لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سلامت مردان و آنچه که باید بدانید.

سلامت مردان و آنچه که باید بدانید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سلامت مردان شامل انواع مختلفی از مسائل مربوط به جنسیت، مانند تولید تستوسترون، سلامت جنسی و افزایش احتمال درگیر شدن در رفتارهای پرخطر است. بسیاری از مردان از پزشکان و بیمارستان ها دوری می کنند. برهمین اساس آنها از بیماری ها و شرایط قابل پیشگیری رنج می برند. از طرفی هم متأسفانه، تعدادی مکمل نیز برای مردان وجود دارد که ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر است. این در حالی است که مردان می توانند با خوردن یک رژیم غذایی مناسب، ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی و مراجعه منظم به پزشک، کنترل سلامت خودشان را در دست بگیرند.

بسیاری از مردان سلامت خود را در اولویت زندگی شان قرار نمی دهند. بیماری هایی که بیشترین میزان مرگ و میر و بیماری را در مردان بروز می دهند هم قابل پیشگیری هستند هم قابل درمان. متأسفانه، مردان معمولاً کمتر از زنان تمایل دارند که برای معاینه یا مراقبت های پیشگیرانه به پزشک مراجعه کنند، در مراحل اولیه یک بیماری به دنبال درمان باشند یا به دنبال مشاوره سلامت روان باشند. مردان نیز به احتمال زیاد رفتارهای پرخطری مانند نوشیدن الکل زیاد، سیگار کشیدن و رانندگی خطرناک دارند. خوشبختانه، گام های آسان بسیاری وجود دارد که مردان می توانند برای بهبود سلامت خود انجام دهند.

حقایق سریع در مورد سلامت مردان

  • خطرات عمده برای سلامت مردان شامل بیماری قلبی ، سرطان، افسردگی و تمایل به انجام رفتارهای پرخطر است.
  • مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند، که در نتیجه بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از شرایط قابل پیشگیری بیشتر است.
  • مواد مضر و روند طبیعی پیری مهمترین مضرات برای سلامت جنسی مردان است.
  • معاینات منظم و غربالگری های سلامت می تواند منجر به زندگی طولانی تر و سالم تر در اکثر مردان شود.
  • داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند از اکثر مشکلات مرتبط با سلامت مردان پیشگیری کرده و آنها را درمان کند.

مردان چگونه پیر می شوند؟

بدن افراد از دوران نوزادی تا پیری تغییرات مختلفی را تجربه می کند. بر همین اساس بسیار مهم است که مردان از تغییراتی که در بدنشان رخ می دهد آگاه باشند. مردان سالمند ممکن است برای حفظ سلامتی خود نیازهای متفاوتی نسبت به مردان جوان تر از خودشان داشته باشند.

در دوران نوجوانی، افزایش سطح تستوسترون اغلب باعث می شود پسرها به رابطه جنسی علاقه مند شوند و رفتارهای پرخطرتری را دنبال کنند. انتظارات اجتماعی در پسران ممکن است آنها را وادار به سرکوب احساسات خودشان کنند و از تغییر اطراف خود ترس داشته باشند. از طرفی هم مردان بیشتر از زنان در معرض آسیب های غیرعمدی یا مرگ بر اثر قتل یا خودکشی هستند. همچنین احتمال مرگ مردان در تصادفات رانندگی ناشی از مصرف الکل بیشتر است.

خطرات سلامت مردان در طول زمان

از دهه 20 تا 30 سالگی، زمانی که مردان در دوران اولیه جسمانی خود هستند، بالغ می شوند و شروع به ترک رفتارهای پرخطر می کنند. با این حال، مردان بیشتر از زنان به سوء مصرف الکل، سیگار کشیدن و مرگ بر اثر مرگ تصادفی تمایل دارند.

در طول 40 و 50 سالگی، بدن مردان تستوسترون کمتری را تولید می کند. خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و دیابت افزایش می یابد. به طور متوسط، مردان حدود 10 سال زودتر از زنان به بیماری قلبی مبتلا می شوند و از هر 4 مرگ مرد، 1 مورد به دلیل بیماری قلبی است.

بدن مردان هرگز به طور کامل تولید تستوسترون را متوقف نمی کند، اما تولید تستوسترون ممکن است با افزایش سن کاهش یابد. وقتی مردان به 60 و 70 سالگی می رسند، ممکن است شروع به ریزش مو و بزرگ شدن پروستات کنند. در سنین بالاتر، مردان اغلب کم تحرک می شوند و به کالری کمتری نیاز دارند. با این حال، بدن آنها نمی تواند مواد مغذی را با سرعت یکسان جذب کند، بنابراین باید به آنچه می خورند توجه زیادی داشته باشند.

شایع ترین بیماری ها در مردان

سلامت مردان و آنچه که باید بدانید. || پزشکت

اکثر بیماری هایی که مردان در هر سنی از آن رنج می برند را می توان با معاینات بهداشتی پیشگیری کرد.

از لحاظ تاریخی، مردان تا زمانی که مجبور نباشند به پزشک مراجعه نمی کنند. حدود 38 درصد از مردان اعتراف می کنند که فقط زمانی که بسیار بیمار هستند یا زمانی که علائم خود به خود از بین نمی روند، به پزشک مراجعه می کنند. در یک نظرسنجی از آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، 55 درصد از مردان اعتراف کردند که در سال گذشته برای معاینه فیزیکی به پزشک مراجعه نکرده‌اند، اگرچه 40 درصد از آنها یک یا چند بیماری مزمن داشتند.

مردان

اما پزشکان با تشخیص زودهنگام می توانند از بسیاری از بیماری های رایج در مردان پیشگیری و درمان کنند. اگر هر بیماری به موقع تشخیص داده شود، پزشکان می توانند به طور موثرتری بیماری های اصلی مانند بیماری قلبی و سرطان روده بزرگ را درمان کنند.

جالب اینجاست که مردان متاهل بیشتر به پزشک مراجعه می کنند و به دنبال خدمات پیشگیرانه هستند. مراجعه منظم به پزشک می تواند به مردان کمک کند تا بیماری ها یا شرایط بالقوه کشنده را زودتر تشخیص دهند.

غربالگری های اساسی توصیه شده برای مردان، عبارتند از:

سرطان روده بزرگ

غربالگری سرطان روده بزرگ را از سن 50 سالگی شروع کنید. مردانی که سابقه خانوادگی سرطان کولون دارند باید زودتر غربالگری را آغاز کنند.

افسردگی

اگر مردان از انجام کارها لذت چندانی ندارند یا اگر در طولانی احساس غمگینی، ناامیدی، اضطراب یا عصبانیت مفرط می کنند، باید با پزشک یا درمانگر صحبت کنند.

دیابت

مردان در صورت داشتن فشار خون بالا باید غربالگری دیابت را آغاز کنند. همه مردان باید غربالگری منظم دیابت را از حدود 45 سالگی شروع کنند، اما غربالگری ممکن است در مردانی که اضافه وزن دارند یا سایر عوامل خطر دیابت را دارند، زودتر شروع شود.

کلسترول بالا

مردانی که 35 سال یا بیشتر دارند باید به طور مرتب کلسترول خود را چک کنند. مردانی که فاکتورهای خطر بیماری قلبی دارند باید زودتر غربالگری را آغاز کنند.

اچ‌آی‌وی

مردانی که 65 سال یا کمتر دارند باید غربالگری شوند. مردان بالای 65 سال باید با پزشک خود در مورد غربالگری صحبت کنند.

سرطان ریه

مردان بین 55 تا 80 سال در صورتی که سابقه مصرف دخانیات قابل توجهی داشته باشند باید غربالگری سرطان ریه را آغاز کنند.

فشار خون

فشار خون در مردانی که فشار خون طبیعی دارند باید حداقل هر 2 سال یکبار غربالگری شود. مردان مبتلا به فشار خون بالا یا عوامل خطر بیماری قلبی یا سکته باید حداقل سالی یک بار غربالگری شوند.

مردان تا سن 64 سالگی بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. در سنین 65 سال و بالاتر، زنان بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. فشار خون بالا می تواند منجر به تعدادی از مشکلات از جمله نارسایی قلبی، آنوریسم (برآمدگی در شریان ها) و افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه شود.

بسیاری از مردان مبتلا به فشار خون بالا نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند که یک نگرانی عمده برای سلامتی است. تجمع بیش از حد قند در بدن ناشی از دیابت می تواند منجر به مشکلات سلامتی شدید از جمله سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری شریان محیطی، بیماری کلیوی و آسیب عصبی شود. حدود 14 درصد از مردان بالای 18 سال در ایالات متحده دیابت دارند

بیماری قلبی

سلامت مردان و آنچه که باید بدانید. || پزشکت

بیماری قلبی باعث حدود 25 درصد از کل مرگ و میر مردان در ایالات متحده در هر سال می شود. فقدان علائم قبل از مرگ ناگهانی ناشی از بیماری قلبی یکی از ترسناک ترین جنبه های این بیماری است. حدود نیمی از مردانی که به طور ناگهانی بر اثر بیماری قلبی می میرند، هرگز علائمی را تجربه نمی کنند.

عوامل خطر بیماری قلبی شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن است. تخمین زده می شود که 51 درصد از مردان آمریکایی حداقل یکی از این عوامل خطر را دارند. چندین عامل دیگر از جمله دیابت، چاقی، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و مصرف بیش از حد الکل می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند.

سرطان

سرطان سالانه بیش از 300000 مرد آمریکایی را می کشد. شایع ترین انواع سرطانی که مردان را درگیر می کند شامل سرطان پوست، پروستات، ریه و کولورکتال است.

سرطان ریه بیش از هر سرطان دیگری باعث مرگ و میر مردان می شود و سرطان پروستات شایع ترین سرطانی است که مردان را درگیر می کند. سیگار کشیدن تقریبا همیشه علت سرطان ریه است، بنابراین اجتناب از سیگار یا ترک سیگار می تواند به پیشگیری از این نوع سرطان کمک کند.

سرطان پروستات، شایع ترین سرطان در مردان است، اما به قدری کند رشد می کند که بسیاری از مردان در اثر آن نمی میرند. در واقع، بسیاری از مردان به دلایل دیگر می میرند و هرگز نمی دانند که سرطان پروستات داشته اند. درمان و غربالگری سرطان ممکن است برای همه مردان مفید نباشد، بنابراین مردان باید با پزشک خود صحبت کنند تا در مورد گزینه های خود صحبت کنند.

سرطان بیضه، یکی دیگر از مشکلات مهم در بین مردان است. میزان سرطان بیضه در میان مردان 30 تا 39 ساله بالاترین میزان است. نگرانی دیگر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که گاهی اوقات می تواند باعث سرطان در مردان شود. CDC واکسن HPV را برای پسران 11 تا 12 ساله و برای مردان کمتر از 27 سال که قبلاً واکسینه نشده اند توصیه می کند.

سرطان بیضه یکی دیگر از مشکلات مهم در بین مردان است. بیشتر در مردان 20 تا 54 ساله رخ می دهد. نگرانی دیگر ویروس پاپیلومای انسانی (HPB) است که می تواند باعث سرطان شود. پزشکان واکسن HPV را برای پسران 11 تا 21 ساله و برای مردان کمتر از 27 سال که با مردان رابطه جنسی دارند توصیه می کنند.

افسردگی

اگرچه همه افراد ممکن است افسردگی را تجربه کنند ، اما علائم آن در مردان و زنان متفاوت است. مردان معمولاً بیشتر احساس خستگی و تحریک پذیری می کنند و علاقه خود را به کار، خانواده و سرگرمی ها از دست می دهند. معمولاً مردانی که از افسردگی رنج می برند، به سختی می توانند بخوابند.

اگرچه زنان با نرخ بیشتری اقدام به خودکشی می کنند، مردان تقریبا چهار برابر بیشتر از زنان در معرض خودکشی هستند. مردان 78 درصد از مرگ و میرهای خودکشی در آمریکا را تشکیل می دهند.

بسیاری از مردان نمی توانند افسردگی را تشخیص دهند و در جستجوی کمک باشند، اغلب به این دلیل که کمتر در مورد احساسات خود صحبت می کنند. افسردگی مردان را در هر سن و نژادی تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل مختلفی در ایجاد این اختلال نقش دارند، از جمله ژن ها، استرس محیطی و بیماری. با این حال، مردانی که به دنبال کمک یا درمان هستند، می توانند بهبود یابند.

پوکی استخوان

سلامت مردان و آنچه که باید بدانید. || پزشکت

پوکی استخوان، زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند، اما این بدان معنا نیست که مردان به این وضعیت مبتلا نمی شوند. اما پوکی استخوان باعث ضعیف شدن شده و خطر شکستگی آنها را افزایش می دهد. میلیون ها مرد در ایالات متحده از این بیماری رنج می برند. این بیماری برای مردان سالمند یک تهدید جدی است. بیشترین نگرانی برای مردان بالای 65 سال است، سنی که در آن اکثر مردان شروع به از دست دادن توده استخوانی می کنند و بدن آنها نمی تواند کلسیم را با همان سرعت جذب کند.

شایع ترین شکستگی در پوکی استخوان در لگن، ستون فقرات و مچ دست رخ می دهد. شکستگی ها می توانند باعث ناتوانی شده و عوارض ناشی از شکستگی لگن بیشتر از زنان باعث مرگ مردان می شود.

سلامت جنسی

مردان در سال میلیاردها دلاری  برای داروهای تقویت کننده و مکمل های جنسی خرج می کنند. همین نشان می دهد که سلامت جنسی برای آنها تا چه حد زیادی اهمیت دارد.

هورمون هایی مانند تستوسترون میل جنسی را در مردان تحریک می کند، اما بسیاری از مردان رابطه جنسی را بیش از یک عملکرد تولید مثلی می دانند. برای اکثر مردان، رابطه جنسی یک فعالیت لذت بخش و راهی برای تقویت پیوند بین دو نفر است.

عوامل مختلفی، از جمله عوامل فیزیکی، روانی، اجتماعی و بین فردی بر سلامت جنسی مردان تأثیر می گذارد. هر چند رابطه جنسی بدون معایب نیست.

بیماری های مقاربتی یا STD ها می توانند سلامت کلی و سلامت جنسی مردان را در معرض خطر قرار دهد.  مردان می توانند با آگاهی از سابقه جنسی شریک جنسی خود، استفاده از کاندوم لاتکس و دریافت واکسن، خطر ابتلا به STD را کاهش دهند.

داروهای تقویت کننده جنسی

بهترین داروهای تجویزی برای تقویت جنسی مردان – سیالیس، ویاگرا و لویترا – در سال 2012 بیش از 4.3 میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند. مکمل های گیاهی اثبات نشده مانند Enzyte و Extenze، صدها میلیون دلار درآمد سالانه در اوج موفقیت خود ایجاد کردند.

با این حال، عوارض جانبی نادر اما بالقوه خطرناک با این دارو همراه بوده است. ویاگرا با کاهش ناگهانی فشار خون، کاهش بینایی و کاهش شنوایی مرتبط است. هر سه داروی تقویت کننده مردانه ممکن است باعث سردرد، درد قفسه سینه، سرگیجه و بثورات پوستی شوند.

از طرفی هم مکمل های گیاهی قبل از فروش به مصرف کنندگان فرآیند تایید را طی نمی کنند. بسیاری از مکمل‌های تقویت‌کننده جنسی که به‌صورت آنلاین فروخته می‌شوند، حاوی آثاری از ترکیبات فعال داروهای تجویزی و همچنین سایر مواد شیمیایی بالقوه خطرناک هستند.

اختلال در نعوظ

اختلال نعوظ یا ED به ناتوانی در ایجاد یا حفظ نعوظ برای فعالیت جنسی رضایت بخش اشاره دارد.

ED با افزایش سن مردان شایع تر می شود. یک مطالعه نشان داد که حدود 40 درصد از مردان 40 ساله از ED رنج می برند و حدود 70 درصد از مردان 70 ساله از ED رنج می برند. عوامل موثر بر اختلال نعوظ شامل استرس، افسردگی، تستوسترون پایین و گرفتگی عروق هستند. ED  ممکن است به دلیل یک بیماری پزشکی دیگر در 70 درصد از مردان رخ دهد. ED ممکن است یک علامت هشدار دهنده بیماری قلبی یا سایر مشکلات جدی باشد.

باروری و سلامت مردان

سلامت مردان و آنچه که باید بدانید. || پزشکت

توانایی مردان برای تولید اسپرم سالم و تولید مثل بخش مهمی از سلامت جنسی است. با این حال، بسیاری از داروها و مکمل ها می توانند بر باروری در مردان تأثیر بگذارند. اغلب اوقات، اختلال در فرآیند تولید تستوسترون با مسدود کردن بیضه ها از دریافت سیگنال های تولید اسپرم، باروری را کاهش می دهد. این باعث کاهش غلظت اسپرم یا عدم وجود اسپرم در مایع منی می شود.

مردانی که به دنبال داشتن رابطه جنسی بدون ایجاد بارداری هستند باید از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنند. محبوب ترین و اثبات شده ترین روش های پیشگیری از بارداری برای مردان، کاندوم و وازکتومی است.

برخی از داروهایی که بر باروری مردان تأثیر می گذارند، عبارتند از:
  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs). این داروها برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شوند و ممکن است حرکت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهند یا به طرق دیگر به اسپرم آسیب برسانند. آنها همچنین ممکن است باعث کاهش میل جنسی شوند.
  • مسدود کننده های آلفا. این داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند و ممکن است حجم انزال را کاهش دهند یا از انزال جلوگیری کنند.

داروهایی که تولید تستوسترون را مختل می کنند یا بر سطح تستوسترون تأثیر می گذارند، عبارتند از:

  • مصرف زیاد الکل
  • THC در ماری جوانا
  • داروها و درمان های سرطان، از جمله شیمی درمانی
  • مواد افیونی، از جمله اپیوئیدهای تجویزی و داروهای غیرقانونی
  • محصولات ریزش مو، مانند پروپشیا و سایر مهارکننده های 5 آلفا ردوکتاز
  • درمان های تستوسترون درمانی مانند Fortesta، Aveed، AndroGel، Testopel، Androderm و Depo-Testosterone.
  • استروئیدهای آنابولیک. بسته به نوع، دوز و مدت استفاده از استروئید آنابولیک، آسیب وارد شده به باروری معمولاً در عرض 12 ماه پس از قطع مصرف قابل برگشت است.

کاندوم

میزان شکست کاندوم تقریباً 13 درصد است، به این معنی که اگر از کاندوم به عنوان تنها روش پیشگیری از بارداری استفاده شود، هر سال از هر 100 زن، 13 نفر باردار می شوند. کاندوم ها یکبار مصرف هستند و اکثر آنها از لاتکس یا پلی اورتان ساخته شده اند. کاندوم های لاتکس و پلی اورتان خطر انتقال بیماری های مقاربتی را کاهش می دهند. سایر کاندوم ها، مانند آنهایی که از پوست بره ساخته شده اند، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش نمی دهند.

وازکتومی

وازکتومی که به آن عقیم سازی مردانه نیز گفته می شود، دارای میزان شکست کمتر از 1 درصد است. حتی وازکتومی نیاز به جراحی دارد. در طول جراحی، پزشک مسیر بین بیضه و مجرای ادرار را بریده یا می بندد و از خروج اسپرم از بیضه جلوگیری می کند. با این حال، معمولاً تا سه ماه پس از جراحی کاملاً مؤثر نیست. وازکتومی را می توان در بسیاری از موارد معکوس کرد، اما همیشه قابل برگشت نیست.

نکات بهداشتی و سلامت مردان

سلامت مردان و آنچه که باید بدانید. || پزشکت

خبر خوب برای مردان این است که رعایت یک رژیم غذایی مناسب، داشتن یک سبک زندگی سالم و ورزش منظم می تواند تقریباً از تمام مشکلات عمده سلامتی آنها پیشگیری و درمان کند. مردان همچنین می توانند با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های غذایی و دریافت ایمن سازی برای کمک به تضمین سلامت طولانی مدت صحبت کنند.

حتی اگر مردان ورزش کنند، خوب غذا بخورند و سبک زندگی سالمی داشته باشند، باز هم ممکن است بیمار شوند. مردان باید همیشه با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند که مزایای هر درمانی بیشتر از خطرات آن است.

از پزشک خود در مورد واکسیناسیون بپرسید. اکثر مردان:
  • باید هر سال واکسن آنفولانزا بزنید.
  • برای کزاز، دیفتری و سیاه سرفه باید واکسن تزریق شود.
  • اگر بیش از 50 سال سن دارند، باید واکسن زونا انجام شود.
  • اگر بیش از 65 سال سن دارند، باید واکسن پنومونی دریافت کنند.

فعالیت بدنی داشته باشید. این شامل پیاده روی، ورزش یا انجام کارهای حیاط است. سعی کنید در اکثر روزهای هفته 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​داشته باشید.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. از یک رژیم غذایی متعادل از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب استفاده کنید و از مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، کلسترول، نمک (سدیم) و قندهای افزوده پرهیز کنید. وزن سالم را حفظ کنید. کالری مصرف شده را با کالری سوزانده شده متعادل کنید.

اقدامات لازم را برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی انجام دهید. آزمایش بدهید، تاریخچه همسرتان را بدانید، از کاندوم های لاتکس استفاده کنید و واکسن های مناسب را دریافت کنید.

در فعالیت های تحریک کننده ذهنی شرکت کنید. فعالیت های فکری به محافظت از مردان بالای 60 سال در برابر برخی بیماری های روانی کمک می کند.

از پزشک خود در مورد مصرف آسپرین سوال کنید. آسپرین ممکن است به پیشگیری از حمله قلبی برای برخی از مردان بالای 45 سال کمک کند.

سخن آخر

مردان با توجه به جنبه های بسیار اساسی سلامت خود می توانند زندگی طولانی و شادی داشته باشند. اگرچه ممکن است تحت فشار جامعه یا کلیشه ها برای پنهان کردن بیماری ها یا احساسات خود احساس کنند، جستجوی مراقبت های بهداشتی منظم می تواند کیفیت زندگی مرد را بهبود بخشد. با تغذیه مناسب، ورزش متوسط، زندگی مسئولانه و پرهیز از داروها و مکمل های خطرناک، مردان می توانند سلامتی طولانی مدت را حفظ کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز