لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

صدای زنانه در مردان

صدای زنانه در مردان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


با وجود این که وجود صدای زنانه در مردان یا پوبرفونیا، عجیب به نظر می رسد، اما غیرممکن نیست. این شرایط می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک مرد بالغ، با وجود این که در دوران بلوغ دچار تغییرات فیزیکی شده است، صدای او بدون تغییر باقی بماند. در واقع، صدای این افراد، به همراه جسم شان، به بلوغ نمی رسد.

پوبرفونیا وضعیتی است که معمولاً مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. البته، برخی از زنان هم هستند که پس از بلوغ، صدایی مانند صدای دوران کودکی خود را حفظ می کنند، اما جامعه هیچ گاه با این مسئله مشکلی ندارد. اما وقتی صحبت از آقایان می شود، چنین شرایطی، عادی محسوب نمی شود. شنیدن صدای نازکی که از حنجره یک مرد بالغ بیرون می آید، عجیب خواهد بود.

علائم ابتلا به پوبرفونیا

به طور کلی، در دوران بلوغ، صدای افراد، بسته به جنسیت فرد، تکامل پیدا می کند. برخی از تغییرات ایجاد شده در صدای افراد در شرایطی که به این اختلال مبتلا هستند، عبارت اند از:

  • احساس خستگی در هنگام صحبت کردن برای یک مدت زمان طولانی
  • هنگام صحبت از طریق تلفن، یک‌ مرد به اشتباه به عنوان یک زن شناخته می شود.
  • به طور عینی، بلوغ زمانی قابل تایید است که فرکانس اصلی صدای یک فرد، بالاتر از محدوده طبیعی باشد، یعنی 120 هرتز برای مردان و 210 هرتز برای زنان.

علائم دیگر این شرایط، عبارت اند از:

  • صدای خشن
  • تنش عضلانی
  • رزونانس ناکافی

پوبرفونیا چگونه اتفاق می افتد؟

صدای زنانه در مردان | پزشکت

برای درک چگونگی وقوع پوبرفونیا، ابتدا باید نحوه تولید صدا را درک کنیم. صدا، نتیجه ارتعاش تارهای صوتی است. ساختار تارهای صوتی، یعنی طول و ضخامت آن ها، بر فرکانس صدای فرد، تاثیر می گذارند. هر چه تار صوتی ضخیم تر و بلندتر باشد، فرکانس آن کمتر خواهد بود. تغییرات طبیعی تارهای صوتی، در سنین مختلف، عبارت اند از:

  • در کودکان، طول تارهای صوتی در هر دو جنس، حدود 2 میلی متر است.
  • به دلیل ساختار کوچک تارهای صوتی، صدای کودکان، فرکانسی بالاتر، یعنی 300 هرتز، دارند.
  • ویژگی‌ های صدای کودک، همراه با وضعیت جسمانی آن ها، در طول دوران بلوغ، تغییر می‌ کند.
  • تارهای صوتی زنان در یک سال حدود 0.4 میلی متر رشد می کنند. اما تارهای صوتی مردان، در مدت زمان مشابه، 0.7 میلی متر رشد می کنند.

تفاوت بین تار صوتی مرد و زن

به طور کلی، وجود تفاوت در ساختار تارهای صوتی در مردان و زنان، به تفاوت کیفیت صدای آن ها، کمک زیادی می کند. صدای زنان دارای فرکانسی در حدود 210 هرتز است، در حالی که فرکانس صدای مردانه، حدود 120 هرتز است. تفاوت در مقدار فرکانس، باعث درک تفاوت صدای یک زن یا یک مرد، می شود.

به طور کلی، صدای مردان، فرکانس پایین تری نسبت به صدای زنان دارند. جدول زیر، تفاوت تارهای صوتی بین جنسیت ها را، نشان می دهد:

جنسیت
مرد
زن
ساختار تارهای صوتی بلند و ضخیم کوتاه و نازک
فرکانس ۱۲۰ هرتز ۲۱۰ هرتز
نوع درک صدا کلفت و خشن نرم و دلنشین

تفاوت در تغییرات صدا در فرد مبتلا به مشکلات صوتی

صدای زنانه در مردان | پزشکت

در فرد مبتلا به مشکلات مربوط به بلوغ، تارهای صوتی دستخوش تغییرات فیزیکی می شوند، اما صدای آن ها بدون تغییر باقی می ماند. با وجود تغییری که در ساختار تارهای صوتی آنها ایجاد می شود، مقدار فرکانس بنیادی آن ها، بالاتر از مقدار طبیعی باقی می ماند. تئوری های زیادی در رابطه با عواملی که ممکن است باعث ایجاد پوبرفونیا شوند، وجود دارد. از جمله، عوامل فیزیکی و روانی، در بروز این شرایط، دخیل هستند.

