لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

نعوظ در سالمندان

نعوظ در سالمندان | پزشکت

فهرست مطالب

نعوظ در سالمندان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نعوظ در سالمندان به علت بروز برخی از بیماری ها و مصرف دارو های احتمالی، شایع است. اختلال نعوظ (ED) ناتوانی در رسیدن یا حفظ نعوظ است. درمان اختلال نعوظ در سالمندان می تواند شامل دارو، جراحی، تغییر سبک زندگی یا مدیریت بیماری های زمینه ای باشد. به طور کلی، تحقیقات نشان داد که این بیماری 52٪ از مردان 40 تا 70 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر آن، بیماری ED در 10٪ مردان 30 تا 39 ساله رخ می دهد و به 59٪ مردان 70-79 ساله افزایش می یابد.

این مقاله به تعریف ED می پردازد و برخی از دلایل افزایش شیوع آن در مردان مسن را بیان می کند. سرانجام، ما برخی از نکات مربوط به سبک زندگی و درمان های پزشکی را که می تواند به بازگرداندن عملکرد جنسی در سالمندان کمک کند را بررسی می کنیم.

با افزایش سن، احتمال بروز اختلال عملکرد جنسی در آنها بیشتر است. بسیاری از مطالعات بزرگ، چه در ایالات متحده و چه در سراسر جهان، این را ثابت کرده اند. با این حال، سن تنها علت آن نیست. در حقیقت، یک برداشت واضح از مطالعاتی که علل ED را بررسی کرده است این است که صرف نظر از سن، بسیاری از عوامل خطر برای ED تا حدی قابل کنترل هستند. به عنوان مثال، اگر رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی زیادی داشته باشید، می توانید شانس ابتلا به اختلال نعوظ در سالمندان و سایر مشکلات سلامتی را که باعث ایجاد ED یا بدتر شدن آن می شود کاهش دهید.

نعوظ یک فرآیند پیچیده است که در آن فرایندهای فیزیولوژیکی و روانشناختی با هم عمل می کنند تا آلت تناسلی را در حالت نعوظ قرار دهند. اختلال نعوظ به عنوان مشکل در رسیدن یا حفظ نعوظ برای ارضا کردن رابطه جنسی تعریف می شود.

چه عواملی باعث اختلال نعوظ در سالمندان می شود؟

نعوظ در سالمندان | پزشکت

ED اصطلاح پزشکی برای زمانی که است فردی در رسیدن یا حفظ نعوظ مشکل دارد. عوامل متعددی ممکن است باعث ایجاد ED شوند. کهولت سن یکی از این دلایل است، زیرا مردان مسن به احتمال زیاد با شرایط و بیماری های زیر روبرو هستند:

  • مصرف دارو هایی با عوارض جانبی اختلال در نعوظ
  • ابتلا به برخی بیماری ها که می تواند خطر بروز نعوظ را افزایش دهد.
  • کاهش تستوسترون، که ممکن است تحریک جنسی را کاهش می دهد.

علاوه بر آن، سالمندان به احتمال زیاد دارای برخی بیماری های پزشکی هستند که می تواند منجر به ED می شود. نمونه هایی از این بیماری ها، عبارتند از:

این بیماری ها می تواند بر جریان خون یا احساسات عصبی تأثیر بگذارد، که هر دو برای نعوظ لازم هستند. کاهش جریان خون که به عنوان نارسایی عروقی شناخته می شود، یکی از مهمترین دلایل ED است.

همچنین اختلال نعوظ می تواند به عادت های زندگی مانند ورزش نکردن منظم مرتبط باشد. به طور خاص، اضافه وزن می تواند به طور قابل توجهی در خطر ابتلا به ED تأثیر بگذارد. بسیاری از مردان با افزایش سن میزان فعالیت خود را کاهش و وزن خود را افزایش می دهند، که این امر خطر ابتلا به ED را برای بسیاری از مردان در سنین بالاتر افزایش می دهد.

داروها

سالمندان به احتمال زیاد برای مدیریت بیماری های زمینه ای از داروها استفاده می کنند. در حالی که این داروها می توانند سلامت کلی آنها را بهبود ببخشند اما برخی از آنها ممکن است علائم ED را بدتر کنند. آنها می توانند شامل دارو های زیر باشند:

مردان
  • دارو های ادرار آور
  • بیماری پارکینسون
  • دارو های شیمی درمانی
  • کاهش درد، مانند کدئین و مورفین
  • آریتمی قلب یا سایر مشکلات قلبی
  • دارو های کاهش فشار خون، مانند تیازیدها، مسدود کننده های بتا

سالمندانی که شک دارند که برخی از دارو های مصرفی آنها ممکن است در بیماری ED موثر باشد باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارد. پزشک ممکن است دوز دارو را کاهش دهد یا گزینه مناسب دیگری را پیشنهاد دهد. فرد نباید مصرف دارو را قطع کند مگر اینکه پزشک به او گفته باشد که انجام این کار بی خطر است.

سطح تستوسترون

تستوسترون هورمونی با چندین عملکرد مهم در بدن است. این هورمون به جنبه های مختلف سلامت جنسی در مردان کمک می کند، از جمله:

  • تنظیم میل جنسی
  • حفظ بافت هایی که خون را به آلت تناسلی بدن می رسانند.

سطح تستوسترون فرد به طور معمول با افزایش سن کاهش می یابد. حتی می تواند منجر به کاهش میل جنسی شود، که ممکن است به ED منجر شود. همچنین ممکن است باعث افزایش جای زخم در شبکه وریدهای آلت تناسلی مانع جریان خون در آن قسمت شود.

درمان اختلال نعوظ در سالمندان

نعوظ در سالمندان | پزشکت

خطر ابتلا به ED می تواند با افزایش سن افزایش یابد زیرا به طور طبیعی سطح تستوسترون کاهش می یابد. هنوز هم، تستوسترون و سن تنها عوامل در رسیدن به نعوظ نیستند. بیشتر علل ED به طور مستقیم با سن ارتباط ندارند، بلکه به سایر موارد پزشکی زمینه ای مربوط می شوند. پزشک می تواند با آزمایش خون و معاینات جسمی و روانی، علت ED را تشخیص دهد. حتی ممکن است نعوظ چندین علت داشته باشد.

هنگام درمان ED در سالمندان، پزشکان اغلب ترکیبی از تغییر سبک زندگی و داروها را توصیه می کنند.

عادات سالم

تغییرات سبک زندگی زیر ممکن است به درمان یا جلوگیری از ED کمک کند:

  • ترک سیگار و الکل
  • بهبود عادت های خواب
  • انجام ورزش بدنی منظم
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقی در فرد
  • مدیریت هرگونه بیماری زمینه ای، مانند فشار خون بالا یا دیابت

کمبود میل جنسی همچنین می تواند بر ED در مردان مسن تأثیر بگذارد. طبق یک بررسی در سال 2020، تخمین زده می شود که 82.4٪ از مردان 80 ساله و بالاتر فقدان میل جنسی را گزارش کنند. جستجوی درمان از یک متخصص جنسی درمانی یا سکس تراپ یکی از گزینه هایی است که می تواند میل جنسی را بهبود بخشد و علائم ED را کاهش دهد.

دارو درمانی در اختلال نعوظ سالمندان

نعوظ در سالمندان | پزشکت

علاوه بر اقدامات مربوط به سبک زندگی، پزشکان می توانند داروهای ED را نیز تجویز کنند. بیشتر آنها برای افراد سالمند مطمئن نیستند، اگرچه یک متخصص پزشکی باید بررسی کند که آیا آنها با سایر داروهایی که فرد مصرف می کند سازگار هستند یا نیستند.  برخی از داروهایی  که پزشک می تواند برای درمان ED تجویز کند، عبارتند از:

بازدارنده های فسفودی استراز -5

یکی از رایج ترین درمان های پزشکی ED در افراد سالمند، دسته ای از داروها به نام بازدارنده های فسفودی استراز -5 (PDE 5) هستند. این داروها رگ های خونی را شل و گسترده می کنند و جریان خون به آلت را بهبود می بخشند. طبق یک بررسی در سال 2017، مهارکننده های PDE 5 به طور کلی در سالمندان از جمله مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی بی خطر هستند. با این حال، آنها برای افرادی که نیترات را برای بیماری های قلبی مصرف می کنند مناسب نیستند.

برخی از نمونه های مهارکننده های PDE 5، عبارتند از:

  • avanafil استندرا
  • تادالافیل (Cialis)
  • سیلدنافیل (ویاگرا)
  • vardenafil لویترا، استاکسین

تستوسترون درمانی

در سالمندانی که کمبود تستوسترون دارند، پزشک ممکن است درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) را تجویز کند. این گزینه درمانی شامل تجویز منظم تستوسترون از طریق تزریق، ژل یا وصله پوستی است. با این حال، TRT برخی از دلایل شایع ED  در سالمندان مانند کاهش جریان خون یا آسیب عصبی را برطرف نخواهد کرد.

دارو های تزریقی

آلپروستادیل یک داروی تزریقی یا شیاف آلت تناسلی است که ممکن است برخی از افراد برای رسیدن به نعوظ از آن استفاده کنند. به سرعت رگهای خونی در آلت تناسلی مرد را گسترش داده و به فرد کمک می کند در عرض 8-10 دقیقه نعوظ پیدا کند.

داروهای تزریقی آلپروستادیل، عبارتند از:

  • ادکس
  • پروستین VR

آلپروستادیل یکی از نمونه های تزریقی است، اما پزشکان ممکن است از مخلوطی از سه دارو به نام Trimix استفاده کنند که شامل آلپروستادیل، فنتولامین و پاپاورین است. پزشکان همچنین می توانند شیاف تزریقی را که به عنوان سیستم دارویی مجرای ادرار شناخته می شود برای نعوظ تجویز کنند.

عمل جراحی

نعوظ در سالمندان | پزشکت

جراحی یک درمان احتمالی برای مردان مبتلا به ED مقاوم به درمان است، جایی که سایر درمان ها موثر نبوده اند. جراحی کاشت آلت تناسلی بیشترین رضایت بیمار و شریک زندگی آنها را در بین تمام درمان های ED دارد.

سخن آخر

به طور کلی، سالمندان ممکن است در مقایسه با جوان ترها، نرخ بالاتر ED را تجربه کنند. همچنین آنها احتمالاً به بیماری هایی مبتلا هستند و از داروهایی استفاده می کنند که احتمال ابتلا به نعوظ را افزایش می دهد. کاهش وابسته به سن در سطح تستوسترون نیز ممکن است به ED منجر شود. سالمندانی که نگران بیماری ED هستند باید به پزشک خود مراجعه کند. پزشک علت اصلی را تشخیص و گزینه های درمانی را پیشنهاد می دهد.

هنگام درمان ED در سالمندان، پزشک ممکن است ترکیبی از تغییر سبک زندگی و درمان های پزشکی را توصیه کند. فرد می تواند گزینه های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارد تا مشخص کند کدام روش برای آنها بهتر است.

سالمندانی که از نظر جنسی فعال هستند در معرض خطر ابتلا به HIV و سایر بیماری های مقاربتی (STD) قرار دارند. با این حال، افراد سالمند با تصور این که آن ها مستعد ابتلا به بیماری های مزمن نیستند، کمتر پیشگیری می کنند و تا حدودی به علت عدم آگاهی و دانش روابط جنسی در سالمندی می باشد. علاوه بر این، ممکن است بیماری های مقاربتی در این جمعیت مورد بررسی قرار نگیرند و کمتر به دنبال درمان باشند.

حتی متاسفانه این امکان وجود دارد بیماری های مقاربتی در سالمندان، جزء بیماری های ناشی از پیری تلقی شوند و تا مدت ها مورد درمان هم قرار نگیرند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/ed-cures-for-seniors#summary

https://www.goodrx.com/erectile-dysfunction/ed-and-age-connection

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز