لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عوامل عجیب سردرد

عوامل عجیب سردرد | پزشکت

فهرست مطالب

عوامل عجیب سردرد

 رئیس شما

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

هر چیزی یا هر شخصی که میزان استرس شما را افزایش دهد می تواند شما را در معرض بروز سردرد تنشی قرار دهد. یکی از عوامل عجیب سردرد تنش است. با این حال عوامل متعددی ممکن است در بروز اینگونه سردرد ها نقش داشته باشد که شامل عصب های موجود در مغز می شود. گاهی اوقات ممکن است حساسیتشان افزایش پیدا کرده و پیغام درد برای مغز ارسال کنند. تغییرات به وجود آمده در مغز نیز می تواند به خودی خود علت بروز سردردهای میگرنی باشد.

آب و هوا

عوامل عجیب سردرد | پزشکت

تغییرات دما می تواند احتمال میگرن را بیش از پیش کند. تفاوتی نمی کند که موج گرما باشد یا سرما، در هر صورت تغییر به وجود آمده در دما می تواند باعث بروز سردرد شود. روزهای آفتابی و گرم نیز می توانند به خودی خود منجر به بروز سردرد شود. البته باران یا تغییر فشار نیز ممکن است منجر به سردرد شود. درست است که نمی توانید آب و هوا را تغییر دهید.  ولی می توانید در یک روز آفتابی عینک آفتابی زده، آب کافی مصرف کرده و از قرار گرفتن در معرض آفتاب ظهر جلوگیری کنید.

 بوی شدید

عوامل عجیب سردرد | پزشکت

هر بوی شدیدی، فرقی نمی کند که بوی خوش باشد یا بد ممکن است در بسیاری از افراد باعث میگرن شود. چرایی دقیق این اتفاق مشخص نیست. متداول ترین بوهایی که باعث بروز سردرد می شوند شامل بوی رنگ، عطر و انواع خاصی از گل ها هستند.

لوازم و وسایل مخصوص مو

اینکه موهای خود را چگونه می بندید می تواند به سردرد ارتباط داشته باشد. بستن موها به صورت دم اسبی وقتی بیش از حد محکم ممکن باشد باعث کشیده شدن بافت همبند در پوست سر شده و منجر به بروز سردرد می شود. هدبند ها، کش ها و کلاه های تنگ هم می توانند علت به وجود آمدن سردرد باشند. اگر محکم بستن موها یا وارد کردن فشار به سر دلیل سردرد شما باشد با برداشنت کلاه یا شل تر بستن موهای تان می توانید سریعاً سردرد خود را کاهش دهید.

ورزش

فعالیت شدید گاهی اوقات می تواند منجر به بروز سردرد شود. از جمله این سردرد ها می توان به سردرد بعد از دویدن یا حتی سردرد بعد از انجام رابطه جنسی اشاره کرد. این نوع از سردردها در افرادی که میگرن دارند، بیشتر دیده می شود. اگر بعد از انجام کارهای جسمی و سنگین، ناگهان سردرد شدید پیدا کردید و به طور همزمان دچار استفراغ، دوبینی یا گرفتن گردن شدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

فرم بدنی نامناسب

بد نشستن ها در طول روز می تواند باعث فشار آمدن به عضلات گردن و سر شود. آیا در طول روز دائماً قوز کرده اید و از صندلی استفاده می کنید که گودی کمرتان را پوشش نمی دهد؟ شاید هم مانتیور محل کارتان بیش از حد بالا یا پایین باشد؟ همین فشارها برای بروز سردردهای تنشی کافی است. بهتر است وضعیت نشستن و ایستادن خود را در طول روز را تغییر دهید تا بروز اینگونه سردردها به حداقل برسد.

پنیر

عوامل عجیب سردرد | پزشکت

در بعضی از افراد مصرف پنیر مانده یکی از محرک های بروز میگرن است. این نوع پنیرها شامل انواع پنیر آبی، چدار، پارمیزان و سوئیسی می شود. علت بروز این سردردها نیز به وجود ماده ای به نام تیرامین در پنیر مربوط می شود. هرچه قدر مدت نگهداری غذا یا خوراکی ای بیشتر شود، میزان تیرامین موجود در آن نیز بیشتر خواهد شد.

بیماری های مغز و اعصاب

 مشروب

عوامل عجیب سردرد | پزشکت

تیرامینی که در مورد قبلی به آن اشاره کردیم در شراب و سایر نوشیدنی های الکلی نیز وجود دارد. ترکیبات موجود در شراب ها می تواند نقش زیادی در بروز سردرد و حملات میگرنی داشته باشد. از آنجایی که الکل جریان خون مغز را افزایش می دهد، اثرات بیشتری بر روی مغز گذاشته و در نتیجه می تواند منجر به بروز سردردهای شدید شود. بهتر است برای مصرف نوشیدنی، آب گازدار یا نوشیدنی های غیرالکلی مثل ماءالشعیرها را امتحان کنید.

غذاهای فراوری شده

سوسیس و کالباس و گوشت های فراوری شده نیز حاوی تیرامین و مواد افزودنی ای مثل نیترات هستند که ممکن است محرک بروز سردرد در بعضی از افراد باشد. اگر فکر می کنید که شاید علت بروز سردرد هایتان استفاده از چنین غذاهایی است بهتر است رژیم غذایی تان را تغییر دهید. تا با چشمان خودتان شاهد بروز تغییر و بهبودی باشید.

گرسنگی

گاهی اوقات فرد ممکن است در نتیجه گرسنگی دچار سردرد شود. اگر غذا نخورید، پیش از آنکه متوجه شوید گرسنه اید سردردتان شروع خواهد شد. این مشکل به علت کاهش افت قند خون است. نباید به جای وعده غذایی و درمان گرسنگی تان به سراغ شیرینی ها و شکلات ها بروید. زیرا این تنقلات به یکباره قند خون را افزایش داده و بعد از مدت کوتاه دوباره به وضعیت ابتدایی خود برمی گردانند.

سیگار کشیدن

عوامل عجیب سردرد | پزشکت

استعمال دخانیات نیز ممکن است باعث سردرد شود. البته این سردرد فقط برای شخصی که سیگار می کشد نیست. دود سیگار نیز حاوی نیکوتین است که باعث باریک شدن رگ های خونی در مغز می شود. در صورت بروز سردردهای خوشه ای، ترک سیگار یا دوری از قرار گرفتن در معرض دود سیگار به بهبود این گونه سردردها کمک زیادی می کند. این نوع از سردردها بسیار دردناک بوده و معمولاً یک طرف سر را درگیر می کنند. که در یک طرف سر شما اتفاق می افتد. همچنین ممکن است در نتیجه بروز این گونه سردردها بینی و چشمان فرد نیز دچار علائم به خصوص و هشدار دهنده ای شود.

کافئین

اگر بیش از حد دچار سردرد می شوید، کافئین زیاد ممکن است علت اصلی بروز آن باشد. مصرف به اندازه کافئین اغلب به درمان این سردردها کمک می کند. کافئین ماده ای است که در بسیاری از داروهای سردرد یافت می شود. اما مصرف بیش از حد قهوه و نوشابه خود می تواند یکی از علت های بروز سردرد باشد. اگر می خواهید مصرف کافئین را به کلی قطع کنید بهتر است این کار را به تدریج انجام دهید. ترک ناگهانی مصرف کافئین می تواند اوضاع را بدتر کند: به خاطر داشته باشید که حذف یکباره کافئین یکی دیگر از علت ها و محرک های بروز سردرد است.

تشخیص محرک های بروز سردرد

عوامل عجیب سردرد | پزشکت

با انجام این کار و تشخیص دادن محرک هایی که باعث بروز سردردهای تان می شود، ممکن است بتوانید پیش از شروع سردرد ، آن را متوقف کنید. بهترین راه نگه داشتن دفتر خاطرات برای سردردهای تان است. هر روز به غذاهایی که می خورید ، وقایع استرس زا، تغییرات آب و هوا و فعالیت بدنی خود توجه داشته باشید. هر وقت سردرد دارید، زمان شروع و توقف آن را داخل دفتر خاطرات سردرد خود یادداشت کنید. این کار به یافتن الگوی سردردهای شما کمک کرده و می توانید از قرارگرفتن در معرض محرک های بروز سردرد اجتناب کنید.

استرس

بسیاری از افراد دریافتند که اگر استرس شان را کاهش دهند، می توانند میگرن یا سردردهای تنشی را بهتر از قبل مدیریت کنند. بدون شک شما نمی توانید همه چیز را تحت کنترل خود در آورید، اما می توانید نحوه عکس العمل تان به مواردی که شما را نگران کرده یا باعث افزایش استرس تان می شود را تحت نظر داشته باشید. به سراغ کلاس های کنترل استرس رفته یا کتابی درباره مدیریت استرس، مدیتیشن یا ماساژ بخوانید. هر چیزی که به آرامش، حل مسئله و انرژی گرفتن مجدد شما کمک کند برای کاهش درد و شدت سردرد معجزه خواهد کرد.

انجام حرکات کششی پا

ورزش یکی از قدرتمند ترین راه ها برای کاهش استرس اشت. می توانید هر کاری را که دوست دارید انجام دهید. پیاده روی برای کاهش استرس یک انتخاب عالی است. هنگام راه رفتن، حرکت سریع دستان شما باعث آرامش عضلات در گردن و شانه هایتان خواهد شد. باز کردن گرفتگی های بدن و آزاد کردن عضلات منشأ بروز بسیاری از سردرد ها را به کلی از بین خواهد برد.

وعده های غذایی منظم

عوامل عجیب سردرد | پزشکت

دیگر نباید به خاطر گرسنگی دچار سردرد شوید! در طول روز به صورت منظم وعده های غذایی خود را میل کنید (می توانید وعده های غذایی سبک تری داشته و در نتیجه پرخوری نکنید) در نتیجه بقند خون تان ثابت مانده و به یکباره افت نخواهد کرد. بهتر است در کنار پروتئین از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید، به عنوان مثال میل کردن کره بادام زمینی همراه با نان غلات کامل یا سینه مرغ همراه با برنج قهوه ای انتخاب فوق العاده ای برای تنظیم و ثابت نگه داشتن قند خون است. همچنین مصرف مایعات کافی به کاهش سردرد کمک می کند زیرا تشنگی یکی از محرک های بروز سردرد و حملات میگرنی است.

طب سوزنی و فیزیوتراپی

عوامل عجیب سردرد | پزشکت

اگر معمولاً دچار سردردهای تنشی می شوید، فیزیوتراپی می تواند به آرام کردن عضلات گردن کمک کرده و فرم بدنی تان را اصلاح کند. همچنین ممکن است بخواهید به سراغ طب سوزنی بروید. هرچند که تأثیر طب سوزنی بر روی بهبود سردرد یا میگرن اثبات نشده است. ولی در صورتی که دیگر درمان ها برای سردردتان کارساز نبود، بد نیست طب سوزنی را نیز امتحان کنید.

دستورالعمل استفاده از داروها در سردرد

استفاده از داروها و مسکن هایی مثل استامینوفن، آسپرین و ایبوپروفن می تواند به کاهش سردرد کمک کند. ولی استفاده منظم و روزانه این قرص ها باعث می شود تا سردرد هایتان برگشته و شدت بگیرند. بدترین قسمت زیاده روی در استفاده از این مسکن ها این است که پس از مصرف طولانی و منظم دیگر این قرص ها بر روی سردرد تأثیری نداشته و با خوردن آن ها دردتان کمتر نخواهد شد. اگر دفعات زیادی دچار سردرد می شوید بهتر است برای تجویز بهترین شیوه درمان از پزشک متخصص کمک بگیرید.

مراجعه به پزشک برای سردرد

اگر جدیداً دچار سردرد بسیار شدید و غیر عادی شدید که درد آن بیش از همیشه ماندگار است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در مورد تغییرات به وجود آمده در الگوی سردرد و طولانی تر شدن غیر طبیعی با پزشکتان صحبت کنید. اگر به طور ناگهانی دچار سردرد بسیار شدید (در نتیجه ناراحتی یا تصادف یا ضربه سر) شدید و مشکل در تکان خوردن، صحبت کردن یا بینایی، احساس تب یا گرفتگی گردن دارید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

منبع:

https://www.medicinenet.com/headache_and_migraine_triggers_pictures_slideshow/article.htm

[advisers limit=5 online=true skill=”34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز