لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پیچ خوردگی تخمدان، زمانی رخ می دهد که تخمدان به دور بافت های نگهدارنده خودش پیچ می خورد. این وضعیت می تواند جریان خون در تخمدان و لوله رحمی را قطع کند. پیچ خوردن تخمدان می تواند باعث درد شدید و علائم دیگری شود زیرا تخمدان خون کافی دریافت نمی کند. اگر محدودیت خون برای مدت طولانی ادامه یابد، می تواند منجر به مرگ بافتی شود. پیچش تخمدان معمولاً فقط یک تخمدان را تحت تأثیر قرار می دهد. پزشکان همچنین ممکن است این شرایط را پیچش اضافی بنامند.

مشخص نیست که چند بار این وضعیت رخ می دهد، اما پزشکان معتقدند که این وضعیت، یک تشخیص غیر طبیعی است.

پیچ خوردگی تخمدان چه علائمی دارد؟

پیچ خوردگی تخمدان می تواند باعث درد شدید لگن و خونریزی غیرطبیعی شود. علائم پیچ خوردگی تخمدان می تواند شامل موارد زیر باشد:

این علائم معمولاً به طور ناگهانی و بدون هشدار ظاهر می شوند. در بعضی موارد، درد، گرفتگی و حساسیت به لمس در ناحیه تحتانی شکم ممکن است به مدت چند هفته وجود داشته باشد و از بین برود. وقتی تخمدان بخواهد به موقعیت صحیح خود برگردد، این وضعیت رخ می دهد که با درد همراه است.

با این حال، تشخیص چرخش تخمدان می تواند مشکل باشد. چرا که علائم آن شبیه به علائم سنگ کلیه، عفونت ادراری، اسهال و استفراغ و شرایط دیگر است.

علت پیچ خوردگی در تخمدان چیست؟

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟ | پزشکت

در صورت ناپایداری تخمدان پیچ خوردگی می تواند رخ دهد. به عنوان مثال، کیست یا توده تخمدان می تواند باعث انحراف تخمدان شود و آن را ناپایدار کند.

زنان پس از یائسگی ممکن است پیچ خوردگی تخمدان را تجربه کنند. از طرفی هم افراد بین 20 تا 40 سال به احتمال زیاد دچار پیچ خوردگی تخمدان می شوند. با این حال، زنان در هر سنی، از نوزادی تا بعد از یائسگی، می توانند پیچ خوردگی تخمدان را تجربه کنند. گاهی اوقات، وجود کیست یا توده بافتی دیگر در تخمدان می تواند آن را جابجا کند. وزن یا جرم اضافی موجود در تخمدان می تواند باعث چرخش و پیچ خوردگی آن در اطراف بافت های نگهدارنده شود.

یکی دیگر از علل شایع این وضعیت، بافت تخمدان است که تخمدان را به رحم متصل می کند که در برخی شرایط ممکن است طولانی تر از حد طبیعی شود. بافت تخمدان طولانی تر، یک عامل خطر برای بروز این وضعیت است.

روش هایی برای باروری شدن (ART)، مانند ایجاد تخمک گذاری، یکی دیگر از عواملی است که می تواند خطر پیچ خوردگی تخمدان را افزایش دهد.

سلامت بانوان

زنان در طول دوران بارداری ممکن است به این وضعیت مبتلا شود. در سه ماهه اول زنان، احتمال تشکیل کیست های جسم زرد وجود دارد که باعث این وضعیت می شود.

سطح بالاتر هورمون در دوران بارداری همچنین می تواند باعث تغییراتی در بافت های بدن از جمله، بافت هایی که تخمدان ها را در جای خود نگه می دارند، شوند. اگر بافت های بدن سفت نباشند، ممکن است خطر بروز این وضعیت را افزایش دهند.

پیچ خوردگی تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟ | پزشکت

اگر علائم پیچش تخمدان را تجربه کردید، بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. هر چه این شرایط دیرتر درمان شود، احتمال بروز عوارض بیشتر است. پس از ارزیابی علائم و بررسی سوابق پزشکی، پزشک معاینه لگن را برای تعیین مناطق درد و حساسیت انجام می دهد. آنها همچنین سونوگرافی از طریق واژن را برای مشاهده تخمدان، لوله رحمی و جریان خون انجام می دهند.

برای تشخیص چرخش تخمدان، پزشک ممکن است از آزمایش های زیر استفاده کند:

  • سونوگرافی از طریق واژن که شامل قرار دادن یک پروب سونوگرافی کوچک در واژن است.
  • سونوگرافی شکمی که از یک پروب سونوگرافی در خارج شکم استفاده می کند.
  • آزمایشات تصویربرداری دیگر، مانند CT اسکن یا MRI.
  • یک آزمایش کامل شمارش خون یا CBC که می تواند تعداد گلبول های سفید بدن را اندازه گیری کند.

اگرچه پزشک شما می تواند بر اساس این یافته ها تشخیص مقدماتی پیچ خوردگی تخمدان را تشخیص دهد، اما تشخیص قطعی به طور معمول در طی جراحی اصلاحی انجام می شود.

درمان پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟ | پزشکت

جراحی تنها راه درمان پیچ خوردگی تخمدان است. همچنین ممکن است پزشک قبل از جراحی داروهایی را برای کاهش درد و حالت تهوع تجویز کند.

یک پزشک اغلب انجام جراحی را در اولین فرصت توصیه می کند. اگر پیچ خوردن تخمدان جریان خون را برای مدت طولانی محدود کند، ممکن است بافت تخمدان از بین برود و یک جراح باید تخمدان را خارج کند.

روش های جراحی

پزشک یکی از دو روش جراحی را برای از بین بردن تخمدان شما استفاده می کند:

 لاپاراسکوپی

پزشک یک وسیله سبک و باریک را در یک برش کوچک از شکم پایین وارد می کند. با این کار پزشک می تواند اندام های داخلی شما را مشاهده کند. آنها یک برش دیگر ایجاد می کنند تا دسترسی به تخمدان فراهم شود. هنگامی که تخمدان قابل دسترسی است، دکتر از یک پروب بی پرده یا ابزار دیگری برای از بین بردن آن استفاده می کند. این روش به بیهوشی عمومی نیاز دارد و معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. اگر باردار باشید ممکن است پزشک این جراحی را به شما پیشنهاد دهد.

لاپاراتومی

با این روش، پزشک شکاف بزرگتری در قسمت زیرین شکم ایجاد می کند تا به آنها اجازه دستیابی به تخمدان و پیچاندن آن را بدهد. این کار در حالی انجام می شود که تحت بیهوشی عمومی قرار دارید و شما مجبور خواهید بود یک شب در بیمارستان بمانید.

اگر زمان زیادی گذشته باشد و از دست دادن طولانی مدت جریان خون باعث از بین رفتن بافت اطراف شده باشد پزشک روش های زیر را انتخاب می کند:

اووفورکتومی

اگر بافت تخمدان دچار نکروز یا مرگ بافتی شده باشد، پزشک از این روش لاپاراسکوپی برای برداشتن تخمدان استفاده می کند.

Salpingo-Oophorectomy

 اگر بافت تخمدان و رحم دچار نکروز یا مرگ بافتی شده باشند، پزشک از این روش لاپاراسکوپی برای برداشتن هر دو استفاده می کند. آنها همچنین ممکن است این روش را برای جلوگیری از عود در زنانی که یائسه هستند، توصیه کنند.

مانند هر عمل جراحی، خطرات این روش ها ممکن است شامل لخته شدن خون، عفونت و عوارض ناشی از بیهوشی باشد.

با این حال، پزشک برای اطمینان از داشتن جریان خون کافی برای زنده ماندن بعد از پیچ خوردن تخمدان، به بررسی تخمدان ادامه می دهد. اگر نشانه هایی از مرگ بافتی را نشان دهد، پزشک ممکن است مجبور شود تخمدان را در جراحی دیگری خارج کند.

یک پزشک ممکن است در مورد مراقبت های بعدی، مانند پرهیز از بلند کردن جسم سنگین یا فعالیت بدنی شدید، برای چند هفته توصیه هایی ارائه دهد.

فرد می تواند با استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا استامینوفن، درد و ناراحتی را تسکین دهد.

افراد باید در اسرع وقت علائم عفونت یا عارضه دیگری را به پزشک گزارش دهند. علائم عفونت شامل موارد زیر است:

  • تب
  • افزایش درد لگن
  • ترشحات با بوی بد
  • زخمی که خوب نمی شود.
  • قرمزی و التهاب در محل های برش

روش های کمک به بارداری و خطر پیچ خوردگی تخمدان

روش های کمک به بارداری و یا ART خطر پیچ خوردگی تخمدان را افزایش می دهد.

افرادی که تحت ART قرار می گیرند در مقایسه با افرادی که این کار را نمی کنند بیشتر در معرض پیچ خوردگی تخمدان قرار دارند.

خطر بالا معمولاً به دلیل هورمون های مورد نیاز برای لقاح آزمایشگاهی یا القای تخمک گذاری است.

این هورمون ها ممکن است باعث بزرگ شدن تخمدان ها، ایجاد کیست های متعدد یا هر دو شوند. در حالی که کیست تخمدان معمولاً بی ضرر است، اما می تواند خطر پیچ خوردگی تخمدان را افزایش دهد.

در حالی که ART می تواند در صورت موفقیت در بارداری، یک درمان موفقیت آمیز باشد، افراد باید همیشه در مورد خطرات احتمالی با پزشک مشورت کنند و در صورت مشاهده علائم پیچ خوردگی تخمدان، به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

عوارض پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟ | پزشکت

یک عارضه احتمالی پیچ خوردگی تخمدان، نکروز است. نکروز تخمدان به مرگ بافت تخمدان به دلیل از دست دادن خون اشاره دارد. اگر این اتفاق بیفتد پزشک مجبور است تخمدان آسیب دیده را با جراحی خارج کند. جراحی برای نکروز تخمدان می تواند بر باروری تأثیر بگذارد، زیرا تخمدان تخمک را برای لقاح تولید و آزاد می کند. با این وجود، اگر پزشک تخمدان را خارج نکند، فرد در معرض خطر عفونت تخمدان است که می تواند باعث آبسه یا پریتونیت شود.

برای هر کسی که پیچ خوردگی تخمدان را تجربه کند ضروری است که برای ملاقات های بعدی برای اطمینان از بهبود تخمدان و دریافت خون کافی برنامه ریزی کند.

پیش آگهی پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

طبق انجمن جراحی اطفال آمریکا، پیچ خوردگی تخمدان پنجمین فوریت پزشکی شایع در اندام های تولید مثل زنان است. گاهی ممکن است لوله فالوپ نیز پیچ خورده باشد. این وضعیت دردناک خون رسانی به این اندام ها را قطع می کند.

اگر فردی به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشد و تحت عمل جراحی برای کاهش پیچش قرار گیرد، بعید است که عوارض دیگری داشته باشد.

با این حال، اگر پیچ خوردگی تخمدان برای مدت طولانی جریان خون در تخمدان را محدود کرده باشد، یا فرد کیست یا تومور داشته باشد، ممکن است درمان کمی سخت تر شود؛ اما به طور کلی، پیچ خوردن تخمدان یک فوریت پزشکی است. اگر به سرعت درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن تخمدان شود.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322666#assisted-reproduction

https://www.healthline.com/health/womens-health/ovarian-torsion#outlook

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز