لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علائم هشدار دهنده واژن ناسالم

علائم هشدار دهنده واژن ناسالم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از بررسی علائم هشدار دهنده واژن ناسالم، باید بدانیم که، یک واژن سالم مقدار مناسبی از ترشحات را ترشح می کند که سلول های مرده و باکتری های ناخواسته را دفع می کند و واژن را ایمن و عاری از عفونت نگه می دارد. همچنین واژن را چرب کرده و از خشکی آن جلوگیری می کند. واژن ناسالم می تواند بر باروری و میل جنسی شما تأثیر بگذارد.

ناراحتی طولانی مدت واژن می تواند بر روابط شما با شریک زندگی شما تأثیر بگذارد، اعتماد به نفس شما را کاهش دهد و باعث استرس شود. واژن ناسالم بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های قارچی واژن مانند کاندیدیازیس تناسلی و ولوواژینال است. طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تقریباً 75 درصد از زنان حداقل یک بار در طول زندگی خود به عفونت قارچی واژن مبتلا می شوند.

هر گونه عفونت جزئی، اگر به موقع درمان نشود، تهدیدی برای تشدید بیماری ها است. بنابراین، مشورت با متخصص زنان در اولین نشانه اختلال عملکرد واژن بسیار مهم است. در این مقاله از پزشکت 10 علامت هشدار دهنده وجود دارد که نشان می دهد واژن شما ناسالم است

خارش و سوزش، از علائم هشدار دهنده واژن ناسالم

احساس خارش و سوزش مداوم نشان دهنده شروع تعدادی از عفونت های واژن است. وقتی تعداد باکتری‌های مضر از باکتری‌های خوب واژن بیشتر شود، عدم تعادل از طریق علائم فیزیکی خارش و سوزش ظاهر می‌شود. مقدار مشخصی مخمر برای دفع باکتری های مضر در ناحیه واژن ضروری است. با این حال، تولید بیش از حد مخمر می تواند منجر به عفونت قارچی شود و علائمی مانند خارش و سوزش ایجاد کند. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2004 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، احساس التهاب و خارش بدون هیچ بوی بدی که از واژن منتشر می‌شود، نشانه‌های عفونت قارچی است.

خارش واژن همچنین می تواند واکنشی به مواد شیمیایی یا مواد موجود در صابون ها، کرم ها، فوم های ضد بارداری و مخلوط های دوش از پیش بسته بندی شده باشد. این مخلوط ها می توانند تعادل باکتریایی و اسیدیته واژن را تغییر دهند که از آن در برابر عفونت محافظت می کند.

خشکی می تواند منجر به تحریک شود و هر دو این علائم می توانند با نزدیک شدن به یائسگی ایجاد شوند. پوسته پوسته شدن و تحریک پوست از دیگر علائم یائسگی است که می تواند منجر به مقاربت دردناک شود. برای کاهش این علائم با پزشک خود مشورت کنید. افزایش مصرف آب و مدیریت رژیم غذایی از دیگر اقداماتی است که فرد می تواند برای کاهش علائم یائسگی انجام دهد.

ترشحات بدبو، از علائم هشدار دهنده واژن ناسالم

علائم هشدار دهنده واژن ناسالم || پزشکت

بعید است که واژن شما بوی گل رز بدهد، اما اگر متوجه بوی شدید مکرر آن شدید، بویی که حتی به لباس زیر شما منتقل می شود، ممکن است نشانه عفونت باشد. وجود بیش از حد باکتری های مضر باعث واژینوز باکتریایی می شود. ترشحات بدبوی واژن اغلب اولین و شایع ترین علامت این عفونت است.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2011 در مجله بین المللی سلامت زنان منتشر شد، “بوی ماهی” یکی از علائم اصلی واژینوز باکتریایی است. این ترشح ممکن است به خصوص پس از مقاربت ایجاد شود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، زنان بارداری که به واژینوز باکتریایی مبتلا می شوند، در معرض خطر زایمان زودرس هستند. همچنین خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی (STDs) از جمله HIV را افزایش می دهد و گاهی اوقات ممکن است منجر به بیماری التهابی لگن شود. بنابراین، در صورت مشاهده بوی واژن، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سلامت بانوان

تغییر رنگ و ترشح بیش از حد، از علائم هشدار دهنده واژن ناسالم

ترشحات واژن مکانیسم طبیعی بدن برای روان نگه داشتن واژن و دفع باکتری های مضر است. اما ترشحات طبیعی واژن، شفاف یا سفید است و بوی بدی تولید نمی کند. ترشحات قهوه ای یا قرمزی که درست بعد از سیکل قاعدگی ایجاد می شود معمولاً جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر ترشحات قهوه‌ای یا قرمز را در روزهای عادی بین دوره‌های قاعدگی تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند نشان دهنده سرطان دهانه رحم باشد. اگر در اوایل بارداری رخ دهد، می تواند به معنای سقط جنین باشد.

ترشح سبز یا زرد، بدبو و کف مانند طبیعی نیست و ممکن است نشانه ای از تریکومونیازیس، یک STD باشد. ترشحات آبکی سفید، خاکستری یا زرد ممکن است از علائم واژینوز باکتریایی باشد. در حالی که میزان ترشحات در زنان متفاوت است، ترشحات مکرر و بیش از حد ممکن است نشان دهنده واژینوز باکتریایی باشد.

اگر متوجه تغییر رنگ در ترشحات واژن خود شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی غیر طبیعی

علائم هشدار دهنده واژن ناسالم || پزشکت

اگر بین دوره های قاعدگی خونریزی داشتید، دلیلی برای هشدار است. چرخه قاعدگی که به طور غیر طبیعی طولانی طول می کشد نیز ممکن است نشانه ای از وجود مشکل باشد.

اگر به یائسگی رسیده اید (عدم قاعدگی به مدت 12 ماه) اما همچنان خونریزی و لکه بینی دارید، فوراً با متخصص زنان خود مشورت کنید. بر اساس مطالعه ای که در سال 2013 در مجله بین المللی تولید مثل، پیشگیری از بارداری، زنان و زایمان منتشر شد، خونریزی پس از یائسگی یک علامت مهم است و باید فوراً تشخیص داده شود تا از تبدیل آن به یک بیماری بدخیم جلوگیری شود.

برخی از زنان همچنین ممکن است پس از یائسگی متوجه عبور لخته های خون از واژن شوند. این یکی دیگر از علائم هشدار دهنده واژن ناسالم و بیماری های مرتبط، مانند پولیپ آندومتر (رشد در پوشش داخلی رحم) یا سرطان آندومتر یا دهانه رحم است.

خونریزی در حین یا بعد از مقاربت

در حالی که برای زنانی که به تازگی رابطه جنسی را تجربه کرده اند، خونریزی را تجربه می کنند، اگر این موضوع در زنان جوان تکرار می شود، باید به دنبال مراقبت های پزشکی بود.

خونریزی حین یا بعد از مقاربت در زنان در هر سنی می تواند نشان دهنده عفونت واژن، پارگی واژن (ناشی از زایمان)، بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا یا خشکی واژن باشد. اصطکاک ایجاد شده در حین مقاربت می تواند باعث تحریک پوست خشک و ایجاد لکه بینی شود.

اگر یائسگی را پشت سر گذاشته اید و در حین یا بعد از مقاربت دچار خونریزی شده اید، دلیل بزرگی برای نگرانی است زیرا می تواند نشان دهنده سرطان دهانه رحم باشد.

بنابراین، هرگونه خونریزی غیرطبیعی در حین یا بعد از مقاربت نیاز به مراقبت پزشکی دارد زیرا می تواند عواقب طولانی مدت و شدیدی داشته باشد.

آتروفی واژن

 

زمانی که بدن شما کمتر از مقدار مورد نیاز استروژن تولید می کند واژن شما خشک، نازک و ملتهب می شود. به این حالت آتروفی واژن می گویند. شایع ترین علامت آتروفی واژن، مقاربت دردناک است. به احتمال زیاد پس از یائسگی رخ می دهد، زیرا در آن زمان تولید استروژن بدن کاهش می یابد. همچنین ممکن است در دوران شیردهی رخ دهد.

نازک شدن واژن به دلیل آتروفی واژن ممکن است منجر به عفونت دستگاه ادراری شود. اگر در هر سنی مقاربت دردناکی را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید.

برآمدگی یا تاول

اگر متوجه برآمدگی در واژن خارجی خود شدید، ممکن است نشانه سرطان واژن یا فرج باشد. امروزه سرطان واژن یکی از سرطان هایی است که کمترین بحث در میان زنان وجود دارد.

اگرچه این سرطان به اندازه سایر سرطان ها در زنان شایع نیست، مطالعه ای که در سال 2000 در مجله پزشکی تولید مثل منتشر شد، افزایش قابل توجهی را در تعداد زنان جوان مبتلا به سرطان فرج از سال 1980 گزارش داد.

یک برآمدگی سرطانی ممکن است به عنوان یک خال شروع شود، اما رنگ و بافت آن را تغییر می دهد تا به یک برآمدگی یا ضایعه سفت تبدیل شود.

این برآمدگی می تواند در هر جایی از واژن خارجی ایجاد شود، اگرچه بیشتر در نزدیکی کلیتوریس قرار دارد. معمولا سیاه یا قهوه ای تیره است، اما می تواند صورتی، قرمز یا سفید نیز باشد. زخم ها و تاول ها ممکن است علائم بیماری های مقاربتی مانند تبخال تناسلی باشند.

اگر متوجه برآمدگی در واژن بیرونی خود شدید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

ادرار دردناک

در حالی که ادرار دردناک معمولاً با عفونت های دستگاه ادراری مرتبط است، می تواند یکی از علائم اصلی عفونت واژن مانند عفونت مخمری یا واژینوز باکتریایی نیز باشد.

عفونت واژن می تواند به دلیل استفاده از محصولاتی مانند کرم ها و صابون هایی که حاوی مواد شیمیایی مضر خاصی هستند رخ دهد. همچنین ممکن است در اثر استفاده از دوش های شیمیایی یا ترک طولانی مدت تامپون ایجاد شود. عفونت‌های واژن اغلب باعث می‌شوند واژن ملتهب شود و وقتی ادرار از آن دفع می شود، درد می‌کند. ادرار دردناک همچنین می تواند نشانه ای از بیماری های مقاربتی مختلف از جمله کلامیدیا و تبخال تناسلی باشد.

علاوه بر دردناک بودن، ادرار ممکن است التهابی نیز باشد و فرد ممکن است دائماً دچار خارش واژن شود. اگر هنگام ادرار کردن احساس درد کردید، به پزشک مراجعه کنید.

این علائم را نادیده نگیرید.

واژن ناسالم واژنی است که به آن توجهی که شایسته آن است نمی شود. واژن باید مانند هر قسمت دیگر بدن شما از نظر بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر جس ، متخصص جنسی ، دکترا می گوید اگر متوجه تغییر رنگ یا بوی ترشحات معمولی خود شدید، زخم یا تاول روی فرج خود مشاهده کردید، درد یا خارش در ناحیه لگن خود را تجربه کردید، یا دخول حتی با برانگیختگی و روانکاری کافی دردناک است. باید حتما به پزشک مراجعه کنید

بنابراین خانم ها، اگر هر یک از این مشکلات را تجربه می کنید، ممکن است واژن ناسالم داشته باشید و باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز