لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اختلال نعوظ در مردان جوان

اختلال نعوظ در مردان جوان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اختلال نعوظ در مردان جوان زیر 40 سال بیشتر از آنچه فکر می کنید شایع است، اگرچه علل ED در مردان جوان اغلب با مردان مسن متفاوت است. در بیشتر موارد، ED قابل درمان است، اما این وضعیت می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی اولیه باشد. اگر در هر سنی دچار اختلال نعوظ هستید، اما به خصوص اگر در سنین نوجوانی یا 20 سالگی خود هستید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. اختلال نعوظ (ED) وضعیتی است که معمولاً با سن بالا مرتبط است، اما ناتوانی در ایجاد یا حفظ نعوظ می تواند بر مردان جوان تر حتی نوجوانان تأثیر بگذارد.

آمار اختلال نعوظ در مردان جوان

اختلال نعوظ (ED) وضعیتی است که معمولاً مردانی را تحت تأثیر قرار می دهد که سن آنها بالای 40 سال است. تا زمانی که یک فرد به 40 سالگی برسد، تقریباً 40٪ احتمال دارد که به نوعی از ED خفیف، متوسط ​​یا شدید مبتلا شود. برای هر دهه پس از آن، خطر 10٪ افزایش می یابد. در حالی که خطر ED با سن بالاتر مرتبط است، مردان زیر 40 سال نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. یک مطالعه در سال 2013 که در مجله پزشکی جنسی منتشر شد، نشان داد که 26٪ موارد ED – تقریباً یک مورد از هر چهار – در افراد 40 ساله و کمتر رخ می دهد.

این مطالعه همچنین خاطرنشان کرد که مردان جوانی که به دنبال درمان بودند، بیشتر از مردان بالای 40 سال به ED شدید مبتلا بودند.

اما مردان جوان تر تمایل بیشتری به درمان ندارند، عوامل موثر در ED در این گروه از مردان متفاوت بود. به طور کلی، مردان جوان تر مبتلا به ED نسبت به همتایان مسن تر خود دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتر، میزان تستوسترون بالاتر و شرایط پزشکی همراه کمتری هستند. از سوی دیگر، آن ها میزان مصرف سیگار و مواد غیرقانونی بالاتری داشتند که هر دو از عوامل خطر شناخته شده برای ED هستند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که حدود 8 درصد از مردان بین 20 تا 29 سال و 11 درصد از مردان 30 تا 39 ساله به نوعی ED مبتلا هستند. تعداد واقعی ممکن است حتی بیشتر باشد زیرا مردان زیر 40 سال کمتر از افراد بالای 40 سال به دنبال درمان هستند .

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 30 میلیون مرد در ایالات متحده – تقریباً یک نفر از هر پنج – به نوعی اختلال نعوظ مبتلا هستند.

علل اختلال نعوظ در مردان جوان

نعوظ یک پاسخ فیزیولوژیکی پیچیده است که شامل مغز، هورمون ها، اعصاب، ماهیچه ها و سیستم گردش خون می شود. خرابی در هر یک از این سیستم ها می تواند منجر به ED شود. در بیشتر موارد، بیش از یک عامل دخیل است. علاوه بر علل فیزیولوژیکی (ارگانیک)، علل روانشناختی (روان زا) نیز وجود دارد که برخی از آنها نقش اصلی در شروع ED دارند. اگرچه زمانی تصور می شد که ED در مردان جوان تقریباً منحصراً روان زا است، تحقیقات جدیدتر نشان می دهد که 15٪ تا 72٪ موارد ED یک علت کاملاً ارگانیک دارد.

علل ارگانیک

علل ارگانیک ED شامل هر شرایطی است که بر توانایی فیزیولوژیکی برای دستیابی یا حفظ نعوظ تأثیر می گذارد. در مردان جوان تر، علل را می توان به طور گسترده به عنوان شامل هورمون ها (غدد درون ریز)، درگیر کردن سیستم عصبی، یا درگیر شدن عروق خونی (واسکولوژنیک) طبقه بندی کرد. عوارض جانبی دارو نیز گنجانده شده است زیرا می توانند مستقیماً بر سطح هورمون تأثیر بگذارند.

در مردان زیر 40 سال، علل ارگانیک ED عبارتند از:

  • اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت، هیپوگنادیسم مادرزادی، پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، هیپوگنادیسم (تستوسترون پایین) و سندرم کلاین فلتر .
  • شرایط عصبی مانند صرع، مولتیپل اسکلروزیس، و ضربه به نخاع
  • شرایط عروقی مانند بیماری پیرونی، بیماری شریان محیطی (PAD) و بیماری عروق کرونر اولیه (CAD)
  • داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی، ضد صرع، داروهای ضد روان پریشی، مواد افیونی، و داروهای غیرقانونی مانند کوکائین، هروئین و متامفتامین

در مردان زیر 40 سال، سیگار کشیدن و مصرف تفریحی مواد مخدر به طور مداوم به عنوان عوامل خطر اصلی برای ایجاد ED شناخته می شود. در حالی که مصرف زیاد الکل همچنین می تواند باعث اختلال عملکرد جنسی شود، ارتباط آن با ED در مردان جوان نامشخص است.

مردان

علل روانی

 اختلال نعوظ در مردان جوان || پزشکت

احساسات و خلق و خوی نیز به دلیل ارتباط آنها با اعصاب، هورمون ها و سیستم گردش خون، نقش مهمی در توانایی دستیابی به نعوظ دارند. نعوظ دو جنبه دارد: نعوظ رفلکس که تحت تأثیر لمس قرار می گیرد و نعوظ روان زا که تحت تأثیر احساسات و محرک های شهوانی است.

برخی از احساسات و حالات منفی می توانند توانایی نعوظ را کاهش دهند یا حفظ کنند. در موارد نادر، آنها حتی می توانند تنها علت ED باشند. حتی اگر علت اصلی ED فیزیکی باشد، استرس عاطفی که فرد تجربه می کند می تواند شرایط را بدتر کند.

علل روان زای ED می تواند مردان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. اما مردان جوان تر ممکن است بیشتر تحت تأثیر قرار گیرند، زیرا اغلب انتظار می رود که مردانه تر باشند و «توانایی جنسی» بیشتری داشته باشند.

علل روانی رایج ED عبارتند از:

  • افسردگی
  • عزت نفس پایین
  • اضطراب عملکرد
  • آسیب روانی
  • مشکلات رابطه
  • فشارهای خانوادگی یا اجتماعی
  • علل و عوامل خطر اختلال نعوظ
  • مشکلات سلامت روان مانند اسکیزوفرنی

چگونه ED در مردان جوان تشخیص داده می شود؟

اختلال نعوظ ارتباط نزدیکی با افزایش سن دارد، تا حدی به این دلیل که مردان مسن اغلب به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت مبتلا هستند. پزشکان اغلب هنگام تشخیص ED در مردان جوان رویکرد گسترده تری را اتخاذ می کنند.

علاوه بر معاینه فیزیکی، پزشک سابقه پزشکی و خانوادگی شما را بررسی می کند تا عوامل خطری که ممکن است داشته باشید را بررسی کند. آنها همچنین از شما در مورد داروهایی که مصرف می کنید، از جمله اینکه آیا با نسخه، بدون نسخه (OTC)، یا تفریحی هستند، سوال خواهند کرد.

پزشک همچنین سوالات خاصی در مورد وضعیت شما می پرسد، از جمله زمانی که مشکل شروع شده است، شدت آن چقدر است و در زندگی شما چه می گذرد. این سؤالات به آنها کمک می کند تا دریابند که آیا علت اصلی احتمالاً ارگانیک است یا روان زا.

شروع ناگهانی ED یا دوره های متناوب ED حاکی از یک علت روان زا است. در حالی که شروع تدریجی ED یا ED ثابت بیشتر نشان دهنده یک علت ارگانیک است.

آزمایش ها و روش های دیگری وجود دارد که پزشک ممکن است برای تشخیص ED از آنها استفاده کند، از جمله:
  • آزمایش خون و ادرار برای بررسی علائم بیماری قلبی، دیابت، بیماری تیروئید و مشکلات هورمونی (از جمله تستوسترون پایین)
  • سونوگرافی دوبلکس آلت تناسلی، آزمایشی که می تواند در مطب پزشک انجام شود. معمولاً برای القای نعوظ نیاز به تزریق دارد و می تواند جریان خون شریانی و وریدی را برای کمک به شناسایی مشکل یا اطمینان از عملکرد طبیعی عروق نشان دهد.
  • آنژیوگرافی آلت تناسلی، شکلی از اشعه ایکس با استفاده از رنگ کنتراست تزریقی برای تجسم گردش خون در آلت تناسلی
  • تست ترکیبی تزریق و تحریک درون غاری (CIS)، یک آزمایش ساده در مطب با استفاده از داروی تزریقی و تحریک دستی یا بصری برای ارزیابی کیفیت نعوظ
  • RigiScan، دستگاهی مشابه NPT که از یک سری حسگرهای حلقه دار برای اندازه گیری گرفتگی و سفتی آلت تناسلی در هنگام خواب استفاده می کند.

اگر تصور شود که علت آن روان زا باشد، ممکن است پزشک شما را به یک روانشناس ارجاع دهد. شما می توانید با این متخصص در مورد هر عامل جنسی، رابطه یا سلامت روانی که ممکن است به ED شما کمک کند صحبت کنید. کاهش اضطراب با استفاده از اقدامات جایگزین یا کار با یک درمانگر، روانشناس، روانپزشک یا مشاور زوج نیز ممکن است مفید باشد.

چگونه ED را در سنین جوانی درمان کنیم؟

 اختلال نعوظ در مردان جوان || پزشکت

درمان های ED که اغلب در افراد مسن استفاده می شود را می توان در افراد جوان تر نیز امتحان کرد، اما درمانی که بهترین نتیجه را دارد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. معمولاً ابتدا ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، مشاوره، داروها و سایر رویکردهای درمانی امتحان می شود.

پزشک شما همچنین هرگونه بیماری زمینه ای را درمان می کند یا درمان های فعلی را برای شرایطی که می تواند در ایجاد آن مؤثر باشد، بررسی می کند. برای مثال، ممکن است بتوانید دارویی را که باعث ED می شود تغییر دهید.

اصلاح سبک زندگی

تحقیقات نشان نداده است که اضافه وزن یا چاقی به طور ذاتی با ED در مردان جوان مرتبط است، تا حدی به این دلیل که سیستم قلبی عروقی قوی تر آنها تمایل به جبران دارد. با این حال، چاقی می تواند سطح تستوسترون را در برخی از مردان کاهش دهد و علائم ED را پیچیده تر کند. برخی تغییرات ساده در سبک زندگی وجود دارد که ممکن است به بهبود کیفیت نعوظ و همچنین بهبود سلامت و رفاه کلی شما کمک کند، از جمله:

  • داروها
  • ترک سیگار
  • خواب کافی
  • حفظ وزن مناسب
  • مدیریت استرس
  • پرهیز از مواد مخدر تفریحی
  • داشتن یک رژیم غذایی مغذی (محدود کردن غذاهای فرآوری شده)
  • ورزش منظم (که می تواند میل جنسی، استقامت و خلق و خوی شما را بهبود بخشد).

ویاگرا (سیلدنافیل) یکی از شناخته شده ترین داروها برای درمان ED است، اما این تنها داروی تجویزی نیست که می تواند برای درمان این بیماری استفاده شود. چندین داروی خوراکی و تزریقی وجود دارد که می توان آن ها را بنا به تقاضا یا به طور مداوم برای درمان ED استفاده کرد، بسته به اینکه چه چیزی باعث آن می شود. داروهای تجویز شده برای ED عبارتند از:

  • مهارکننده های فسفودی استراز نوع 5 (PDE5) عبارتند از سیالیس (تادالافیل)، لویترا (واردنافیل)، استندرا (آوانافیل) و ویاگرا.
  • آلپروستادیل یک داروی گشادکننده عروق است که 5 تا 20 دقیقه قبل از رابطه جنسی برای القای نعوظ استفاده می شود. این دارو هم به صورت تزریق آلت تناسلی (Caverject) یا یک شیاف داخل مجرای ادراری (MUSE) در دسترس است.
  • تزریق تستوسترون به طور خاص برای مردانی که هیپوگنادیسم دارند (زمانی که بدن تستوسترون کافی تولید نمی کند) استفاده می شود. این داروها می توانند عملکرد نعوظ را تقویت کنند و بدون داروی ED استفاده شوند یا پاسخ قوی تری با داروهای ED ارائه دهند.

روان درمانی

 اختلال نعوظ در مردان جوان || پزشکت

مشاوره می تواند به افراد کمک کند تا مسائل اجتماعی و روانی مربوط به ED را حل کنند. این شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT)، درمان مبتنی بر ذهن آگاهی (MBT) و درمان جنسی است. مشاوره ممکن است با زوج ها یا گروه ها انجام شود یا به صورت انفرادی انجام شود. یک مطالعه در سال 2014 در مجله پزشکی جنسی به این نتیجه رسید که مشاوره همراه با یک مهار کننده PDE5 نتایج را در مردان مبتلا به ED بهتر از هر درمان به تنهایی بهبود می بخشد.

پمپ آلت تناسلی

پمپ خلاء، که می تواند به صورت آنلاین یا در فروشگاه های جنسی خریداری شود، می تواند گزینه ای برای افرادی باشد که مزایای استفاده از دارو برای درمان ED را مشاهده نکرده اند. این دستگاه شامل یک سیلندر است که روی آلت تناسلی قرار می گیرد و یک پمپ دستی که هوا را از سیلندر خارج می کند. خلاء حاصل خون را به داخل آلت تناسلی می کشد و باعث گرفتگی می شود. سپس می توان یک نوار الاستیک در اطراف پایه آلت تناسلی در پشت کیسه بیضه قرار داد تا نعوظ را حفظ کند.

عمل جراحی

اگر همه گزینه های درمانی دیگر شکست بخورند، جراحی ممکن است به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود. این روش ها به ویژه برای مردان مبتلا به ED که در اثر دیابت، بیماری های عروقی و آسیب نخاعی ایجاد می شود، مفید است.

دو روش جراحی رایج مورد استفاده برای درمان ED عبارتند از:

  • جراحی ایمپلنت آلت تناسلی روشی است که در آن یا یک ایمپلنت چکش خوار (ارائه سفتی دائمی) یا معمولاً یک ایمپلنت بادی (ارائه نعوظ بر حسب درخواست) در دو لوله اسفنجی (corpora cavernosa) که محور داخلی آلت تناسلی را تشکیل می دهند، قرار داده می شود.
  • ریواسکولاریزاسیون آلت تناسلی با میکروسرژیک یک جراحی پیچیده است که بیشتر در مردان زیر 40 سال که دچار آسیب تروماتیک شده اند استفاده می شود. با اتصال شریان شکم به شریان بالای آلت، جریان خون را بازیابی می کند.

درمان های مکمل و جایگزین

بسیاری از داروهای طبیعی که به صورت آنلاین یا در فروشگاه های مکمل یافت می شوند ادعا می کنند که نعوظ را بهبود می بخشند. در حالی که تعداد کمی از آنها شواهد قابل توجهی برای اثربخشی خود ارائه می دهند، یک بررسی در سال 2020 از تحقیقات دانشگاه کیپ غربی در آفریقای جنوبی و کلینیک کلیولند به این نتیجه رسید که پنج درمان طبیعی نتایج امیدوارکننده ای را در درمان ED نشان دادند. مشخص نیست که چگونه این داروها برای درمان ED کار می کنند، اما تصور می شود که آنها ممکن است تولید اکسید نیتروژن را تحریک کنند، که بدن از آن برای القای نعوظ استفاده می کند.

سخن آخر

اختلال نعوظ (ED) اغلب در افراد مسن رخ می دهد، اما می تواند در مردان جوان تر نیز رخ دهد. با این حال، علل ED در مردان جوان ممکن است متفاوت از علل در مردان مسن باشد. در بیشتر موارد، ED قابل درمان است. انواع روش های مرسوم و جایگزین برای رفع ED وجود دارد، و ترکیبی از درمان هایی که عوامل مؤثر در این بیماری را بررسی می کنند می توانند به افراد در رفع علائم خود کمک کنند.

اگر در هر سنی دچار ED هستید، با پزشک خود صحبت کنید. سپس ممکن است برای ارزیابی و درمان بیشتر به یک متخصص اورولوژی ارجاع داده شوید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز