لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی سوزن سوزن شدن اندام ها

درمان خانگی سوزن سوزن شدن اندام ها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سوزن سوزن شدن در اندام ها معمولا توسط همه ما در مقطعی از زندگی تجربه می شود. چه بدلیل ساعت ها نشستن و چه بدلیل خوابیدن طولانی مدت روی بازو، این احساس موقتی است و خود به خود از بین می رود. از نظر پزشکی به آن پارستزی گفته می شود، همچنین می تواند در اثر آسیب شدید به اعصاب ایجاد شود و اگر برای مدت طولانی ادامه یابد نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. گاهی اوقات احساس سوزن سوزن شدن ممکن است با بی حسی، ضعف یا درد در دست ها و پاها همراه باشد. ناراحت کننده و آزار دهنده است، می تواند فعالیت های روزانه شما را مختل کند. سوزن سوزن شدن اندام ها توسط همه ما در مقطعی از زندگی تجربه می شود. درمان خانگی سوزن سوزن شدن اندام ها در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

معمولاً سوزن سوزن شدن اندام ها که فقط چند دقیقه طول می‌کشد جای نگرانی ندارد، اما در صورت بروز مکرر و طولانی مدت با پزشک خود مشورت کنید. سوزن سوزن شدن اندام ها می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به توجه فوری و درمان مناسب دارد.

بی حسی در دست ها و پاها می تواند باعث ناراحتی زیادی شود. خوشبختانه، با چند درمان خانگی ساده می توانید این مشکل را به راحتی درمان کنید.

روغن های ضروری، یکی از روش های درمانی سوزن سوزن شدن اندام ها

درمان خانگی سوزن سوزن شدن اندام ها || پزشکت

نکته: اگرچه اکثر این اسانس ها دارای خواص ضد التهابی و ضد درد هستند، اما برخی از آنها شواهد علمی برای اثبات اثربخشی آنها در درمان پارستزی ندارند.

روغن سرو. روغن سرو به درمان التهاب کمک می کند. ماساژ منظم با این روغن به ترمیم اعصاب آسیب دیده و بازیابی عملکرد آنها کمک می کند. 12 قطره روغن سرو را به 30 میلی لیتر از هر روغن حامل  (روغن نارگیل یا زیتون) اضافه کنید. مخلوط را مستقیماً روی مناطق آسیب دیده بمالید. چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

روغن اسطوخودوس. روغن اسطوخودوس یکی از بهترین اسانس ها برای مشکلات عصبی مانند سوزن سوزن شدن دست ها و پاها است. دارای خواص ضد التهابی و ضد درد قوی است که می تواند درد عصبی را تسکین دهد و اعصاب آسیب دیده را ترمیم کند.

12 قطره روغن اسطوخودوس را به 30 میلی لیتر از هر روغن حامل (روغن نارگیل یا زیتون) اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و این مخلوط را روی دست ها و پاهای خود ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی آن بماند. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

ماساژ، یکی دیگر از روش های درمانی سوزن سوزن شدن اندام ها

ماساژ درمانی یک گزینه عالی برای کاهش سوزن سوزن شدن اندام ها شما است. اعصاب را تحریک می کند و عملکرد طبیعی آنها را باز می گرداند. ماساژ همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و سلامت عصبی شما را حفظ می کند.

سرکه سیب، یکی دیگر از روش های درمانی سوزن سوزن شدن اندام ها

سرکه سیب حاوی اسید استیک است و خواص ضد التهابی قوی از خود نشان می دهد. از این رو، ممکن است به ترمیم اعصاب شما کمک کند. همچنین منبع غنی از مواد مغذی است که می تواند انرژی شما را افزایش داده و بهبودی شما را تسریع کند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و مقداری عسل به مخلوط اضافه کنید. این محلول را به صورت روزانه بنوشید.

بیماری های مغز و اعصاب

کمپرس گرم

درمان خانگی سوزن سوزن شدن اندام ها || پزشکت

کمپرس گرم یک راه عالی برای افزایش گردش خون در دست و پای آسیب دیده است. گردش خون بهبود یافته عملکرد اعصاب را بهبود می بخشد و به مبارزه با احساس سوزن سوزن شدن کمک می کند. یک کمپرس گرم بردارید و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بگذارید 5 تا 7 دقیقه بماند. سه بار تکرار کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

چای گیاهی جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا یکی دیگر از داروهای قوی برای درمان سوزن سوزن شدن اندام ها شما است. این ضد التهاب است و همچنین برای بهبود گردش خون شناخته شده است. هر دو خاصیت می توانند به ترمیم اعصاب آسیب دیده کمک کنند. یک قاشق چایخوری چای جینکو بیلوبا را به یک فنجان آب اضافه کنید. آن را در یک قابلمه به جوش بیاورید. 5 دقیقه بجوشانید و صاف کنید. قبل از افزودن عسل، اجازه دهید چای کمی خنک شود. این چای را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید.

دارچین

دارچین حاوی مواد مغذی مانند منگنز و پتاسیم است که هر دو به بهبود گردش خون در بدن کمک می کنند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است. این خواص آن را به یک درمان عالی برای مبارزه با بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها تبدیل می کند. یک قاشق چایخوری پودر دارچین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. بلافاصله مخلوط را مصرف کنید. این مخلوط را 1-2 بار در روز بنوشید.

ماست

ماست یکی از آسان‌ترین و بهترین درمان‌ها برای درمان احساس گزگز در دست‌ها و پاهاست. این منبع غنی از مواد مغذی است و همچنین حاوی منگنز است. اینها می توانند به تقویت گردش خون در بدن شما کمک کنند، که به نوبه خود به بازیابی عملکرد از دست رفته اعصاب شما کمک می کند. یک کاسه ماست ساده مصرف کنید. حداقل یک بار در روز ماست مصرف کنید.

نمک اپسوم

درمان خانگی سوزن سوزن شدن اندام ها || پزشکت

نمک اپسوم حاوی منیزیم است که به کاهش التهاب در بدن معروف است. همچنین به ترمیم اعصاب آسیب دیده و ملتهب که ممکن است باعث احساس سوزن سوزن شدن شوند کمک می کند. یک فنجان نمک اپسوم را به وان پر از آب اضافه کنید.20 تا 30 دقیقه در حمام خیس کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

ورزش

ورزش می تواند گردش خون و اکسیژن را در تمام قسمت های بدن بهبود بخشد، بنابراین از بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در هر نقطه از بدن، از جمله دست ها و پاهای شما جلوگیری می کند. علاوه بر این، ورزش منظم تحرک را بهبود می بخشد و به جلوگیری از تعدادی از مشکلات سلامتی کمک می کند .هر روز صبح به مدت 15 دقیقه ورزش های ساده پا و دست را انجام دهید. در زمان استراحت در محل کار، برای ورزش کردن بازوها، مچ دست، دست‌ها و پاهای خود، فر و کشش انجام دهید.

تمرینات قلبی عروقی و تمرینات هوازی به مدت 30 دقیقه، 5 روز در هفته نیز کمک بزرگی است. برای بهبود گردش خون خود، به پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری یا شنا کردن منظم بپردازید. گرم کردن خوب قبل از تمرین را فراموش نکنید. کفش و وسایل ورزشی مناسب بپوشید.

اگر این درمان‌ها زمان زیادی برای نشان دادن نتایج می‌گیرند یا به سادگی کار نمی‌کنند، با یک متخصص کایروپراکتیک که طب جایگزین را مطالعه می‌کند، مشورت کنید. آنها دستکاری ستون فقرات و سایر درمان‌های جایگزین را انجام می‌دهند که به بدن شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به جراحی یا دارو، به خودی خود بهبود یابد.

جدای از پیروی از این راه‌حل‌ها، برای بهبودی سریع‌تر و کامل باید مراقبت‌های بیشتری نیز انجام دهید. در اینجا چند نکته مفید وجود دارد.

بهترین غذاها برای کاهش بی حسی و گزگز

رژیم غذایی شما نیز نقش مهمی در کمک به بهبودی شما دارد. در زیر برخی از بهترین غذاهایی که می توانید برای مبارزه با گزگز و بی حسی در دست ها و پاهای خود مصرف کنید، آورده شده است. کمبود ویتامین ها یکی از دلایل بی حسی و سوزن سوزن شدن بدن است. از این رو، پیروی از یک رژیم غذایی غنی از تمام مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد مناسب بدن شما مهم است.

غذاهایی که می توانند با احساس سوزن سوزن شدن در بدن شما مبارزه کنند عبارتند از:

  • غذاهای غنی از ویتامین B مانند غلات کامل، گوشت، مرغ، ماهی، شیر، تخم مرغ، حبوبات و آجیل.
  • پروتئین بدون چربی مانند ماست، ماهی و توفو می تواند به ساخت و ترمیم بافت ها و اعصاب کمک کند.
  • میوه ها و سبزیجات تازه که سرشار از آنتی اکسیدان هستند مانند انواع توت ها، اسفناج، کلم پیچ، گوجه فرنگی، پیاز و کلم پیچ.
  • کلم بروکلی حاوی مواد مغذی گیاهی است که هورمون های بدن شما را متعادل می کند. این به نوبه خود باعث افزایش جذب ویتامین ها توسط بدن شما می شود.

نکات پیشگیری از سوزن سوزن شدن اندام ها

درمان خانگی سوزن سوزن شدن اندام ها || پزشکت

  • از حرکات تکراری خودداری کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • برای کاهش فشار عصبی در شب از آتل مچ دست استفاده کنید.
  • از مصرف کافئین خودداری کنید زیرا ممکن است وضعیت شما را تشدید کند.
  • اگر برای مدت طولانی نشسته اید، هر 30 تا 60 دقیقه از جای خود بلند شوید و حرکت کنید.
  • تمریناتی مانند کشش، چرخش شانه، بالا بردن گردن، خم شدن و شنا را برای افزایش گردش خون انجام دهید.
  • حرکات یوگا مانند کشش گردن، چانه، کج شدن لگن و کشش های پشت را تمرین کنید تا جریان خون خود را بازیابی کنید و از احساس سوزن سوزن شدن جلوگیری کنید.
سوالات متداول

برای بی حسی و گزگز به کدام پزشک مراجعه کنم؟ اگر در دست ها و پاهای خود احساس سوزن سوزن شدن دارید، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. اگر نمی توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید، می توانید ابتدا با یک پزشک عمومی مشورت کنید که سپس شما را به یک متخصص مغز و اعصاب معرفی می کند.

کمبود چه ویتامینی باعث گزگز دست و پا می شود؟ کمبود ویتامین های B1، B3، B6، B12 و E باعث بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها می شود.

پارستزی یا سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها ممکن است به دلیل فشار روی یک عصب خاص یا گردش خون ضعیف لحظه ای در زمانی که یک اتفاق موقتی است ایجاد شود. از سوی دیگر، پارستزی مزمن ممکن است ناشی از نگرانی‌های سلامتی مانند آسیب عصبی، کمبود ویتامین، مسمومیت با فلزات سنگین، فتق دیسک، آسیب اندام و غیره باشد. با گزگز در اندام ها ماساژ، روغن‌های ضروری، کمپرس گرم، ماست، دارچین و برخی مواد غذایی مانند کلم بروکلی، میوه‌های تازه، غذاهای غنی از ویتامین B و غیره می‌توانند به شما کمک کنند تا از شر پارستزی خلاص شوید. با این حال، اگر این اتفاق مکرر است، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.3 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام من تمام بدن یهویی به طور سوزن سوزن میشه و خیلی درد ناکه و در طول روز پنج شش باری اینطوری میشم چکاب داخلی کامل و خون هم انجام دادم ولی گفتن مشکلی نداری خواستم بدونم مشکلم چیه و چیکار کنم خوب شم ممنون میشم جوابمو بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز