لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تغییر اندازه آرئولا یا حلقه تیره پستان

آرئولا|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آرئولا پستان، پوست تیره روی سینه است که نوک آن را احاطه کرده است. آرئولا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از نظر اندازه از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است به طور مادرزادی از همان بدو تولد با آرئول های بزرگ متولد شوند، در حالی که برخی دیگر دارای آرئول های کوچکتر از حد طبیعی هستند. هیچ یک از این تغییر اندازه ها در آرئولا نگران کننده و خطرناک نیستند.

آرئول ها همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با افزایش سن، افزایش یا کاهش وزن، یا تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری یا یائسگی، از نظر اندازه تغییر کنند. در حالی که اکثر این تغییرات طبیعی و کاملا بی ضرر هستند، برخی تغییرات ممکن است نیاز به معاینه توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی داشته باشد.

برای همین ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم هر آنچه که مربوط به تغییر اندازه آرئولا در پستان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله اینکه آرئول‌ها چیست، چه عواملی می‌توانند به طور ناگهانی اندازه، رنگ و بافت آن را تغییر دهند؟

مطالعه بیشتر: علت حساسیت پستان 

اندازه متوسط ​​Areolas

اندازه متوسط ​​آرئول به طور قابل توجهی در افراد مختلف در طول زمان تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و نسبت به سایز سینه فرد افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. به طور کلی، متوسط ​​اندازه‌های آرئول ذکر شده در ادبیات پزشکی به شرح زیر است:

متوسط ​​اندازه آرئول زنان: 67.1 میلی متر یا کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیش از 6.35 سانتی متر در قطر 1

متوسط ​​اندازه آرئول مردان: 26.6 میلی متر یا تقریباً 2.54 سانتی متر در قطر 2

در زنان، اندازه آرئول به طور قابل توجهی در طول بلوغ افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. در صورت باردار شدن و شیردهی اندازه آن یک زن ممکن است دوباره افزایش یابد. اما مردان عموما آرئول کوچکتری نسبت به زنان دارند. با این حال، تفاوت قابل توجهی از یک مرد به مرد دیگر وجود دارد. در حالی که عملکرد آرئول ها صرف نظر از اندازه یکسان باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند، آرئول های بزرگتر ممکن است تا حدودی به لمس کمتر حساس باشند.

چرا اندازه آرئولا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تغییر کند؟

اندازه آرئولا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با افزایش سن، تحت تاثیر تغییرات یا نوسانات هورمونی، و به دلایل دیگر تغییر کند.

افزایش سن

اندازه آرئول در طول عمر به طور قابل توجهی تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اولین تغییر قابل توجه در حوالی زمان بلوغ در زنان و مردان رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. با شروع رشد سینه‌ها، آرئول‌ها نیز بزرگ‌تر می‌شوند و در نهایت ناحیه‌ای برجسته با غده‌های مونتگومری برجسته‌تر را تشکیل می‌دهند.

سلامت بانوان

مطالعه بیشتر: رشد سینه در دختران

چاقی || پزشکت، اولین و بزرگترین جامعه آنلاین پزشک و بیمار چاقی چاقی|| پزشکت

افزایش وزن

چاقی و افزایش وزن با کشیدگی پوست همراه است که در این شرایط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اندازه، آرئول ها را افزایش دهد. در این شرایط رنگ آن نیز ممکن است روشن شود. اما در اثر کاهش وزن اندازه آن احتمال دارد آنقدرها (یا اصلاً) تغییر نکند، اما ممکن است رنگ تا حدودی تیره شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات در اندازه آرئول ها در بزرگسالی عمدتاً مربوط به هورمون های جنسی زنانه استروژن و پروژسترون است که در مردان نیز یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

هر هورمون نقش خاصی را ایفا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند:

  • استروژن رشد مجاری را کنترل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، به همین دلیل است که آرئول ها و نوک سینه ها در مراحل میانی چرخه قاعدگی (زمانی که سطح استروژن در بالاترین حد خود است) سفت تر و مجاری برجسته تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.
  • پروژسترون رشد آرئول را کنترل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، برای همین آنها در طول بارداری همزمان با افزایش شدید و تدریجی سطح پروژسترون بزرگتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.
  • در دوران بارداری و شیردهی، با افزایش اندازه سینه، هاله اطراف آن تیره تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آرئول ممکن است کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کوچکتر و روشن تر شود، اما بعید است که به اندازه و رنگ قبل از بارداری برگردد.
  • در طول یائسگی، کاهش سطح هورمون ممکن است لزوماً آرئول ها و نوک سینه ها را کوچکتر نکند، اما آنها را سفت، برجسته و حساس تر خواهد کرد.
  • در مردان، اندازه هاله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل افت هورمون مردانه تستوسترون تغییر کند. داشتن تستوسترون پایین (که هیپوگنادیسم نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود) نسبت تستوسترون به استروژن/پروژسترون را تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. یکی از عوارض این امر (که عمدتاً در مردان مسن دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود) ژنیکوماستی، یا بزرگ شدن غیر طبیعی سینه در مردان است. اندازه آرئولا نیز ممکن است تغییر کند.
  • هیپوگنادیسم ممکن است بخشی طبیعی از پیری در برخی از مردان باشد، اما احتمال دارد به دلیل ژنتیک، سیروز کبدی، بیماری مزمن کلیوی و پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) نیز رخ دهد.

مطالعه بیشتر: بزرگ شدن سینه مردان

در تغییر اندازه آرئول چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی، تنها در صورتی باید در مورد تغییرات ناحیه آرئول خود به یک پزشک مراجعه کنید که شامل بثورات پوستی یا سایر انواع ناراحتی باشد. شرایطی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نوک پستان را تحت تاثیر قرار دهد شامل اگزمای نوک پستان، بیماری پاژه نوک پستان و عفونت است. در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

اگزمای نوک سینه

اگزما، همچنین به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، یک بیماری پوستی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند. معمولاً در دوران شیردهی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و باعث ایجاد پوست ضخیم و پوسته پوسته با برجستگی های برجسته روی نوک سینه ها و آرئول ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اگزمای نوک پستان معمولاً هر دو سینه را به طور همزمان درگیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

مطالعه بیشتر: علت ترشحات نوک پستان

بیماری پاژه نوک سینه

بیماری پاژه نوک پستان یک نوع نادر از سرطان سینه است، که ممکن است ابتدا به صورت یک برآمدگی یا ضایعه منفرد ظاهر شود که در طول زمان رشد کرده و انتشار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. این ضایعه ممکن است باعث خارش یا زخم شود. توده ها و برجستگی هایی که فقط در یک هاله پستان ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و با گذشت زمان افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابند باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارزیابی شوند. بیماری پاژه نوک پستان ممکن است نیاز به درمان لامپکتومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد.

عفونت ساب آرئولار/ پری آرئولار

آبسه و عفونت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند هر دو در زیر آرئول ( subareolar) و اطراف آن ( periareolar) رخ دهند. این موارد در زنان در دوران بارداری یا شیردهی شایع تر است. موارد خارج از بارداری، معمولاً نزدیک به یائسگی اتفاق می‌افتند. این عفونت ها گاهی اوقات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث ایجاد یک ناحیه دردناک و متورم یا یک توده سفت شده در زیر آرئول شوند. آبسه ممکن است نیاز به تخلیه و درمان با آنتی بیوتیک داشته باشد.

تغییر اندازه آرئولا

برای تنظیم اندازه نوک سینه ها و آرئول ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از جراحی استفاده کرد. این جراحی اغلب در زمینه کوچک کردن سینه انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما در موارد زیر نیز قابل انجام است:

تایید جنسیت: افراد تراجنسیتی ممکن است تحت عمل جراحی قرار گیرند، که شامل تغییر شکل سینه ها و تغییر اندازه هاله پستان برای همسو کردن ویژگی های فیزیکی شان با هویت جنسی آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

بازسازی پس از ماستکتومی: افرادی که پس از ماستکتومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت بازسازی سینه قرار گرفته اند ممکن است به بازسازی نوک سینه و آرئولار نیز نیاز داشته باشند.

جراحی که برای تغییر اندازه و شکل آرئول انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به طور دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حساسیت نوک سینه را کاهش دهد و ممکن است بر احساس و لذت جنسی و توانایی فرد در شیردهی تأثیر بگذارد.

مطالعه بیشتر: عفونت قارچی زیر پستان

تیرگی پوست سینه|| پزشکت

سایر تغییرات آرئولا

علاوه بر اندازه، آرئول ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از نظر شکل، رنگ، بافت و استحکام متفاوت باشند:

شکل: آرئول ها ممکن است گرد یا بیضی شکل باشند.

رنگ: آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از صورتی تیره تا قهوه ای تیره، به طور معمول در رابطه با رنگ پوست شما متغیر باشند.

بافت: آرئول ها با برآمدگی های کوچک و جوش مانند به نام توبرکل های مونتوگومری پر شده اند. اینها غدد تولید کننده روغن هستند که روغنی ترشح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که نوک سینه ها را روان و محافظت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آنها همچنین در دوران شیردهی مقدار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شیر ترشح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

سفتی: در زیر آرئول ها شبکه ای از اعصاب و عضلات صاف (غیر ارادی) قرار دارند که به لمس، دما و تحریک جنسی پاسخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. اینها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث برآمدگی آرئول ها و نوک سینه ها شوند. در طول شیردهی، سفت شدن این ساختارها به نوزاد کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا روی نوک سینه بچسبد و به جریان شیر مادر کمک کند.

آیا کرم های روشن کننده پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند رنگ نوک سینه را تغییر دهند؟ در حالی که چندین کرم روشن کننده پوست برای استفاده در نوک سینه ها به بازار عرضه شده است، تحقیقات بسیار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد ایمنی و اثربخشی آنها وجود دارد. تحقیقات کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که وجود دارد نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که حداقل در برخی موارد، این محصولات گاهی اوقات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به جای کاهش رنگدانه، باعث افزایش رنگدانه شوند.

سخن آخر

آرئول ها حلقه های تیره پوست اطراف نوک سینه ها هستند. آنها از نظر اندازه و رنگ متفاوت بوده و در طول زمان به دلیل افزایش سن، تغییرات هورمونی و افزایش وزن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند تغییر کنند. در حالی که زنان به طور کلی آرئول های بزرگتری نسبت به مردان دارند، دامنه عملکرد در آنها کم و بیش یکسان است.

آرئولا دارای بافت و فیبر است که منقبض می شود تا نوک سینه ها در هنگام سردی، برانگیختگی یا شیردهی به حالت ایستاده درآیند.

برخی افراد ممکن است به دلایل زیبایی، تایید جنسیت، کوچک کردن سینه یا بازسازی پس از ماستکتومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت جراحی برای تغییر آرئول ها قرار بگیرند. اندازه آرئولا به اندازه قد یا اختلاف عرض بین شانه ها و باسن فرد است. برخی از افراد به شدت نسبت به تغییر نوک پستان خود احساس می کنند، و بزرگ کردن نوک پستان به طور فزاینده ای محبوب شده است، به خصوص در بین افرادی که به تازگی زایمان کرده اند. حدود 50 درصد از بیماران پس از زایمان که برای لیفت سینه یا بزرگ کردن سینه مراجعه می‌کنند نیز درخواست دارند که نوک سینه یا آرئول خود را تغییر دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز