لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت کبودی بیضه چیست؟

کبودی بیضه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در بیشتر موارد، کبودی بیضه بسیار جزئی است و زیاد نگران کننده نیست. کبودی در بیضه معمولاً نتیجه یک انقباض سخت یا برخورد است. هر گونه حساسیت و تغییر رنگ باید در طول هفته شروع به محو شدن کند. اگر کبودی شما نتیجه ضربه ناگهانی باشد، ممکن است درد بیضه و التهاب را نیز تجربه کنید. حتی این احتمال وجود دارد بلافاصله پس از ضربه احساس تهوع داشته باشید. این علائم معمولاً با بهبود ناحیه کبودی کاهش می یابند و برطرف می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی کبودی بیضه‌ها، کارهایی که می‌توانید برای تسکین علائم خود انجام دهید و زمان مراجعه به پزشک، به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید.

درد بیضه || پزشکتچه چیزی باعث کبودی بیضه می شود؟

کبودی به عنوان کوفتگی نیز شناخته می شود. کبودی بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌ها و وریدهای پوست اطراف بیضه آسیب دیده و ملتهب شوند. این امر باعث نشت خون به زیر پوست و در نتیجه تغییر رنگ می شود. کبودی بیضه معمولاً پس از آسیب ظاهر می شود.

برخی از این آسیب ها می تواند شامل ضربه به ناحیه تناسلی ناشی از افتادن، ضربه خوردن یا حتی نشستن روی یکی از بیضه ها باشد. خودارضایی یا رابطه جنسی خشن نیز می تواند منجر به کبودی در این ناحیه شود.

حتی ممکن است متوجه کبودی شوید که هیچ دلیلی مشخصی ندارد. از آنجا که بیضه ها در خارج از بدن قرار دارند و بیش از یک لایه نازک پوست از آنها محافظت نمی کند. بافت ها و رگ های خونی آن می توانند به راحتی آسیب ببینند.

سایر آسیب های بیضه که ممکن است منجر به کبودی شوند، عبارتند از:

هماتوسل.

گاهی اوقات، معمولاً پس از ضربه ناگهانی، خون می تواند در بافت اطراف بیضه جمع شود. این تجمع خون می تواند باعث شود که بیضه کبود شده به نظر برسد.

تومور.

رشد غیر طبیعی بافت اطراف بیضه ها نیز می تواند باعث کبودی و تورم شود. اگرچه تومورها همیشه نشانه سرطان نیستند، اما در صورت بروز علائم سرطان بیضه باید در اسرع وقت برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

پارگی.

این نوع رویداد که شکستگی نیز نامیده می شود، باعث پارگی پوشش بیضه می شود. بدون پوشش سخت، هیچ محافظی بر روی بیضه وجود ندارد و محتویات بیضه ممکن است بیرون بریزد.

اپیدیدیمیت.

لوله های اطراف بیضه ها اسپرم را قبل از اینکه از طریق انزال آزاد کنند ذخیره خواهند کرد. این لوله ها ممکن است پس از آسیب یا عفونت ملتهب شوند. این وضعیت می تواند منجر به درد، تورم و کبودی شود.

پیچ خوردگی.

لوله ای که رگ های خونی را که به کیسه بیضه شما وارد می شوند، احاطه کرده است طناب اسپرماتیک نامیده می شود، این لوله می تواند در حین آسیب دیدگی یا بدون هیچ علت دچار پیچ خوردگی شود. این وضعیت می تواند جریان خون را در کیسه بیضه شما قطع کند و منجر به کبودی و تغییر رنگ شود. این آسیب نیاز به درمان فوری دارد. در صورت عدم درمان، ممکن است نیاز به برداشتن بیضه آسیب دیده باشد.

مردان

استراحت کردن || پزشکتچگونه می توان کبودی بیضه را تسکین داد؟

بیضه های کبود یا ملتهب می توانند به اندازه کافی ناراحت کننده باشند که شما را از شرکت در فعالیت های روزمره زندگی باز دارند. برای کمک به تسکین هر گونه درد، تورم یا ناراحتی که ممکن است در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند، می توانید یک یا چند روش زیر را امتحان کنید:

استراحت کنید. اگر بیضه های شما در حین ورزش یا انجام هر فعالیت بدنی شدید دیگری آسیب دیدند، استراحت کنید تا بهبود یابند. کاهش استرس و فشار وارد بر بیضه ها و کیسه بیضه باعث بهبود سریعتر کبودی می شود.

دراز بکشید و فعالیت خود را کاهش دهید. سعی کنید از هر گونه فعالیت بدنی یا حرکتی که باعث بدتر شدن درد یا ناراحتی می شود خودداری کنید. بلند کردن زانوها تا قفسه سینه نیز ممکن است به تسکین درد کمک کند.

مسکن مصرف کنید. از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) استفاده کنید. اگر نگران این هستید که بیضه های شما به شدت آسیب دیده است، قبل از مصرف هر گونه داروی ضد درد با پزشک مشورت کنید.

یک کمپرس سرد روی آن قرار دهید. یک کیسه یخ، یک کیسه سبزیجات یخ زده یا یک جسم سرد دیگر را در یک حوله بپیچید و آن را با فشار کم روی بیضه های خود قرار دهید. این کار را حداقل چهار بار در روز به مدت حدود 20 دقیقه انجام دهید تا زمانی که درد یا تورم شروع به بهبود کند.

کیسه بیضه خود را بپوشانید. لباس‌های زیر تنگ‌تر بپوشید یا از حوله‌ای تا شده استفاده کنید تا کیسه بیضه‌ روی بدن قرار بگیرد. این می تواند به کاهش فشاری که ممکن است بیضه های شما در اثر آویزان شدن در هنگام آسیب دیدگی احساس کنند، کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علت اصلی کبودی بیضه خود را می دانید و علائم دیگری را تجربه نمی کنید، می توانید از درمان های ساده خانگی برای تسکین وضعیت خود استفاده کنید. اما در صورت بروز علائم زیر باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • وجود مشکل در دفع ادرار
  • وجود خون یا ترشح در ادرار
  • پارگی یا خونریزی در کیسه بیضه
  • احساس نیاز به تکرر ادرار کنید اما ادرار زیادی ندارید.
  • تب 101 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر

اگر پس از گذشت یک هفته علائم شما بهبود پیدا نکردند، یا اگر علائم شما در هر زمانی شروع به بدتر شدن کرد، به پزشک مراجعه کنید این ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد.

تروما یا آسیب به بیضه چیست؟

یکی از علل اصلی کبودی بیضه ها، آسیب دیدگی آنها است. کیسه بیضه شما بافتی است که بیضه های شما را می پوشاند، اما هیچ محافظت دیگری در برابر ماهیچه ها یا استخوان ها وجود ندارد. در بیشتر مواقع، بیضه ها می توانند شوک ناشی از آسیب را بدون آسیب جدی جذب کنند. در مواقع دیگر، ممکن است برای درمان نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشید. ضربه می تواند به کیسه بیضه و در نهایت خود بیضه شما آسیب برساند، حتی بافت محافظ را پاره کند یا باعث شکافتن بیضه ها شود. بیضه های شما اسپرم و هورمون می سازند. ضربه به بیضه می تواند این عملکردها و جریان خون را مختل کند.

علائم ضربه به بیضه چیست؟

علائم ضربه بیضه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تورم در کیسه بیضه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کبودی در کیسه بیضه
  • تب بعد از آسیب دیدگی
  • خون در ادرار (هماچوری)
  • درد هنگام ادرار کردن
  • احساس درد و ناراحتی در قسمت پایین شکم
  • درد شدید در کیسه بیضه (کیسه ای که بیضه ها را نگه می دارد).

چه چیزی باعث آسیب دیدگی بیضه می شود؟

عوامل زیادی می توانند باعث آسیب بیضه شوند، از جمله:

  • حوادث مربوط به ماشین آلات
  • نفوذ سلاح هایی مانند چاقو یا گلوله
  • تصادفات اتومبیل، موتور سیکلت یا دوچرخه
  • نیروی زیاد، مانند لگد یا مشت زدن

این نوع وقایع می‌توانند باعث آسیب‌های جزئی مانند خراشیده شدن پوست یا مشکلات بزرگی مانند پاره شدن پوشش محافظ روی بیضه‌ها و تجمع خون و کبودی بیضه شوند.

سونوگرافی بیضه|| پزشکتپزشک چگونه ترومای بیضه را تشخیص می دهد؟

پزشک با پرسیدن سوالات و انجام معاینه فیزیکی بررسی علل اصلی آسیب بیضه ها را شروع می کند. آن ها با انجام این معاینه می توانند تشخیص دهند که آیا بیضه شما و ساختارهای اطراف آن طبیعی هستند یا خیر.

حتی ممکن است یک سونوگرافی را درخواست کنند. در موارد دیگری که علائم شدیدتر هستند، یا بعد از 48 ساعت بهبود نیافته اند، ممکن است برای تشخیص کامل آسیب به جراحی نیاز داشته باشید.

ترومای بیضه چگونه درمان می شود؟

پزشک شما ممکن است ترومای بیضه را به روش های مختلف درمان کند. برای موارد خفیف، پزشک شما احتمالا استراحت، مصرف مسکن های بدون نسخه و استفاده از یخ روی ناحیه آسیب دیده را تجویز می کند. پزشک همچنین ممکن است به شما توصیه کند که از نوعی نگهدارنده کیسه بیضه استفاده کنید و در صورت نیاز ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

انواع خاصی از ضربه به بیضه ها وجود دارد که پزشک شما باید فورا آنها را درمان کند. این انواع شامل مواردی است که به کیسه بیضه و بیضه ها نفوذ کرده باشد، مقدار زیادی از پوست را برداشته باشد، یا علائمی از پیچ خوردگی یا قطع خون را نشان دهد.

پزشک ممکن است جراحی را برای درمان ترومای بیضه انجام دهد، اما به طور کلی انواع راهکار های درمانی برای انواع ضربات بیضه عبارتند از:

  • ترمیم پارگی بیضه و دوختن روکش به هم
  • پیوندهای پوستی برای آسیب‌های دگل‌زدایی
  • شستن زخم برای به حداقل رساندن خطر عفونت
  • جراحی برای برداشتن بیضه آسیب دیده (اورکیکتومی)

ممکن است پزشک شما انجماد اسپرم را در صورت برداشتن یک یا هر دو بیضه پیشنهاد دهد.

سوال متداول

عوارض آسیب بیضه چیست؟

عوارض ترومای بیضه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ناباروری
  • عفونت ها
  • تستوسترون پایین
  • مشکلات اورولوژیک

آیا ضربه به بیضه باعث سرطان می شود؟

خیر. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آسیب بیضه باعث سرطان می شود وجود ندارد. اما آسیب به بیضه ها می تواند عاملی برای اختلال نعوظ باشد، به خصوص اگر آسیب درمان نشود. اپیدیدیمیت، تورمی که می‌تواند پس از ضربه ایجاد شود، اگر التهاب مزمن باشد، می‌تواند باعث ED شود. انواع دیگر آسیب‌ها، مانند آسیب‌های مربوط به جراحی، می‌توانند حداقل مشکلات موقتی در عملکرد جنسی ایجاد کنند.

بهبودی پس از درمان ضربه بیضه چقدر طول می کشد؟

اگر آسیب خفیفی دارید، احتمالاً باید 24 تا 48 ساعت استراحت کنید تا بهبود یابید. اما اگر با استراحت علائم شما بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر ضربه شدیدتری دارید، باید یک تا دو هفته بعد به پزشک مراجعه کنید. اگر آسیب شدیدتری دارید یا در حال نقاهت پس از جراحی هستید، تورم ممکن است تا یک ماه ادامه داشته باشد.

سخن اخر

از آنجایی که بیضه های شما خارج از بدن شما در کیسه بیضه قرار دارند، در برابر صدمه و ضربه، آسیب پذیرتر هستند. ضربه بیضه می تواند از طریق نیروی خارجی یا از طریق نفوذ اتفاق بیفتد. بهتر است پس از آسیب دیدگی با پزشک خود مشورت کنید. اگر درد شما در عرض یک ساعت یا بیشتر پس از آسیب دیدگی کاهش پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از آسیب های بیضه، نیاز به درمان فوری دارند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز