لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رژیم غذایی در بیماری پارکینسون

رژیم غذایی در بیماری پارکینسون | پزشکت

فهرست مطالب

رژیم غذایی در بیماری پارکینسون

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رژیم غذایی در بیماری پارکینسون، همراه با ورزش منظم می تواند در بهبود علائم ثانویه این بیماری مانند زوال عقل و گیجی موثر باشد. بیماری پارکینسون یکی از مهمترین اختلالات عصبی است. در این بیماری سلول های ترشح کننده دوپامین در مغز میانی از بین می روند. در نتیجه میزان دوپامین که از مهترین انتقال دهنده های عصبی است در بدن کاهش زیادی پیدا می کند. هر ساله 60 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

علائم پارکینسون از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و معمولاً شامل اسپاسم عضلانی، لرزش و درد عضلانی است. علل ابتلا به پارکینسون هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما به نظر می رسد استرس اکسیداتیو، عوامل محیطی و ژنتیک نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارند.

از آنجایی که پارکینسون با کمبود سلولهای دوپامین در بدن ارتباط نزدیک دارد، شما می توانید با استفاده از رژیم غذایی تا حدودی میزان دوپامین بدن خود را افزایش دهید. علائم ثانویه پارکینسون، مانند زوال عقل و گیجی ممکن است با تغییر در سبک زندگی مانند رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش بهبود یابد. مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان باعث می شود استرس اکسیداتیو در مغز شما کاهش پیدا کند.

مصرف برخی از داروها در کنترل علائم به افراد مبتلا به پارکینسون کمک می کنند. اما نمی توانند به طور کامل از بروز علائم پیشگیری کنند؛ بنابراین از آنجایی که هیچ درمان قطعی برای پارکینسون وجود ندارد و داروهای تجویز شده برای کنترل علائم گاهی اوقات عوارض جانبی سختی دارند، می توانید از روش های جایگزین برای درمان پارکینسون استفاده کنید.

مصرف غذاهای زیر می تواند در کنترل علائم بیماری پارکینسون به شما کمک کند:

مصرف آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی در بیماری پارکینسون

آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد اثر محافظتی بر سیستم اعصاب مرکزی دارند. رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان استرس اکسیداتیو که باعث تشدید پارکینسون می شود را کاهش می دهد. انواع میوه ها و سبزیجات تازه از مهمترین آنتی اکسیدان های طبیعی به شمار می روند. به همین علت رعایت رژیم غذایی گیاهی بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را برای بدن فراهم می کند. بررسی ها نشان می دهد که مصرف آنتی اکسیدان نقش درمانی مهمی در بهبود پارکینسون دارد. در واقع کاهش استرس اکسیداتیو هنوز هم یک روش ساده برای بهبود سبک زندگی و پیشگیری از آسیب های احتمالی بیشتر است.

مناسب ترین غذاهای حاوی آنتی اکسیدان برای بیماری پارکینسون عبارتند از:
  • اسفناج و کلم پیچ
  • آجیل، مانند گردو، پسته
  • زغال اخته، تمشک، انواع توت
  • گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و سایر سبزیجات

مصرف باقلا در رژیم غذایی در بیماری پارکینسون

رژیم غذایی در بیماری پارکینسون | پزشکت

برخی از افراد برای کنترل علائم بیماری پارکینسون باقلا مصرف می کنند. باقلا دارای مقداری زیادی لوودوپا است. لوودوپا ماده ای طبیعی است که در ترکیب بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان پارکینسون به کار می رود. در حال حاضر هیچ شواهد علمی برای تایید مصرف باقلا در درمان پارکینسون وجود ندارد. شما در هنگام خوردن باقلا نمی دانید که چقدر لوودوپا دریافت می کنید، به همین علت باقلا نمی تواند جایگزین مناسبی برای درمان های دارویی باشد.

مصرف امگا 3 در رژیم غذایی در بیماری پارکینسون

اگر نگران علائم ثانویه پارکینسون مانند زوال عقل و گیجی هستید، باید مصرف امگا 3 را جدی بگیرید. امگا 3 دارای خواص ضد التهابی است. این اسیدهای چرب ضروری در انواع ماهی ها مانند قزل آلا و همین طور صدف خوراکی، دانه سویا و دانه کتان به مقدار زیاد یافت می شود. بررسی ها نشان می دهد که مصرف سویا به دلیل داشتن امگا 3 عملکرد شناختی را بهبود بخشیده و در کاهش علائم پارکینسون موثر است.

  • بررسی ها نشان می دهد که مصرف کافئین ممکن است به کاهش پیشرفت پارکینسون کمک کند.
  • برای کاهش یبوست ناشی از پارکینسون، سعی کنید غذای خود را با زردچوبه یا خردل زرد مصرف کنید تا به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند.
  • برای رفع گرفتگی عضلات ناشی از پارکینسون، مصرف منیزیوم خود را از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها افزایش دهید. منیزیم در بدن مانند یک آرامبخش عمل کرده و به کاهش اسپاسم عضلات کمک می کند.

بیماران پارکینسون این غذاها را نخورند.

رژیم غذایی در بیماری پارکینسون | پزشکت

بیماری های مغز و اعصاب

درست همانطور که مصرف برخی غذاها می توانند علائم پارکینسون را کاهش دهند، غذاهای خاصی هم وجود دارند که می توانند باعث تشدید علائم این بیماری شوند. این غذاها عبارتند از:

شیر و محصولات لبنی

بررسی ها نشان می دهد که مصرف بیشتر از یک وعده شیر کم چرب در روز می تواند خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش داده و یا باعث پیشرفت بیشتر این بیماری شود. ترکیبات موجود در محصولات لبنی بر میزان اکسیداسیون مغز تأثیر منفی گذاشته و باعث ماندگاری علائم می شود. طبق بررسی ها این اثر در مردان نسبت به زنان قویتر است.

اگر قصد دارید مصرف لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست را متوقف کنید، می توانید به جای آن از مکمل های کلسیم در رژیم غذایی خود استفاده کنید. علاوه بر آن مصرف انواع مغزها مانند بادام هم می تواند به تامین کلسیم بدن کمک کند.

غذاهای سرشار از چربی اشباع شده

مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع شده م تواند باعث ابتلا به بیماری پارکینسون و یا بدتر شدن علائم آن شود.

بررسی ها نشان می دهد که رژیم های کتوژنیک و کم پروتئین برای برخی از افراد مبتلا به پارکینسون مفید بوده است. در حالیکه طبق بررسی ها مصرف زیاد چربی اشباع علائم پارکینسون را تشدید می کند.

به طور کلی، غذاهایی که سرخ شده و دارای چربی زیادی هستند، متابولیسم شما را تغییر می دهند، باعث افزایش فشار خون می شوند و کلسترول شما را تحت تأثیر قرار می دهند. هیچ یک از این موارد برای بدن شما مفید نیست، به خصوص اگر به دنبال درمان پارکینسون هستید.

چگونه از پارکینسون پیشگیری کنیم؟

رژیم غذایی در بیماری پارکینسون | پزشکت

آبرسانی به بدن برای همه خصوصاً مبتلایان به پارکینسون بسیار مهم است. کم آبی بدن می تواند باعث لرزش بیشتر دست ها شود.  بنابراین برای نوشیدن آب منتظر علائم تشنگی نمانده و سعی کنید هر روز بین شش تا هشت لیوان آب بنوشید تا بتوانید سلامت خود را حفظ کنید.

نقش ویتامین D در پیشگیری از بیماری پارکینسون اثبات شده است. تنفس هوای تازه و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب می تواند به کاهش علائم بیماری پارکینسون کمک کند.  همچنین ورزش و فیزیوتراپی هم می توانند تا حد زیادی سیر پیشرفت پارکینسون را آهسته کنند. پیش از انجام ورزش ها باید از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

به طور کلی نمی توان یک رژیم غذایی خاص را برای درمان بیماری پارکینسون توصیه کرد. رعایت یک رژیم غذایی سالم و سبک صحیح زندگی برای یک فرد مبتلا به پارکینسون و یک فرد سالم لازم است. مصرف برخی از انواع مکمل ها و غذاها ممکن است با داروهای تجویز شده پارکینسون تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از تغییر روال درمانی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

تلاش برای قوی و سالم ماندن برای همه مبتلایان به بیماری پارکینسون کلیدی است. تحقیقات نشان داده است که رعایت سبک زندگی سالم می تواند به شما در رسیدن به دو هدف مهم کمک کند:

  • کنترل بهتر علائم
  • پیشرفت آهسته بیماری
فوائد اصلاح رژیم و تمرکز بر ورزش، عبارتند از:
  • بهبود تحرک و تعادل
  • کمک به به حفظ سلامتی
  • افزایش کیفیت کلی زندگی
  • پیشگیری از علائم ثانویه پارکینسون مانند یبوست

نقش رژیم غذایی در پارکینسون

رژیم غذایی در بیماری پارکینسون | پزشکت

رعایت یک رژیم غذایی متعادل باعث بهبود وضعیت عمومی شده و توانایی شما را در مقابله با علائم بیماری افزایش می دهد. مصرف مقدار زیادی غذاهای سالم مانند میوه ها و سبزیجات، پروتئین بدون چربی، لوبیا، حبوبات، غلات کامل و آبرسانی کافی به بدن از راه های اصلی برای افزایش انرژی و حفظ سلامتی شما است.

یبوست 

بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون به دلیل کند شدن سیستم گوارش دچار یبوست می شوند. یبوست مشکلی آزار دهنده است که در صورت شدید بودن می تواند روده بزرگ شما تحت تأثیر قرار دهد. با رعایت رژیم غذایی سرشار از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار و حبوبات می توانید علائم یبوست را در خود کاهش دهید. نوشیدن آب و مایعات زیاد و ورزش نیز می تواند در پیشگیری از یبوست به شما کمک کند.

کمبود آب بدن

داروهایی که بیماری پارکینسون را درمان می کنند، می توانند باعث کم آبی بدن شوند. کمبود آب بدن علاوه بر ایجاد خستگی می تواند منجر به گیجی، عدم تعادل، ضعف بدن و مشکلات کلیوی شود. برای پیشگیری از این عارضه در طول روز حتما مقدار زیادی آب و مایعات دیگر بنوشید.

تداخل دارویی

داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شوند در روده کوچک جذب می شوند. اگر دارو را مدت کوتاهی پس از خوردن یک وعده غذایی حاوی پروتئین بالا مصرف کنید، جذب داو در روده کوچک دچار اختلال می شود. برای به حداکثر رساندن اثرات دارو، غذاهایی که دارای مقدار زیادی پروتئین می باشند را در سایر ساعات روز بخورید. اگر داروی خود را درهنگام صبح مصرف می کنید، به جای تخم مرغ که دارای پروتئین زیادی است، از بلغور جو دوسر در وعده صبحانه استفاده کرده و مصرف پروتئین خود را به اواخر روز موکول کنید.

نقش ورزش در بهبود پارکینسون

رژیم غذایی در بیماری پارکینسون | پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که ورزش بیشترین تأثیر را در کند شدن علائم بیماری پارکینسون دارد. حرکات، به ویژه تمریناتی که به هماهنگی دو طرف بدن نیاز دارند، می توانند سیر پیشرفت بیماری را کاهش دهند. کندی حرکات و سفت شدن عضلات باعث احساس ناتوانی در بیمار مبتلا به پارکینسون می شود. در حالیکه ورزش منظم به بیمار کمک می کند که مشکلات حرکتی خود را تا حد زیادی برطرف کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشد.

ورزش های قلب را انجام دهید.

بسیاری از علائم بیماری پارکینسون مانند اختلال در راه رفتن، نداشتن تعادل و عدم هماهنگی حرکات که باعث محدود شدن توانایی جسمی می شوند، با ورزش های منظم قلب و عروق بهبود پیدا می کنند. ورزش ها باید سبک باشند تا بیمار را در معرض خطر زمین خوردن قرار ندهند،چون بیمار قادر به حفطظ تعادل خود نیست. پیاده روی و راه رفتن بر روی تردمیل جزء تمرینات مناسب بیماری پارکینسون می باشند. بررسی ها نشان می دهد که تمرینات منظم پیاده روی با گام های بلند به کاهش علائم بیماری پارکینسون کمک می کند.

دست و پاهای خود را حرکت دهید.

هنگامی که علائم حرکتی پارکینسون، مانند کندی راه رفتن یا لرزش دست آشکار می شود بیماران به شدت دچار نگرانی می شوند. این بیماران ممکن است از افتادن یا انداختن وسایل ترس زیادی داشته باشند که این ترس بیش از حد باعث احتیاط آنها می شود. در نتیجه این بیماران سعی می کنند برای پشگیری از به زمین خوردن خود یا انداختن اشیاء تا حد امکان تحرک کمتری داشته باشند. در حالیکه بررسی ها نشان می دهد ورزش به فعال و سالم نگه داشتن بیماران کمک می کند. همکاری کردن در کارهای روزمره مانند شستن ظرف ها، شستن لباس ها، خرید و نظافت منزل در به تأخیر انداختن علائم حرکتی پارکینسون کمک می کند.

مغز خود راتقویت کنید.

ورزش علاوه بر کمک به سلامت قلب و عروق در حفظ سلامت مغز و سیستم عصبی هم بسیار موثر است. ورزش به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک می کند که بتوانند وضعیت بدن را در حالت های مختلف ایستاده و نشسته کنترل کنند. همچنین ورزش باعث می شود ارتباط قدیمی میان نورون ها حفظ شده و ارتباط جدید بین نورونهای مغز ایجاد شود. بررسی ها نشان می دهد که انجام ورزش در بیماران مبتلا به پارکینسون از تخریب بیشتر نورون ها پیشگیری می کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/parkinsons-and-diet#takeaway

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/parkinsons-disease/fighting-parkinson-disease-with-exercise-and-diet

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز