لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علل خیانت

خیانت|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فهمیدن اینکه همسرتان به شما خیانت کرده است، به طور حتم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بسیار ناراحت کننده و ویرانگر باشد. ممکن است در این شرایط احساس آسیب، عصبانیت، غمگینی یا حتی بیماری جسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. اما مهم تر از همه، ممکن است از خود بپرسید “چرا افراد خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟». بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت شایع ترین علل خیانت را مورد بررسی قرار دهیم که چرا اصلا افراد خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟ پس اگر به دنبال چرایی خیانت هستید، این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

چرا افراد خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟

یک مطالعه 2017 منتشر شده در مجله تحقیقات جنسی به بررسی این موضوع پرداخت که چرا مردان خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟ این مطالعه با استفاده از یک نظرسنجی آنلاین از 495 نفر که در یک رابطه عاشقانه خیانت کرده بودند در مورد دلایل خیانت از آنها سوالاتی را پرسیدند.

شرکت کنندگان شامل 259 زن، 213 مرد و 23 نفر بودند که جنسیت خود را اعلام نکردند. آنها ویژگی های زیر را داشتند:

  • عمدتاً دگرجنسگرا (87.9 درصد)
  • بیشتر بزرگسالان جوان (میانگین سنی 20 سال بود).
  • نه لزوماً در یک رابطه (فقط 51.8 درصد گزارش کردند که در نوعی رابطه عاشقانه بودند).

این مطالعه هشت عامل کلیدی انگیزشی را شناسایی کرد که در خیانت نقش دارند. البته، این عوامل هر موردی از خیانت را توضیح نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. اما آنها یک چارچوب مفید برای درک بهتر اینکه چرا مردم تقلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. طبق این بررسی شایع ترین علل خیانت شامل موارد زیر بودند:

عصبانیت|| پزشکتعصبانیت یا انتقام

مردم گاهی از روی عصبانیت یا تمایل به انتقام، خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. شاید به تازگی متوجه شده اید که شریک زندگی تان خیانت کرده است. مات و مبهوت هستید و صدمه دیده اید. ممکن است تصمیم بگیرید که از او انتقام بگیرید تا او هم احساسات مشابهی را تجربه کند تا او واقعاً دردی را که برای شما ایجاد کرده است درک کند.

به عبارت دیگر شاید پیش خودتان فکر کرده اید، “او به من صدمه زده است، بنابراین اکنون من به او صدمه خواهم زد” اغلب فکر بعد از خیانت یک فکر انتقام جویی است. خیانت با انگیزه عصبانیت ممکن است به دلایلی غیر از انتقام رخ دهد، از جمله:

  • ناامیدی یا عصبانیت بعد از مشاجره
  • عصبانیت از شریکی که زیاد در اطراف شما نیست.
  • عصبانیت زمانی که همسر شما از نظر فیزیکی یا عاطفی به شما کم توجهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • ناامیدی در یک رابطه زمانی که به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد شریک زندگی تان، شما یا نیازهای شما را درک نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

صرف نظر از علت زمینه ای، خشم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به عنوان یک محرک قوی برای صمیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن با شخص دیگر و خیانت عمل کند.

کمبود مهر و محبت

احساس نشاط آور عاشق شدن معمولاً برای همیشه دوام نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد. وقتی برای اولین بار عاشق کسی می‌شوید، ممکن است به دلیل دریافت پیامک از او، شور، هیجان و دوپامین را تجربه کنید. اما شدت این احساسات معمولاً با گذشت زمان از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که زرق و برق عشق های اولیه محو شد، ممکن است متوجه شوید که عشقی وجود ندارد. یا شاید متوجه شوید که عاشق شخص دیگری هستید.

به خاطر داشته باشید که از دست دادن عشق به این معنی نیست که شما یکدیگر را دوست ندارید. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ترک رابطه ای را که هنوز حس خانواده، دوستی، ثبات و امنیت را به همراه دارد، سخت تر کند. اما ماندن در یک رابطه بدون عشق عاشقانه ممکن است شما را به سمت عشق به شخص دیگری سوق دهد و منجر به خیانت شود.

عوامل موقعیتی و فرصت

ایجاد فرصت و موقعیت برای خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند احتمال بروز آن را بیشتر کند. این بدان معنا نیست که همه کسانی که فرصت خیانت دارند این کار را انجام خواهند داد. عوامل دیگر اغلب (اما نه همیشه) احتمال بروز آن را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

این سناریو را در نظر بگیرید: شما از فاصله اخیر در رابطه خود و برخورد با احساس اعتماد به نفس پایین در اطراف ظاهر خود ناامید هستید. یک روز، یکی از همکارانی که با او دوست شده‌اید، شما را به حرف می‌گیرد و می‌گوید: «من واقعاً جذب تو شده‌ام. بیا یه وقت دور هم جمع بشیم».

اگر فقط یک یا دو عامل دخیل باشند، ممکن است این دعوت را قبول نکنید. اما این ترکیبی از عوامل محرک (فاصله در رابطه شما، احساسات شما در مورد ظاهرتان، توجه همکارتان) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند احتمال بروز خیانت را بیشتر کند.

برخی از عوامل موقعیتی نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند خیانت را حتی در یک رابطه قوی و رضایت بخش بیشتر کنند، از جمله:

  • میل به راحتی فیزیکی بعد از یک رویداد ناراحت کننده
  • زندگی یا کار در محیطی که تماس فیزیکی و ارتباط عاطفی زیادی وجود دارد.

مسائل مربوط به تعهد

افرادی که با تعهد مشکل دارند، در برخی موارد ممکن است بیشتر خیانت کنند. به علاوه، تعهد برای همه معنی یکسانی ندارد. این امکان وجود دارد که دو نفر در یک رابطه ایده های بسیار متفاوتی در مورد وضعیت رابطه داشته باشند. همچنین ممکن است کسی را واقعا دوست داشته باشید و همچنان از تعهد به او بترسید. دلایل دیگر خیانت ناشی از تعهد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عدم علاقه به تعهد بلند مدت
  • دوست داشتن یک رابطه معمولی تر
  • خواستن راهی برای خروج از یک رابطه

نیازهای برآورده نشده

گاهی اوقات، نیازهای یک یا هر دو طرف برای صمیمیت در یک رابطه برآورده نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بسیاری از مردم ترجیح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند در رابطه باقی بمانند، اغلب امیدوارند که اوضاع بهبود یابد. اما نیازهای برآورده نشده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به ناامیدی شود، که در صورت عدم بهبود وضعیت ممکن است بدتر هم شود. این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند انگیزه ای برای برآورده شدن این نیازها در جای دیگر ایجاد کند. حتی نیازهای جنسی برآورده نشده ممکن است در شرایط زیر رخ دهند و منجر به خیانت شوند:

  • شرکا میل جنسی متفاوتی دارند.
  • یکی از شرکا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند رابطه جنسی داشته باشد یا علاقه ای به رابطه جنسی ندارد.
  • یک یا هر دو شریک زندگی اغلب اوقات وقت خود را بیرون از خانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذرانند.

نیازهای عاطفی برآورده نشده نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند انگیزه خیانت را چند برابر کنند. اگر همسر شما نتواند نیاز های عاطفی تان را برآورده کند، احتمال دارد نسبت به شخص دیگری که این نیاز های شما را مهم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند و برآورده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند علاقه مند شوید. این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به یک ارتباط صمیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که شبیه یک رابطه است. اما در نهایت احتمال دارد منجر به خیانت شود.

میل جنسی

یک میل ساده برای داشتن رابطه جنسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برخی افراد را به خیانت تشویق کند. عوامل دیگر، از جمله فرصت یا نیازهای جنسی برآورده نشده، ممکن است در خیانت نقش داشته باشند.

اما کسی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد رابطه جنسی داشته باشد ممکن است بدون هیچ انگیزه دیگری به دنبال فرصت هایی برای انجام این کار باشد. حتی افرادی که روابط جنسی رضایت بخشی دارند ممکن است همچنان بخواهند با افراد دیگر رابطه جنسی بیشتری داشته باشند. این ممکن است ناشی از سطح بالایی از میل جنسی باشد، نه لزوماً مسائل جنسی یا صمیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در رابطه.

تنوع طلبی

در زمینه یک رابطه، میل به تنوع اغلب به رابطه جنسی مربوط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به عنوان مثال، ممکن است شخصی علاقه مند به امتحان کردن انواع رابطه جنسی باشد که شریک زندگی او علاقه ای به آن ندارد، حتی اگر به خوبی با شریک خود صمیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد. تنوع طلبی همچنین ممکن است به معانی زیر باشد:

  • جذب افراد دیگر
  • فعالیت های غیر جنسی مختلف
  • روابط با افراد دیگر علاوه بر شریک فعلی خود
  • علاقه به مکالمات مختلف یا سبک های ارتباطی

جاذبه یکی دیگر از بخش های بزرگ تنوع است. افراد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند جذب انواع مختلفی از افراد شوند.

عزت نفس پایین

کاهش عزت نفس نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند انگیزه خیانت باشد. داشتن رابطه جنسی با یک فرد جدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز احساسات مثبت شود. حتی احتمال دارد در این شرایط احساس قدرت، جذابیت، اعتماد به نفس یا موفقیت کنید. این احساسات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند عزت نفس شما را کاهش دهند.

بسیاری از افرادی که به دلیل مسائل مربوط به عزت نفس خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، شرکای دوست داشتنی و حمایت کننده ای دارند که دلسوز آنها هستند و آنها ر تشویق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

خیانتکار|| پزشکتبا خیانتکار چگونه برخورد کنیم؟

چیزی که واضح به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد این است که در همه شرایط خیانت حتما ربطی به حضور شخص سوم ندارد. بسیاری از افرادی که خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، شریک زندگی خود را دوست دارند و هیچ تمایلی به آزار و اذیت آنها ندارند. تا حدودی به همین دلیل است که برخی افراد برای جلوگیری از خیانت خود از شریک زندگی خود تمام تلاش خود را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. با این حال، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آسیب قابل توجهی به یک رابطه وارد کند.

خیانت نباید به معنای پایان یک رابطه باشد، بلکه باید راه هایی را برای جلوگیری از بروز دوباره آن پیدا کنید.

اگر فریب خورده اید و به شما خیانت شده است، شاید دوست دارید هر کاری که لازم است برای ترمیم رابطه انجام دهید. یا حتی ممکن است دیگر علاقه ای به ماندن در رابطه ندارید. اگر مطمئن نیستید که چگونه با این وضعیت برخورد کنید، از اینجا شروع کنید:

با شریک زندگی خود در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کنید.

یک مشاور زوج یا شخص ثالث بی طرف را برای صحبت کردن در نظر بگیرید. تشخیص علت و انگیزه‌های شریک زندگی‌تان ممکن است به شما در تصمیم‌گیری اینکه بعد از خیانت چه کاری باید انجام دهد کمک کند، اما به طور کلی توصیه می‌شود که از تصمیم گیری های عجولانه پرهیز کنید.

  • بپرسید که آیا شریک زندگی شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد رابطه را ادامه دهد. برخی افراد به این دلیل خیانت می‌کنند که می‌خواهند به رابطه پایان دهند، بنابراین مهم است که بفهمیم همسر شما چه احساسی دارند.
  • از خود بپرسید که آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید دوباره به شریک زندگی خود اعتماد کنید؟ ممکن است بازسازی اعتماد زمان بر باشد و همسرتان احتمالاً از این واقعیت آگاه است. اما اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید که دیگر هرگز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به آنها اعتماد کنید، احتمالاً نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید رابطه را درست کنید.
  • از خود بپرسید که آیا هنوز رابطه را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید؟ آیا واقعاً شریک زندگی خود را دوست دارید و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید روی مسائل اساسی کار کنید؟ یا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترسید با شخص جدیدی شروع کنید؟ آیا فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید این رابطه ارزش ماندن دارد؟

با یک مشاور صحبت کنید. اگر می‌خواهید بعد از خیانت روی رابطه خود کار کنید، مشاوره زوجین بسیار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای شما مفید و موثر باشد، اما درمان فردی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات و عواطف خود را در مورد موقعیت کنترل کنید.

اگر خیانت کرده اید، مهم است که انگیزه های خود را به دقت در نظر بگیرید و با شریک زندگی خود گفتگوی صادقانه داشته باشید. شریک زندگی شما ممکن است بخواهد رابطه را ترمیم کند یا حتی آن را تمام کند، و شما باید به تصمیم او احترام بگذارید، حتی اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید با هم بمانید.

کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرصت بدهید.

آیا هنوز رابطه را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید؟ اگر خیانت شما ناشی از تمایل به ترک رابطه بوده است، بهتر است فوراً در مورد این واقعیت با شریک زندگی خود صادق باشید و با او صحبت کنید. اگر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید انگیزه خود را شناسایی کنید بهتر است به یک روان شناس مراجعه کنید.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید دلایل خیانت را تشخیص دهد ؟ درمان فردی، زوج درمانی و ارتباط بهتر همگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به بهبود رابطه کمک کرده و احتمال خیانت در آینده را کاهش دهند. اما اگر به دلیل عدم علاقه همسرتان به نوع خاصی از رابطه جنسی یا به این دلیل که هرگز در خانه نبوده اید، خیانت کرده اید، اگر دوباره همان موقعیت دوباره پیش بیاید چه اتفاقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد؟

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینید که دوباره خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید؟ خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد، دلشکستگی و ناراحتی عاطفی شود. اگر فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید ممکن است دوباره خیانت کنید، قول ندهید که وفادار باشید و در رابطه بمانید. در عوض، به شریک زندگی خود بگویید که فکر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید بتوانید متعهد شوید.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید متعهد به درمان شوید؟ اگر به شریک زندگی خود خیانت کرده اید، درمان فردی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شما کمک کند تا علل اصلی آن را شناسایی کنید. زوج درمانی همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا رابطه را با هم بازسازی کنید. اگر بعد از خیانت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید رابطه خود را حفظ کنید، هر دوی آنها پس از خیانت به شدت توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز