لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

غدد اسکین و مشکلات آن

غدد اسکن زنانه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


غدد اسکین دو غده ای هستند که در انتهای تحتانی مجرای ادرار در زنان قرار دارند. مجرای ادرار عضوی لوله مانند است که ادرار را از بدن دفع می کند. غدد اسکین اندام شناخته شده و معروفی نیستند، اما در سلامت جنسی و ادرار زنان نقش بسیار مهمی دارند.

بافت هایی که غدد اسکین را احاطه کرده اند در پاسخ به تحریک جنسی متورم می شوند. این غدد در هنگام برانگیختگی جنسی مایعاتی برای روان سازی ترشح می کنند. در برخی از افراد، غدد اسکین ممکن است مانند انزال عمل کرده و در طول ارگاسم، ماده ای موکوس مانند تولید کنند.

غدد اسکین از سلول های پروستات در مردان تشکیل می شوند.  به همین دلیل برخی از غدد اسکین به عنوان پروستات زنانه یاد می کنند. غدد اسکین در اکثر زنان مشکلی را ایجاد نمی کند، اما گاهی اوقات ممکن است منجر به بروز عفونت یا التهاب شود. در موارد نادر، ممکن است تبدیل به سرطان هم شوند. غدد اسکین به نام الکساندر جانستون چالمرز اسکین، پزشکی که غدد اسکین را بررسی کرده است، نامگذاری شده است. به آنها مجاری اسکین، غدد دهلیزی کوچکتر، غدد پیشابراه یا غدد اطراف مجرای ادرار نیز می گویند.

سلامت جنسی || پزشکتعملکرد غده اسکین چیست؟

غدد اسکین به سلامت ادرار و روابط جنسی در زنان کمک می کنند. غدد اسکینه هم برای سلامت ادرار و هم برای سلامت جنسی مهم هستند.

عملکردهای ادراری

غدد Skene ترشحاتی را آزاد می کنند که به مجرای ادرار تخلیه می شود و به روان نگه داشتن مجرای ادرار کمک می کند. تصور می شود که این ترشحات ضد میکروبی هستند و ممکن است در پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) موثر هستند.  محققان بر این باورند که این غدد هنگام ادرار کردن، ماده ای ترشح می کنند تا دهانه مجرای ادرار را روان کند.

عملکردهای جنسی

غدد Skene به روان شدن واژن در هنگام برانگیختگی جنسی کمک می کنند. غدد با بافت کلیتورال احاطه شده اند که در هنگام تحریک جنسی متورم می شوند. این تورم غدد Skene را تحریک می سازد تا مایعی غنی از مخاط آزاد کند.

در طول برانگیختگی جنسی، غدد Skene در پاسخ به جریان خون در ناحیه متورم می شوند. آنها همچنین در حین مقاربت جنسی به روانسازی آن کمک می کند و حتی ممکن است مایعاتی ، مشابه انزال در مردان را در حین ارگاسم آزاد کنند. غدد Skene حاوی پروتئین هایی مشابه پروتئین هایی است که در منی مردان در هنگام انزال یافت می شود. محققان بر این باورند که غدد Skene ممکن است منبع انزال در زنان باشد.

اگرچه برخی از افراد از اصطلاحات squirting و انزال زنانه به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما اینها پدیده های متفاوتی هستند. آنها شامل ترشحات شیمیایی متمایز ساطع شده توسط اندام های مختلف هستند. انزال زنانه شامل ترشح مایع از غدد اسکینه در طول ارگاسم است.

غدد Skene در کجا قرار دارند؟

اندازه غدد اسکین تقریباً به اندازه یک بلوبری کوچک است، اگرچه اندازه دقیق آن در بین افراد متفاوت، مختلف است. آنها در دو طرف مجرای ادرار (جایی که ادرار از بدن خارج می شود) در دهلیز فرج زنان (دستگاه تناسلی خارجی آنها) قرار می گیرند. دهلیز فرج، ناحیه ای است که هنگام باز کردن لابیا مینور (لب های داخلی واژن) می بینید. غدد Skene در سمت چپ و راست دهانه مجرای ادرار قرار دارند اما به سختی قابل مشاهده هستند. آنها دارای منافذ کوچکی هستند که امکان ترشح مایع را فراهم می کند، اما دیدن آنها تقریبا غیرممکن است.

اختلالات رایجی که غدد اسکینه را تحت تاثیر قرار می دهند کدامند؟

به ندرت غدد اسکین دچار بروز مشکلاتی می شوند، اما احتمال بروز آنها وجود دارد. اختلالات غده Skene شما ممکن است مجرای ادرار را تحت تاثیر قرار دهد. برعکس، مشکلات پیشابراه می تواند غدد استخوانی زنان را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از شرایطی که ممکن است بر غده اسکینه زناان تأثیر بگذارند، عبارتند از:

سلامت بانوان
  • عفونت ها
  • تریکومونیازیس
  • کیست های مجرای اسکین

در موارد نادر، سرطان در غدد Skene ایجاد می شود. تنها حدود 20 مورد گزارش شده است. اکثر بیماری های مربوط به غده اسکینه شما جدی یا سرطانی نیستند.

درد واژن|| پزشکتاسکینیت

شایع ترین اختلال غدد اسکینی، اسکینیت است. اسکینیت از همان عفونتی که باعث سوزاک می شود ایجاد می شود و ممکن است با UTI (عفونت مجاری ادراری) اشتباه گرفته شود. علائم اسکینیت عبارتند از:

  • درد واژن
  • ادرار دردناک
  • رابطه جنسی دردناک
  • تورم و درد غدد اسکین
  • احساس میل به ادرار کردن

به ندرت، اسکینیت منجر به تشکیل کیست (کیسه های پر از مایع) یا آبسه (کیسه های پر از چرک) می شود. این کیست ها و آبسه ها بیشتر در سنین 30 و 40 سالگی افراد دیده می شود. کیست های بزرگ می توانند جریان ادرار از طریق مجرای ادرار را مسدود کنند و از دفع ادرار شما جلوگیری کنند.

اسکینییت معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. اگر آنتی بیوتیک ها نتوانند کیست یا آبسه را رفع کنند، ممکن است برای برداشتن آن نیاز به جراحی داشته باشید.

کیست غده اسکین

کیست غده اسکین می تواند در زنان اتفاق بیفتد و حتی یک نوزاد نیز می تواند در زمان تولد به آن مبتلا شود. این کیست ها ممکن است علائمی ایجاد نکنند، اما در صورت بروز، قابل درمان هستند. آنها در نزدیکی دهانه مجرای ادرار قرار دارند و می توانند در دفع ادرار اختلال ایجاد کنند.

کیست‌ها معمولاً کوچک هستند و علائمی ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند به اندازه‌ای بزرگ شوند که در حین مقاربت جنسی آزاردهنده باشند یا در ادرار کردن مشکل ایجاد کنند. همچنین، اگر آنها آلوده شوند، می توانند دردناک باشند. علائم کیست غده اسکین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکرر ادرار
  • ادرار دردناک (دیسوری)
  • مقاربت جنسی دردناک (دیسپارونی)
  • عفونت های مکرر دستگاه ادراری (UTIs) .
  • یک توده تا حدی متحرک در نزدیکی دهانه مجرای ادرار

سرطان

غدد Skene از همان بافت غده پروستات منشا می گیرند. اما اگرچه سرطان پروستات یک سرطان شایع است که از هر 8 مرد 1 نفر در ایالات متحده را مبتلا می کند، سرطان غدد اسکینه بسیار نادر است. کمتر از 20 مورد سرطان با منشا غدد Skene ثبت شده است.

بیشتر توده‌های غیرطبیعی که رخ می‌دهند، آدنوم‌ها هستند که خوش‌خیم (غیر سرطانی) و آدنوکارسینوم غددی که بدخیم (سرطانی) محسوب می شوند. مانند سرطان پروستات، سرطان های غدد اسکینه نیز گاهی آنتی ژن اختصاصی پروستات ترشح می کنند.

سرطان غدد اسکینه معمولاً با آزمایش های تصویربرداری مانند اسکین تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) تشخیص داده می شود. این سرطان ها معمولاً با جراحی درمان می شوند. درمان های دیگر مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی به پیشرفت سرطان بستگی دارد.

چه چیزی باعث ایجاد کیست غده اسکین می شود؟

هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد کیست غده اسکین در بدو تولد می شود. در بزرگسالان، هر گونه انسداد مجرای غده ممکن است به کیست غده اسکین تبدیل شود. عفونت و التهاب می تواند باعث انسداد مجرا شود.

در بیشتر موارد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند کیست غده اسکین را با معاینه فیزیکی تشخیص دهد. درصورتیکه پزشک تشخیص دهد که کیست ممکن است یک دیورتیکول مجرای ادرار باشد (یک جیب یا بیرونی که در کنار مجرای ادرار شما تشکیل می‌شود)، ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را تجویز کند.

اگر کیست مشکلی ایجاد نکند و به حال خود رها گردد، ممکن است خود به خود برطرف شود. اگر کیست علائم دردناکی ایجاد می کند، درمان ترجیحی برداشتن کیست با جراحی است. جراح شما ممکن است مایع کیست را با سوزن خارج کرده یا به سادگی آن را تخلیه کند.

برخی از جراحان از تکنیکی به نام کیسه خواری برای درمان کیست ها از جمله کیست های غده اسکین استفاده می کنند. در این روش جراح برشی در کیست ایجاد می کند و سپس هر طرف را بخیه می زند و کیست را برای همیشه باز می کند.

سوالات متداول

تفاوت بین کیست غده اسکین و دیورتیکول مجرای ادرار چیست؟

دیورتیکول مجرای ادرار (UD) و کیست غده اسکین ممکن است علائم مشابهی ایجاد کنند. درد هنگام ادرار کردن، درد در رابطه جنسی، عفونت های دستگاه ادراری و توده در هر دو حالت می توانند بروز پیدا کنند. با این حال، این دو شرایط کاملا با هم فرق دارن. UD آبسه ای است که در امتداد مجرای ادرار شما تشکیل می شود و می تواند ادرار را در خود نگه دارد.

تفاوت بین کیست غده اسکین و کیست غده بارتولین چیست؟

کیست غده اسکین و کیست غده بارتولین هر دو ضایعات پر از مایع هستند که در دستگاه تناسلی زنانه یافت می شوند. هر دو ممکن است در طی رابطه جنسی باعث درد شوند.

یک تفاوت بین کیست غده اسکین و کیست غده بارتولین (یا کیست مجرای بارتولین) در محل قرارگیری آنها است. کیست غده اسکین در نزدیکی مجرای ادرار یافت می شود. غدد بارتولین در دو طرف واژن قرار دارند. شما می توانید یک کیست غده بارتولین را در داخل واژن خود احساس کنید. حتی ممکن است آنقدر بزرگ شود که  باعث تغییر اندازه لابیا در یک طرف شوند.

تفاوت دیگر بین کیست غده اسکین و کیست غده بارتولین در مدیریت آنها نهفته است. ارائه دهنده شما ممکن است از بافت کیست بارتولین بیوپسی (برداشتن بافت) برای بررسی سرطان غده بارتولین، یک نوع نادر سرطان، انجام دهد. کیست غده اسکین سرطانی نیست.

سخن آخر

اگر متوجه شدید که هنگام ادرار کردن یا در حین رابطه جنسی درد دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر پزشک در حین معاینه یک توده متحرک در نزدیکی دهانه مجرای ادرار شما پیدا کنند، ممکن است تشخیص کسیت غدد اسکین را تایید کند که پیش آگهی آن نسبتا خوب است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز