لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا کودک من هنگام تنبیه می خندد؟

چرا کودک من هنگام تنبیه می خندد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خنده کودک هنگام تنبیه، مشکلی است که خیلی از  والدین ها با آن رو برو می شوند. اما واقعا چرا کودک هنگام تنبیه می خندد؟ این مشکلی است که خیلی از  والدین ها در هنگام تنبیه کودک خودشان با آن رو برو می شوند. اما واقعا چرا کودک شما هنگام تنبیه شدن می خندد؟ وقتی فرزندتان را به خاطر یک رفتار بد تنبیه می کنید، در واقع با این کار می خواهید به او یاد بدهید که به حرف شما گوش دهد.  شما امیدوارید که با این تنبیه کودک دیگر رفتار اشتباه خود را تکرار نکند.

اما، گاهی اوقات تنبیه آن‌طور که می‌خواهید پاسخ نمی‌دهد. به‌خصوص وقتی کودک شما نوپا است و در هنگام تنبیه می‌خندد.

اگر فرزندتان هنگام کتک خوردن یا زمانی که شما فریاد می زنید می خندد، ممکن است احساس کنید که او شما را جدی نمی گیرد. اما مطمئنا این تصور شما اشتباه است. در واقع می توان گفت که فرزند شما در دوران کودکی هنوز درک زیادی از دنیای اطراف خود ندارد.

موقعی که فرزند نوپای خود را تنبیه می کنیم، ممکن است واکنش های متفاوتی نشان دهد. به عنوان مثال برخی از کودکان در هنگام تنبیه فرار می کنند، می خندند، یا به صورت هیستریک گریه می کنند، یا حتی در گوشه ای پنهان می شوند. مطمئنا کودک با این کار قصد بی احترامی به والدین خود را ندارد .اما، وقتی کودک آن‌طور که ما انتظار داریم پاسخ نمی‌دهد، باعث می شود والدین عصبانی شده و خونسردی خود را از دست بدهند. در ادامه متن به دلایل خنده کودک در هنگام تنبیه و روش های مقابله با این موقعیت می پردازیم.

آیا خندیدن کودک در هنگام تنبیه طبیعی است؟

ما به عنوان والدین همیشه انتظار داریم کودک همان واکنشی را نشان دهد که ما دوست داریم. در حالیکه یک کودک در بسیاری از موارد رفتاری که ما انتظار داریم را از خود نشان نمی دهد. در واقع توقعی که ما از کودکان خود داریم بسیار نادرست است. آیا فرزند ما باید گریه کند تا احساس کنیم که آموزش نظم و انضباط ما موثر بوده است؟ آیا فرزند ما باید نسبت به خود احساس بدی داشته باشد؟ فراموش نکنید که هدف آموزش نظم و  انضباط به فرزندانمان است. آنچه ما می خواهیم این است که کودک رفتار صحیح را یاد بگیرد.  بنابراین، اصلاح رفتار چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.

اگر فرزندتان هنگام تنبیه می‌خندد، شما تنها نیستید. در واقع این رفتار در میان کودکان بسیار شایع است. دلیل این رفتار می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد.

علل خنده کودک در هنگام تنبیه

چرا کودک من هنگام تنبیه می خندد؟ || پزشکت

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود کودک در هنگام تنبیه بخندد. برخی از مهمترین این دلایل عبارتند از:

احساس ناتوانی

رفتاری که در هنگام تنبیه از کودکان سر می زند طبیعتا از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. برخی از کودکان در هنگام تنبیه می خندند. این عده از کودکان می خواهند کمی بر موقعیت کنترل داشته باشند ولی به علت کوچکی ممکن است احساس ناتوانی کنند.

عصبانیت

برخی از کودکان در هنگام تنبیه می خندند زیرا عصبی هستند و نمی دانند چگونه احساسات خود را کنترل کنند. به یاد داشته باشید که شما با یک کودک کوچک سر و کار دارید نه یک بزرگسال.

کودکان چیزهای جدید زیادی را در اطراف خود تجربه می‌کنند که پردازش همه آن‌ها برایشان دشوار است. کودکان باید یاد بگیرند که چگونه در موقعیت های مختلف واکنش نشان دهند.

پایین بودن مهارت های اجتماعی

کودکانی که مهارت های اجتماعی پایینی دارند، اغلب نمی توانند نارضایتی دیگران را درک کنند. این کودکان معمولا در تشخیص حالات چهره یا تغییرات لحن صدا دارای مشکلات زیادی هستند. به همین دلیل ممکن است چیزهایی بگویند که در نظر دیگران بی احترامی به نظر می رسد. به عنوان مثال در هنگام تنبیه یا آموزش انضباط به طرز نامناسبی می خندند یا وقتی می خواهید موضوعی را به آنها توضیح بدهید، حرف شما را قطع می کنند.

برای اصلاح این رفتار کودک باید مطمئن شوید که حواس کودک با چیزهای اطراف خود پرت نمی شود و با شما تماس چشمی برقرار می کند. همچنین باید به کودک توضیح بدهید که از این رفتار او خوشحال نیستید.

حفظ عزت نفس

چرا کودک من هنگام تنبیه می خندد؟ || پزشکت

بسیاری از کودکان وقتی دچار مشکل می شوند طوری رفتار می کنند که انگار برایشان مهم نیست. حتی ممکن است دقیقا همین کلمات را به شما بگویند. والدین هنگام شنیدن این کلمات به اشتباه تصور می کنند که فرزندشان هیچ اهمیتی به صحبت و راهنمایی والدین خود نمی دهد. در حالیکه اصلا اینگونه نیست. برخی از کودکان ممکن است خونسردی خود را حفظ کرده و هیچ واکنشی به تنبیه والدین نشان ندهند. این کودکان در واقع با این کار از عزت نفس خود محافظت می کنند. آنها نمی خواهند کسی ببیند که شرمنده یا خجالت زده هستند. این کودکان برای حفظ عزت نفس خود هنگام عصبانیت والدین یا در هنگام تنبیه می خندند یا طوری وانمود می کنند که گویی به هیچ چیز اهمیت نمی دهند.

ناتوانی در درک رفتار والدین

اگر خونسردی خود را از دست داده اید و از دست فرزندتان عصبانی هستید، ممکن است فرزندتان از رفتار شما متعجب شود. کودک حتی ممکن است فکر کند که شما فردی با مزه و خنده دار هستید. اگر کنترل رفتار خود را از دست بدهید، به عنوان مثال فریاد بزنید یا به گونه‌ای غیر عادی رفتار کنید، ممکن است فرزندتان کاملا گیج شود.  کودک با مشاهده رفتار شما نمی تواند درک کند که شما جدی یا عصبانی هستید. در این موقعیت خندیدن تنها کاری است که کودک می تواند انجام دهد. آیا تا به حال کسی را دیده اید که کسی در یک مکان عمومی عصبانی شود؟ افراد هنگام عصبانیت گاهی مضحک به نظر می رسند. همین اتفاق می تواند در مورد فرزندان شما نیز رخ بدهد. از سویی دیگر کودک به لحاظ سنی نمی تواند صحیح یا اشتباه بودن یک رفتار را درک کند.

احساس نگرانی و ناامنی

حتی کودکان خردسال نیز در هنگام تنبیه یا سرزنش ممکن است احساس ناامنی و اضطراب کنند. به خصوص هنگامی که شما عصبانی به نظر می رسید، این کودکان می احساس کنند که لحن صدای شما یا عصبانیت شما به این معنی است که آنها را دوست ندارید. همچنین این کودکان در هنگام تنبیه به شدت دچار احساس نگرانی می شوند.  این کودکان نگران هستند که از تنبیه یا عصبانیت شما صدمه ببینند. خندیدن راهی برای کنار آمدن با این نگرانی است. ولی کودک باید به تدریج یاد بگیرد که برای کنار آمدن با نگرانی های خود از روش های دیگری استفاده کند.

شما به عنوان والدین باید در هر موقعیتی محبت خود را نشان دهید حتی اگر از کودک خود عصبانی هستید. به عنوان مثال باید به کودک بگویید: دوستت دارم اما خوشحال نیستم که این رفتار را انجام دادی. خودداری از محبت به خصوص برای کودکان که دارای روحیه حساسی هستند، بسیار آسیب زا خواهد بود.

به طور کلی مهم است بدانید که خنده کودک در هنگام فریاد زدن یا تنبیه کردن والدین، لزوماً نشانه بی احترامی یا تمسخر نیست. فرزند شما هنوز بسیار کوچک است. او در مورد دنیای اطراف خود می آموزد و باید یاد بگیرد که چگونه در موقعیت های مختلف واکنش نشان دهد. فراموش نکنید که نحوه رفتار شما نقش مهمی در الگوبرداری کودک دارد. کودک با مشاهده رفتار شما یاد می گیرد که چگونه در آینده موقعیت های مختلف را پردازش کند.

آموزش رنگ به کودکان چه مزایایی دارد؟

با کودکی که در زمان تنبیه می خندد چگونه رفتار کنیم؟

چرا کودک من هنگام تنبیه می خندد؟ || پزشکت

استفاده از راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا سطح اضطراب کودک را کاهش دهید.

توضیح در مورد بد بودن رفتار

اگر بخواهید کتک بزنید یا فریاد بزنید، ممکن است کودک شما احساس خشم و ترس کند. به کودک خود توضیح دهید که چرا نباید این کار یا رفتار را انجام بدهد.

هنگام صحبت سن کودک را در نظر بگیرید. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که کودک اولین بار صحبت های شما را درک کند. این کار به گذشت زمان نیاز دارد. وقتی چیزهایی را برای کودک نوپا توضیح می دهید صبور باشید تا او بتواند از رفتار اشتباهش درس بگیرد. اگرچه کودک ممکن است در هنگام تنبیه و ادب کردن به شما بخندد ولی مطمئنا قصد بی احترامی به شما را ندارد. اما با این حال کودک باید بداند که دیگران این خنده را به معنای بی احترامی به والدین تفسیر می کنند. بنابراین به کودک خود توضیح دهید که خندیدن موقع یادگرفتن نظم و انضباط کار درستی نیست.

بهتر است این توضیحات را چند بار به کودک خود بگویید. زیرا کودکان نوپا معمولاً بار اول متوجه منظور شما نمی شوند. اما، پس از چند بار گفتن و تکرار کردن، به تدریج شروع به درک و تغییر رفتار خود می کنند.

پایبند بودن نسبت به قوانین

برای داخل خانه مقررات تعیین کنید. کودک باید یاد بگیرد که به قوانین احترام بگذارد. همانطور که رفتار بد را برای فرزندتان توضیح می دهید، به او بگویید که چه کارهایی را نباید انجام بدهد. قوانینی که برای خانه مشخص کرده اید را رعایت کنید تا فرزندتان بفهمد شکستن قوانین عواقبی در پی خواهد داشت. اگر به کودک اجازه دهید که قانون شکنی کند، هرگز نظم و انضباط را یاد نخواهند گرفت.

اصلاح سریع رفتار نادرست

اگر اجازه دهید رفتار بد برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، این رفتار برای فرزندتان کاملا عادت می شود. کودک دائم این رفتار را تکرار می کند. در نتیجه ممکن است کودک به دلیل سن کم اصلا متوجه نشود که رفتارش نادرست است. بنابراین باید هر چه سریع تر مداخله کنید. با صبر و حوصله به فرزندتان بگویید چه رفتاری درست و چه رفتاری اشتباه است. موقع صحبت با کودک سن او را در نظر بگیرید. سعی کنید مفاهیم را طوری به کودک توضیح بدهید که بتواند معنای آنها را درک کند.

کتک زدن کودکان، عوارض و پیامد های آن چیست؟

ابراز احساسات مثبت

چرا کودک من هنگام تنبیه می خندد؟ || پزشکت

بچه های کوچک ممکن است درک نکنند که اگرچه رفتار نادرستی انجام داده اند، اما شما هنوز آنها را دوست دارید. بنابراین فرزند خود را در آغوش بگیرید. به کودک خود بگویید که هنوز او را دوست دارید اگرچه ممکن است رفتار او را در لحظه خاص دوست نداشته باشید.

حفظ خونسردی

هر چقدر هم که سخت باشد، اگر فرزندتان در هنگام یادگیری نظم و انضباط می خندد، خونسردی خود را از دست ندهید. حفظ آرامش در هنگام عصبانیت بسیار مهم است. نفس عمیق بکشید و با شرایط به شیوه ای مثبت برخورد کنید. با صدایی آرام به فرزندتان توضیح دهید که چرا رفتار او قابل قبول نیست.

توجه به تلاش کودک

رفتار فرزند شما نمی تواند یک شبه 180 درجه تغییر کند. اما اگر متوجه شدید که  کودک در حال پیشرفت است، به او بگویید که متوجه پیشرفتش شده اید. وقتی فرزندان شما به خاطر کار مثبتی که انجام داده اند، تحسین می شوند، به احتمال زیاد به این مسیر مثبت ادامه می دهند.

به طور کلی همیشه به یاد داشته باشید که خنده کودک در هنگام آموزش نظم و انضباط به دلیل بی احترامی به شما نیست.

در واقع خنده کودک می تواند ترکیبی از احساسات مختلف باشد. به عنوان مثال تلاش برای درک احساسات و نگرانی در مورد موقعیت از مواردی هستند که می توانند باعث خنده کودک شوند. نکته مهم این است که بدانید چگونه با این مساله کنار بیایید.

سعی کنید در هر شرایطی آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید.  بهترین کار این است که به جای عصبانی شدن، علت نادرست بودن رفتار کودک را به او توضیح دهید. همچنین قوانینی را برای کودک وضع کنید. تا جایی که می توانید به این قوانین پایبند باشید. کودک باید بداند که زیرپا گذاشتن قوانین عواقب بدی دارد.

هنگامی که کودک رفتار نادرست خود را اصلاح می کند، به کودک نشان دهید که متوجه تلاش های او هستید. کودک را برای اصطلاح رفتارش تشویق کنید. تشویق و توجه در آموزش نظم و انضباط کودکان تاثیر بسیار زیادی دارد.

سخن آخر

وقتی صحبت از بچه ها می شود، باید حتما سن آنها را در نظر بگیرید. کودک به دلیل سن کم ممکن است رفتارهای نادرست زیادی داشته باشد. درست یا نادرست بودن بسیاری از رفتارها هنوز برای کودکان نوپا قابل درک نیست. ولی کودک به تدریج و همراه با بزرگتر شدن به درک بیشتری از مسائل می رسد. در نتیجه بسیاری از رفتارها همزمان با بزرگ شدن کودک خود به خود اصلاح می شوند.

به یاد داشته باشید که همیشه به دنبال تغییر در رفتار باشید. اگر کودک رفتار اشتباه خود را تغییر بدهد، شما در تربیت او موثر بوده اید. اگر احساس می کنید که واکنش کودک نامناسب است، در فرصتی بهتر به آن رسیدگی کنید. همچنین به کودک خود یاد بدهید که چگونه احساسات خود را به روشنی بیان کند.

۱۵ روش درمانی کودکان با اختلالات روانی را یاد بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز