لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آنالیز یا تجزیه مایع منی چیست؟

تجزیه و آنالیز مایع منی چیست؟ 1 | پزشکت

فهرست مطالب

تجزیه و آنالیز مایع منی چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تجزیه و آنالیز مایع منی، همچنین به عنوان آزمایش تعداد اسپرم شناخته می شود که سلامت و زنده ماندن اسپرم مرد را تجزیه و آنالیز می کند. منی، مایع حاوی اسپرم (به علاوه سایر مواد قندی و پروتئینی) است که در هنگام انزال آزاد می شود.

تجزیه و آنالیز مایع منی سه عامل اصلی سلامت اسپرم را اندازه گیری می کند:

  • تعداد اسپرم
  • شکل اسپرم
  • حرکت اسپرم، همچنین به عنوان “تحرک اسپرم” شناخته می شود.

پزشکان معمولاً دو یا سه مورد تجزیه و آنالیز جداگانه اسپرم را انجام می دهند تا نتایج مناسبی را در مورد سلامت اسپرم دریافت کنند. طبق انجمن شیمی بالینی آمریکا (AACC)، آزمایشات باید حداقل با فاصله هفت روز و در طی دو تا سه ماه انجام شود. تعداد اسپرم می تواند به صورت روزانه متفاوت باشد. گرفتن میانگین نمونه های اسپرم می تواند نتیجه قطعی را مشخص کند.

چرا باید تجزیه و آنالیز مایع منی انجام داد؟

تجزیه و آنالیز مایع منی چیست؟ 3 | پزشکت

پزشکان در برخی موارد ممکن است تست تجزیه و آنالیز مایع منی را برای مردان تجویز کنند، از جمله:

آزمایش ناباروری مردان. هنگامی که زوجین در بارداری مشکل دارند، تجزیه و آنالیز مایع منی توصیه می شود. این آزمایش به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد مرد عقیم است یا نه. این تجزیه و آنالیز در تشخیص اینکه آیا تعداد کم اسپرم یا اختلال عملکرد اسپرم دلیل ناباروری است یا نه می تواند موثر باشد.

آزمایش بررسی نتایج وازکتومی. مردانی که وازکتومی انجام داده اند، برای اطمینان از عدم وجود اسپرم در منی، تحت تجزیه و آنالیز مایع منی قرار می گیرند. در وازکتومی، لوله هایی که اسپرم را از بیضه ها به آلت تناسلی مرد منتقل می کند، بریده و به عنوان یک فرم دائمی کنترل بارداری مهر و موم می شوند. پس از وازکتومی، پزشکان اغلب به مردان توصیه می کنند که هر ماه یک بار و به مدت سه ماه آنالیز اسپرم انجام دهند تا مطمئن شوند که دیگر اسپرم در مایع منی آنها وجود ندارد.

چگونه می توان برای تجزیه و آنالیز مایع منی آماده شد؟

پزشک به شما اطلاع می دهد که برای آماده سازی آنالیز مایع منی دقیقا باید چه کاری انجام دهید. برای دستیابی به نتایج دقیق بسیار مهم است که این دستورالعمل ها را دنبال کنید.

برای دریافت بهترین نمونه بهتر است:

  • از 24 تا 72 ساعت قبل از آزمایش از انزال خودداری کنید.
  • دو تا پنج روز قبل از آزمایش از مصرف الکل، کافئین و داروهایی مانند کوکائین و ماری جوانا خودداری کنید.
  • طبق دستورالعمل ارائه دهنده خدمات بهداشتی، مصرف هر داروی گیاهی مانند خار مریم و اکیناسه را متوقف کنید.
  • طبق دستورالعمل ارائه دهنده خدمات بهداشتی، از مصرف هر داروی هورمونی خودداری شود.

در مورد هر دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

مردان

تجزیه و آنالیز منی چگونه انجام می شود؟

تجزیه و آنالیز مایع منی چیست؟ 2 | پزشکت

شما باید یک نمونه مایع منی را برای تجزیه و آنالیز مایع در دسترس دکتر خود قرار دهید. چهار روش اصلی برای جمع آوری نمونه منی وجود دارد:

  • خودارضایی
  • رابطه جنسی با کاندوم
  • رابطه جنسی با ترک قبل از انزال
  • انزال که توسط برق تحریک می شود.

دو عامل اصلی برای داشتن یک نمونه آزمایش خوب بسیار مهم است. ابتدا منی باید در دمای بدن نگهداری شود. اگر خیلی گرم یا خیلی سرد شود، نتایج نادرست خواهد بود. دوم، منی باید ظرف 30 تا 60 دقیقه پس از ترک بدن به مرکز آزمایش تحویل داده شود.

برخی از عوامل می توانند بر روی آزمون تأثیر منفی بگذارند، از جمله:

  • آلودگی نمونه
  • تماس منی با اسپرم کش
  • خطای تکنسین آزمایشگاه
  • شرکت در آزمون وقتی بیمار هستید یا استرس دارید.

هیچ خطری در ارتباط با تجزیه و آنالیز اسپرم وجود ندارد.

اگر نتایج تجزیه و آنالیز اسپرم در حد طبیعی نباشد، پزشک در مورد مصرف مواد زیر که ممکن است بر تعداد اسپرم شما تأثیر بگذارد نیز بررسی های لازم را انجام می دهد:

  • الکل
  • کافئین
  • تنباکو
  • گیاهانی مانند خار مریم
  • مصرف مواد مخدر تفریحی
  • استفاده از داروهای تجویز شده از داروهایی که برای کاهش تعداد اسپرم شناخته می شوند، مانند سایمتیدین

آزمایش مایع منی در خانه

آزمایشات منی خانگی در دسترس است. با این حال، آنها فقط تعداد اسپرم را مشخص می کنند. آزمایش مایع منی در خانه تحرک یا شکل اسپرم را آنالیز نمی کنند.

نتایج آزمایشات در خانه معمولاً ظرف 10 دقیقه در دسترس است. تعداد اسپرم طبیعی (بالای 20 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی) از آزمایش خانگی لزوماً به معنای بارور بودن یک مرد نیست، زیرا این بررسی تمام دلایل احتمالی ناباروری مردان را در نظر نمی گیرد.

اگر نگران باروری خود هستید، بهتر است یک آزمایش آزمایشگاهی توسط یک متخصص پزشکی انجام دهید. این به شما ارزیابی جامع تری از باروری شما می دهد.

نتایج طبیعی تجزیه و آنالیز منی چیست؟

تجزیه و آنالیز مایع منی چیست؟ 5 | پزشکت

بعد از جمع آوری نمونه منی، بسته به آزمایشگاهی که می روید، نتایج آزمایش شما باید ظرف 24 ساعت تا یک هفته آماده شود. هنگامی که یک پزشک نتایج آزمایش تجزیه و آنالیز اسپرم را بررسی می کند، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

تجزیه و آنالیز پس از وازکتومی به دنبال وجود اسپرم است، اما تجزیه و آنالیز برای بررسی مسائل باروری، عمیق تر است. پزشک شما هر یک از نتایج زیر را در نظر خواهد گرفت:

شکل اسپرم

یک نتیجه طبیعی برای شکل اسپرم این است که بیش از 50 درصد اسپرم ها به طور معمول شکل طبیعی به خود می گیرند. اگر مردی بیش از 50 درصد اسپرم داشته باشد که شکل آنها غیر طبیعی است، این وضعیت قدرت باروری او را کاهش می دهد. یک اسپرم با شکل غیرطبیعی ممکن است ناهنجاری هایی را در ناحیه سر، قسمت میانی یا دم اسپرم نشان دهد. همچنین ممکن است اسپرم نابالغ باشد و بنابراین نتواند تخمک را بارور کند.

تحرک اسپرم

برای یک نتیجه طبیعی، بیش از 50 درصد اسپرم باید یک ساعت پس از انزال به طور طبیعی حرکت کند. حرکت اسپرم یا تحرک برای باروری مهم است زیرا اسپرم برای لقاح تخمک باید حرکت کند. یک سیستم خودکار، اسپرم را برای حرکت تجزیه و آنالیز می کند و آنها را در مقیاس 0 تا 4 درجه بندی می کند. نمره 0 به معنای عدم حرکت اسپرم است و نمره 3 یا 4 نشان دهنده حرکت خوب است.

PH

سطح pH باید بین 7.2 تا 7.8 باشد تا نتیجه طبیعی حاصل شود. سطح pH بالاتر از 8.0 می تواند نشان دهنده عفونت اهدا کننده باشد. نتیجه کمتر از 7.0 می تواند نشان دهنده آلوده بودن نمونه یا مسدود شدن مجاری انزال مرد باشد.

حجم

حجم منی برای یک نتیجه عادی باید بیشتر از 2 میلی لیتر باشد. حجم کم مایع منی می تواند مقدار کمی اسپرم برای لقاح تخمک را نشان دهد. حجم مایع اضافی همچنین می تواند به معنی رقیق شدن مقدار اسپرم موجود باشد.

سرعت تبدیل شدن به مایع

سرعت مایع شدن اسپرم باید 15 تا 30 دقیقه طول بکشد. در حالی که منی در ابتدا ضخیم است، توانایی مایع شدن، یا تبدیل شدن به قوام آبکی، به حرکت اسپرم کمک می کند. اگر در عرض 15 تا 30 دقیقه منی مایع نشود، قدرت باروری تحت تأثیر قرار می گیرد.

تعداد اسپرم

تعداد اسپرم در آنالیز مایع منی باید بین 20 تا 200 میلیون باشد. این نتیجه به عنوان تراکم اسپرم نیز شناخته می شود. اگر این تعداد کم باشد، ممکن  است در قدرت باروری مرد تاثیر منفی بگذارد.

ظاهر اسپرم

شکل ظاهری آن باید مایل به سفید و خاکستری و مایل به زرد باشد. منی که دارای رنگ قرمز قهوه ای است می تواند وجود خون را نشان دهد، در حالی که یک رنگ زرد می تواند زردی را نشان دهد یا یک عارضه جانبی برای دارو باشد.

نتایج غیر طبیعی تجزیه و آنالیز منی به چه معناست؟

تجزیه و آنالیز مایع منی چیست؟ 6 | پزشکت

اسپرم غیرطبیعی در رسیدن و نفوذ تخمک ها مشکل خواهد داشت و این امر باعث سخت شدن بارداری می شود. نتایج غیر عادی می تواند موارد زیر را نشان دهد:

اگر نتایج شما در سطوح غیرطبیعی باز هم تکرار شود، احتمالاً پزشک پیشنهاد می کند که آزمایشات دیگری انجام دهید. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

  • آزمایشات ژنتیکی
  • آزمایش هورمون
  • تجزیه و آنالیز ادرار پس از انزال
  • گرفتن نمونه بافت از بیضه ها
  • آزمایش سلول های ایمنی ضد اسپرم

پیش آگهی تجزیه و آنالیز مایع منی

تجزیه و آنالیز مایع منی، نیاز به جمع آوری دقیق و تجزیه و آنالیز چندین نمونه دارد. این آزمایش می تواند اطلاعات مختلفی را ارائه دهد که به تعیین عواملی که بر قدرت باروری مردان تأثیر می گذارند کمک کند. اگر نتایج آزمایش شما غیرطبیعی باشد، ممکن است پزشک توصیه کند که به یک متخصص باروری مراجعه کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/semen-analysis#outlook

[advisers limit=3 online =true skill=”16″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز