لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سیگار و اختلال نعوظ

سیگار و اختلال نعوظ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر سیگاری هستید و در انجام رابطه جنسی با مشکل رو به رو هستید، مهم است که بدانید بین سیگار و اختلال نعوظ (ED) رابطه قطعی وجود دارد. مطالعات متعددی بین مصرف سیگار و اختلال نعوظ ارتباطاتی یافته‌اند که عمدتاً به علت تأثیرات منفی سیگار بر سلامتی قلب و عروق افراد مصرف‌ کننده است. مصرف سیگار می‌تواند باعث بروز اختلال نعوظ در مردان جوان و همچنین افراد سالمند شود. بدون توجه به سن، اختلال نعوظ به یک خطر بزرگ تبدیل می‌شود. در حالی که هر از چند گاهی با استعمال یک سیگار بعید است اختلال نعوظ بروز ‌پیدا کند، مصرف سیگار منظم می‌تواند عملکرد جنسی شما را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد.

به همین علت، در این مقاله از پزشکت، ما به رابطه بین مصرف سیگار و بروز اختلال نعوظ و همچنین بهترین راه حل‌ها درباره ترک سیگار و کاهش اثرات آن بر نعوظ خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر: اختلال نعوظ و درمان آن

مصرف سیگار چگونه می‌تواند باعث بروز اختلال نعوظ شود؟

مصرف منظم سیگار، سیگار برگ یا تنباکو پیپ می‌تواند به رگ‌های خونی شما آسیب برساند و جریان خون شریانی را در سراسر بدن کاهش دهد. عامل اصلی بروز این عارضه، مولکول نیکوتین است که به عنوان یک ماده یک تنگ کننده عروق شناخته شده است (تنگ کننده عروق، نوعی ماده شیمیایی است که جریان خون را در سراسر بدن کاهش می‌دهد).

این ماده می‌تواند به عملکرد جنسی شما آسیب جدی وارد کند. زیرا نعوظ به ترکیبی از سیگنال‌های مغز شما و سطح مناسب خون رسانی از طریق شریان‌های موجود در آلت تناسلی بستگی دارد. زمانی که از نظر جنسی برانگیخته می‌شوید، مغز شما سیگنالی را به اعصاب آلت تناسلی می‌فرستد. این امر باعث باز شدن شریان‌ها می‌شود و جریان خون ورودی را به جسم غاری آلت تناسلی افزایش می‌دهد. جسم غاری، بافت اسفنجی  موجود در آلت تناسلی است که پر و سفت می‌شود تا نعوظ ایجاد شود.

کاهش جریان خون ناشی از مصرف سیگار یا سایر عادات نا‌مطلوب می‌تواند نعوظ را برای فرد مصرف کننده بسیار دشوارتر کند و شما را با نعوظ ضعیف یا عدم پاسخ فیزیکی به برانگیختگی جنسی رو به رو کند. تحقیقات علمی نشان می دهند که شدت اختلال نعوظ در افراد سیگاری با سطح قرار گرفتن آنها در معرض دود سیگار ارتباط تنگاتنگی دارد.

ترک سیگار و بهبودی اختلال نعوظ

علاوه براین به نظر می‌رسد که ترک سیگار می‌تواند به کاهش و حتی از بین بردن علائم ED یا اختلال در نعوظ کمک کند. در یک مطالعه که در سال 2004 انجام شده‌است، سیگاری‌ها و افرادی که سابقا سیگار مصرف می‌کردند، و به طور همزمان مبتلا به اختلال نعوظ مزمن بوده‌اند، در طول یک سال تحت نظر قرار گرفتند.

سیگاری‌هایی که اخیرا آن را ترک کرده ‌بودند، کاهش قابل توجهی در علائم اختلال نعوظ را تجربه کردند. علاوه براین، در حدود 25 درصد از شرکت کنندگان بهبود یافتند. از سوی دیگر، افراد سیگاری هیچ بهبودی را مشاهده نکردند. تمام افرادی که در ابتدای مطالعه با اختلال نعوظ رو به رو بودند، در پایان نیز مبتلا به آن باقی ماندند.

در واقع، در 6.8 درصد از سیگاری هایی که در آن مطالعه شرکت کرده بودند، در مقایسه با تنها 2.5 درصد از افراد غیر سیگاری، علائم اختلال نعوظ در آن ها شدت پیدا کرد. همچنین، مطالعات دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان می دهند. با مروری بر مطالعات مربوط به اختلال نعوظ می توان به این نتیجه رسید که مردان سیگاری بدون در نظر گرفتن سن، نسبت به افراد غیر سیگاری، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال نعوظ هستند.

علاوه براین باید این نکته را در نظر داشته باشید که سیگار با وارد کردن آسیب به اسپرم‌ها و سایر اختلالات مربوط به باروری مرتبط است. بنابراین می‌توان گفت که سیگار واقعاً بر روی سلامتی جنسی و باروری اثر می‌گذارد.

مردان

مطالعه بیشتر: درمان اختلال نعوظ با روی

سیگار و اختلال نعوظ || پزشکت

روش های درمان اختلالات نعوظ در سیگاری ها

از جمله داروهای مورد استفاده برای رفع اختلالات نعوظ، عبارت‌اند از:

اگر درباره این دو دارو سوالی دارید، با متخصص آنلاین در پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

اگر در نتیجه استعمال سیگار به اختلال نعوظ مبتلا شده‌اید، بهترین کار ممکن، ترک سیگار است. داده‌های یک مطالعه نشان می‌دهند که مردانی که سیگار را ترک می‌کنند، عملکرد جنسی آن ها بهبود پیدا می کند و اختلالات نعوظ‌ ‌‌‌شان کاهش می‌یابد. از آنجایی که بخش بزرگی از علت بروز اختلال نعوظ ناشی از مصرف سیگار، نتیجه مصرف نیکوتین است، استفاده از ‌بر‌چسب نیکوتین ممکن است به طور کامل در پیشگیری از ED موثر نباشد.

مطالعه‌ای که در سال 2008 انجام شد، نشان داد که حتی نیکوتین خالص (به شکل آدامس) ممکن است با اختلال نعوظ مرتبط باشد. در مورد برخی از افراد سیگاری، کاهش تدریجی تعداد نخ‌های سیگاری که در روز مصرف می‌کنند، می‌تواند بر روی بهبود و کاهش شدت اختلال نعوظ موثر باشد.

علاوه براین، در برخی موارد ترک سیگار ممکن است برای باز‌گشت عملکرد طبیعی نعوظ کافی نباشد. در چنین مواردی، داروهای مناسب برای درمان اختلال نعوظ، مانند سیلدنافیل (با نام ژنریک ویاگرا)، واردنافیل و تادالافیل می‌توانند گزینه‌های موثری برای کمک به حفظ نعوظ و بهبود تجربه جنسی افراد باشند.

با این حال، از آنجایی که مصرف سیگار با فشار خون بالا و سایر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است، و این اختلالات می‌توانند در ترکیب با داروهای ED (مانند ویاگرا) عوارضی ایجاد کنند، بهتر است قبل از مصرف این داروها با پزشک معالج خود صحبت کنید.

در نهایت، انجام عادات مناسب و مطلوب مانند ورزش (به ویژه ورزش‌های هوازی، که فشار خون را کاهش می‌دهد و با بهبود سلامت جنسی مرتبط است) در حین ترک می‌تواند به شما کمک کند تا سلامتی خود را باز‌یابید.

مطالعه بیشتر: آیا سرفه سیگاری نشانه سرطان است؟

سیگار و اختلال نعوظ || پزشکت

چگونه سیگار را ترک کنیم؟

اگر سیگار مصرف می‌کنید و نگران بروز اختلال نعوظ (ED) هستید، هیچ زمانی بهتر از اکنون برای ترک این محصول مضر وجود ندارد. مردان سیگاری حدود دو برابر بیشتر از مردان غیرسیگاری در معرض ابتلا به اختلالات نعوظ یا ED قرار دارند. در واقع، سیگار گردش خون را در تمام نواحی بدن، از جمله اندام تناسلی، با مشکل رو به رو می‌کند. به این ترتیب نعوظ را سخت‌تر می‌کند.

زمانی که سیگار را ترک می‌کنید، عوارض ایجاد شده در بدن شما شروع به بهبود می‌کنند. فشار خون شما بهبود می یابد. احتمال حمله قلبی کاهش پیدا می‌کند. مهمتر از همه برای پیشگیری از بروز ED ، گردش خون در عرض 2 تا 12 هفته شروع به بهبود می‌کند.

برای ترک سیگار، می‌توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • ورزش کنید.
  • مقدار زیادی تنقلات کم‌کالری در دسترس خود قرار دهید.
  • فواید سیگار نکشیدن، از جمله بهبود عملکرد جنسی را به خود یادآوری کنید.
  • روز و تاریخی را برای ترک سیگار انتخاب کنید و برای آن تاریخ آماده شوید.
  • زمان بیشتری را در مکان‌هایی بگذرانید که مصرف سیگار در آنها ممنوع است.
  • تمام سیگارها، زیرسیگاری، کبریت و فندک را از خانه، محل کار و ماشین خود دور کنید.
  • زمانی از شبانه‌‌روز را صرف انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش برای کاهش استرس‌ و ناآرامی کنید.
  • به دنبال حمایت روانی خانواده، دوستان و همکاران‌تان باشید. به همه اطرافیان خود بگویید که در حال ترک سیگار هستید.
  • برنامه روزانه خود را تغییر دهید. مثلا سعی کنید از افراد یا موقعیت‌هایی که شما را به سمت مصرف سیگار سوق می‌دهند، دوری کنید.
  • اگر روزانه بیش از 9 نخ سیگار می‌کشید، از پزشک معالج خود در مورد داروهایی که می‌توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند، اطلاعات به دست آورید.
  • هنگامی که با هوس مصرف سیگار رو به رو می‌شوید، به خود بگویید که سیگار دیگر برای من بی‌معنی شده است. سپس کاری انجام دهید تا حواس خود را پرت کنید.

هنگامی که مصرف نیکوتین را قطع می‌کنید، ممکن است با برخی از علائم ترک رو به رو شوید. اما این علائم معمولا کمتر از 2 هفته ظاهر می‌شوند. باید با میل خود برای مصرف سیگار مبارزه کنید. برخی از افراد با ترک سیگار دچار افزایش وزن می‌شوند. اما شما می‌توانید با ورزش منظم و محدود کردن میزان چربی مصرفی در رژیم غذایی، دچار اضافه وزن نشوید.

مطالعه بیشتر: شانتیکس برای ترک سیگار

روش‌های کمکی برای ترک سیگار

ابزارهایی وجود دارند که به شما در ترک سیگار کمک می کنند. از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

  • آدامس نیکوتینی
  • قرص‌های نیکوتینی
  • اسپری بینی نیکوتین
  • برچسب‌های نیکوتین
  • داروی استنشاقی نیکوتین
  • داروهای غیر نیکوتینی (بوپروپیون)

با پزشک معالج خود درباره روش‌های مناسب برای ترک سیگار مشورت کنید.

سیگار و اختلال نعوظ || پزشکت

آیا مصرف سیگار می‌تواند باعث بروز ناتوانی جنسی شود؟

اختلال نعوظ (ED) که گاهی اوقات ناتوانی جنسی نیز نامیده می‌شود، می‌تواند توسط طیف وسیعی از عوامل فیزیکی و روانی بروز پیدا کند. از جمله این موارد، استعمال سیگار و تنباکو است. البته این مسئله زیاد تعجب آور نیست. زیرا مصرف سیگار می‌تواند به رگ‌های خونی شما آسیب برساند. اختلال نعوظ اغلب در نتیجه ضعف جریان خون شریانی ورودی به آلت تناسلی ایجاد می‌شود. خوشبختانه، اگر سیگار را ترک کنید، احتمالاً سلامتی و عملکرد عروقی و جنسی شما بهبود می‌یابد.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علت های ناتوانی جنسی

اثرات مصرف سیگار بر روی رگ‌های خونی

مصرف سیگار عوارض فراوانی به همراه دارد. مصرف سیگار تقریباً به تمام قسمت‌های بدن شما آسیب می‌رساند. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار به بافت پوششی رگ‌های خونی آسیب می‌رساند. علاوه براین، بر عملکرد آنها تأثیر منفی می‌گذارد. علاوه براین، این مواد شیمیایی، می‌توانند به قلب، مغز، کلیه‌ها و سایر بافت‌های بدن شما نیز آسیب برسانند.

اثرات مصرف سیگار در بروز اختلالات نعوظ به علت اثرات مواد شیمیایی موجود در دود سیگار بر رگ‌های خونی آلت تناسلی ایجاد می‌شود. نعوظ زمانی رخ می‌دهد که شریان‌های آلت تناسلی پس از دریافت سیگنال‌های اعصاب موجود در آلت تناسلی، منبسط و پر از خون می‌شوند.

اعصاب به سیگنال‌های تحریک جنسی دریافتی از مغز پاسخ می‌دهند. حتی اگر سیستم عصبی به خوبی عمل کند، نعوظ ممکن است از نظر فیزیکی امکان پذیر نباشد. اگر رگ‌های خونی فردی به علت مصرف سیگار دچار مشکل هستند، ممکن است چنین شرایطی به وقوع بپیوندد. نتایج تحقیقات نیز این موضوع را تایید می‌کنند.

در حالی که اختلال نعوظ در مردان با افزایش سن مرتبط است، اما می‌تواند در هر سنی بروز پیدا کند. مطالعه‌ای که در سال 2005 در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شد، نشان می‌دهد که میزان بروز اختلال نعوظ در مردانی که سیگار می‌کشند در مقایسه با کسانی که هرگز سیگار نکشیده اند، بیشتر است. اما در مردان جوان مبتلا به اختلال نعوظ، مصرف سیگار به احتمال زیاد علت بروز این عارضه است.

با تکیه بر نتایج به دست آمده از مطالعات مختلف، می‌‌توان به این نتیجه رسید که مصرف سیگار باعث افزایش احتمال بروز اختلالات نعوظ در مردان، در هر سنی، می‌شود. با این حال، ترک سیگار می‌تواند علائم اختلالات نعوظ را بهبود بخشد. سن فرد سیگاری، شدت اختلال نعوظ قبل از ترک سیگار و سایر مشکلات عمده مربوط به سلامتی افراد، ممکن است بر میزان بهبودی افراد مختلف تاثیرات منفی یا مثبت بگذارد.

سخن آخر

در صورتی که درباره علل بروز، درمان و روش‌های پیشگیری از اختلالات نعوظ ناشی از مصرف سیگار و تنباکو سوالات و ابهامات بیشتری دارد، می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با متخصصان رشته مربوطه، درباره سوالات‌تان مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز