لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

استفاده از کاندوم تاریخ گذشته

استفاده از کاندوم تاریخ گذشته || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


طول عمر کاندوم بسته به موادی که از آن ساخته شده و شرایط نگهداری آن بین یک تا پنج سال است. اکثر افراد به اشتباه از کاندوم تاریخ گذشته استفاده می کنند، اما انجام این کار ممکن است از شما در برابر عفونت های مقاربتی (STIs) یا بارداری که انتظار دارید محافظت نکند.

اکثر محصولات بهداشتی و پزشکی دارای تاریخ انقضاء هستند و کاندوم نیز از این قاعده مستثنی نیست. ماده ای که کاندوم ها از آن ساخته می شوند، تاریخ انقضاء را تعیین می کنند، زیرا برخی از آنها در برابر اثرات زمان مقاوم تر هستند.

نوع کاندوم برآورد ماندگاری
لاتکس، بدون اسپرم کش تا 5 سال
پلی اورتان، بدون اسپرم کش تا 5 سال
لاتکس یا پلی اورتان با اسپرم کش تا 3 سال
پلی سوپرن (نوعی لاستیک مصنوعی) تا 3 سال
کاندوم با پوست بره، پوست گوسفند تا 1 سال

مدت ماندگاری بر اساس نگهداری مناسب. تاریخ انقضاءی هر محصول ممکن است متفاوت باشد. کاندوم‌ها منقضی می‌شوند و استفاده از کاندوم‌هایی که تاریخ انقضاءی آن گذشته است، می‌تواند اثربخشی آن را تا حد زیادی کاهش دهد.

کاندوم‌های تاریخ مصرف گذشته اغلب خشک‌تر و ضعیف‌تر هستند، بنابراین احتمال شکستن آن‌ها در حین مقاربت بیشتر است. این شما و همسرتان را در معرض خطر عفونت های مقاربتی (STIs) یا بارداری ناخواسته قرار می دهد.

کاندوم‌های مردانه که تاریخ مصرف آنها تمام نشده است، در صورتی که در هر بار رابطه جنسی کاملاً از آنها استفاده کنید ، حدود 98 درصد مؤثر هستند. با این حال، هیچ کس کامل نیست، بنابراین کاندوم‌های مردانه که تاریخ مصرف آنها تمام نشده است، در واقع حدود 85 درصد موثر هستند. اگر تاریخ مصرف کاندوم منقضی شده باشد، این ارقام به شدت کاهش می یابد.

عوامل موثر بر عمر مفید کاندوم

میانگین عمر مفید کاندوم بسته به سازنده و نحوه نگهداری آن سه تا پنج سال است. برای اطلاعات بیشتر در مورد علت انقضاءی آنها، نحوه تعیین اینکه آیا استفاده از کاندوم بی خطر است، نحوه نگهداری صحیح آن و موارد دیگر بیشتر بخوانید.

کاندوم های لاتکس یا پلی یورتان با اسپرم کش عمر کوتاه تری نسبت به کاندوم های بدون آن دارند زیرا با گذشت زمان، اسپرم کش یکپارچگی مواد کاندوم را تخریب می کند. این باعث کاهش اثربخشی آنها می شود.

علاوه بر این، مواد شیمیایی موجود در اسپرم کش ها می توانند تجزیه شوند، بنابراین استفاده از کاندومی که تاریخ انقضاء آن گذشته است ممکن است منجر به احساس سوزش و تحریک بافت های ظریف داخل و اطراف واژن و آلت تناسلی شود.

اگرچه در مورد انقضاء یک عامل مهم نیست، اما شایان ذکر است که مواد طبیعی غیر لاتکس مانند پوست بره یا پوست گوسفند، صرف نظر از تاریخ مصرف گذشته بودن آنها، در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند.

مطالعه بیشتر: چگونه سایز کاندوم را انتخاب کنیم؟

استفاده از کاندوم تاریخ گذشته || پزشکت

شایع ترین علل منقضی شدن کاندوم

کاندوم ها مانند بسیاری از محصولات پزشکی دیگر منقضی می شوند. با این حال، عوامل خاصی بر چرایی و سرعت انقضاء آنها تأثیر می گذارد.

ذخیره سازی نامناسب

جدای از این، نحوه نگهداری کاندوم می تواند بر تأثیرگذاری آن تأثیر بگذارد. گرما و رطوبت می توانند مواد موجود در لفاف کاندوم و خود کاندوم را تخریب کنند. این ممکن است باعث شود کاندوم حتی قبل از تاریخ انقضاء آن کمتر اثر کند.

فرسودگی و پارگی کاندوم در جیب، کیف پول، کیف پول یا جعبه دستکش می‌تواند در قدرت کاندوم موثر باشد. به همین دلیل مهم است که کاندوم ها را در مکانی امن – ترجیحاً نه حمام – دور از گرما، رطوبت و هر گونه اشیاء تیز نگهداری کنید.

مواد

نوع موادی که ترجیح می دهید در سرعت انقضاء آنها نیز تفاوت دارد. مواد طبیعی مانند پوست بره سریعتر از مواد مصنوعی مانند لاتکس و پلی اورتان تجزیه می شوند.

مواد افزودنی

افزودنی های شیمیایی مانند اسپرم کش می توانند طول عمر کاندوم را چندین سال کاهش دهند. اسپرم کش برای کاندوم های لاتکس و پلی اورتان تا دو سال طول می کشد.

مشخص نیست که روغن یا طعم دهنده های اضافه شده روی انقضاء تأثیر می گذارد، بنابراین احتیاط کنید. اگر علائمی از ساییدگی و پارگی دیدید یا متوجه بوی غیرعادی شدید، کاندوم را پرتاب کنید و یک کاندوم جدید تهیه کنید.

نوع کاندوم مهم است؟

حتی اگر کاندوم به خوبی نگهداری شود، میزان انقضاءی آن همچنان تحت تأثیر موادی است که از آن ساخته شده است و اینکه آیا با افزودنی هایی ساخته شده است که طول عمر آن را کوتاه می کند.

لاتکس و پلی اورتان

کاندوم های لاتکس طبیعی و پلی اورتان طولانی ترین عمر مفید را دارند. آنها می توانند تا پنج سال دوام بیاورند و نسبت به سایر کاندوم ها در برابر فرسودگی مقاوم تر هستند.

این کاندوم ها زمانی که با اسپرم کش بسته بندی شوند، عمر مفید کمی کوتاه تری دارند – فقط سه سال. اگرچه اسپرم کش یک ابزار عالی در برابر بارداری ناخواسته است، اما باعث می شود لاتکس و پلی اورتان سریعتر تجزیه شوند.

مطالعه بیشتر: کاندوم پلی اورتان

پلی ایزوپرن

کاندوم های پلی ایزوپرن درست پشت کاندوم های لاتکس قرار دارند. کاندوم های ساخته شده با این نوع لاستیک مصنوعی با نگهداری مناسب می توانند تا سه سال دوام بیاورند. افزودنی هایی مانند اسپرم کش نیز می توانند طول عمر این کاندوم را کوتاه کنند.

طبیعی و غیر لاتکس

کاندوم های طبیعی غیر لاتکس مانند ساخته شده از پوست بره یا گوسفند کمترین زمان ماندگاری را دارند. آنها فقط یک سال از تاریخ تولیدشان دوام می آورند. مشخص نیست که آیا اسپرم کش یا سایر مواد افزودنی روی انقضاء تأثیر دارند یا خیر. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که این کاندوم ها در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند.

استفاده از کاندوم تاریخ گذشته || پزشکت

آیا ذخیره سازی روی انقضاء تأثیر می گذارد؟

نگهداری کاندوم در یک مکان گرم و مرطوب ممکن است بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. اگرچه بسیاری از مردم فکر می کنند که اگر همیشه کاندوم را در کیف پول یا کیف خود حمل کنند، منطقی هستند، اما این از نظر ذخیره سازی عالی نیست. کاندومی که خیلی گرم می شود می تواند خشک شود و استفاده از آن را دشوار و احتمالاً ناکارآمد می کند. به جای کیف پول خود از کاندوم استفاده کنید.

کجا تاریخ انقضاء کاندوم را پیدا کنیم؟

تاریخ انقضاءی کاندوم هم بر روی جعبه بیرونی آن و هم بر روی بسته بندی جداگانه حک شده است. این اطلاعات معمولاً در لبه های بسته بندی فویل یافت می شود. قبل از استفاده از هر گونه کاندوم بسته بندی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیب دیده، باز نشده یا تاریخ مصرف آن گذشته است. اگر هست از آن استفاده نکنید. هنگام خرید کاندوم، همیشه ایده خوبی است که تاریخ انقضاء را بررسی کنید، به خصوص اگر انتظار ندارید به زودی از همه آنها استفاده کنید.

کاندوم ها را باید در جای خشک و خنک مانند کشو در میز یا کمد نگهداری کنید. نگهداری کاندوم در مکان‌های زیر توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند عمر مفید آن‌ها را کوتاه کرده و اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد:

  • حمام
  • ماشین
  • کیف پول

چرا هرگز نباید در حین رابطه جنسی از دو کاندوم استفاده کرد؟

کاندوم ها به منظور ایجاد یک مانع ضد آب هستند تا مایعات نتوانند وارد یا خارج شوند. کاندوم ها فوق العاده الاستیک هستند و به راحتی می توانند تغییر اندازه بدهند. فقط از یک کاندوم استفاده کنید و یک گره ببندید تا مهر و موم شود.

استفاده از کاندوم تاریخ مصرف گذشته یا آسیب دیده هنوز بهتر از عدم استفاده از کاندوم است، زیرا محافظت در برابر بیماری های مقاربتی یا حاملگی ناخواسته را ارائه می دهد.

رابطه جنسی بدون کاندوم هیچ محافظتی در برابر بیماری های مقاربتی ایجاد نمی کند. و مگر اینکه شما یا همسرتان از روش دیگری از کنترل بارداری استفاده کنید، در برابر بارداری ناخواسته نیز محافظت نمی‌شوید.

با این حال، بهتر است کاندوم‌هایی را که تاریخ انقضاءی آنها گذشته است دور بیندازید و کاندوم های جدید. استفاده از کاندوم جدید بهی بخرید. استفاده از کاندوم با تاریخ جدید از شما و همسرتان در برابر بیماری های مقاربتی یا بارداری بیشتر محافظت می کند.

استفاده از کاندوم تاریخ گذشته || پزشکت

سوالات متداول

  • ماندگاری کاندوم چقدر است؟

عمر مفید کاندوم بسته به ماده ای که از آن ساخته شده است از یک تا پنج سال متغیر است. کاندوم های لاتکس یا پلی اورتان بیشترین دوام را دارند، معمولاً پنج سال از تاریخ تولید. اما کاندوم های دارای اسپرم کش یا آنهایی که از پلی ایزوپرن ساخته شده اند در عرض سه سال منقضی می شوند. کاندوم های پوست بره سریعتر تحلیل می روند و فقط برای یک سال مفید هستند.

  • آیا می توان بعد از تاریخ انقضاء از کاندوم استفاده کرد؟

خیر، پس از تاریخ انقضاء از کاندوم استفاده نکنید. کاندوم تاریخ مصرف گذشته ممکن است از بارداری و بیماری های مقاربتی محافظت نکند. با این حال، Planned Parenthood توصیه می کند که کاندوم تاریخ مصرف گذشته هنوز بهتر از تماس جنسی بدون کاندوم است.

یک استثنا وجود دارد. کاندوم هایی که حاوی اسپرم کش هستند هرگز نباید بعد از تاریخ انقضاء استفاده شوند. مواد شیمیایی موجود در اسپرم کش می توانند با گذشت زمان شروع به تجزیه شدن کنند و منجر به تحریک پوست و احساس سوزش در بافت های ظریف واژن و آلت تناسلی شوند.

  • آیا هنوز هم می توانم از کاندوم تاریخ مصرف گذشته استفاده کنم؟

استفاده از کاندوم تاریخ مصرف گذشته توصیه نمی شود. کاندوم تاریخ مصرف گذشته ممکن است محافظت کافی در برابر بارداری یا بیماری های مقاربتی ایجاد نکند.

سخن آخر

در حالی که کاندوم تاریخ مصرف گذشته بهتر از عدم وجود کاندوم است، فقط کاندومی که به درستی ذخیره شده باشد، تاریخ انقضاء آن نرسیده باشد و کاملاً مورد استفاده قرار گیرد، معمولاً 98 درصد در برابر بیماری های مقاربتی یا حاملگی ناخواسته محافظت می کند.

همچنین ممکن است برای شما مفید باشد که پیشگیری از بارداری اضطراری (EC) را در دسترس داشته باشید. اگرچه EC نباید به عنوان کنترل بارداری اولیه شما استفاده شود، اما اگر مجبور به استفاده از کاندوم تاریخ مصرف گذشته یا اگر کاندوم شما در حین استفاده پاره شود، می تواند از بارداری جلوگیری کند. استفاده از روش ثانویه پیشگیری از بارداری نیز می تواند خطر بارداری ناخواسته را کاهش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.