مردان

تداوم صدای کودکانه (زنانه) در مردان بزرگسالان را پوبرفونیا می گویند. این نوع صدا، با کیفیت ضعیف و محدوده دینامیکی کم مشخص می شود.

می توان گفت که صدای مردان به طور متوسط در محدوده ای از باس (E 80 dv تا E 320 dv) تا تنور (C 128 dv تا B 480 dv) است. زنان به طور متوسط از کنترالتو (E 160 dv تا E 640 dv) تا سوپرانو صدا (C 256 dv تا C 1024 dv) صدا تولید می کنند.

در مردان، افزایش اندازه حنجره در بلوغ، زیر و بمی صدا را عمیق تر کرده و به علت ناگهانی بودن نسبی تغییرات، کنترل آن برای مدتی، ناقص خواهد بود. حنجره بزرگتر، شامل تارهای های بلندتر و ضخیم تر است. در دختران، رشد حنجره تدریجی تر بوده و تفاوت صدای دخترانه و زنانه، بسیار کمتر است.

به همین ترتیب، صدای انسان سالمند، متفاوت خواهد بود. صدای بسیاری از افراد که در دهه هشتم زندگی شان قرار دارند، به علت بروز تغییرات ساختاری در تارها و ضعف انرژی عصبی و عضلانی، دچار تغییراتی می شود. تغییرات دوران سالمندی در تارهای صوتی، شامل فیبروز و هیالینیزاسیون است که منجر به ایجاد بافت همبند درشت تر و متراکم تر، با افزایش پوشش اپیتلیال سنگفرشی، می شود.

اگرچه این تغییرات، برای این سن، کم و بیش طبیعی هستند، اما حملات التهابی مکرر در طول سال‌ ها، احتمالاً از عوامل مؤثر در بروز این شرایط، هستند. تغییرات سالمندی در اپیتلیوم، احتمالاً زمینه مناسبی را برای بروز سرطان حنجره در این افراد، فراهم می کند.

عوامل فیزیکی موثر در بروز پوبرفونیا

از جمله عوامل فیزیکی موثر در بروز‌ پوبرفونیا، عبارت اند از:

  • مشکلات ساختاری مانند ندول یا پولیپ تارهای صوتی
  • مشکلات پزشکی مانند مشکل اختلالات شنوایی و فلج تارهای صوتی

تغییرات صدایی که در دوران بلوغ رخ می دهند، ممکن است باعث خجالت و اضطراب فرد شوند. پس از آن، فرد مبتلا به پوبرفونیا، ناخودآگاه صدای نازک خود را حفظ می کند. حتی اگر ساختار تارهای صوتی فرد، دستخوش تغییرات طبیعی شده باشد، فرد صوت نازک خود را حفظ می کند.

تشخیص پوبرفونیا

صدای زنانه در مردان | پزشکت

ابتدا، به نکاتی درباره معاینه اولیه تشخیص این اختلال، اشاره می کنیم. معاینه اولیه، شامل معاینه بیمار توسط یک پزشک عمومی یا یک متخصص، برای رد وجود هرگونه ناهنجاری ساختاری در تار صوتی بیمار، است. ارزیابی و معاینه تارهای صوتی را می توان از طریق چندین روش، از جمله استفاده از آندوسکوپی ترانس بینی، انجام داد.

پس از آن، فرد مبتلا به پوبرفونیا، برای ارزیابی بیشتر، به آسیب شناس زبان و گفتار درمانی ارجاع داده خواهد شد. آسیب شناس زبان و گفتار (SLP)، متخصصی است که در راستای درمان افرادی فعالیت می کند که مشکل زبان، گفتار، صدا، رزونانس یا بلع دارند.

در بیمارستان عمومی یا تخصصی، SLP معمولاً به عنوان گفتار درمانگر شناخته می شود و معمولاً بخشی از کارکنان بخش گوش، حلق و بینی (ENT) یا بخش توانبخشی است.

SLP معمولاً از ابزارهای بالینی، برای ارزیابی فردی که مبتلا به پوبرفونیا است، استفاده می کند. علت معاینه و ارزیابی، ممکن است شامل، اما نه محدود به موارد زیر، باشد:

  • بررسی فرکانس بنیادی بیمار با یک ابزار خاص.
  • یک ارزیابی دقیق در مورد استفاده روزانه از صدای بیمار، و درک فرد از کیفیت صدای خود.
  • تعیین عوامل مرتبط که ممکن است باعث بروز مشکل، و یا عواملی که ممکن است بد پیش آگهی یا نتیجه درمان، تاثیر می گذارند.

پوبرفونیا ممکن است باعث بروز مشکلات صوتی ثانویه یا مشکل روانی اجتماعی شود.

مشکلات صوتی ثانویه

مشکل صوتی ثانویه می تواند به علت استفاده نادرست تارهای صوتی رخ دهد که باعث تنش و خستگی عضلانی می شود. این شرایط، باعث ایجاد مشکل صوتی ثانویه مانند گرفتگی صدا و ضعف صدا می شود.

مشکلات روانی اجتماعی

کیفیت صدا تأثیر قابل توجهی بر شخصیت یا تصویر کلی یک فرد می گذارد. مردان بالغی که ظاهری شبیه زنان دارند، قطعا توجه افراد را به خود جلب خواهند کرد. در مورد برخی از افراد، پوبرفونیا ممکن است باعث کاهش عزت نفس یا بروز اضطراب شود، اما این مسئله، البته به شخصیت فرد بستگی دارد.

صدای زنانه در مردان چگونه درمان می شود؟

صدای زنانه در مردان | پزشکت

پوبرفونیا را می توان با 2 رویکرد درمان کرد، یعنی رویکرد غیر پزشکی یا رویکرد پزشکی. اگر بیمار درگیر عوامل فیزیکی، مانند مشکلات شنوایی باشد، به متخصص دیگری ارجاع داده می شود.

رویکرد غیر پزشکی درمان پوبرفونیا. رویکرد غیر پزشکی توسط SLP با استفاده از انواع تکنیک ‌ها، در یک برنامه درمانی معروف به صوت درمانی، انجام می ‌شود. این نوع درمان ممکن است تنها درمان مورد نیاز برای درمان پوبرفونیا در یک‌ فرد باشد، به خصوص زمانی که هیچ عامل فیزیکی در بروز آن دخالت نداشته باشد.

به طور کلی، صدا درمانی ممکن است شامل استفاده از هر ابزار بیوفیدبک برای کمک به بیمار، برای نظارت بصری تغییرات مربوط به زیر و بم یا فرکانس صدا باشد. مهم نیست که چه تکنیکی توسط SLP استفاده می شود، هدف نهایی صوت درمانی، کاهش فرکانس صدای بیمار است.

رویکرد پزشکی در درمان پوبرفونیا. درمان دارویی برای رفع پوبرفونیا، باید توسط یک پزشک یا متخصص به خوبی آموزش دیده، انجام شود. دو نوع درمان پزشکی موجود برای درمان پوبرفونیا، عبارت اند از تزریق بوتاکس و مداخلات جراحی.

تزریق بوتاکس برای درمان پوبرفونیا. این نوع درمان شامل تزریق بوتاکس به عضله خاص، با دوز و فرکانس مشخص، برای کمک به شل شدن عضله است.

مداخلات جراحی برای درمان پوبرفونیا

این نوع مداخله تنها زمانی انجام می شود که سایر روش ها، ناموفق باشند. این روش جراحی به نام تیروپلاستی ریلکسی ایشیکی نوع III شناخته می شود. این جراحی، یک روش جراحی چارچوب حنجره است که با هدف کاهش فرکانس صدای بیمار انجام می شود. اگر سوالات بیشتری درباره روش های درمان پوبرفونیا دارید، می توانید با یک‌ پزشک تماس گرفته و با وی مشورت کنید.

سخن آخر

به طور کلی، انتظار می رود که با اتمام دوران بلوغ، مردها از صدای ضخیم تری برخوردار شوند. اما گاهی اوقات، حتی پس از پایان دوران بلوغ، برخی از پسران، همچنان با یک صدای نازک، که اصطلاحا صدای زنانه نامیده می شود، صحبت می کنند. به این شرایط، پوبرفونیا گفته می شود.

روش های مختلفی برای درمان پوبرفونیا وجود دارد. به طور کلی، روش های درمان پوبرفونیا را می توان در دو دسته روش های پزشکی و غیر پزشکی، طبقه بندی کرد. بسته به وضعیت افراد مبتلا به پوبرفونیا، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. تیم پزشکی، بهترین روش ممکن برای درمان افراد مبتلا به پوبرفونیا را تعیین خواهند کرد.

اگر شما هم مبتلا به پوبرفونیا هستید و می خواهید مشکل خود را درمان کنید، می توانید با یک‌ پزشک متخصص تماس گرفته و در مورد درمان مشکل تان، با او مشورت کنید. پس از مشورت با یک پزشک، می توانید برای شروع دوره درمانی تان، به مراکز تخصصی درمانی، مراجعه کنید‌.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.6 / 5. تعداد رای ها: 5

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز