لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

لنزهای تماسی و هر آنچه که باید بدانید.

لنزهای تماسی و هر آنچه که باید بدانید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لنزهای تماسی یک انتخاب عالی برای تقریباً هرکسی است که به اصلاح بینایی نیاز دارد و نمی‌خواهد تمام وقت از عینک استفاده کند یا تحت عمل لیزیک قرار گیرد. در مورد لنزهای تماسی مطمئن نیستید؟ این مقاله به جزئیات مواد لنزهای تماسی، طراحی و ویژگی‌های لنز تماسی و حتی فرمت‌های جدید لنزهای تماسی می‌پردازد.

به عنوان مثال، اولین لنزهای تماسی سازگار با نور، Acuvue Oasys with Transitions ، در سال 2019 در ایالات متحده عرضه شد و لنزهای تماسی تعبیه شده با آنتی بیوتیک ها در دست ساخت هستند. اگر به استفاده از لنزهای تماسی علاقه دارید، در اینجا اصول اولیه ای وجود دارد که باید قبل از مراجعه به چشم پزشک خود در مورد لنزهای تماسی بدانید .

مواد لنز تماسی

اولین انتخاب هنگام در نظر گرفتن لنزهای تماسی این است که کدام ماده لنز بهترین نیاز شما را برآورده می کند. پنج نوع لنز تماسی وجود دارد که بر اساس نوع ماده لنز ساخته شده است:

لنز نرم

لنزهای نرم از پلاستیک های ژل مانند و حاوی آب به نام هیدروژل ساخته می شوند. این لنزها بسیار نازک و انعطاف پذیر هستند و با سطح جلویی چشم مطابقت دارند. لنزهای هیدروژل که در اوایل دهه 1970 معرفی شدند، استفاده از لنزهای تماسی را بسیار محبوب کردند، زیرا معمولاً بلافاصله راحت هستند. تنها جایگزین در آن زمان لنزهای تماسی سخت ساخته شده از پلاستیک PMMA بود. لنزهای PMMA معمولاً هفته‌ها طول می‌کشید تا با آن‌ها سازگار شوند و بسیاری از مردم نمی‌توانستند آن‌ها را با موفقیت بپوشند.

لنزهای هیدروژل سیلیکون

این نوع پیشرفته ای از لنزهای تماسی نرم هستند که نسبت به لنزهای هیدروژل معمولی متخلخل تر هستند و اجازه می دهند حتی اکسیژن بیشتری به قرنیه برسد . لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکون که در سال 2002 معرفی شدند، اکنون محبوب ترین لنزهای تجویز شده در ایالات متحده هستند.

لنزهای تراوا

اینها از گاز – که لنزهای GP یا RGP نیز نامیده می شوند – لنزهای تماسی سفت و سختی هستند که شبیه لنزهای PMMA هستند (در زیر ببینید) اما متخلخل هستند و به اکسیژن اجازه عبور از آنها می دهند. از آنجایی که لنزهای GP در برابر اکسیژن نفوذپذیر هستند، لنزهای GP می‌توانند نسبت به لنزهای PMMA نزدیک‌تر به چشم قرار گیرند و این لنزها را نسبت به لنزهای سخت معمولی راحت‌تر می‌کند.

از زمان معرفی آنها در سال 1978، لنزهای تماسی نفوذپذیر گاز اساساً جایگزین لنزهای تماسی غیر متخلخل PMMA شده‌اند. تماس‌های GP اغلب دید واضح‌تری نسبت به تماس‌های نرم و هیدروژل سیلیکونی ارائه می‌کنند – به خصوص اگر آستیگماتیسم دارید.

معمولاً زمانی که برای اولین بار شروع به استفاده از لنزهای قابل نفوذ به گاز می کنید، مدتی طول می کشد تا چشمان شما با لنزهای قابل نفوذ به گاز سازگار شوند، اما پس از این دوره سازگاری اولیه، بیشتر مردم متوجه می شوند که لنزهای GP به اندازه لنزهای هیدروژل راحت هستند.

لنزهای تماسی هیبریدی

لنزهای تماسی و هر آنچه که باید بدانید. || پزشکت

برای ایجاد راحتی در پوشیدن رقیب لنزهای هیدروژل نرم یا سیلیکونی، همراه با اپتیک کریستالی شفاف لنزهای قابل نفوذ گاز طراحی شده اند. لنزهای هیبریدی دارای یک منطقه مرکزی قابل نفوذ گاز سفت و سخت هستند که توسط یک “دامنه” از مواد هیدروژل یا سیلیکون هیدروژل احاطه شده است. با وجود این ویژگی‌ها، تنها درصد کمی از مردم در ایالات متحده از لنزهای تماسی هیبریدی استفاده می‌کنند، شاید به این دلیل که این لنزها نسبت به لنزهای هیدروژل نرم و سیلیکونی سخت‌تر و گران‌تر هستند.

چشم پزشک

لنزهای PMMA

از یک ماده پلاستیکی سفت و سخت به نام پلی متیل متاکریلات (PMMA) ساخته شده اند که به عنوان جایگزینی برای شیشه در پنجره های نشکن استفاده می شود و با علائم تجاری Lucite، Perspex و Plexiglas به فروش می رسد. لنزهای PMMA دارای اپتیک عالی هستند، اما اکسیژن را به چشم منتقل نمی‌کنند و سازگاری با آن‌ها دشوار است. این “کنتاکت های سخت” (که اکنون از مد افتاده اند) عملاً با لنزهای GP جایگزین شده اند و امروزه به ندرت تجویز می شوند.

در سال 2017، 64 درصد از لنزهای تماسی تجویز شده در ایالات متحده از لنزهای هیدروژل سیلیکونی بود و پس از آن لنزهای نرم (هیدروژل) (22 درصد)، لنزهای نفوذپذیر گاز (11 درصد)، لنزهای هیبریدی (2 درصد) و لنزهای PMMA 1 درصد.

زمان استفاده از لنز تماسی

تا سال 1979، تمام افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کردند، آنها را هر شب درآورده و تمیز می کردند. معرفی “پوشش طولانی ” به استفاده کنندگان این امکان را داد تا در تماس های خود بخوابند. اکنون دو نوع لنز بر اساس زمان استفاده طبقه بندی می شوند:

  • لنز روزانه. باید هر شب برداشته شود
  • سایش طولانی. می‌توان آن را در طول شب، معمولاً برای هفت روز متوالی بدون برداشتن، پوشید
  • “سایش مداوم” اصطلاحی است که گاهی اوقات برای توصیف 30 شب استفاده متوالی از لنز استفاده می شود – حداکثر زمان استفاده که توسط FDA برای برندهای خاصی از لنزهای طولانی مدت تایید شده است.

چه زمانی لنزهای تماسی خود را تعویض کنید؟

لنزهای تماسی و هر آنچه که باید بدانید. || پزشکت

حتی با مراقبت مناسب، لنزهای تماسی (مخصوصاً لنزهای نرم) باید به طور مکرر تعویض شوند تا از تجمع رسوبات لنز و آلودگی که خطر عفونت چشم را افزایش می دهد، جلوگیری شود .

لنزهای نرم این دسته بندی های کلی را بر اساس دفعات دور انداختن آنها دارند:

فرکانس تعویض لنز عبارتند از:
  • تعویض مکرر. ماهانه یا سه ماهه دور بیندازید.
  • لنزهای یکبار مصرف. هر دو هفته یا زودتر دور بیندازید.
  • یکبار مصرف روزانه. بعد از یک روز استفاده از آن دور بیندازید.
  • لنزهای سنتی (قابل استفاده مجدد). هر شش ماه یا بیشتر دور بیندازید.

لنزهای تماسی قابل نفوذ به گاز در برابر رسوبات لنز مقاوم‌تر هستند و نیازی به دور انداختن آن‌ها به اندازه لنزهای نرم ندارند. اغلب، لنزهای GP می توانند یک سال یا بیشتر قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشند، دوام بیاورند.

طراحی لنزها

لنزهای تماسی نرم (هر دو لنز استاندارد هیدروژل و سیلیکون هیدروژل) بسته به هدف مورد نظرشان در طرح های مختلفی موجود هستند:

طرح های لنز تماسی نرم

لنزهای تماسی کروی دارای قدرت عدسی یکسانی در سراسر قسمت نوری لنز برای اصلاح نزدیک بینی یا دوربینی هستند.

انواع تماسی چند کانونی (از جمله تماس های دو کانونی) دارای مناطق مختلف قدرت برای دید نزدیک و دور برای اصلاح پیرچشمی و همچنین نزدیک بینی یا دوربینی هستند. برخی از لنزهای چند کانونی نیز می توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند.

لنزهای تماسی آرایشی شامل لنزهای رنگی هستند که برای تغییر یا تشدید رنگ چشم شما طراحی شده اند. لنزهای هالووین، تئاتر و سایر لنزهای جلوه های ویژه نیز جزو لنزهای آرایشی محسوب می شود.

همه این لنزها را می توان به صورت سفارشی برای چشم هایی که به سختی جا می گیرند ساخته شود. طرح‌های عدسی دیگری نیز موجود است – از جمله لنزهایی که برای استفاده در موقعیت‌های خاص، مانند اصلاح قوز قرنیه، ساخته شده‌اند.

سایر ویژگی های لنز تماسی

لنزهای تماسی و هر آنچه که باید بدانید. || پزشکت

تماس های دو کانونی برای آستیگماتیسم این ها تماس های نرم پیشرفته ای هستند که هم پیرچشمی و هم آستیگماتیسم را اصلاح می کنند، بنابراین می توانید بعد از 40 سالگی حتی اگر آستیگماتیسم دارید، عینک نگیرید.

لنزهای تماسی نرم خاصی برای کاهش خطر علائم خشکی چشم مرتبط با لنزهای تماسی ساخته شده اند.

لنزهای رنگی. بسیاری از انواع لنزهایی که در بالا توضیح داده شد نیز دارای رنگ‌هایی هستند که می‌توانند رنگ طبیعی چشم‌های شما را افزایش دهند – به عنوان مثال، چشمان سبز شما را سبزتر می‌کنند. انواع لنزهای رنگی دیگر می توانند رنگ چشم شما را کاملاً تغییر دهند، مانند قهوه ای تا آبی.

لنزهای جلوه ویژه. لنزهای نمایشی، جدید یا لباسی نیز نامیده می‌شوند، لنزهای جلوه‌های ویژه رنگ‌آمیزی را یک قدم جلوتر می‌برند تا شما را شبیه یک گربه، یک خون‌آشام یا یک آلتر ایگوی دیگر دلخواهتان جلوه دهند.

مصنوعی

از لنزهای تماسی رنگی نیز می توان برای مقاصد پزشکی بیشتر استفاده کرد. لنزهای نرم مات به نام کنتاکت های پروتزی می توانند به صورت سفارشی برای چشمی طراحی شوند که به دلیل آسیب یا بیماری تغییر شکل داده است تا بدشکلی را بپوشاند و با ظاهر چشم سالم دیگر مطابقت داشته باشد.

لنزهای سفارشی

اگر به نظر می رسد لنزهای تماسی معمولی برای شما کار نمی کنند، ممکن است کاندیدای لنزهای تماسی سفارشی باشید که طبق سفارش برای شکل چشم و نیازهای بصری شما ساخته می شوند.

لنزهای مهارکننده UV

برخی از لنزهای تماسی نرم به محافظت از چشمان شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که می تواند باعث آب مروارید و سایر مشکلات چشمی شود، کمک می کند. اما از آنجایی که تماس‌ها کل چشم شما را نمی‌پوشانند، برای بهترین محافظت در برابر نور خورشید باید از عینک‌های آفتابی مسدودکننده UV در خارج از منزل استفاده کنید.

لنزهای اسکلرا

لنزهای قابل نفوذ گاز با قطر بزرگ به نام تماس اسکلرا به طور ویژه برای درمان قوز قرنیه و سایر بی نظمی های قرنیه و همچنین پیرچشمی طراحی شده اند.

کدام لنز برای شما مناسب است؟

لنزهای تماسی و هر آنچه که باید بدانید. || پزشکت

ابتدا، لنزها باید مشکلی را که در وهله اول شما را وادار به استفاده از لنز می کند، حل کنند. لنزهای تماسی شما باید با اصلاح نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم یا ترکیبی از این مشکلات بینایی، دید خوبی را فراهم کنند.

دوم اینکه لنز باید متناسب با چشم شما باشد. برای انجام این کار، لنزها در ده ها هزار ترکیب از قطر و انحنا هستند. البته، هر برند لنزی با هر “سایزی” عرضه نمی شود.

ECP شما در ارزیابی فیزیولوژی چشم و بینایی شما مهارت دارد تا مشخص کند کدام لنز دو معیار بالا را بهتر برآورده می کند.

سوم، ممکن است نیاز پزشکی دیگری داشته باشید که باعث انتخاب لنز می شود. به عنوان مثال، اگر چشمان شما خشک است، ECP ممکن است لنز خاصی را انتخاب کند.

مراقبت از لنز تماسی

مراقبت از لنزهای تماسی شامل تمیز کردن، ضدعفونی کردن و نگهداری آنها بسیار ساده تر از گذشته است. چند سال پیش، برای مراقبت مناسب به چندین بطری محصولات پاک کننده و شاید قرص های آنزیمی نیاز داشتید. امروزه، اکثر مردم می توانند از محلول های “چند منظوره” استفاده کنند. به این معنی که یک محصول هم تمیز و هم ضد عفونی می کند و هم برای ذخیره سازی استفاده می شود.

افرادی که به مواد نگهدارنده در محلول‌های چند منظوره حساس هستند ممکن است به سیستم‌های بدون نگهدارنده نیاز داشته باشند، مانند آنهایی که حاوی پراکسید هیدروژن هستند. اینها در تمیز کردن لنزها بسیار عالی عمل می کنند، اما پیروی از دستورالعمل های استفاده از آنها بسیار مهم است. تا زمانی که کامل خیس نشده و محلول خنثی نشود، محلول نباید با چشمان شما تماس داشته باشد.

البته، می توانید با استفاده از لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه به طور کلی از مراقبت از لنز خودداری کنید.

مشکلات لنز تماسی

آزمون و خطا اغلب در یافتن لنز مناسب برای شما دخیل است. واکنش افراد به مواد مختلف لنز و محلول های تمیزکننده متفاوت است.

همچنین، “پارامترهای” صحیح لنز شما – یعنی قدرت، قطر و انحنا – فقط پس از استفاده موفقیت آمیز لنز می تواند نهایی شود. این امر به ویژه برای تناسب های پیچیده تر که شامل پارامترهای اضافی است، مانند لنزهای تماسی دو کانونی یا توریک برای آستیگماتیسم صادق است.

اگر هنگام استفاده از لنزهای تماسی احساس ناراحتی یا دید ضعیفی دارید، احتمالاً تنظیم یا تغییر لنز می تواند موثر باشد.

امروزه، لنزهای تماسی بیشتر از همیشه برای ایجاد راحتی، دید خوب و چشم های سالم در دسترس هستند. اگر چشم‌ها یا لنزهای شما ناراحت‌کننده هستند یا خوب نمی‌بینید، لنزهای خود را بردارید و به متخصص چشم خود مراجعه کنید تا راه‌حل‌های موجود برای ناراحتی لنز تماسی را بررسی کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز