لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کاندوم پلی اورتان چیست؟

کاندوم پلی اورتان|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از میان انواع مختلف کاندوم‌های موجود در بازار، کاندوم‌های پلی اورتان توسط تعداد قابل توجهی از افراد برای استفاده در حین رابطه جنسی انتخاب شده است. این نوع از کاندوم‌ها، مانند سایر انواع، مزایا و معایبی دارد که انتخاب آن را برای افراد مختلف دشوار کرده است‌.

کاندوم‌های پلی اورتان نوعی کاندوم خارجی هستند که از نوعی پلاستیک ساخته می‌شوند. کاندوم‌های پلی اورتان توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی (STD) تایید شده‌اند. این نوع از کاندوم‌ها، در بازار مصرفی کشورهای مختلف دنیا قابل دسترس و خرید است.

کاندوم‌های پلی اورتان جایگزینی برای کاندوم‌های شایع لاتکس هستند. در حالی که افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس اغلب برای محافظت از خود در هنگام برقراری رابطه جنسی، از این نوع کاندوم‌ها استفاده می‌کنند، کاندوم‌های پلی اورتان دارای خواصی هستند که می‌توانند برای افراد دیگر نیز مفید باشند.

با این حال، این نوع از کاندوم‌ها خطرات خاصی را به همراه دارند و ممکن است بهترین انتخاب برای همه نباشند. اما به خاطر مزایای خود، توسط افراد زیادی استفاده می‌شوند. در این مقاله از سایت پزشکت به پاسخ این سوال می‌پردازیم که از چه نظر کاندوم پلی اورتان با سایر انواع کاندوم‌ها متفاوت است.

 مزایا و معایب کاندوم‌های پلی اورتان را از نظر ایمنی، راحتی و لذت جنسی بررسی می‌کنیم. اولین تفاوت این نوع از کاندوم‌ها با سایرین، در مواد سازنده آن است.

مواد سازنده کاندوم پلی اورتان

پلی اورتان نوعی پلاستیک است که در برابر آب، چربی و پارگی بسیار مقاوم است. کاندوم‌های ساخته شده از این ماده یکی از چندین نوع مورد تایید FDA هستند. بقیه کاندوم‌های موجود از جنس لاتکس، کاندوم‌های طبیعی از پوست بره و کاندوم‌های پلی ایزوپرن (ساخته شده از نوع دیگری از پلاستیک) هستند.

همه این کاندوم‌ها توسط FDA به عنوان تجهیزات پزشکی کلاس II طبقه بندی می‌شوند. برای دریافت تاییدیه، کاندوم‌ها باید تست‌های خاصی را از جمله تست انفجار هوا، تست نشت آب و تست کشش (که قابلیت کشش کاندوم را اندازه گیری می‌کند) پشت سر بگذارند. پس از این تست‌ها و به دست آمدن نتایج مثبت، محصول تایید خواهد شد.

این نکته بدان معنا نیست که همه کاندوم‌های موجود در بازار دارویی، تاییدیه FDA یکسانی دریافت می‌کنند. بهتر است بدانید که فقط کاندوم‌های پلی اورتان، لاتکس و پلی ایزوپرن برای پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک و HIV تایید شده‌اند. از آنجایی که کاندوم‌های پوست بره متخلخل هستند و اجازه عبور میکروارگانیسم‌های خاصی را می‌دهند، برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی تایید نشده‌اند.

کاندوم || پزشکتفواید کاندوم‌های پلی اورتان

پلی اورتان ویژگی‌های خاصی دارد که آن را به عنوان یکی از انواع کاندوم‌های خارجی ایده آل می‌کند. از جمله مزایای کاندوم‌های پلی اورتان، عبارت‌اند از:

  • پلی اورتان قوی‌تر از لاتکس است.
  • پلی اورتان در انبار ماندگاری بیشتری دارد و کمتر تحت تاثیر حرارت طولانی مدت قرار می‌گیرد.
  • بر خلاف کاندوم‌های لاتکس که فقط در یک جهت باز می‌شوند، کاندوم‌های پلی اورتان را می‌توان در هر جهت باز کرد.
  • پلی اورتان هیچ بویی ندارد و برای افرادی که بوی لاتکس یا پوست بره را دوست ندارند، استفاده از آن ترجیح داده می‌شود.
  • پلی اورتان در برابر روان کننده‌های روغنی مقاوم است، در حالی که روان کننده می‌تواند به کاندوم‌های لاتکس آسیب برساند.
  • کاندوم‌های پلی اورتان نازک تر از کاندوم‌های لاتکس و پلی ایزوپرن هستند که ممکن است حساسیت جنسی فرد را افزایش دهند.
  • پلی اورتان نازک تر است و گرما را بهتر از سایر کاندوم‌های خارجی منتقل می‌کند که ممکن است حساسیت جنسی را افزایش دهد.
  • کاندوم‌های پلی اورتان شل تر و راحت تر از سایر کاندوم‌های خارجی هستند. آنها ممکن است برای افرادی که خاصیت تنگ شدن کاندوم‌های لاتکس، پوست بره یا پلی ایزوپرن را دوست ندارند، ایده آل باشند.

به طور کلی، کاندوم‌های پلی اورتان مسلما بیشترین سود را برای افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس دارند. با توجه به اینکه 5 درصد از جمعیت به لاتکس حساسیت دارند، داشتن یک جایگزین غیر لاتکسی مهم است. این افراد ممکن است که بتوانند از کاندوم پلی اورتان استفاده کنند.

معایب استفاده از کاندوم‌های پلی اورتان

با وجود این که کاندوم‌های پلی اورتان قوی و موثر هستند، دارای معایب خاصی نیز می‌باشند. از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

کاندوم‌های پلی اورتان معمولاً گران تر از کاندوم‌های لاتکس، پوست بره یا پلی ایزوپرن هستند. از آنجایی که هنگام استفاده، کاندوم‌های پلی اورتان شل تر هستند، احتمال لیز خوردن آنها در حین رابطه جنسی بسیار بیشتر از انواع دیگر است. از آنجایی که کاندوم‌های پلی اورتان کشش کمتری دارند، در مقایسه با کاندوم‌های لاتکس، پنج برابر بیشتر احتمال دارد که پاره شوند یا بشکنند.

علاوه براین، شل بودن این کاندوم‌ها می‌تواند باعث بروز اصطکاک شود که باعث شکستگی کاندوم می‌شود. روغن کاری اضافی ممکن است به کاهش خطر این امر کمک کند. اکثر مطالعات نشان داده‌اند که کاندوم‌های پلی اورتان در پیشگیری از بارداری کمتر از کاندوم‌های لاتکس موثر هستند.

مخالفان و طرفداران استفاده از کاندوم پلی اورتان

طرفداران استفاده از کاندوم‌های پلی اورتان، مزایای زیر را در مورد این نوع از کاندوم‌ها مطرح می‌کنند:

  • بدون بو است.
  • قوی‌تر از لاتکس است‌.
  • تناسب بهتر و راحت تری دارد.
  • می‌توان آن را در هر جهت باز کرد.
  • افزایش حساسیت جنسی به علت بافت نازک تر.
  • قابل استفاده با روان کننده‌های مبتنی بر روغن است.
  • کمتر در برابر قرار گرفتن در معرض گرما آسیب پذیر است.

با این حال، مخالفان استفاده از کاندوم‌های پلی اورتان، موارد زیر را مطرح می‌کنند:

  • پرهزینه تر از سایر انواع کاندوم‌ها است.
  • در پیشگیری از بارداری کمتر موثر است.
  • کشش کمتر و احتمال شکستگی بیشتر است.
  • ممکن است نیاز به روغن کاری اضافی داشته باشد.
  • احتمال لیز خوردن در حین رابطه جنسی بیشتر است.
  • ممکن است در پیشگیری از بیماری های مقاربتی کمی کمتر موثر باشد.

با وجود مزایا و معایبی که درباره این محصول پیشگیری از بارداری وجود دارد، انتخاب نهایی بر عهده شما خواهد بود. به طور کلی، انتخاب کاندوم تا حد زیادی یک انتخاب شخصی است. برخی افراد تناسب تنگ کاندوم لاتکس یا پوست بره را ترجیح می‌دهند.

نتایج بررسی ها در مورد مزایا و معایب کاندوم پلی اورتان

برخی دیگر ممکن است احساس ضخیم‌تر و متناسب‌تر از پلی ایزوپرن را در مقابل احساس شل‌تر و نازک‌تر پلی‌اورتان ترجیح دهند. نتایج مطالعاتی که مقبولیت کاندوم‌های مختلف را بررسی کرده است (یعنی اینکه آیا انسان‌ها بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند یا نه) تا حد زیادی در یافته‌هایشان مغایرت داشته است.

یک مطالعه اولیه کوچک که توسط شورای سلامت خانواده کالیفرنیا در سال 2020 انجام شد، هیچ تفاوتی در ترجیح یا مقبولیت کاندوم‌های لاتکس در مقابل پلی اورتان یا سایر کاندوم‌های غیر لاتکس را نشان نداد. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که افرادی که آلت تناسلی دارند، استفاده از کاندوم‌های پلی اورتان را ترجیح می دهند، زیرا در مقایسه با کاندوم‌های لاتکس، کمتر احتمال دارد که “بیش از حد تنگ” باشند.

مطالعه‌ای در سال 1999 در « چشم‌انداز برنامه‌ریزی خانواده» خلاف این نتیجه را نشان داد، و اکثر شرکت‌کنندگان کاندوم‌های لاتکس را ترجیح می‌دادند. به این ترتیب، تحقیقات مختلف نتایج مختلفی را نشان داده است. در حال حاضر، کاندوم‌های لاتکس 80 درصد از بازار کاندوم کشورها را تشکیل می‌دهند، در حالی که کاندوم‌های پلاستیکی (عمدتا پلی اورتان) 15 درصد را تشکیل می‌دهند.

به طور کلی می‌توان گفت که کاندوم های پلی اورتان که از پلاستیک بادوام ساخته شده‌اند، جایگزین خوبی برای کاندوم‌های لاتکس هستند. آنها قوی تر از لاتکس هستند و برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند ایده آل اند. انتخاب نهایی، براساس مزیت‌ها و معایب این محصولات توسط شخص مصرف کننده انجام خواهد گرفت.

کاندوم مردانه|| پزشکتچرا برخی افراد استفاده از کاندوم پلی اورتان را ترجیح می دهند؟

برخی از افراد استفاده از کاندوم‌های پلی اورتان را ترجیح می‌دهند. زیرا نازک‌تر هستند و نسبت به سایر کاندوم‌ها حالت شل و راحت‌تری دارند. بر خلاف گزینه‌های ساخته شده از لاتکس، کاندوم‌های پلی اورتان توسط روان کننده‌های روغنی تجزیه نمی‌شوند.

با این حال، کاندوم‌های پلی اورتان در مقایسه با لاتکس کشش کمتری دارند و پنج برابر بیشتر احتمال شکستگی دارند. پس از استفاده، تناسب شل آنها نیز ممکن است باعث لیز خوردن آنها در حین برقراری رابطه جنسی شود. تحقیقات نشان داده است که کاندوم‌های پلی اورتان ممکن است کمتر از لاتکس در پیشگیری از بارداری و احتمالاً بیماری‌های مقاربتی موثر باشند.

حتی اگر کاندوم‌های لاتکس ممکن است در پیشگیری از بارداری موثرتر از پلی اورتان باشند، اثربخشی کلی کاندوم بدون توجه به نوع کاندوم مشابه سایر روش های پیشگیری از بارداری است. آنچه که بسیار مهم است این نکته است که از کاندوم به طور صحیح و مداوم استفاده کنید.

اگر نمی‌دانید چگونه از کاندوم استفاده کنید، خجالت نکشید و از یک پزشک درباره روش استفاده از آن سوال بپرسید.

کاندوم‌های مختلف چگونه با یکدیگر مقایسه می‌شوند؟

با وجود این که انواع کاندوم‌ها در بازار وجود دارد، کاندوم‌های لاتکس هنوز هم کاندوم ارجح برای STI و پیشگیری از بارداری هستند. برای کسانی که نمی‌توانند کاندوم لاتکس را تحمل کنند، کاندوم‌های پلی اورتان به طور کلی یکی از جایگزین‌های لاتکس در نظر گرفته می‌شود.

کاندوم‌های پلی ایزوپرن یکی دیگر از محبوب ترین کاندوم‌ها برای کسانی است که به لاتکس حساسیت دارند. نتایج حاصل از یک پژوهش نشان می‌دهد که کاندوم‌های پلی ایزوپرن، که از لاستیک مصنوعی ساخته شده‌اند، محافظت موثری در برابر بارداری و انتقال بیماری‌های مقاربتی دارند.

در حالی که در حال حاضر هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که اثربخشی دقیق آن را نشان دهد، پلی ایزوپرن قابل کشش تر از لاتکس است، که نشان می‌دهد کمی موثرتر از کاندوم‌های لاتکس است. با این حال، انتخاب کاندوم مناسب، براساس وضعیت و تمایلات افراد با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که پلی ایزوپرن نباید همراه با روان کننده‌های مبتنی بر روغن استفاده شود. زیرا پلی ایزوپرن توسط روغن تجزیه می‌شود. کاندوم‌های پوست حیوانات جایگزین دیگری برای لاتکس هستند. در حالی که آنها برای پیشگیری از بارداری مناسب هستند، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری استفاده از آنها را برای پیشگیری از STI توصیه نمی‌کند.

آنها سوراخ‌های کوچکی در خود دارند که به ذرات عفونی اجازه نفوذ می‌دهند. بنابراین، در صورتی که احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی وجود دارد، نباید از این کاندوم استفاده کنید. در عوض باید از کاندوم‌هایی استفاده کنید برای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها توسط سازمان‌های مربوطه تایید شده‌اند.

سخن آخر

امروزه استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بارداری و نیز انتقال بیماری‌های مقاربتی، بسیار رواج پیدا کرده است. در بازار دارویی انواع مختلفی از کاندوم‌ها وجود دارد که یکی‌ از تفاوت‌های آنها با یکدیگر، جنس مواد سازنده آنها است. برای انتخاب کاندوم مناسب، باید شرایط کلی خودتان را در نظر بگیرید.

در صورتی که درباره انتخاب کاندوم مناسب و نیز نحوه استفاده از آن سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با یک پزشکت تماس بگیرید و با او درباره این مسائل مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز