لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا پریود من اینقدر کم است؟

چرا پریود من اینقدر کم است؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


عوامل متعددی می تواند جریان قاعدگی در زنان را تغییر دهد و قاعدگی او را به طور غیرعادی کمتر از حد طبیعی کند. وزن بدن، ورزش و استرس همگی می توانند باعث کاهش پریود شوند و دانستن دلیل آن می تواند مفید باشد. پریودهایی که کمتر از حد معمول هستند معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند. زنان اغلب متوجه می شوند که میزان قاعدگی آنها از ماه به ماه متفاوت است و برخی از ماه ها به سادگی کم تر از ماه های دیگر هستند.

در برخی موارد، پریود کم می تواند به دلیل استرس یا کاهش وزن باشد. همچنین این وضعیت می تواند حاملگی یا یک بیماری مرتبط با هورمون را نشان دهد. به طور مشابه، یک فرد ممکن است لکه بینی یا ترشحات رنگی داشته باشد که آن را با پریود اشتباه می گیرد. برای آشنایی با برخی از علل احتمالی پریودهای خفیف، نحوه شناسایی آنها و زمان تماس با پزشک، ادامه این مقاله از پزشکت را بخوانید.

شایع ترین علل پریود های کم و سبک

جریان قاعدگی هر فردی ممکن است متفاوت باشد. طبیعی است که این جریان ماهانه تغییر کند و همچنین می تواند در طول زمان متغییر باشد. برای مثال، ممکن است پریود افراد با افزایش سن بیشتر یا کم‌تر شود. اما به طور کلی، برخی از علل احتمالی پریودهای کم شامل موارد زیر است:

سن

جریان پریود می تواند در طول زندگی فرد متفاوت باشد. برای مثال، زمانی که یک فرد برای اولین بار پریود خود را شروع می کند، جریان آن معمولاً کم تر بوده و ممکن است فقط شامل لکه بینی باشد. زمانی که فرد در 20 و 30 سالگی است، عادت ماهانه منظم تر می شود.

در اواخر دهه 30 و 40 سالگی، افراد ممکن است پریودهای شدید تر و کوتاه تری داشته باشند. همچنین ممکن است ماه‌ها بدون پریود باشند و بعداً پریود شدیدتری داشته باشند. پس از آن پریودها اغلب در طول یائسگی کم تر و نامنظم تر می شوند.

عدم تخمک گذاری

گاهی اوقات، فرد به دلیل اینکه بدنش تخمک آزاد نمی کند، پریودهای نامنظم دارد. این به عنوان عدم تخمک گذاری شناخته می شود و می تواند منجر به پریودهای کم تر یا نامنظم شود.

علاوه بر این، برخی از زنان نارسایی اولیه تخمدان دارند. این وضعیت به زمانی اشاره دارد که تخمدان های آنها قبل از یائسگی به درستی کار نمی کنند.

تغییر وزن بدن

چرا پریود من اینقدر کم است؟ || پزشکت

افرادی که دچار کمبود وزن هستند یا به سرعت وزن زیادی از دست می دهند ممکن است متوجه شوند که دوره قاعدگی آنها بسیار کم است یا به طور کلی متوقف می شود. این وضعیت به این دلیل رخ می دهد سطح چربی بدن آنها خیلی کم می شود و می تواند تخمک گذاری را متوقف کند.

نوسان وزن می تواند چرخه قاعدگی را مختل کند و دوره های قاعدگی را بسیار کوتاه تر یا  کم تر کند. این به این دلیل است که وقتی وزن اضافه می کنید، ذخیره چربی بیشتر در بدن می تواند بر سطح هورمون شما تأثیر بگذارد و آنها را از تعادل خارج کند. به روشی مشابه، کاهش وزن ناشی از محدود کردن کالری می‌تواند بدن شما را در حالت استرس قرار دهد و باعث عدم تعادل هورمون‌ها شود. بر همین اساس باید دقت داشته باشید که بدن شما برای ادامه عملکرد طبیعی به تعادل سالم بین پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ویتامین ها نیاز دارد.

سلامت بانوان

ورزش بیش از حد و اختلالات خوردن نیز می تواند باعث کمتر و سبک تر شدن جریان قاعدگی در زنان شده و حتی ممکن است قاعدگی آنها به طور کلی متوقف شود.

تیروئید پرکار

تیروئید پرکار همچنین به عنوان پرکاری تیروئید شناخته می شود شروع به تولید بیش از حد هورمون های تیروئیدی می کند که می تواند باعث مشکلات جدی برای قلب، فشار خون، ماهیچه ها و موارد دیگر شود. پریودهای غیرطبیعی  سبک و عدم قاعدگی نیز از علائم پرکاری تیروئید هستند. اگر برخی از علائم دیگر پرکاری تیروئید را تجربه می کنید، با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

تنگی دهانه رحم

این وضعیت یک مشکل نادر اما ناراحت کننده است و  زمانی رخ می دهد که دهانه رحم باریک یا کاملا بسته شود. تنگی دهانه رحم ممکن است پس از جراحی قبلی دهانه رحم، مانند روش LEEP برای پاپ غیر طبیعی یا ابلیشن آندومتر برای قاعدگی های شدید رخ دهد. تنگی دهانه رحم نیز ممکن است به دلیل سطوح پایین استروژن در دوران پیش از یائسگی باشد. در نتیجه، خون در رحم محبوس می‌شود یا فقط می‌تواند به تدریج بیرون بیاید. اگر با وجود جریان کم، گرفتگی بدی را تجربه کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

بافت اسکار در رحم

چرا پریود من اینقدر کم است؟ || پزشکت

اکثر زنانی که از روش‌های معمول اتساع و کورتاژ (D&C) استفاده می‌کنند، بدون عوارض بهبود می‌یابند، اما گاهی اوقات زخم‌های شدید باعث چسبیدن دیواره‌های رحم به یکدیگر می‌شود که منجر به بروز سندرم آشرمن می‌شود. در این شرایط ممکن است برای برداشتن بافت اسکار نیاز به جراحی داشته باشید.

بارداری

در دوران بارداری، عادت ماهانه فرد معمولا متوقف می شود. با این حال، افراد ممکن است خونریزی لانه گزینی را با یک دوره سبک اشتباه بگیرند. خونریزی لانه گزینی مقدار کمی لکه بینی است و زمانی اتفاق می افتد که تخمک به دیواره رحم می چسبد.

دکتر جانت چوی، متخصص باروری، مدیر پزشکی CCRM در نیو، می‌گوید: در حالی که یکی از نشانه‌های واضح بارداری عدم قاعدگی است، مشخص می‌شود که برخی از زنان همچنان خونریزی یا یک نوع  کاهش پریود را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. علاوه بر آن، پریودهای غیرمعمول  سبک یا لکه بینی نیز می تواند نشان دهنده حاملگی خارج از رحم باشد (زمانی که تخمک در جایی غیر از رحم کاشته می شود) که می تواند بسیار خطرناک باشد. در صورت شک، آزمایش بارداری انجام دهید.

بیماری

به طور حتم برخی از بیماری ها بر هورمون های فرد تأثیر می گذارند و می تواند چرخه قاعدگی زنان را تحت تأثیر قرار دهند. این شرایط عبارتند از:

دوره های طولانی استرس می تواند بر هورمون های بدن تأثیر بگذارد و چرخه منظم قاعدگی را مختل کند. انجام اقداماتی برای مدیریت استرس می تواند به بازگشت قاعدگی فرد به حالت عادی کمک کند.

علائم پریود های کم یا سبک تر!

اما سوال اینجاست که چه زمانی پریود به عنوان کم در نظر گرفته می شود. بیشتر دوره های قاعدگی شامل حدود 2-3 قاشق غذاخوری   از خون هستند. با این حال، تنوع زیادی در بین افراد وجود دارد، و تعیین میزان خونی که یک فرد واقعاً از دست می دهد دشوار است. موارد زیر ممکن است نشان دهنده یک دوره از قاعدگی کم و یا سبک باشد:

  • دوره ای که مدت آن کوتاه تر از حد معمول برای فرد است.
  • تغییرات پد یا تامپون کمتر از حد معمول
  • بدون جریان معمولی سنگین برای 1-2 روز اول، اما یک جریان ثابت و کم
  • خونریزی که شبیه لکه بینی در طی چند روز به جای یک جریان ثابت است.

گاهی اوقات، یک دوره کم ممکن است باعث بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی، مانند کاهش کمردرد، گرفتگی رحم، یا تغییرات خلقی شود.

پریودهای کم و راه های کنترل بارداری

هنگامی که یک فرد شروع به استفاده از موارد پیشگیری از بارداری هورمونی می کند، آنها ممکن است متوجه کم شدن جریان قاعدگی خود شوند.

این کاهش در جریان خون ممکن است به این دلیل باشد که دوزهای هورمونی در قرص‌های ضدبارداری کم است و رحم را برای ایجاد یک پوشش ضخیم تحریک نمی‌کند. در نتیجه، ممکن است یک فرد پریود کمی داشته باشد، زیرا در این شرایط پوشش داخل رحمی خیلی کمی برای ریزش وجود دارد.

همچنین کاهش جریان قاعدگی ممکن است در افرادی که از دستگاه هورمونی داخل رحمی، ایمپلنت ضد بارداری یا تزریق استفاده می‌کنند، رخ دهد، زیرا باعث نازک شدن دیواره رحم می‌شوند.

افراد ممکن است لکه بینی اولیه را بین دوره های قاعدگی تجربه کنند، زیرا هورمون ها شروع به تنظیم دوره های آنها می کنند.

در موارد خاص، پزشک ممکن است توصیه کند که فردی که پریودهای خفیف دارد، از روش های کنترل بارداری برای تنظیم چرخه خود استفاده کند. برخی از انواع پیشگیری از بارداری حاوی هورمون هایی هستند که می توانند به یکنواخت شدن چرخه قاعدگی کمک کنند.

چه عواملی خطر کمتر شدن جریان قاعدگی را افزایش می دهند؟

گاهی اوقات، افرادی که هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای ندارند، ممکن است پریودهای خفیف داشته باشند. با این حال، برخی از عوامل باعث کاهش دوره های قاعدگی می شوند. برخی از عوامل خطر احتمالی برای یک دوره قاعدگی کم و خفیف، عبارتند از:

  • سن: افراد جوان معمولا قاعدگی های کم تری دارند.
  • استرس: استرس زیاد در زندگی افراد می تواند بر سطح هورمون در بدن او تأثیر بگذارد.
  • شیردهی: این روند طبیعی ممکن است بازگشت پریودهای پس از زایمان را به تاخیر بیندازد یا شیردهی در زمان شروع مجدد پریودهای کمتر شود.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک: برخی از شرایط تولید مثلی، مانند PCOS، می توانند بر سطح هورمون ها و جریان قاعدگی تأثیر بگذارند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

داشتن قاعدگی کم معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر فردی به طور مداوم پریودهای خفیف دارد یا به طور کلی پریود نمی شود، باید با پزشک صحبت کند. همچنین در صورتی که دوره کم قاعدگی با علائم دیگری مانند درد لگن که باعث نگرانی هستند، همزمان باشد، فرد باید با پزشک تماس بگیرد.

سخن آخر

در بیشتر موارد، پریود کم دلیلی برای نگرانی نیست. عوامل متعددی مانند رژیم غذایی، ورزش، قرص های ضد بارداری و شرایط سلامتی می توانند باعث کاهش جریان قاعدگی در زنان شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز