لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علل منی سرد چیست؟

منی سرد|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر چه سرد بودن مایع منی زیاد رایج نیست اما محتمل ترین علل سرد شدن مایع منی بیش از حد طبیعی ممکن است مربوط به قرار گرفتن بیضه ها در محیط بسیار سرد و بدون محافظت کافی باشد. بیضه ها باید در دمای ثابتی باقی بمانند تا مایع منی بیش از حد گرم یا خیلی سرد نشود. به همین دلیل است که وقتی یک مرد در آب سرد غوطه ور می شود یا در هوای سرد به اندازه کافی خودش را نمی پوشاند، به نظر می رسد که در این شرایط بیضه ها کوچک شده و به داخل بدن فرو می روند.

منی یک ماده نیمه مایع است که توسط بیضه ها و پروستات مردانه تولید می شود. از آنزیم ها، پروتئین ها، قندهای ساده و سایر موادی که برای سوخت رسانی و تغذیه سلول های اسپرم استفاده می شود، تشکیل شده است. از آنجا که منی در داخل بدن قرار دارد، معمولاً در چند درجه از دمای 98.6 درجه (37 درجه سانتیگراد) که بدن انسان حفظ می کند، باقی می ماند. برای همین سرد بودن مایع منی تا حدودی غیرممکن است. اما مردانی که برای مدت طولانی در دمای سرد قرار می گیرند ممکن است منی سرد داشته باشند.

اسپرم باید چندین درجه خنک تر از بقیه بدن نگه داشته شود، بنابراین کیسه بیضه در زیر حفره شکم آویزان می شود تا آنها را حفظ کند. اگر دمای اطراف بیضه ها خیلی سرد شود، کیسه بیضه منقبض می شود به طوری که بیضه ها به بدن نزدیک تر می شوند تا دما را ثابت نگه دارند.

به همین ترتیب، در آب و هوای گرم‌تر، بیضه‌ها برای خنک‌تر ماندن از بدن آویزان می‌شوند. به طور کلی دمای بسیار گرم بیشتر از دمای سرد برای سلول های اسپرم می تواند مضر و خطرناک باشد.

منی || پزشکتانجماد مایع منی برای لقاح

موقعیت دیگری که ممکن است منی سرد وجود داشته باشد، زمانی است که جمع آوری شده و عمداً منجمد می شود تا آن را حفظ کند. این معمولاً برای اهداف لقاح انجام می شود.

اهداکنندگان اسپرم مرد و کسانی که برای باردار شدن شریک زندگی خود مشکل دارند، ممکن است برای استفاده بعدی به انجماد مایع منی حاوی اسپرم به روش برودتی روی آورند.

این نوع منی سرد با استفاده از نیتروژن مایع تا دمای زیر صفر کاهش می یابد. برخی از اسپرم‌ها معمولاً در طول این فرآیند می‌میرند، اما بسیاری از آنها پس از ذوب شدن منی دوباره زنده می‌شوند.

دمای مورد نیاز برای سلول های اسپرم

سلول های اسپرم باید چندین درجه خنک تر از بقیه بدن نگه داشته شوند. منی همچنین بعد از انزال خیلی سریع در درجه حرارت سرد می شود. به همین دلیل، مردان ممکن است با لمس آن نتوانند تشخیص دهند که منی آنها سردتر از حد طبیعی است یا خیر. هر مردی که احساس می کند ممکن است مشکلات باروری یا مایع منی غیرطبیعی داشته باشد باید با یک متخصص اورولوژی مشورت کند.

چگونه از سرد شدن مایع منی پیشگیری کنیم؟

برخی راهکارها برای پیشگیری از سرد شدن مایع منی وجود دارد که برای محافظت از اسپرم می توانید آنها را در نظر بگیرید، از جمله:

استفاده از لباس گرم

لباس ها می توانند گرمایی را که باعث گرم شدن بیضه ها و مایع منی می شود، کاهش دهند. با این حال، لطفا از پوشیدن شلوارها و لباس های زیر تنگ خودداری کنید زیرا می توانند گرمای بیش از حد ایجاد کنند و به طور بالقوه باعث آسیب بیشتر به اسپرم ها شوند. بسته به آب و هوا لباس مناسب بپوشید.

مردان

نشستن

نشستن نیز می تواند بیضه ها را گرم کند. هنگامی که بیشه ها با ران ها در تماس قرار می گیرند، احتمال رسیدن هوای سرد به آنها کمتر می شود. این یک روش طبیعی برای گرم کردن بیضه ها است.

دوش آب گرم

منی در بیضه ها که در کیسه بیضه قرار دارند تولید می شود. دوش آب گرم، دمای بدن شما را افزایش می دهد و به نوبه خود بیضه ها را گرم می کند. اما اگر دمای بیضه ها بالاتر از حد طبیعی باشد، به طور موقت کیفیت اسپرم را کاهش می دهد. علاوه بر دوش آب گرم، در مکان های آبی مانند استخرها و سواحل که می توانند مایع منی شما را سرد کنند، استراحت کنید.

سرد بودن مایع منی یعنی چی؟

اگر دما خیلی پایین باشد، بیضه ها در معرض هیپوترمی یا سرمازدگی هستند. حتی مناطق محافظت شده بدن نیز در معرض خطر هیپوترمی هستند.

هیپوترمی در اثر قرار گرفتن در دمای بسیار سرد ایجاد می شود. در این شرایط فعالیت های بدن در نتیجه سرما شروع به کند شدن می کند. پاسخ بدن به هیپوترمی محافظتی است و به ضربان قلب و سایر عملکردهای حیاتی اجازه می دهد حتی زمانی که سایر اندام ها کند می شوند، نرمال باقی بمانند. در شرایط بروز هیپوترمی اگر ران‌های شما دچار سرمازدگی شده‌اند، بیضه‌ها هم ممکن است سرمازده شوند.

برخی از علائم سرمازدگی، عبارتند از:

  • بی حسی
  • سفید یا قرمز شدن پوست
  • احساس خارش روی پوست

چه ارتباطی بین دما و کیفیت مایع منی وجود دارد؟

ارتباط بین دما و کیفیت مایع منی برای چندین دهه مورد مطالعه قرار گرفته است، اما نتایج هنوز قطعی نیستند. به طور کلی به نظر می رسد دمای سردتر برای کیفیت مایع منی بهتر است.

کیفیت مایع منی یک عامل تعیین کننده برای باروری در مردان است. فرآیند اسپرم زایی نیز مستعد نوسانات دما است. مطالعات نشان می‌دهد که معیارهای کیفیت مایع منی شامل تعداد کل اسپرم، غلظت اسپرم و تحرک کلی است.

طبق تحقیقات، حفظ دمای بیضه بین 31 تا 37 درجه سانتیگراد (88 درجه فارنهایت تا 99 درجه فارنهایت) امکان سنتز کامل RNA، DNA و پروتئین را فراهم می کند. بنابراین، منجر به تولید اسپرم با کیفیت می شود.

محققان همچنین دریافته اند که دما به طور مثبت بر حرکت اسپرم تاثیر می گذارد . دمای کمی بالا و کاهش ناگهانی دما می تواند هر دو توانایی تحرک آنها را بهبود بخشد. همچنین گفته می شود مردانی که در دماهای سردتر زندگی می کنند نسبت به افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند، کیفیت مایع منی بالاتری دارند.

علت سردی و عرق کردن بیضه ها چیست؟

عوامل مختلفی می توانند باعث سردی و عرق کردن بیضه ها شوند، برخی از آنها عبارتند از:

اختلال هیپرهیدروزیس

این وضعیت باعث عرق بیش از حد در قسمت های از بدن که طبیعی نیست می شود. گاهی اوقات افراد مبتلا به هایپرهیدروز عرق “گرم” دارند، اما برخی اوقات عرق سرد را تجربه می کنند.

لباس تنگ

پوشیدن لباس زیر یا شلوار تنگ می‌تواند باعث عرق کردن بیضه‌ها شود، زیرا گردش هوای کمتری در اطراف آنها وجود دارد.

بیماری تیرویید

هورمون تیروئید دمای بدن شما را تنظیم می کند و در تولید عرق نقش دارد. برخی از انواع بیماری های تیروئید می توانند باعث سردی و عرق کردن بیضه ها شوند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید یا متوجه تغییرات دیگری در سلامت خود شدید که ممکن است به آنها کمک کند، برای آزمایش بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

بدن مردان || پزشکتچگونه بدن اسپرم را در دمای مناسب نگه می دارد؟

یکی از راه ها تغییر موقعیت بیضه ها است. وقتی هوا سرد است، بیضه‌ها جمع می‌شوند یا بالا می‌آیند و برای تامین گرما به بدن نزدیک‌تر می‌شوند. وقتی هوا گرم است، بیضه‌ها در تلاش برای خنک شدن، پایین‌تر و شل‌تر از بدن آویزان می‌شوند.

راه دیگر بدن برای تنظیم دمای اسپرم از طریق انقباض عروق است.این زمانی است که عروق خونی به منظور کاهش جریان خون منقبض می شوند. این به بافت اطراف اجازه می دهد تا گرما را حفظ کرده و از اتلاف گرما جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، زمانی که هوا سرد است، رگ های خونی شما منقبض می شوند تا از سرد شدن بیش از حد اسپرم جلوگیری کنند. علاوه بر این، بدن شما موهای ناحیه تناسلی را تولید می کند تا بیضه های شما را عایق کرده و از آنها در برابر دمای شدید محافظت کند.

کیسه بیضه شما از پوست و عضله تشکیل شده است که چروک می شوند و چین ها را تشکیل می دهند. این به جذب گرما و حفظ دمای بیضه‌ها در دمای مناسب کمک می‌کند.

سوالات متداول

وقتی مایع منی خیلی سرد می شود چه اتفاقی می افتد؟

وقتی مایع منی بیش از حد سرد می شود، می تواند در تحرک (توانایی حرکت اسپرم) و مورفولوژی (شکل اسپرم) مشکلاتی ایجاد کند. بهترین راه برای حفظ کیفیت مایع منی این است که بیضه های خود را در دمای سالم نگه دارید.

آیا استرس باعث سرد شدن اسپرم می شود؟

استرس و افسردگی مستقیماً با دمای اسپرم مرتبط نیستند، اما شایع‌ترین دلایل کاهش تعداد اسپرم هستند. استرس می تواند بدن شما و تمام عملکردهای آن از جمله تولید تستوسترون را که برای تشکیل اسپرم ضروری است، تحت تاثیر قرار دهد. اگر استرس دارید، سعی کنید با ورزش منظم یا انجام فعالیت‌هایی که به بهبود سلامت کلی شما کمک می‌کند، استرس خود را کنترل کنید. همچنین، در مورد راه های مدیریت استرس با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

علت اصلی منی سرد، دمای پایین اطراف کیسه بیضه است. در حالی که این می تواند علامت یک وضعیت نادرست در بدن شما باشد اما زیاد نگران کننده نیست. با این حال، اگر متوجه شده اید که مایع منی شما سرد است، مهم است که فوراً به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند هرگونه بیماری زمینه ای را رد کند و یا آن را تشخیص دهد و گزینه های درمانی را تجویز کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز