لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیوپسی دهانه رحم

بیوپسی دهانه رحم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر پزشک شما بعد از آزمایش پاپ اسمیر معمولی یا معاینه لگنی نتیجه غیرطبیعی پیدا کند، ممکن است بیوپسی دهانه رحم را توصیه کند. انجام بیوپسی دهانه رحم شامل برداشتن یک قطعه کوچک از بافت است که می تواند به رد یا تایید سرطان کمک کند. انجام این روش به طور خودکار به معنای ابتلا به سرطان رحم نیست. در مورد آنچه که بیوپسی دهانه رحم به دنبال دارد، و هر آنچه که باید در مورد خطرات احتمالی، بهبودی و موارد دیگر بدانید، ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

مطالعه بیشتر: بررسی وضعیت دهانه رحم

بیوپسی دهانه رحم چیست؟

بیوپسی دهانه رحم یک روش جراحی است که در آن مقدار کمی از بافت از دهانه رحم برداشته می شود. دهانه رحم انتهای باریک و تحتانی رحم است که در انتهای واژن قرار دارد. همچنین بیوپسی دهانه رحم معمولاً پس از یافتن یک ناهنجاری در طول معاینه معمول لگن یا پاپ اسمیر انجام می شود. ناهنجاری ها می تواند شامل  وجود ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا سلول هایی که پیش سرطانی هستند، شود. انواع خاصی از HPV می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دهد و همینطور شایع ترین علت این نوع سرطان در سراسر جهان است.

بیوپسی دهانه رحم می تواند سلول های پیش سرطانی و سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد. پزشک یا متخصص زنان نیز ممکن است بیوپسی دهانه رحم را برای تشخیص یا درمان برخی بیماری‌ها، از جمله زگیل تناسلی یا پولیپ (توده‌های غیر سرطانی) روی دهانه رحم انجام دهد.

انواع مختلف بیوپسی دهانه رحم چیست؟

سه روش مختلف برای برداشتن بافت از دهانه رحم استفاده می شود:

بیوپسی کولپوسکوپی (پانچ). در این روش، قطعات کوچکی از بافت دهانه رحم با ابزاری به نام «فورپس بیوپسی» گرفته می‌شود. دهانه رحم شما ممکن است با یک رنگ رنگ آمیزی شود تا پزشک شما را راحت تر ببیند هر گونه ناهنجاری را بررسی کند.

بیوپسی مخروطی. در این جراحی از چاقوی جراحی یا لیزر برای برداشتن قطعات بزرگ مخروطی شکل از دهانه رحم استفاده می شود. به شما یک بیهوشی عمومی داده می شود که شما را می خواباند.

کورتاژ اندوسرویکال (ECC). در طی این روش، سلول ها از کانال اندوسرویکال (منطقه بین رحم و واژن) خارج می شوند. این کار با یک ابزار دستی به نام کورت انجام می شود. نوک آن به شکل یک اسکوپ یا قلاب کوچک است.

نوع روش مورد استفاده به دلیل بیوپسی و سابقه پزشکی شما بستگی دارد.

چرا ممکن است به بیوپسی دهانه رحم نیاز داشته باشید؟

اگر نتایج اولیه غربالگری سرطان دهانه رحم غیرطبیعی باشد و علائم غیرعادی مانند مقاربت دردناک یا خونریزی غیرعادی واژینال بین دوره های قاعدگی را تجربه کنید، ممکن است پزشک بیوپسی دهانه رحم را توصیه کند. بیوپسی همچنین ممکن است به حذف زگیل تناسلی یا پولیپ دهانه رحم کمک کند. علاوه بر این، پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی شما می پرسد تا ببیند آیا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم هستید یا خیر . آنها همچنین ممکن است غدد لنفاوی شما را بررسی کنند تا ببینند که آیا تورم غیرعادی وجود دارد یا خیر.

سلامت بانوان

مطالعه بیشتر: پیشگیری از سرطان دهانه رحم 

بیوپسی دهانه رحم || پزشکت

برای آمادگی برای بیوپسی دهانه رحم چه باید کرد؟

این کار دریافت نمونه تمیز را برای پزشک آسان تر می کند. همچنین باید در مورد هر دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است از شما خواسته شود که مصرف داروهایی را که می توانند خطر خونریزی شما را افزایش دهند را متوقف کنید، مانند:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • وارفارین

حداقل 24 ساعت قبل از بیوپسی از استفاده از تامپون، دوش یا کرم های واژینال دارویی خودداری کنید. همچنین در این دوران باید از رابطه جنسی خودداری کنید. اگر تحت بیوپسی مخروطی یا نوع دیگری از بیوپسی دهانه رحم هستید که نیاز به بیهوشی عمومی دارد، باید حداقل 8 ساعت قبل از عمل غذا خوردن را متوقف کنید.

در روز ملاقات، پزشک ممکن است به شما توصیه کند حدود 30 دقیقه قبل از مراجعه به مطب استامینوفن (مانند تایلنول) یا مسکن دیگری مصرف کنید. ممکن است بعد از عمل مقداری خونریزی خفیف داشته باشید، بنابراین باید نوار بهداشتی را بسته بندی کنید.

همچنین ایده خوبی است که یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را همراه داشته باشید تا بتوانند شما را به خانه ببرند، به خصوص اگر بیهوشی عمومی به شما داده شود . بیهوشی عمومی ممکن است بعد از عمل شما را خواب آلود کند، بنابراین تا زمانی که اثرات از بین نرود نباید رانندگی کنید.

در طول بیوپسی دهانه رحم چه انتظاراتی می توان داشت؟

قرار ملاقات به عنوان یک معاینه لگن طبیعی آغاز خواهد شد. روی میز امتحان دراز می کشید و پاهایت رکاب است. سپس پزشک به شما یک بی حسی موضعی می دهد تا ناحیه را بی حس کند. اگر تحت بیوپسی مخروطی قرار می گیرید، یک بیهوشی عمومی به شما داده می شود که شما را می خواباند.

سپس پزشک یک اسپکولوم (ابزار پزشکی) را وارد واژن می‌کند تا کانال را در طول عمل باز نگه دارد. دهانه رحم ابتدا با محلول سرکه و آب شسته می شود. این فرآیند پاکسازی ممکن است کمی بسوزد، اما نباید دردناک باشد.

دهانه رحم نیز ممکن است با ید سواب شود. این آزمایش شیلر نامیده می شود و برای کمک به پزشک شما در شناسایی هر گونه بافت غیر طبیعی استفاده می شود. پزشک بافت های غیر طبیعی را با فورسپس، چاقوی جراحی یا کورت برمی دارد. اگر بافت با استفاده از فورسپس برداشته شود، ممکن است احساس سوزش خفیفی داشته باشید. پس از پایان بیوپسی، پزشک ممکن است دهانه رحم شما را با مواد جاذب بسته بندی کند تا میزان خونریزی شما را کاهش دهد. هر بیوپسی به این نیاز ندارد.

مطالعه بیشتر: غربالگری سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر 

بیوپسی دهانه رحم || پزشکت

بهبودی پس از بیوپسی دهانه رحم چگونه است؟

بیوپسی پانچ یک روش سرپایی است، به این معنی که شما می توانید بلافاصله پس از جراحی به خانه بروید. سایر روش‌ها ممکن است نیاز داشته باشند که یک شب در بیمارستان بستری شوید.

در حین بهبودی پس از بیوپسی دهانه رحم، منتظر گرفتگی و لکه بینی خفیف باشید. ممکن است تا یک هفته دچار گرفتگی و خونریزی شوید. خونریزی همچنین ممکن است تا 3 هفته به ترشحات شفاف تبدیل شود. به طور کلی، بهبودی کامل از بیوپسی مخروطی طولانی‌ترین زمان است و ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد.

بسته به نوع بیوپسی که انجام داده اید، برخی از فعالیت ها ممکن است محدود شوند. به عنوان مثال، بلند کردن اجسام با وزن بیش از 10 پوند، آمیزش جنسی و استفاده از تامپون و دوش تا چند هفته پس از بیوپسی مخروطی مجاز نیست. دویدن و سایر فعالیت‌های با شدت بالا نیز در دوران ریکاوری منع می‌شوند.

ممکن است مجبور شوید پس از پانچ بیوپسی و روش ECC از همان محدودیت ها پیروی کنید، اما فقط برای 1 هفته. به خصوص اگر شما یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  • ایجاد تب یا لرز
  • خونریزی شدید را تجربه کنید.
  • دارای ترشحات بدبو از واژن
  • این علائم می تواند نشانه عفونت باشد.
  • احساس درد به خصوص در قسمت پایین شکم

عوارض بیوپسی دهانه رحم

مزایایی به بیوپسی دهانه رحم بیشتر از خطرات احتمالی است. با این حال، باید در مورد عوارض احتمالی با پزشک خود صحبت کنید، مانند:

  • گرفتگی عضلات (بیوپسی پانچ، ECC)
  • درد (بیوپسی پانچ، ECC)
  • عفونت ها (بیوپسی مخروطی)
  • باریک شدن دهانه رحم (بیوپسی مخروطی)
  • خونریزی خفیف، که می تواند در هر سه روش از بیوپسی رخ دهد.
  • زایمان زودرس یا سقط جنین به دلیل اسکار دهانه رحم (بیوپسی مخروطی)

همچنین، بیوپسی مخروطی ممکن است باعث تغییرات موقتی در قاعدگی شود، جایی که قاعدگی بعدی شما ممکن است سنگین‌تر از حد معمول باشد. همچنین ممکن است دیرتر از چرخه طبیعی شما رخ دهد.

بیوپسی دهانه رحم || پزشکت

نتایج بیوپسی دهانه رحم چه چیزی را نشان می دهد؟

پزشک در مورد نتایج بیوپسی با شما تماس خواهد گرفت و مراحل بعدی را با شما در میان می گذارد. آزمایش منفی به این معنی است که همه چیز طبیعی است و معمولاً تا آزمایش پاپ اسمیر بعدی نیازی به اقدامات بیشتر نیست.

تست پاپ معمولا هر 3 سال برای سنین 21 تا 65 توصیه می شود. همچنین ممکن است پزشک شما آزمایش HPV را هر 5 سال یک بار توصیه کند. با این حال، اگر اخیراً بیوپسی دهانه رحم انجام داده اید، ممکن است زودتر به آزمایش پاپ و HPV مکرر نیاز داشته باشید.

از سوی دیگر، مثبت بودن آزمایش به این معنی است که سرطان یا سلول های پیش سرطانی پیدا شده اند و ممکن است نیاز به تشخیص و درمان بیشتر باشد. آزمایشات تصویربرداری مانند سی تی اسکن و ام آر آی ممکن است به پزشک کمک کند تا ببیند آیا سرطان دهانه رحم گسترش یافته است یا خیر.

پزشک شما ممکن است بخواهد 4 هفته پس از بیوپسی دهانه رحم شما را ببیند تا هرگونه عارضه ای را رد کند و مطمئن شود که به درستی بهبود یافته اید.

بیوپسی دهانه رحم یک روش مهم برای پیگیری تست پاپ غیر طبیعی یا معاینه لگنی است. این روش سرپایی همچنین ممکن است برای کمک به برداشتن زگیل تناسلی یا پولیپ دهانه رحم استفاده شود.

پزشک یا متخصص زنان دستورالعمل های خاصی را برای آمادگی برای یکی از سه گزینه بیوپسی ارائه می دهد. بهبودی کامل ممکن است چند هفته طول بکشد. اگر سلول های سرطانی تایید شوند، بلافاصله مراحل بعدی را با شما بررسی خواهند کرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز