لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان پارگی کیست تخمدان چیست؟

درمان پارگی کیست تخمدان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

درمان پارگی کیست تخمدان چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان پارگی کیست تخمدان و یا کیست تخمدان پاره شده می تواند با روش های مختلف مانند مدیریت علائم، مصرف دارو و جراحی صورت گیرد. کیست تخمدان، یک کیسه پر از مایع است که روی یا داخل تخمدان ایجاد می شود. در برخی موارد، کیست می تواند باز و دچار پارگی شود.

تخمدان ها یک جفت اندام کوچک و بیضی شکل در قسمت زیرین شکم زن هستند. تقریباً یک بار در ماه، یکی از تخمدان ها تخمک آزاد می کند. تخمدان ها همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می کنند. اینها در بارداری، چرخه قاعدگی و رشد سینه نقش دارند.

کیست تخمدان می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. بیشتر کیست های تخمدان بی ضرر هستند. کیستی که پاره شود ممکن است بدون علامت و یا فقط علائم خفیفی داشته باشد. کیست های پاره شده که باعث علائم خفیف می شوند، اغلب با داروهای ضد درد قابل کنترل هستند. کیست ممکن است با آزمایش تصویربرداری مانند سونوگرافی مورد بررسی قرار گیرد.

در برخی موارد، پارگی کیست می تواند علائم شدیدتری ایجاد کند. این موارد می تواند شامل درد شدید در ناحیه زیر شکم و خونریزی باشد. علائمی مانند این نیاز به درمان فوری دارد.

در صورت بروز علائم شدید پارگی کیست، ممکن است به بستری در بیمارستان نیاز داشته باشید. حتی احتمال دارد داروهای ضد درد IV (داخل وریدی) از طریق سوزنی که در ورید وارد شده است به شما داده شود. به دلیل خونریزی داخلی ممکن است نیاز به تعویض مایعات یا خون داشته باشید. در موارد نادر، پارگی کیست تخمدان ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. این شرایط می تواند یک جراحی اورژانسی باشد.

اگر به دلیل خونریزی داخلی به جراحی نیاز دارید، جراح در حین بیهوشی، برشی در شکم شما ایجاد می کند. پزشک خونریزی را کنترل کرده و هرگونه لخته یا مایع خون را از بین می برد. سپس ممکن است کیست یا کل تخمدان شما را خارج کند.

آیا پارگی کیست تخمدان نیاز به درمان دارد؟

برخی از کیست های تخمدان پاره شده می توانند منجر به خونریزی زیاد شوند. اینها فوراً نیاز به درمان دارویی دارند. در موارد شدید، خونریزی می تواند منجر به کم خونی شدید شود. در موارد نادر، این می تواند باعث مرگ شود.

بسیاری از کیست های تخمدان پاره نمی شوند. متخصصان نمی دانند چرا برخی کیست ها باز می شوند و برخی دیگر اینطور نمی شوند. احتمال پارگی کیست در حین ورزش شدید یا فعالیت جنسی بیشتر است. اگر شما بیماری زمینه ای خاصی دارید که باعث خونریزی می شود، احتمالاً برای پارگی کیست نیاز به جراحی دارید.

کیست تخمدان انواع مختلفی دارد. کیست های عملکردی، رایج ترین نوع هستند. این موارد فقط در زنانی رخ می دهد که یائسه نشده اند. آنها اغلب زمانی اتفاق می افتند که تخمک در طول تخمک گذاری از تخمدان آزاد نمی شود. این کیست ها رایج ترین نوع پارگی هستند.

پارگی کیست تخمدان چه خطراتی دارد؟

درمان پارگی کیست تخمدان چیست؟ | پزشکت

سلامت بانوان

برای بسیاری از زنان، پارگی کیست تخمدان هیچ علامتی ندارد یا فقط علائم خفیفی دارد. علائم خفیف را اغلب می توان با داروهای ضد درد کنترل کرد. در این شرایط به ندرت ریسک وجود دارد. در برخی موارد، ممکن است علائم شدیدتری داشته باشید. این موارد می تواند شامل درد شدید در ناحیه زیر شکم و خونریزی باشد. خونریزی کنترل نشده می تواند خطرناک باشد. فوراً به مراکز درمانی مراجعه کنید. بسته به علائم شما، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید.

موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. جراحی ممکن است حداقل تهاجمی (لاپاراسکوپی) باشد. این بدان معناست که از برش های بسیار کوچک استفاده می کند. یا احتمال دارد یک روش باز استاندارد باشد و از یک برش بسیار بزرگتر استفاده کند. همه جراحی ها دارای خطرات خاصی هستند، اما در این موارد شدید، اگر جراحی انجام نشود، خطرات بیشتری برای شما وجود دارد. خطرات و عوارض احتمالی جراحی پارگی کیست تخمدان، عبارتند از:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • لخته شدن خون
  • خطرات بیهوشی
  • برش خوب نمی شود.
  • نیاز به برش بزرگتر (در صورت انجام لاپاراسکوپی)
  • بافت اسکار (چسبندگی) که بعد از عمل ایجاد می شود.
  • آسیب به عروق خونی، اعصاب، ماهیچه ها یا ساختارهای لگن مجاور

چگونه می توانم برای درمان پارگی کیست تخمدان آماده شوم؟

یک پزشک روند درمانی پارگی کیست تخمدان را تشخیص می دهد. اگر درد ناگهانی و شدید شکم دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر می دانید که کیست تخمدان دارید، آگاه باشید که ممکن است پاره شود و نیاز به درمان دارد.

پزشک متخصص زنان و زایمان این بیماری را تشخیص می دهد. ارائه دهنده شما در مورد سابقه پزشکی و علائم شما سوالاتی را می پرسد. اگر می دانید کیست تخمدان دارید، حتماً به پزشک اطلاع دهید. شما همچنین یک معاینه فیزیکی خواهید داشت. این به احتمال زیاد شامل معاینه لگن خواهد بود.

اگر احتمال پارگی کیست وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به آزمایش داشته باشید. این آزمایشات می تواند سایر علل احتمالی علائم شما مانند بارداری خارج رحمی، آپاندیسیت یا سنگ کلیه را رد کند. برخی از این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش ادراراین به دنبال سایر علل احتمالی درد شما است.
  • معاینه واژناین کار برای بررسی عفونت لگن انجام می شود.
  • سونوگرافیدر این آزمایش از امواج صوتی برای مشاهده اندازه، شکل و محل کیست استفاده می شود.
  • تست حاملگیاین کار برای بررسی اینکه آیا بارداری ممکن است عامل ایجاد کیست باشد انجام می شود.
  • آزمایش خوناین آزمایش میزان کم آهن در خون شما را بررسی می کنند (کم خونی). آنها همچنین عفونت و علائم سرطان را بررسی می کنند.
  • سی تی اسکندر این روش از یک سری اشعه ایکس و یک کامپیوتر برای ایجاد یک تصویر دقیق از منطقه استفاده می شود.

ممکن است برای رد سایر علل احتمالی علائم، به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشید. اگر برای کیست خود نیاز به جراحی دارید، پزشک شما نحوه آماده سازی را به شما می گوید. به عنوان مثال، شما نباید بعد از نیمه شب قبل از جراحی غذا بخورید یا بنوشید.

در طول درمان پارگی کیست تخمدان چه اتفاقی می افتد؟

درمان پارگی کیست تخمدان چیست؟ | پزشکت

درمان پارگی کیست تخمدان، به پیچیده بودن آن بستگی دارد. کیست معمولی یک کیسه ساده پر از مایع است. یک کیست پیچیده ممکن است دارای نواحی جامد، برآمدگی روی سطح یا چندین ناحیه پر از مایع باشد.

بسیاری از زنان دارای کیست تخمدان عملکردی هستند. بیشتر اینها پیچیده نیستند. کیست پاره شده که پیچیده نیست با داروهای ضد درد درمان می شود. ممکن است به شما گفته شود علائم خود را به مرور مشاهده کنید. در برخی موارد، ممکن است نیاز به انجام سونوگرافی برای پیگیری وضعیت خودتان داشته باشید. ممکن است به درمان دیگری احتیاج نداشته باشید.

اگر کیست پیچیده است، ممکن است به مراقبت های متفاوتی نیاز داشته باشید. این نوع کیست ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • تب
  • علائم سرطان احتمالی
  • خونریزی که باعث فشار خون پایین یا ضربان سریع قلب می شود.

اگر کیست تخمدان دچار پارگی پیچیده شده باشد، ممکن است در بیمارستان به مراقبت نیاز داشته باشید. درمان شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نظارت دقیق بر ضربان قلب و سایر علائم حیاتی
  • سونوگرافی مکرر برای بررسی وجود خونریزی در شکم
  • مایعات IV (داخل وریدی) برای جایگزینی مایع از دست رفته
  • جراحی برای پیشگیری از بدتر شدن وضعیت پزشکی یا بررسی سرطان
  • نظارت بر سطح گلبول های قرمز خون (هماتوکریت) برای بررسی توانایی خون در حمل اکسیژن

در صورت نیاز به عمل جراحی، ارائه دهنده شما ممکن است از یک روش حداقل تهاجمی استفاده کند. به این روش لاپاراسکوپی می گویند. هنگامی که تحت بیهوشی هستید، ارائه کننده برش های کوچکی در شکم شما ایجاد می کند. یک دوربین کوچک روشن و سایر ابزارهای کوچک از طریق این برش ها قرار داده می شوند. پزشک خونریزی را کنترل می کند و هرگونه لخته یا مایع خون را از بین می برد. سپس ممکن است کیست یا کل تخمدان شما را برداشته باشد. سپس ابزارها برداشته می شوند. برش ها بسته و بانداژ می شوند. اگر پزشک از لاپاراسکوپی استفاده نکند، جراحی با برش های بزرگتر انجام می شود.

با پزشک معالج خود در مورد نوع درمان مناسب برای شما صحبت کنید.

بعد از درمان پارگی کیست تخمدان چه اتفاقی می افتد؟

درمان پارگی کیست تخمدان چیست؟ | پزشکت

شما بعد از جراحی باید پیگیری های لازم را انجام دهید که بیشترین اهمیت را برای شما دارد. اگر پارگی کیست تخمدان پیچیده نباشد، به احتمال زیاد مراقبت خود را در خانه ادامه دهید. در صورت نیاز می توانید از داروهای ضد درد استفاده کنید. درد شما باید ظرف چند روز برطرف شود. در صورت تشدید درد، احساس سرگیجه یا علائم جدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت نیاز به تصویربرداری یا آزمایش خون با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر کیست تخمدان دچار پارگی پیچیده شده باشد، ممکن است لازم باشد 1 روز یا بیشتر در بیمارستان بمانید. اگر کیست شما دیگر خونریزی ندارد، ممکن است بتوانید به خانه بروید. در صورت نیاز می توانید از داروهای ضد درد استفاده کنید. ممکن است به آزمایش های تصویربرداری پیگیری نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید خونریزی شما متوقف شده است و ببینید آیا کیست برای رد سرطان به جراحی نیاز دارد یا خیر.

در صورت عمل جراحی، نحوه مراقبت از زخم و پانسمان به شما گفته می شود. ممکن است لازم باشد فعالیت بدنی خود را برای مدتی محدود کنید. تیم مراقبت های بهداشتی شما اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

پارگی کیست تخمدان و سرطان!

در موارد نادر، پارگی کیست تخمدان به دلیل سرطان ایجاد می شود. این امر نیاز به پیگیری دقیق پزشک متخصص در زمینه مراقبت از سرطان دارد. ممکن است به جراحی و سایر روش های درمانی نیاز داشته باشید.

برخی از زنان بیش از یک کیست تخمدان دارند. شما می توانید با پزشک خود برای برنامه ریزی درمان چندین کیست همکاری کنید. کیستی که پاره نشده باشد ممکن است به مرور نیاز به مراقبت داشته باشد. در موارد دیگر، ممکن است نیاز به برداشتن کیست از طریق جراحی داشته باشید. ارائه دهنده شما ممکن است داروهایی مانند قرص های ضد بارداری را تجویز کند. در برخی موارد این می تواند به کوچک شدن کیست تخمدان کمک کند.

وجود کیست (برآمدگی پر از مایع) بر روی تخمدان ها شایع است و اغلب بدون علامت است. دانا باراس، MD، MPH، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان عمومی شهرستان هوارد می گوید: کیست های تخمدان به طور معمول بی ضرر هستند. اما در برخی موارد، کیست تخمدان می تواند پاره شود (باز شود).

باراس می گوید: “پارگی کیست تخمدان به طور خودکار جدی و خطرناک نیست.” “در بیشتر موارد، کیست از بین می رود و بدون هیچ مداخله ای بهبود می یابد. با این حال، مواردی وجود دارد که در آن پارگی کیست تخمدان تبدیل به یک اورژانس می شود. “

کیست تخمدان چه موقع نیاز به مراقبت پزشکی دارد؟

درمان پارگی کیست تخمدان چیست؟ | پزشکت

عوامل متعددی می توانند بر مشکل ساز شدن کیست تخمدان تأثیر بگذارند. آنها عبارتند از:

کیست تخمدان آلوده. کیست ها می توانند در پاسخ به عفونت لگن (که آبسه نامیده می شود) ایجاد شوند. اگر یک کیست آلوده پاره شود، می تواند باعث سپسیس شود. زنان مبتلا به کیست آلوده با آنتی بیوتیک درمان می شوند و گاهی برای تخلیه جراحی کیست به بستری شدن نیاز دارند.

زنان مبتلا به بیماری التهابی لگن. عفونت در ناحیه لگن که عموماً ناشی از سوزاک یا کلامیدیا است. بیشتر در معرض کیست تخمدان آلوده هستند. باکتری های ناشی از این بیماری های مقاربتی از دهانه رحم به داخل رحم منتقل می شوند و ممکن است باعث ایجاد کیست شوند. این کیست ها مملو از باکتری هایی هستند که در صورت پاره شدن می توانند منجر به سپسیس شوند.

پیچ خوردگی تخمدان. هنگامی که وزن کیست باعث می شود که تخمدان یک یا چند بار روی خود بچرخد (به نام پیچ خوردگی تخمدان) جریان خون به تخمدان کاهش می یابد یا قطع می شود. اگر این اتفاق بیفتد، جراحی برای بازگرداندن جریان خون ضروری است.

در حالی که برخی از کیست های تخمدان پاره می شوند ممکن است علائم کمی ایجاد کنند، اما برخی دیگر شدیدتر هستند. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما در ایجاد یک برنامه مدیریتی که بیشترین اهمیت را برای شما دارد کمک کند.

منبع: https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/management-of-ruptured-ovarian-cyst

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز