لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جهش رشد در نوجوانان

جهش رشد در نوجوانان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جهش رشد در نوجوانان، زمانی رخ می دهد که در طی آن نوجوان شما ممکن است در چند ماه چندین سانتی متر رشد کند و پس از آن یک دوره رشد آهسته و سپس یک جهش رشد دیگر ایجاد شود. این تغییرات سریع فیزیکی همزمان با تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ است، بنابراین جهش رشد، بلوغ را شدید و طاقت فرسا می کند. بنابراین، چگونه می توانید به عنوان والدین به نوجوانان خود در دوران بلوغ و جهش رشد کمک کنید؟ نگران نباشید ما در این مقاله از  پزشکت، اصول اولیه جهش رشد نوجوانان و چند نکته مفید برای کمک به فرزندتان برای عبور از این مرحله را برای شما بررسی می کنیم. پس برای یادگیری هر آنچه که باید در مورد جهش رشد در نوجوانان بدانید ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

جهش رشد نوجوانان از چه سنی شروع می شود؟

جهش رشد در افراد مختلف، متفاوت است. وقوع جهش رشد در نوجوانی ممکن است متفاوت باشد. برخی آن را زود تجربه می کنند، در حالی که برخی ممکن است دیرتر آن را تجربه کنند. با این حال، به طور متوسط، یک جهش رشد عمده در دوران بلوغ معمولا بین 8 تا 13 سالگی در دختران و 9.5 تا 14 سالگی در پسران اتفاق می افتد.

در حالی که این مرحله از رشد سریع در اکثر دختران تا 15 سالگی به پایان می رسد، ممکن است تا 16 یا 17 سالگی در پسران ادامه یابد. با این حال، استثناهایی وجود دارد زیرا برخی از نوجوانان، به ویژه پسران، ممکن است تا اواخر سال های نوجوانی به رشد خود ادامه دهند.

بسیار مهم است که رشد کودک و رشد کلی او را در طول جهش های رشد نوجوانان پیگیری کنید. برای این کار می توانید از نمودار رشد استفاده کنید.

نمودار رشد، یک ابزار ارزیابی است که قد و وزن نوجوان شما را با میانگین قد استاندارد برای یک سن خاص مقایسه می کند. این می تواند به پیگیری رشد عمومی پسر یا رشد دختر نوجوان شما کمک کند.

میانگین قد صدک برای پسران و دختران

سن (سال) قد صدک 50 برای پسران (سانتی متر) قد صدک 50 برای دختران (سانتی متر)
8 128 127.5
9 133.5 133
10 138.5 138
11 143.5 144
12 149 151
13 156 157
14 164 160.5
15 170 162
16 173.5 162.5
17 175.5 163
18 176 163

نکته: قد صدک 50،  میانگین یا میانه قد یک دختر یا پسر است. اگر فرزند شما در صدک 50 قرار دارد، به این معنی است که وقتی 100 نوجوان عادی در سن و جنس آنها مقایسه می شود، 50 نوجوان کوتاه قدتر و 50 نوجوان بلندتر از فرزند شما هستند.

چه چیزی باعث جهش رشد در نوجوانان می شود؟

جهش رشد در نوجوانان || پزشکت

در دوران نوجوانی، دو هورمون جنسی تستوسترون (در پسران) و استروژن (در دختران) باعث جهش رشد می شوند. این هورمون های جنسی ترشح هورمون رشد انسانی را افزایش می دهند که به نوبه خود باعث افزایش معدنی شدن استخوان ها و در نهایت رشد خطی یعنی افزایش قد می شود.

علائم و نشانه های جهش رشد در نوجوانان

با مشاهده علائم زیر می توانید جهش رشد را در نوجوان خود شناسایی کنید:

کوچک شدن کفش ها

رشد نوجوان شما از اندام‌ها شروع می‌شود و به سمت داخل بدن، حرکت می‌کند. بنابراین، نوجوان شما ابتدا تغییرات مرتبط با رشد را در دست‌ها و پاها تجربه می‌کند. مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که تغییرات مکرر در سایز کفش، نشانه اولیه جهش رشد است. بنابراین، تغییراتی را در ارتفاع نشستن، طول پاها و عرض شانه را یادداشت کنید.

کوتاه شدن شلوار: اگر نوجوان از کوتاه شدن شلوار جدید خود در عرض چند ماه شکایت کند، احتمالاً به دلیل جهش رشد بلوغ است. به طور متوسط، یک پسر نوجوان در این دوره می تواند حدود سه اینچ (7 تا 8 سانتی متر) در سال رشد کند. میانگین افزایش در دختران نوجوان دو تا سه اینچ (5-7.5 سانتی متر) در سال است.

تنگ شدن لباس

در جهش رشد، لباس‌ها دور کمر و ران‌ها تنگ می‌شوند. این تغییر ممکن است به دلیل افزایش چربی قبل از جهش رشد رخ دهد. با این حال، ممکن است در دوران بلوغ تسریع شود و منجر به افزایش وزن در اطراف کمر، باسن و ران دختران شود. در حالی که برای پسرها، ممکن است در اطراف شکم آنها اتفاق بیفتد. مفاصل مختلف بدن بزرگتر و برجسته تر می شوند. برخی از مفاصل واضح تر زانو، آرنج و مچ دست هستند.

افزایش اشتها

تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی فوق العاده در طول جهش رشد بلوغ باعث افزایش نیازهای تغذیه ای و افزایش اشتهای نوجوان شود. افزایش اشتها در پسران نوجوان بیشتر از دختران مشاهده می شود. علاوه بر این تغییرات برجسته مربوط به جهش رشد، شما ممکن است متوجه تغییرات خاص در دوران بلوغ شوید.

بوی شدید بدن

بلوغ باعث افزایش تولید آندروژن های آدرنال و منجر به بوی بدن می شود. وجود بوی بدن معمولاً نشان‌دهنده جهش رشد است، اما در برخی موارد در کودکان با بلوغ تاخیری مشهود است.

تغییر در صدا

مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که اگر یک نوجوان صدای مشخصی از بزرگسالان داشته باشد، احتمالاً جهش رشد در حال کاهش است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این پیشنهاد مورد نیاز است. تغییر صدا در پسران نوجوان بیشتر از دختران است.

تغییرات در پوست

تغییرات پوستی در دوران بلوغ شامل ظاهر موهای صورت، پوست چرب، آکنه و رنگدانه های ناشی از تغییرات هورمونی است. این تغییرات در طول یک جهش رشد شدید است.

ایجاد ویژگی های جنسی ثانویه

بلوغ جنسی در طول جهش رشد بلوغ تسریع می شود. برخی از نشانه های معمول بلوغ جنسی رشد سینه، بزرگ شدن بیضه ها و افزایش توزیع موهای ناحیه تناسلی است. این تغییرات مختص جهش های رشد نیست، اما احتمالاً در آن مرحله بیشتر قابل توجه است. همه این تغییرات به همراه برخی تغییرات فیزیولوژیکی دیگر می تواند بر روی نوجوان تأثیر بگذارد.

چگونه جهش رشد بر نوجوانان تأثیر می گذارد؟

جهش رشد در نوجوانان || پزشکت

مرحله شدید رشد نوجوانی می تواند به طرق مختلف بر نوجوان تأثیر بگذارد. بعضی از آنها عبارتند از:

دست و پا چلفتی: جهش رشد باعث بلند شدن استخوان ها می شود، در حالی که ماهیچه ها و تاندون ها همچنان در حال رشد هستند. این تنوع در رشد می تواند باعث عدم هماهنگی شود که ممکن است خطر آسیب را افزایش دهد. با تشویق نوجوان خود به ورزش کردن و فعال ماندن از این امر اجتناب کنید. ورزش به رشد عضلات کمک می کند و همچنین خطر آسیب را به حداقل می رساند.

دردهای رشد: نوجوانان ممکن است به دلیل رشد سریع استخوان در طول جهش رشد، درد را در اندام تحتانی تجربه کنند. با این حال، پزشکان نظرات متفاوتی در این مورد دارند. برخی معتقدند که درد در حال رشد در دوران نوجوانی ممکن است به دلیل کمبود یا کاهش فعالیت بدنی رخ دهد.

کاهش خواب: نوجوانان ممکن است به دلیل تغییر ساعت بیولوژیکی ناشی از تغییرات هورمونی بخوابند. با این حال، ممکن است همیشه اینطور نباشد، زیرا برخی از نوجوانان ممکن است بیشتر بخوابند. اعتیاد به شبکه های اجتماعی و تلفنی ممکن است دلایل ثانویه برای الگوهای خواب نامنظم در نوجوانان باشد.

نوسانات خلقی مکرر و رفتار تحریک پذیر: نوسانات خلقی و تحریک پذیری ممکن است به دلیل استرس و اضطراب رخ دهد. برخی از علل رایج استرس/اضطراب در نوجوانان تغییرات هورمونی، محرومیت از خواب، فشار همسالان ، مبارزه برای آزادی و کنترل است.

کاوش در مسائل جنسی: اغلب دیده می شود که نوجوانان به طور فزاینده ای از تمایلات جنسی خود آگاه می شوند و ممکن است در فعالیت جنسی افراط کنند. همچنین احتمالاً افزایش علاقه به مفاهیم صمیمیت جنسی وجود دارد.

تمرکز بر روی ظاهر

نوجوانان ممکن است در مورد ظاهر خود هوشیارتر شوند. ظاهر فیزیکی، تایید اجتماعی و تایید جنسیت مخالف می تواند بسیار مهم باشد. بنابراین، خطر ابتلا به اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی و پرخوری عصبی، به ویژه در دختران افزایش می یابد. اختلالات خوردن در درازمدت می تواند منجر به کاهش رشد ذهنی و جسمی شود.

نوجوان شما در حین انجام این تغییرات به کمک و حمایت شما در این مرحله حیاتی از زندگی خود نیاز دارد.

نکاتی برای کمک به نوجوان در مرحله جهش رشد

جهش رشد در نوجوانان || پزشکت

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید از کودک خود حمایت کنید:

برقراری ارتباط

گفتگو را آغاز کنید و نوجوان را تشویق کنید تا در مورد نگرانی های خودشان با شما صحبت کند، بنابراین به کودک کمک کنید احساس بهتری داشته باشد. نوجوان شما ممکن است در صحبت کردن با شما تردید کند، اما تلاش های مداوم نتیجه خواهد داد. همچنین در صورت نیاز می توانید با یک مشاور یا متخصص مشورت کنید.

قضاوت ممنوع!

از هر گونه قضاوتی بپرهیزید. برخی از مشکلاتی که آنها دارند ممکن است بی اهمیت به نظر برسند، اما صبر داشته باشید و به حل آنها کمک کنید.

الگو باشید.

اگر می خواهید چیزی به فرزندتان بیاموزید، وقت آن است که الگوی خوبی باشید. اگر شما هم همین کار را نکنید، نمی توانید از آنها انتظار داشته باشید که زندگی سالمی داشته باشند.

انتخاب رژیم غذایی مناسب

وعده های غذایی متعادل و مناسب را برای نوجوان خود سرو کنید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات و سایر غذاهای مفید را در خانه نگه دارید. با نوجوان خود غذا بخورید و از او در ایجاد عادات غذایی سالم حمایت کنید. اجازه دهید نوجوان تان مسئولیت پذیر باشد: در حین غذا خوردن در بیرون از خانه، اجازه دهید نوجوان تان انتخاب های مسئولانه ای داشته باشد. در مورد سلامتی و رژیم غذایی آنها با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

تشویق نوجوان به فعالیت بدنی

نوجوان خود را به انجام منظم فعالیت بدنی تشویق کنید. یک گردش با هم برنامه ریزی کنید تا بتوانید در آن فعالیت هایی مانند پیاده روی، شنا، دویدن یا پیاده روی داشته باشید. این به آنها کمک می کند تا در محدوده وزنی مناسب باقی بمانند و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهند.

مقایسه کردن، ممنوع!

از مقایسه وزن یا قد نوجوان خود با همسالان خود بپرهیزید. زیرا چنین مقایسه هایی می تواند تأثیرات مخربی بر رشد شناختی و اجتماعی آنها داشته باشد.

زورگو نباشید.

از زورگویی بپرهیزید، به خصوص در مورد زمان خواب و بیداری. بنابراین، اجازه دهید فرزندتان یک چرخه خواب و بیداری ایجاد کند. به آنها کمک کنید تا زودتر بخوابند و بیدار شوند، اما آنها را مجبور به انجام این کار در چند روز نکنید.

به نوجوان خود فضا بدهید.

دادن فضا به نوجوان مهم است. این به آنها کمک می کند تا استقلال خود را داشته باشند در حالی که بدانند شما پشت آنها هستید. همیشه کانال ارتباطی را برای نشان دادن عشق و حمایت خود باز نگه دارید.

آموزش جنسی

تمایلات جنسی نوجوانان چیزی است که باید از قبل با نوجوان خود صحبت کنید. ارائه آموزش های جنسی به نوجوان نه تنها کنجکاوی او را برطرف می کند، بلکه او را از مسائل مختلفی مانند فعالیت جنسی و بارداری نوجوانان آگاه می کند.

چه زمانی در مورد جهش رشد نوجوان با پزشک مشورت کنید؟

جهش رشد در نوجوانان || پزشکت

نرخ جهش رشد به چند عامل مانند وراثت، رژیم غذایی، ورزش، هر گونه مسائل بهداشتی، و غیره بستگی دارد. با این حال، بهتر است در برخی شرایط با یک روان شناس و یا متخصص پزشکی در این زمینه مشورت کنید، به خصوص:

  • استفاده از مواد مخدر، الکل یا تنباکو.
  • تغییر ناگهانی در اشتها که درست به نظر نمی رسد.
  •  اگر احساس می کنید که نوجوان شما با سرعت متفاوتی نسبت به همسالانش رشد می کند.
  • عملکرد تحصیلی ضعیف، مانند شکست. اجتناب از مدرسه و فعالیت هایی که نوجوان شما از آنها لذت می برد.
  • نشانه‌های نگرانی‌های مربوط به سلامت روان، مانند افسردگی، نوسانات شدید خلقی، اضطراب، خصومت و رفتار مشاجره‌آمیز.
  • مشکلات تصویر بدن که در آن یک نوجوان معتقد است که اضافه وزن دارد در حالی که واقعاً اینطور نیست. این مورد معمولا در دختران بیشتر از پسران دیده می شود و می تواند نشانه ای از اختلال خوردن باشد.
  • تاخیر قابل توجه در رشد یا رشد جنسی. کمبود هورمون رشد یکی از دلایل تاخیر در بلوغ است. این کمبود در مقایسه با میانگین قد پیش‌بینی‌شده برای سن او می‌تواند باعث کوتاهی قد در نوجوان شود.
  • شروع غیرمعمول زودرس بلوغ. در اصطلاح پزشکی، این وضعیت به عنوان بلوغ زودرس شناخته می شود. کودک مبتلا به این بیماری در سنین پایین رشد جنسی را تجربه می کند. برای دختران قبل از هشت سالگی و برای پسران قبل از سن نه سالگی است.

مشاوره با پزشک می تواند به تشخیص به موقع هر گونه مشکل پزشکی کمک کند. کنترل جهش رشد نوجوانان می تواند سخت باشد. با این حال، می توانید با حضور در کنار نوجوان خود به مدیریت آن کمک کنید. با آنها صحبت کنید، رشد آنها را دنبال کنید و به آنها کمک کنید تا بفهمند چه اتفاقی می افتد و چرا اتفاق می افتد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز