تا 30 دقیقه است. آماده سازی و بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارد.

اقدامات قبل از جراحی دیمپل پلاستی

در بسیاری از موارد، پزشکان به شما توصیه می کنند صبح روز جراحی گودی صورت خود را کاملاً با صابون ضد باکتری بشویید. پس از آن، شما یک معاینه و مشاوره اولیه خواهید داشت، که شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی اقدامات حیاتی بهداشتی، مانند درجه حرارت بدن، ضربان قلب، فشار خون و سایر موارد، به اطمینان از یک روش ایمن کمک می کند.
  • مشاوره قبل از عمل با جراح یا عضو تیم پزشکی شامل بحث در مورد داروهایی است که مصرف می کنید و شرایط سلامتی که تجربه می کنید.
  • علامت گذاری جوهر در محل دقیق گودی های مورد نظر قبل از جراحی اتفاق میفتد. در بعضی موارد، ممکن است از شما خواسته شود که دقیقاً گودی را در کجا می خواهید، یا روش های دیگری برای اطمینان از تقارن و جذابیت استفاده می شود.

اقدامات حین جراحی دیمپل پلاستی

 

جراحی چال گونه | پزشکت

این روزها چند روش مختلف برای جراحی گودی وجود دارد. با این حال، همه آنها از نظر اهداف در یک صف قرار می گیرند. در اینجا تجزیه و تحلیل متداول ترین روش جراحی وجود دارد:

بی حسی موضعی: برای تسکین ناراحتی، از بی حس کننده موضعی به داخل دهان و همچنین صورت نزدیک به محل مورد نظر برای گودی ها استفاده می شود. این باعث سوزن سوزن شدن و بی حسی می شود.

استریل سازی: برای کاهش خطر عفونت باید محلول آنتی بیوتیک غرغره کنید.

محل قرارگیری: بر اساس علائم فرورفتگی مورد نظر در صورت، جراحان با استفاده از پنس قسمت مربوط به داخل دهان را برش می دهند.

بیهوشی تزریقی: هنگامی که مناطق خاصی برای عمل هدف قرار گرفتند، پزشک بی حس کننده اضافی را از طریق تزریق برای شما استفاده می کند.

برش: به محض کامل شدن بی حسی، جراحان از یک چاقوی جراحی کوچک برای ایجاد برش در غشای مخاطی داخل دهان استفاده می کنند. با استفاده از قیچی جراحی، بافت اضافی با دقت برداشته می شود تا گودی ایجاد گردد.

بخیه زدن: اساسا ایجاد یک بخیه در داخل دهان است. عمق گودی مورد نظر با سفت یا شل شدن این بخیه تنظیم می شود.

هنگامی که بخیه ها در محل قرار گرفتند، به شما امکان می دهد در یک منطقه بهبودی بعد از عمل استراحت کرده و بهبود یابید.

اقدامات بعد از جراحی گودی چال گونه

برخلاف بسیاری از جراحی ها، بهبودی جراحی گودی نسبتاً سریع است. با پیشگیری از هرگونه عارضه فوری، بیماران می توانند مدت کوتاهی پس از عمل به خانه بازگردند.

بهبودی بعد از جراحی چال گونه

جراحی چال گونه | پزشکت

بهبودی اولیه از جراحی گودی بسیار سریع است. گودی ها بلافاصله قابل مشاهده خواهند بود. گرچه نتایج نهایی معمولاً تا دو ماه بعد مشاهده نمی شوند. بخیه مورد استفاده در این روش خود به خود جذب می شود.

با بهبودی، ممکن است مقداری قرمزی یا تورم در اطراف فرورفتگی های تازه ایجاد شود. تا زمانی که به طور کامل بهبودی نیابید، این موارد به طور معمول در صورت لبخند زدن یا نبودن قابل مشاهده خواهند بود.

در طول بهبودی چه انتظاری دارید؟ در اینجا یک تجزیه سریع وجود دارد:

پیگیری: در طی یک تا دو هفته، پزشک یک قرار ملاقات بعدی را تعیین می کند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به طور مناسب بهبود می یابد.

رژیم مایع: از آنجا که برش ها و بخیه های بهبودی در دهان شما وجود دارد، پزشک شما را راهنمایی می کند تا پس از جراحی به مدت پنج روز به یک رژیم غذایی مایع پایبند باشید. این به معنای پرهیز از غذاهای جامد، و در عوض نوشیدن پروتئین، خوردن سوپ یا تکیه بر روش های دیگر برای تکمیل تغذیه است.

کار: بیشتر افراد قادر به بازگشت به کار روز بعد از عمل هستند. با این حال، ممکن است بخواهید چند روز اضافی تعطیل کنید، زیرا احتمالاً تورم و قرمزی خواهید داشت.

فعالیت بدنی: اگرچه از نظر وظایف روزانه محدودیتی وجود ندارد، به شما توصیه می شود که یک فعالیت شدید را برای یک تا دو هفته بعد از جراحی متوقف کنید. اگر مطمئن نیستید که باید کاری انجام دهید، از پزشک خود بپرسید.

مراقبت از دندان: برای اطمینان از آسیب نرساندن به مناطق آسیب دیده هنگام بهبودی، به شما دستورالعمل های ویژه ای برای نحوه تمیز کردن دندان ها داده می شود. این ممکن است به معنای استفاده از دهان شویه تخصصی باشد. شما می توانید در یک تا دو هفته عادت های طبیعی دندانپزشکی را از سر بگیرید، در حالی که جراحی شما خوب است.

اگر در حال برنامه ریزی رویدادهای اجتماعی هستید، به خاطر داشته باشید که فرورفتگی شما معمولاً چه لبخند بزنید و چه لبخند نزنید، قابل مشاهده خواهد بود.

موارد التیام بخش

بهبودی مناسب محل های جراحی برای موفقیت جراحی کاملاً ضروری است. در اینجا خلاصه ای از مواردی که هنگام بهبودی باید در ذهن داشته باشید آورده شده است:

تسکین درد: درد در اطراف فرورفتگی های تازه ایجاد شده به خصوص در پنج تا هفت روز اول معمول است. پزشکان ممکن است داروهایی را برای مدیریت این بیماری توصیه یا تجویز کنند.

یخ زدگی: در طول دوره بهبودی، افراد احساس تورم و قرمزی صورت را غیرمعمول نمی دانند.

بهداشت: هنگام شستن صورت، حتما گودی ها و نواحی اطراف آن را کمی لمس کنید و اسکراب نکنید. همچنین ممکن است لازم باشد هنگام مسواک زدن، طبق دستور پزشک، اقدامات احتیاطی انجام دهید.

 چه موقع با پزشک خود تماس بگیرید؟

با بهبودی، هوشیاری نسبت به علائم عفونت کاملاً ضروری است. در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب
  • لرز
  • درد
  • چرک یا تخلیه از برش
  • احساسات گرم در دهان
  • قرمزی بیش از حد در اطراف گودی ها

در حالی که جراحی گودی به خوبی تحمل می شود و موفقیت آمیز است، بعضی از آنها ممکن است پس از آن دچار یک افت روانشناختی و عاطفی شوند. به خصوص در کسانی که جراحی پلاستیک انجام داده اند، موارد افسردگی و اضطراب در جمعیت بعد از عمل افزایش می یابد.

اگر پس از جراحی گودی یا چال گونه با احساسات دشواری دست و پنجه نرم می کنید، موارد زیر را می توانید انجام دهید:

به پزشک خود اطلاع دهید: آنها می توانند شما را هدایت کنند یا شما را به یک روانشناس بعد از عمل ارجاع دهند.

از عزیزان خود کمک بگیرید: صحبت با اعضای خانواده یا دوستان در مورد آنچه که تجربه می کنید نیز می تواند کمک بزرگی باشد.

مشاوره: روانپزشکان یا مشاوران متخصص در بهبودی از عمل جراحی می توانند در بهبودی شما همکاری کنند.

جراحی های احتمالی در آینده

جراحی چال گونه | پزشکت

جراحی گودی به طور معمول به نتایج دائمی منجر می شود. با این حال، ممکن است در بعضی موارد با گذشت زمان کمرنگ یا حتی کاملاً ناپدید شوند. بعلاوه، به دلیل مشکل در روند کار یا بهبودی بعضی از آنها نتیجه نابرابر یا ناکافی دارند. به همین ترتیب، ممکن است یک جراحی اضافی درخواست شود، از جمله:

جراحی تجدیدی: در مواردی که گودی ها کمرنگ می شوند، یا اگر ناهموار باشند، می توان جراحی گودی دوم را برای اصلاح آن انجام داد.

کاهش گودی: بیمارانی که از گودی بیش از حد عمیق یا بیش از حد بزرگ شکایت دارند نیز می توانند روشی را برای اصلاح مسئله انجام دهند. روش دوم انجام می شود و بخیه ها برای کاهش اندازه سفت می شوند.

سخن آخر

هر چقدر که احتمال انجام یک عمل زیبایی مانند جراحی گودی یا چال گونه ترسناک باشد، باید در نظر داشته باشید که عمدتا این کار موفقیت آمیز است و به خوبی تحمل می شود.

جراحی دیمپل از دهه 1960 انجام شده است و طی سالهای مداخله، مسیری طولانی طی شده است. تکنیک ها و فن آوری های به کار رفته امروز آن را ایمن تر و موثرتر از هر زمان دیگری می کند.

در ادبیات پزشکی، اکثر بیماران نه تنها از نتایج خود راضی هستند. برای کسانی که گودی ها را جذاب می دانند، این روش می تواند کلید ایجاد یک تصویر مثبت از خود و همچنین اطمینان حاصل از آن باشد. این چیزی است که ارزش لبخند زدن را دارد.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/dimple-surgery-dimpleplasty-5090432

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز