لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خس خس سینه، صدای بلند سوت مانندی است که هنگام نفس کشیدن فرد ایجاد شود. در برخی از موارد این حالت فقط با استتوسکوپ پزشکی قابل شنود است، اما اغلب بدون استتوسکوپ هم شنیده می شود.

این حالت بیشتر در اثر انسداد یا باریک شدن لوله های کوچک برونشی در قفسه سینه، مجاری هوایی و یا تارهای صوتی ایجاد می شود. صدای این حالت به اینکه کدام قسمت از دستگاه تنفسی مسدود یا باریک شده، می تواند متفاوت باشد. انسداد در سیستم تنفسی فوقانی می تواند باعث صدای خشن تری شود. انسدادهای سیستم تنفسی تحتانی ممکن است صدای “ملایم تری” ایجاد کند.

شیوع خس خس سینه

به دلیل کوچک بودن راه های هوایی نوزادان، این حالت در آن ها نیز بسیار شایع است.

تخمین زده می شود که 25 تا 30 درصد از شیرخواران در اولین سال زندگی خود دچار این حالت می شوند. همچنین، کودکان زیر دو سال مستعد ابتلا به یک بیماری شایع اما قابل درمان به نام برونشیولیت هستند. برونشیولیت ناشی از عفونت تنفسی ویروسی است و می تواند باعث ایجاد این حالت شود. کودکان مبتلا به آسم اغلب دچار خس خس سینه می شوند.

در بزرگسالان، افراد سیگاری و افراد مبتلا به آمفیزم و بیماری های قلبی در معرض خطر خس خس سینه قرار دارند.

مطالعه بیشتر: خس خس سینه در کودکان

در صورت داشتن خس خس سینه، با متخصص داخلی آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

خس خس سینه-پزشکت

علت خس خس سینه

این حالت دلایل مختلفی دارد. شایع ترین علل آن شامل موارد زیر است:

  • آسم
  • سیگار کشیدن
  • نارسایی قلبی
  • تحریک ریه ها به وسیله شی خارجی
  • برونشیولیت  کودکان خردسال
  • برونشیت (التهاب پوشش لوله های برونشی)
  • ذات الریه (التهاب ریه ها ناشی از ویروس یا باکتری ها)
  • آمفیزم (وضعیتی که کیسه های هوایی ریه ها آسیب می بینند).
  • واكنش آلرژيك حاد (ناگهانی) شديد به نام آنافيلاكس ناشی از مسمومیت غذایی و یا دارویی

آسم و برونشیت از شایع ترین علت ایجاد این حالت در بزرگسالان می باشد. این حالت در این موارد معمولاً با معالجه علت اصلی درمان می شود. افراد در صورت خس خس، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

مطالعه بیشتر: مدیریت آسم

علائم خس خس سینه

علائم این حالت به علت آن بستگی دارد. صدای سوت مانند سینه که بدون استتوسکوپ قابل شنیدن باشد، بارزترین علامت خس خس سینه است.

علائم دیگری که ممکن است با این حالت همراه باشند، عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • گرفتگی بینی
  • اختلال در صدا
  • تورم لب یا زبان
  • سفتی قفسه سینه
  • رنگ مایل به آبی در اطراف دهان یا ناخن

عوامل خطر خس خس سینه

این حالت می تواند برای هر کس اتفاق بیفتد. با این حال، عوامل خطر خاصی وجود دارد که این حالت می تواند در افراد با شرایط زیر رخ دهد:

  • کودکان نوپا
  • افراد سیگاری
  • افراد مبتلا به آلرژی
  • افراد مبتلا به سرطان ریه

کنترل عوامل خطر مانند سیگار کشیدن ممکن است به بهبود این حالت کمک کند. همچنین باید از محرک هایی که باعث ایجاد خس خس می شوند، مانند گرده و سایر آلرژن ها خودداری کنید.

برای مشاوره با پزشک آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

خس خس سینه | پزشکت

تشخیص خس خس سینه

پزشک برای گوش دادن به صدای تنفس و ریه بیمار، معاینه بدنی را انجام می دهد. او همچنین ممکن است برای بررسی میزان اکسیژن فرد، اشعه ایکس ریه، آزمایش عملکرد ریه و آزمایش خون را تجویز کند.

عوارض خس خس سینه

از آنجا که این حالت می تواند به دلیل شرایط اساسی زیربنایی ایجاد شود، مهم است که هنگام شروع خس خس به پزشک خود مراجعه کنید. اگر از درمان خودداری کنید یا از برنامه درمانی خود پیروی نکنید، ممکن است این حالت شما بدتر شود و باعث عوارض بعدی مانند تنگی نفس یا حالت روانی تغییر یافته گردد. در صورتی که این حالت مجدد برگردد و یا بدتر شود اغلب به این معنی است که شما برای جلوگیری از عوارض به یک برنامه درمانی تهاجمی تری نیاز دارید.

مطالعه بیشتر: 15علت خس خس سینه و درمان آن

پیش آگهی خس خس سینه

پیش آگهی طولانی مدت برای این اختلال در نهایت به علت آن بستگی دارد. حتی وقتی این حالت ناشی از بیماری مزمن باشد، اغلب با استفاده از دارو و درمان های خانگی به خوبی می توان آن را مدیریت کرد. در صورتی که این اختلال باعث نگرانی و ناراحتی بیمار شود، لازم است که بیمار آرامش خودش را حفظ کند، زیرا وحشت می تواند باعث شدیدتر شدن این حالت شود. حتی اگر خس خس ناشی از یک وضعیت پزشکی جدی باشد با مصرف دارو، تسکین می یابد.

درمان خس خس سینه

درمان این حالت بستگی به علت اصلی آن دارد. درمان فوری می تواند شامل استفاده از اکسیژن برای کمک به تنفس بیمار باشد. احتمال دارد برخی از بیماران برای بهبود علائم و تنفس نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. اگر پزشک تشخیص دهد که آسم باعث این اختلال شده، به احتمال زیاد برای کاهش التهاب و باز کردن مجاری هوایی بیمار یک نوع دارو استنشاقی تجویز می کند. كورتيكواستروئيدها و قرص های استنشاقي برای درمان آسم استفاده می شوند.

اگر این اختلال ناشی از برونشیت باشد، پزشک می تواند برای مقابله با عفونت باکتریایی، یک داروی برونکودیلاتال یا آنتی بیوتیک تجویز کند. سایر علل ایجاد این اختلال نیاز به درمان های متفاوتی دارند. علت خس خس سینه هر چه باشد، استفاده از بخار یا مرطوب نگه داشتن هوای خانه، می تواند به تسکین علائم بیمار کمک کند.

خس خس سینه | پزشکت

سبک زندگی و درمان خانگی خس خس سینه

این حالت یک علامت شایع اختلالات تنفسی است که باعث سفت شدن گلو می شود. روش های مختلفی وجود دارد که فرد می تواند بدون استفاده از استنشاقی، خس خس خود را در خانه متوقف کند، اما این راهکار ها به علت آن بستگی دارد.

راهکارهای خانگی برای بهبود علائم خس خس سینه، عبارتند از:

استنشاق بخار

استنشاق هوای گرم و مرطوب می تواند برای پاکسازی سینوس ها و باز کردن راه های هوایی بسیار مؤثر باشد.

برای این کار بیمار می تواند از روش زیر استفاده کند:

  • آب گرم را درون یک کاسه بزرگ ریخته و در بخار آن نفس بکشد.
  • یک حوله را روی سر قرار داده تا رطوبت بیشتری جمع شود.
  • چند قطره روغن منتول یا اکالیپتوس را به آب اضافه کرده تا جریان هوا قوی تر شود.

اسانس نعنا فلفل

اسانس نعنا فلفل دارای اثرات تسکین دهنده درد و ضد التهاب است. تحقیقات نشان می دهد که اسانس نعنا فلفل ممکن است عضلات دستگاه تنفسی را شل کرده و به تسکین خس خس و سایر مشکلات تنفسی کمک کند.

نوشیدنی های گرم

نوشیدنی های گرم و داغ می توانند به شل شدن راه های هوایی و تسکین احتقان کمک کنند.

عسل

عسل یک ضد التهاب و ضد میکروب طبیعی است، بنابراین اضافه کردن یک قاشق چایخوری عسل به یک نوشیدنی گرم می تواند علائم فرد را بهبود بخشد. خوردن یک قاشق غذاخوری عسل دو بار در روز به همراه سایر روش های درمانی به تسکین گرفتگی گلو کمک می کند.

به صورت ۲۴ ساعته با متخصص بیماری های تنفسی صحبت کن.

خس خس سینه | پزشکت

 تمرینات تنفسی

تمرینات تنفسی ممکن است به بهبود علائم COPD، برونشیت، آلرژی و سایر دلایل شایع خس خس کمک کند.

برخی از تکنیک های آرامش با الهام از یوگا می توانند در مشکلات تنفسی مربوط به آسم و خس خس سینه کمک کنند. تکنیک های آرامش معمولاً شامل استنشاق و تنفس های عمیق و منظم می باشد.

پزشک می تواند در تصمیم گیری موثرترین تکنیک های تنفس به بیمار کمک کند. ممکن است فرد در هنگام حمله وحشت، متوجه خس خس سینه خودش شود. تمرینات تنفس عمیق می تواند در این مواقع به بهبود علائم کمک کنند.

استفاده از رطوبت ساز

مرطوب نگه داشتن محیط می تواند به کاهش خس خس کمک کند. خس خس سینه اغلب در ماه های خشک زمستان، بدتر می شود. اما مرطوب نگه داشتن محیط و استفاده از رطوبت ساز در اتاق خواب می تواند به شل شدن احتقان و کاهش شدت خس خس کمک کند. افراد می توانند نعناع یا روغن های دیگر را به آب رطوبت ساز اضافه کند.

فیلترهای هوا

بسیاری از شرایطی که باعث ایجاد خس خس می شوند می توانند هنگام آلوده شدن هوا یا در واکنش به آلرژن ها، بدتر شوند. یک فیلتر هوا در منزل می تواند وجود مواد تحریک کننده را کاهش و خس خس سینه را تسکین دهد.

شناسایی و از بین بردن محرک ها

بیماری های مزمن مانند آسم و آلرژی در پاسخ به برخی از محرک ها مانند استرس یا حساسیت ها بدتر می شوند. کنترل این محرک ها می تواند به بهبود مشکلات تنفسی و خس خس سینه کمک کند.

داروهای آلرژی

مبتلایان به آلرژی ممکن است از طیف وسیعی از داروهای آلرژی از جمله داروهای ضد احتقان، قرص کورتیکواستروئید و آنتی هیستامین ها استفاده کنند. در این شرایط بیماران می توانند با مشورت پزشک از داروهای جایگزین استفاده کنند.

اسپری بینی

اسپری بینی ممکن است به ویژه برای تسکین سفتی قفسه سینه، احتقان و علل التهابی خس خس سینه مفید باشد. آلرژی شدیدتر ممکن است به دارو های ضد حساسیت نیاز داشته باشد.

ایمنی درمانی آلرژی

ایمونوتراپی فرایندی برای بازیابی سیستم دفاعی بدن برای عدم واکنش به محرک های حساسیت زا است.

شایع ترین شکل ایمونوتراپی تزریق های آلرژی هستند. ممکن است فرد به چندین تزریق نیاز داشته باشد، اما با گذشت زمان، ایمونوتراپی می تواند دفعات خس خس را کاهش دهد. ایمونوتراپی همچنین ممکن است برای افرادی که دارای سایر بیماری های مزمن مانند COPD هستند مفید باشد.

خس خس سینه | پزشکت

برونکودیلاتورها

برونکودیلاتورها داروهایی هستند که به آرامش ریه ها کمک کرده و از تنگ شدن مجاری هوایی جلوگیری می کنند. آن ها می توانند باعث بهبود خس خس سینه ناشی از COPD و آسم شوند.

برنزکودیلاتورها به دو شکل تجویز می شوند:

  • برونکودیلاتیلاتورهای کوتاه مدت که گاهی اوقات به عنوان اسپری های نجات شناخته می شود، برونکودیلاتیلاتورهای کوتاه مدت می توانند حمله آسم یا COPD را متوقف کنند.
  • برونکودیلاتیلاتورهای طولانی مدت که در طولانی مدت به بازشدن راه های هوایی کمک می کند و باعث کاهش دفعات و شدت خس خس سینه می شوند.

برونکودیلاتورها باید با دستور پزشک تجویز و در صورت لزوم در منزل استفاده شوند.

سایر داروها

طیف وسیعی از داروها می توانند خس خس ناشی از بیماری زمینه ای را درمان کنند. افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر قلب، از داروهای فشار خون یا رقیق کننده خون استفاده کنند.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی خس خس سینه

مراجعه به پزشک

تشخیص علت خس خس سینه براساس علائم بسیار دشوار است و فرد در صورتی که علائم شدید تنفسی زیر را دارد باید به پزشک مراجعه کند.

  • بیمار به سختی نفس می کشد.
  • خس خس سینه که به طور ناگهانی شروع می شود.
  • بیمار علائمی مانند علائم شوک آنافیلاکسی را تجربه می کند.
  • خس خس سینه با علائم دیگر، مانند درد قفسه سینه همراه است.

خس خس سینه در نوزادان و کودکان

نوزادان فقط از طریق بینی نفس می کشند، بنابراین هنگامی که دچار گرفتگی بینی می شوند یا در هنگام خواب وضعیت نادرستی داشته باشند، ممکن است دچار خس خس سینه گردند. به طور کلی نوزادان تا زمانی که بتوانند عادی نفس بکشند، خس خس سینه در آن ها نگران کننده نیست. اما در شرایطی که خس خس آن ها روی سرعت تنفس آن ها تاثیر بگذارد و نوزاد را مجبور کند با سرعت بیشتری نفس بکشد و یا خس خس سینه در کودک با یک بیماری دیگر همراه شود، والدین باید به پزشک مراجعه کنند.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز