لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مصرف خرما در بارداری

مصرف خرما در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

مصرف خرما در بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مصرف خرما در بارداری می تواند نیاز مادران باردار به خوردن یک ماده غذایی شیرین را برآورده کند. خرما برای مادر و جنین او بی خطر و مفید است. قندهای موجود در خرما بدون افزایش قابل توجه سطح قند خون در بدن تجزیه شده و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می کنند.

اما با توجه این که خرما اغلب به صورت خشک مصرف می شود، مانند هر میوه خشک دیگری کالری زیادی دارد. به همین علت رعایت میزان مصرف بهینه مصرف خرما بسیار مهم است. مصرف بیشتر از یک مشت خرما در روز به دلیل داشتن کالری بالا می تواند مضر باشد. یکی از این مضرات، افزایش وزن دوران بارداری است که عوارض زیادی بر سلامت مادر و جنین دارد.

خرما و سهولت زایمان

بررسی ها نشان می دهد که خوردن خرما در چند هفته آخر بارداری می تواند اثرات مثبتی بر سهولت زایمان داشته باشد. انقباضات رحمی نقش مهمی در فرایند زایمان دارند. یکی از فوائد مصرف میوه خرما کمک به شروع انقباضات و باز شدن دهانه رحم است. در نتیجه طول زایمان کاهش پیدا کرده و مادر درد کمتری را تحمل می کند. باز شدن دهانه رحم نیاز به اکسی توسین و پروستاگلاندین ها را برای شروع زایمان کاهش می دهد.

خرما به دلیل داشتن قند زیاد، انرژی لازم در طول زایمان را برای مادر تأمین می کند. مصرف خرما حساسیت رحم به اکسی توسین را افزایش می دهد. در نتیجه انقباضات رحمی در طول زایمان بیشتر می شوند. به همین دلیل خوردن خرما باعث کاهش درد زایمان می شود. همچنین مصرف خرما میزان خونریزی پس از زایمان را کاهش می دهد.

ارزش غذایی خرما

مصرف خرما در بارداری | پزشکت

خرما دارای ارزش غذایی بالایی است. مصرف صد گرم خرما 277 کیلوکالری انرژی تأمین می کند. این مقدار خرما حاوی 1.8 گرم پروتئین و 6.7 گرم فیبر است. مقدار سایر مواد مغذی ضروری در هر 100 گرم خرما عبارتند از:

مواد معدنی در هر صد گرم در روز
فولات 15 میکروگرم 600 میکروگرم
آهن 9/0 میلی گرم 27 میلی گرم
ویتامین k 7/2 میکروگرم 90 میکروگرم
منیزیوم 54 میلی گرم 360-350 میلی گرم
پتاسیم 696 میلی گرم 2900 میلی گرم

فواید خرما در دوران بارداری

مزایای مصرف و خوردن خرما در دوران بارداری، عبارت است از:

تأمین انرژی

بدن مادر باید انرژی لازم برای خود و جنین در حال رشد را تامین کند. به همین علت مادران در دوران بارداری به انرژی بیشتری نیاز دارند. مصرف یک مشت خرما در روز، قندهای مورد نیاز بدن را به همراه سایر مواد مغذی تأمین می کند.

رفع یبوست

یبوست یکی از عوارض شایع دوران بارداری است. از آنجا که خرما یک منبع غنی از فیبر است، سیستم گوارشی را سالم نگه داشته و به رفع یبوست مربوط به بارداری کمک می کند. خرما باعث احساس سیری می شود. سطح کلسترول را کاهش می دهد. همچنین مصرف خرما به حفظ وزن سالم کمک می کند.

تامین پروتئین بدن

مصرف خرما در بارداری | پزشکت

سلامت بانوان

پروتئین ها از آمینو اسیدها تشکیل می شوند. خرما می تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند. وجود اسیدهای آمینه برای رشد بافت های بدن ضروری است. بدن برای رشد و نگهداری از بافت ها و عضلات به پروتئین نیاز دارد. به همین علت مادران باردار باید در رژیم غذایی خود از خرما استفاده کنند.

پیشگیری از نقایص مادرزادی

ویتامین B9 با نام فولات شناخته می شود. خرما منبع خوبی از فولات است. مصرف کافی فولات در بارداری باعث پیشگیری از نقایص مادرزادی مرتبط با مغز و نخاع می شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای پیشگیری از ناتوانی های مادرزادی، مصرف مکمل های فولات و مصرف غذاهای غنی از فولات را قبل و حین بارداری توصیه می کند.

تامین ویتامین K برای جنین

نوزادان معمولا در هنگام تولد دارای کمبود ویتامین K هستند. نقش مهم ویتامین K  در بدن کمک به لخته شدن خون و رشد استخوان های بدن است. مصرف خرما در حین و بعد از بارداری باعث می شود که نوزاد مقداری از این ویتامین را از طریق شیر مادر دریافت کند.

تامین آهن بدن

نیاز مادران به آهن در دوران بارداری تا دو برابر افزایش پیدا می کند. خرما دارای مقدار قابل توجهی از آهن است. به همین دلیل مصرف خرما می تواند در پیشگیری از کم خونی به مادران باردار کمک کند. آهن هموگلوبین موجود در بدن را حفظ می کند. همچنین آهن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین می شود.

حفظ تعادل الکترولیت های بدن

خرما حاوی پتاسیم است. به همین علت مصرف خرما می تواند به حفظ تعادل مایعات بدن کمک کند. مصرف خرما به دلیل داشتن پتاسیم فشار خون را کاهش می دهد. از گرفتگی عضلات پیشگیری می کند. کمبود پتاسیم می تواند خطر فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و سکته را افزایش دهد.

محکم شدن استخوان و دندان

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی ضروری است. این عنصر ضروری در بسیاری از واکنش های مهم بدن نقش دارد. منیزیوم به شکل گیری دندان ها و استخوان های جنین کمک می کند. همچنین مصرف خرما باعث تنظیم قند و فشار خون می شود. خرما به پیشگیری از کمبود منیزیم در بارداری کمک می کند. کمبود منیزیوم در بارداری می تواند خطر فشار خون مزمن، پره اکلامپسی، اختلال عملکرد جفت و زایمان زودرس را افزایش دهد.

بهترین زمان مصرف خرما در بارداری

مصرف خرما در بارداری | پزشکت

خرما در هر مرحله از بارداری قابل خوردن است. فقط باید درمورد میزان مصرف خود محتاط باشید.

  • مصرف خرما در سه ماهه اول بارداری: یبوست یکی از عوارض شایع سه ماهه اول بارداری است. مصرف خرما می تواند از ایجاد یبوست پیشگیری کند. با این حال، بهتر است اعتدال در مصرف خرما رعایت شود. به خصوص مادران بارداری که دارای مشکلات قند خون یا استرپتوکوک گروه B هستند، باید خرمای کمتری مصرف کنند.
  • مصرف خرما در سه ماهه دوم بارداری: زنان در سه ماهه دوم بارداری در معرض خطر بیشتری از ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند. دیابت بارداری به صورت افزایش ناگهانی قند خون تشخیص داده می شود. بنابراین در زنان بارداری که در معرض خطر دیابت بارداری قرار دارند مصرف خرما در رژیم غذایی، باید حتما با مشورت پزشک باشد.
  • مصرف خرما در سه ماهه سوم بارداری: خرما در سهولت زایمان نقش مهمی دارد. مصرف خرما در سه ماهه سوم بارداری، می تواند زایمان را کوتاه و راحت تر کند. زنان باردار می توانند از هفته سی و ششم یعنی چهار هفته قبل از موعد زایمان خرما بخورند.

برخی از زنان در طول تابستان از مصرف خرما پرهیز می کنند. در واقع بسیاری از زنان تصور می کنند که مصرف خرما باعث تولید گرما، ناراحتی معده یا افزایش دمای بدن می شود. اما این مساله هنوز از نظر علمی ثابت نشده است.

عوارض مصرف خرما در دوران بارداری

خرما در صورت مصرف متعادل هیچ عارضه ای ندارد. با این حال خرما دارای مقدار قند زیادی است. به همین علت مصرف بیش از حد خرما می تواند باعث بروز عوارض جانبی زیر شود:

  • افزایش قند خون
  • پوسیدگی دندان ها
  • وزن حاملگی بیش از حد
  • خطر ابتلا به دیابت بارداری

بهتر است در دران بارداری تا حد امکان از خرماهای ارگانیک استفاده شود. خرماهای ارگانیک فاقد مواد شیمیایی و آلودگی های ناشی از سموم هستند.

تکنیک های مصرف خرما در بارداری

مصرف خرما در بارداری | پزشکت

در دوران بارداری نیازهای تغذیه ای مادران باردار افزایش می یابد. خرما یکی از مواد غذایی مناسب برای میان وعده های دوران بارداری است. از خرما می توان به روش های مختلف در رژیم غذایی دوران بارداری استفاده کرد.

تکنیک های روش مصرف خرما در بارداری، عبارتند از:
  • اسموتی: اسموتی یکی از نوشیدنی های مقوی دوران بارداری است. با ترکیب خرما و ماست می توان یک اسموتی عالی تهیه کرد.
  • دسر: برای تهیه دسر خرمایی، ابتدا بلغور بخارپز شده را همراه با چند عدد خرما به شکل دانه های گرد در بیاورید. در آخر این توپک های خرمایی را با کنجد و عسل تزیین کنید.
  • شربت: چند عدد خرما و مقداری شیر را در مخلوط کن بریزید. در آخر می توانید این شربت خرما را بر روی بستنی، وافل های گندم، نان تست یا بلغور جو دوسر اضافه کنید.
  • شیرین کننده: خرما می تواند جایگزینی عالی برای قند موجود در شیر یا آب میوه باشد. بنابراین برای شیرین کردن نوشیدنی های خود به جای قند و شکر از خرما استفاده کنید.
  • شیرینی پای خرما: پای خرما یک میان وعده مقوی به خصوص برای خانم های باردار است. برای تهیه این شیرینی از پوره خرما و آجیل استفاده می شود.
  • سس سالاد: برای تهیه سس سالاد ابتدا هسته خرما را خارج کرده و سپس داخل خرما را با کره بادام زمینی پر کنید. از این سس برای طعم دار کردن انواع سالاد استفاده می شود.
  • کیک و کلوچه: در هنگام تهیه کیک و کلوچه سعی کنید به جای شکر از چند عدد خرما استفاده کنید.
  • خرمای پر شده: هسته خرما را خارج کرده و آجیل دلخواه خود را همراه با کره بادام زمینی در داخل خرما قرار دهید.
  • رول خرما: خرما، مرغ یا ماهی تن، و سایر سبزیجات مورد علاقه خود را در داخل یک نان قرار داده و آن را به صورت یک رول درآورید.
  • پارفیت خرما: خرما را همراه با میوه های مورد علاقه خود مخلوط کنید. پارفیت خرما یک میان وعده مقوی برای خانم های باردار است.

آیا مصرف خرمای مدژول در بارداری بی خطر است؟

مصرف خرما در بارداری | پزشکت

خرمای مدژول یکی از مرغوب ترین انواع خرماهای جهان محسوب می شود. خرما مدژول منبع غنی از چندین ماده مغذی و انواع مختلف ویتامین ها است. مصرف این خرما می تواند نیاز خانم های باردار به انواع ویتامین ها را تامین کند. خرمای مدژول منبع عالی کربوهیدرات و فیبر بوده و مقدار چربی بسیار کمی دارد. خرمای مدژول دارای مقدار زیادی از ویتامین ها از جمله نیاسین، فولات، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک، تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین های A و K است.

این ویتامین ها و مواد مغذی نقش حیاتی در متابولیسم داشته و به رشد و نمو جنین کمک می کنند. خرما همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم و آهن است. این مواد معدنی به کاهش کلسترول LDL و فشار خون بالا کمک می کنند. به همین علت مصرف خرما می تواند خطر مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهد. خرما به طور کلی، سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

آیا مصرف خرمای قرمز در بارداری بی خطر است؟

خرما قرمز که به آن میوه عناب نیز گفته می شود، سرشار از آهن است. بنابراین مصرف آن به پیشگیری از کم خونی در زنان باردار و نوزادان کمک می کند. خرمای قرمز کیفیت شیر مادر را بهبود می بخشد. همچنین مصرف خرمای قرمز از خونریزی پس از زایمان پیشگیری می کنند.

به طور کلی خرما ماده غذایی بسیار مفیدی برای خانم های باردار است. اما با این حال زنان باردار برای پیشگیری از عوارض جانبی، باید در مورد چگونگی، زمان و میزان مصرف خرما با پزشک خود مشورت کنند. خرما یک جایگزین عالی برای قند و شکر است. بنابراین زنان بارداری که می خواهند قند مصرفی خود را در دوران بارداری کاهش دهند، می توانند در این دوران از خرما استفاده کنند.

سخن آخر

انواع مختلفی از خرما مانند خرمای قرمز، سیاه، نرم، خشک و غیره در سراسر جهان وجود دارد. خرما میوه ای نرم، بسیار شیرین و سرشار از آب است. خرمای نیمه خشک مقدار قند کمتری دارد. خرمای خشک معمولاً در آشپزی یا شیرینی پزی به کار رفته و معمولاً به صورت خام مصرف نمی شود. خرمای خشک، نرم و به طور کلی انواع مختلف خرما، جزء میان وعده های سالم و خوشمزه هستند.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/surprising-benefits-of-dates-during-pregnancy_0075704

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

4

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز