لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

گشاد شدن مردمک نشان دهنده چیست؟

گشاد شدن مردمک نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


گشاد شدن مردمک نشان دهنده چیست؟ عوامل زیادی می توانند بر اندازه مردمک تأثیر بگذارند. برخی تحقیقات نشان می دهد که جذابیت و خلق و خو ممکن است باعث گشاد شدن مردمک شود. مردمک ها مسئول میزان نور وارد شده به چشم هستند. هنگامی که چشم ها به نور بیشتری نیاز دارند، اندازه آنها افزایش می یابد و برای کاهش مقدار نور ورودی، کوچک می شوند. چشم ها بخش مهمی از تعاملات اجتماعی هستند. به عنوان مثال، ارتباط چشمی در اکثر مکالمات محوری است.

حرکات یا تغییرات چشم می تواند نشان دهنده احساسات مختلف مانند اضطراب باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که اندازه مردمک حتی ممکن است نشانه ای غیر ارادی از جذابیت باشد. در این مقاله، در مورد آنچه که ممکن است بر اندازه و گشاد شدن مردمک چشم تأثیر بگذارد، بیشتر بیاموزید.

علل گشاد شدن مردمک چشم

گشاد شدن مردمک ها ممکن است نشان دهنده جذابیت باشد. مردمک ها منافذ دایره ای کوچکی هستند که میزان نور وارد شده به چشم را کنترل می کنند. حلقه رنگی اطراف مردمک عنبیه است. این شامل فیبرهای عضلانی است که اندازه مردمک را کنترل می کند. مردمک ها بسته به میزان نور لازم برای دید خوب کوچکتر یا بزرگتر می شوند. به عنوان مثال، مردمک ها با نور کم افزایش می یابند تا نور بیشتری وارد شود و بینایی را بهبود بخشد. در محیط های روشن، مردمک ها کوچکتر می شوند تا از ورود نور بیش از حد جلوگیری شود.

هنگامی که مردمک ها کوچکتر می شوند، به این حالت انقباض مردمک می گویند. وقتی بزرگتر می شوند، به این حالت گشاد شدن مردمک می گویند. تغییر اندازه مردمک غیرارادی است. سیستم عصبی خودمختار اندازه مردمک را کنترل می کند. این همان سیستمی است که سایر اعمال خودکار مانند تنفس را کنترل می کند.

با این حال، عوامل دیگری نیز می توانند باعث بزرگ شدن یا گشاد شدن مردمک ها شوند. چند نمونه از این عوامل عبارتند از :

  • داروها و سایر داروها مانند الکل
  • آسیب های چشمی که بر عضلات عنبیه تاثیر می گذارد
  • شرایط عصبی، مانند مردمک آدی
  • آسیب مغزی، مانند سکته مغزی

در برخی موارد مردمک ها به طور دائم گشاد می شوند. به عنوان مثال، فردی که مبتلا به آنیریدیا مادرزادی است، به دلیل کمبود عنبیه اطراف، همیشه مردمک بزرگ‌تری خواهد داشت.

در موارد دیگر، مردمک چشم ممکن است در طول روز تغییر کند. به عنوان مثال، احساساتی مانند اضطراب نیز ممکن است باعث تغییر در اندازه مردمک شود. این می تواند نتیجه واکنش جنگ یا گریز باشد که غیرارادی است.

چرا مردمک های چشم گشاد می شوند؟

گشاد شدن مردمک نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

علل بالقوه مختلفی برای میدریازیس وجود دارد، از جمله:

داروها. چندین داروی مختلف می توانند باعث میدریاز در یک یا هر دو چشم شوند. آنتی هیستامین ها، بوتاکس ، شل کننده های عضلانی و داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شوند ، همگی ممکن است باعث گشاد شدن مردمک چشم شوند. آنتی کولینرژیک‌ها که برای مسدود کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی در افراد مبتلا به COPD، بی‌اختیاری ادرار و سایر بیماری‌ها استفاده می‌شوند، این اثر را دارند. داروهای تفریحی شامل کوکائین، ال اس دی، اکستازی و آمفتامین ها نیز می توانند باعث گشاد شدن مردمک چشم شوند.

چشم پزشک

گیاهان. برخی از گیاهان مانند جیمسون وید، شیپور فرشته و اعضای خانواده بلادونا می توانند باعث گشاد شدن مردمک چشم شوند. ممکن است فردی بدون اینکه متوجه باشد از طریق استنشاق ذرات یا لمس گل های باغچه با این گیاهان روبرو شود.

میدریاز مردمک اپیزودیک خوش خیم. وضعیتی به نام میدریاز اپیزودیک مردمک خوش خیم زمانی اتفاق می افتد که یک فرد سالم با سابقه سردرد ناگهان دچار گشاد شدن مردمک چشم شود. همچنین ممکن است در داخل، اطراف یا پشت چشم احساس ناراحتی کنند و دید تاری داشته باشند. اپیزودها معمولاً برای مدت کوتاهی طول می کشند و خود به خود از بین می روند.

معاینه گشاد شدن مردمک چشم

قطره های چشمی به نام میدریاتیک ممکن است در طول معاینه چشم استفاده شود که باعث گشاد شدن موقت مردمک ها می شود. متخصصان چشم به نام چشم‌پزشک و اپتومتریست ممکن است از قطره‌های چشمی خاصی به نام میدریاتیک برای گشاد کردن مردمک‌ها در طول معاینه چشم استفاده کنند.

حدود 15 تا 30 دقیقه پس از این درمان، مردمک ها گشاد می شوند و این امکان را برای متخصص فراهم می کند که هم شبکیه و هم عصب بینایی را به خوبی ببیند. توانایی دیدن این اجزای چشم می تواند شاخص های کلیدی سلامت چشم و نشانه هایی از مشکلات جدی را ارائه دهد.

معاینات چشم ممکن است برای بررسی مشکلاتی مانند گلوکوم ، دژنراسیون ماکولا و سایر شرایط تهدید کننده بینایی انجام شود. اثرات قطره های چشمی معمولاً در عرض 4 تا 6 ساعت از بین می رود .

اکسی توسین

افزایش سطح اکسی توسین باعث گشاد شدن مردمک ها می شود. اکسی توسین هورمونی است که از ارتباط و تولید مثل انسان پشتیبانی می کند. از زنان در طول زایمان حمایت می کند، پیوند با نوزادان را تقویت می کند و همچنین بر سطح تستوسترون تأثیر می گذارد . مطالعات اکسی توسین و گشاد شدن مردمک را با جذابیت و تعامل اجتماعی مثبت مرتبط دانسته اند.

نوروپاتی عصب جمجمه ای

آسیب به عصب سوم جمجمه ای می تواند باعث فلج عصب سوم شود که در توانایی بدن برای کنترل عضلات چشم اختلال ایجاد می کند و می تواند منجر به میدریازیس شود. عفونت، آسیب، دیابت و میگرن می تواند باعث این آسیب عصبی شود و افراد نیز ممکن است با آن متولد شوند.

آسیب مغزی. آسیب به مغز می تواند باعث افزایش فشار در مغز شود که می تواند بر سلامت چشم و آسیب به اعصاب تأثیر بگذارد. فشار می تواند ناشی از ضربه فیزیکی یا آسیب داخلی مغز مانند سکته باشد.

ضربه چشم. هنگامی که فردی به چشم خود آسیب می‌بیند، می‌تواند به اعصابی که گشاد شدن مردمک را کنترل می‌کنند آسیب برساند.

تمرکز. وقتی افراد تمرکز می کنند، ممکن است به گشاد شدن مردمک چشم آنها مرتبط باشد. محققان از روش مردمک سنجی یا اندازه گیری اندازه مردمک ها برای تجزیه و تحلیل احساسات و وظایف فکری استفاده می کنند که باعث گشاد شدن و منقبض شدن مردمک می شود.

آیا گشاد شدن مردمک نشان دهنده عاشقی است؟

گشاد شدن مردمک نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

تماس چشمی از دیرباز در تعاملات انسانی نقش اساسی داشته است. تغییر در احساسات ممکن است باعث گشاد شدن مردمک چشم شود.

سیستم عصبی خودمختار واکنش‌های غیرارادی مختلفی را در طول احساسات ایجاد می‌کند، مانند ترس یا برانگیختگی. برخی تحقیقات نشان می دهد که گشاد شدن مردمک یکی از این پاسخ های غیرارادی به برانگیختگی یا جذب است.

مثلا یکی مطالعه 2012 325 مرد و زن با گرایش های جنسی متفاوت را به خدمت گرفتند. محققان در حالی که اندازه مردمک چشم شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند، ویدئوهای وابسته به عشق شهوانی را برای شرکت کنندگان پخش کردند.

این مطالعه نشان داد که ویدئوهای وابسته به عشق شهوانی منجر به گشاد شدن مردمک چشم در شرکت کنندگان شد. این تیم نشان داد که مردان دوجنس‌گرا و زنان دگرجنس‌گرا در پاسخ به ویدیوهای شهوانی که شامل افراد هر دو جنس بود، مردمک‌های گشاد داشتند.

مطالعه دیگری که این بار در مجله Evolution and Human Behavior منتشر شد ، بر ارتباط بین گشاد شدن مردمک چشم و جاذبه جنسی متمرکز بود. محققان دریافتند که می توان علاقه جنسی را از روی اندازه و تاریکی مردمک ها تعیین کرد.

اندازه مردمک و تغییرات هورمونی

به نظر می رسد اندازه مردمک نیز به تغییرات هورمونی پاسخ می دهد. یکی مطالعه 14 زن را برای مشاهده تصاویر هیجان انگیز بر روی صفحه نمایش کامپیوتر در مناسبت های مختلف استخدام کرد. نیمی از زنان از قرص های ضد بارداری هورمونی استفاده می کردند.

زنانی که از قرص های ضدبارداری استفاده نمی کردند، در هنگام تماشای عکس های تحریک کننده در حین تخمک گذاری، مردمک چشم گشاد شده بودند. این در زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کردند، رخ نداد.

بنابراین این مطالعه نشان می دهد که تغییرات هورمونی می تواند بر برانگیختگی و گشاد شدن مردمک چشم تأثیر بگذارد.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گشاد شدن مردمک چشم ممکن است نشان دهنده اعتماد باشد. مطالعه ای در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم نشان می دهد که تغییر اندازه مردمک در شکل گیری اعتماد نقش دارد.

هنوز مشخص نیست که چرا گشاد شدن مردمک ممکن است در جذب نقش داشته باشد. ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی باشد.

با این حال، بسیاری از عوامل دیگر نیز می توانند بر گشاد شدن مردمک چشم تأثیر بگذارند. مثلاً تحقیق کنیدحاکی از که توجه به چیزی می تواند بر اندازه مردمک تأثیر بگذارد. اشتباه کردن توجه به جذابیت ممکن است آسان باشد.

تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا مشخص شود آیا گشاد شدن مردمک نشانه ای از جاذبه است یا نتیجه عوامل دیگری مانند هورمون ها یا پاسخ های غیرارادی بدن است.

درمان گشاد شدن مردمک چشم

گشاد شدن مردمک نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

میدریازیس اصطلاح پزشکی برای اتساع یا بزرگ شدن غیرعادی مردمک است. به طور معمول، مردمک های فرد در هنگام کم شدن نور گشاد می شوند تا نور بیشتری وارد چشم شود. میدریازیس شرایطی را توصیف می‌کند که در آن مردمک‌ها بدون تغییر در میزان نور گشاد می‌شوند.

میدریازیس باعث گشاد شدن غیرعادی مردمک می شود. زمانی که مردمک چشم شخصی به روشی غیرعادی گشاد می شود، به آن میدریازیس می گویند. این ممکن است به دلیل آسیب، عوامل روانی، یا زمانی که فردی داروها یا داروها را مصرف می کند، ایجاد شود.

پزشکان گاهی اوقات به میدریاز بارزتر، زمانی که مردمک ها ثابت و متسع هستند، به عنوان “مردمک دمیده” یاد می کنند. این وضعیت می تواند نشانه ای از آسیب به مغز در اثر ضربه فیزیکی یا سکته باشد.

نقطه مقابل میدریاز، میوز نامیده می‌شود و زمانی است که عنبیه منقبض می‌شود و باعث ایجاد مردمک‌های بسیار کوچک یا دقیق می‌شود.

میدریازیس می تواند یک مردمک را در یک زمان یا هر دو را در یک زمان مبتلا کند. میدریازیس که فقط یک چشم را درگیر می کند آنیزوکوریا نامیده می شود.

تخمین زده می شود که از هر 5 نفر 1 نفر با مردمک هایی با اندازه های کمی متفاوت به دنیا می آیند و چشمان آنها معمولاً به تغییرات نور واکنش نشان می دهند. این وضعیت آنیزوکوری فیزیولوژیک، ساده یا ضروری نامیده می شود.

در بیشتر موارد، گشاد شدن مردمک چشم به این معنی نیست که یک فرد دارای یک مشکل جدی سلامتی است و این بیماری به خودی خود به سرعت از بین می رود. در صورت عدم وجود علائم دیگر مانند سردرد یا گیجی، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

علائم و نشانه ها گشاد شدن مردمک چشم

گشاد شدن مردمک نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

علامت مشخصه میدریازیس، مردمک های گشاد شده است که در پاسخ به تغییرات نور بزرگتر یا کوچکتر نمی شوند. وقتی مردمک ها گشاد می شوند، چشم ها به نور حساس تر می شوند. این می تواند منجر به تاری دید و همچنین در برخی موارد احساس انقباض کلی در اطراف پیشانی و چشم شود.

برخی از افراد ممکن است سردرد، سرگیجه، سوزش چشم و مشکلات خواب را همراه با میدریاز تجربه کنند. مشکل در حرکت چشم و افتادگی پلک می‌تواند نشانه‌ای باشد که نشان می‌دهد میدریاز یک فرد در اثر فلج عصب سوم ایجاد می‌شود.

عوارض میدریازیس چیست؟

استفاده از عینک آفتابی برای مبتلایان به میدریازیس توصیه می شود، زیرا ممکن است به نور بسیار حساس باشند. بسیاری از موارد میدریازیس، به‌ویژه مواردی که در اثر واکنش به گیاهان یا دارو ایجاد می‌شوند، خود به خود و اغلب در عرض چند ساعت یا چند روز از بین می‌روند. افراد مبتلا به میدریازیس تا زمانی که مردمک چشمشان گشاد شده باشد به نور حساس خواهند بود. بهترین کار این است که فرد در بیرون از منزل از عینک آفتابی استفاده کند و از نورهای روشن دور بماند. همچنین ایده خوبی است که رانندگی را تا حد امکان محدود کنید.

اگر فردی پس از مصرف دارو دچار میدریاز شود، باید در آینده از مصرف آن دارو خودداری کند. آنها ممکن است بتوانند در مورد یافتن یک درمان جایگزین با پزشکی که دارو را تجویز کرده صحبت کنند. افراد مبتلا به میدریازیس ناشی از واکنش آلرژیک به یک گیاه، مانند شیپور فرشته، باید اقداماتی را برای محدود کردن مواجهه خود با گیاه در آینده انجام دهند.

از آنجایی که مردمک‌های گشاد شده می‌توانند با مصرف تفریحی مواد مخدر مرتبط باشند، افراد مبتلا به میدریازیس ممکن است سؤالات خجالت‌آور یا ناخوشایندی در مورد اینکه آیا «در مورد چیزی هستند» یا نه، پیدا کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درمان میدریازیس بر اساس آنچه که در وهله اول باعث این بیماری شده است تعیین می شود. رویکردهای درمانی سعی در محافظت از عملکرد کامل چشم ها دارند.

به عنوان مثال، اگر گشاد شدن مردمک چشم به دلیل واکنش به دارو باشد، حتی اگر چندین دارو به سرعت مردمک ها را به اندازه طبیعی برگردانند، بسیاری از ارائه دهندگان به سادگی توصیه می کنند منتظر بمانید تا اثرات دارو از بین برود و در آینده از آن اجتناب کنید.

هنگامی که میدریازیس در اثر آسیب به مغز و چشم ایجاد می شود، درمان های شدیدتری وارد عمل می شوند. در موارد شدید، ممکن است فرد برای ترمیم آسیب وارده به اعصاب یا ساختارهای چشم نیاز به جراحی داشته باشد. افراد ممکن است تا زمانی که چشمانشان بهبود می یابد، از چسب چشم استفاده کنند. دوزهای پایین پیلوکارپین، دارویی که معمولاً برای درمان گلوکوم استفاده می‌شود، می‌تواند برای کمک به انقباض یا باریک کردن مردمک چشم نیز استفاده شود.

اگر فردی بدون دلیل واضح متوجه گشاد شدن مردمک های چشم خود شود، باید به پزشک یا متخصص چشم مراجعه کند. اگر میدریاز پس از آسیب به چشم یا سر ایجاد شود، فرد باید فوراً به دنبال درمان پزشکی باشد.

سخن آخر

دلایل زیادی برای میدریازیس وجود دارد که برخی از آنها موقتی هستند و در عرض چند ساعت از بین می روند، مانند پاسخ به داروها.

در موارد جدی، فرد می‌تواند برای اصلاح علت زمینه‌ای بزرگ شدن مردمک جراحی انجام دهد، اگرچه این همیشه ضروری نیست. اگر فردی بدون دلیل مشخص متوجه گشاد شدن مردمک چشم شود، باید با پزشک خود تماس بگیرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز