لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بوی بد واژن نشان دهنده چیست؟

بوی بد واژن نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بوی بد واژن می تواند نشان دهنده وضعیت های زیادی باشد. ترشحات عمدتاً بدون بو یا بوی مشک، از واژن در برابر عفونت محافظت و روانکاری کرده و سلامت کلی واژن را حفظ می کند. با این حال، اگر بو قوی شود و برای مدت طولانی باقی بماند، راه‌هایی برای خلاص شدن از شر آن به طور طبیعی وجود دارد. واژن مایعی سفید رنگ یا شفاف به نام ترشحات واژن تولید می کند. این ترشحات می تواند برای بسیاری از صاحبان واژن در گروه های سنی مختلف دارای بوی تند باشد. بنابراین، آنها به دنبال راه های مختلف برای خلاص شدن از بوی بد واژن هستند.

به خاطر داشته باشید که قوام، مقدار و رنگ ترشحات واژن ممکن است با توجه به چرخه قاعدگی تغییر کند. در این مقاله از پزشکت به علائم و علل همراه با برخی از بهترین درمان‌های طبیعی که می‌توانید در خانه برای از بین بردن بوی بد ترشحات واژن امتحان کنید، می‌پردازیم. اما در صورت احساس خارش و سوزش همراه با بوی واژن باید برای درمان با پزشک خود مشورت کنید.

بوی بد واژن هر بوی نامطبوعی است که از واژن می آید . طبیعی است که واژن شما بوی منحصر به فرد خود را داشته باشد، اما یک بوی بسیار قوی ممکن است نشانه مشکل باشد. بوی واژن شما می تواند در طول سیکل قاعدگی، بارداری یا یائسگی متفاوت باشد. همچنین ممکن است پس از آمیزش جنسی یا ورزش، بوی قوی تری را تجربه کنید. با این حال، بوی شدید می تواند به دلیل عفونتی باشد که نیاز به درمان دارد.

علائم بوی بد واژن

بوی موقت واژن شایع است و اغلب خود به خود از بین می رود. اگر علائم دیگری نداشته باشید، بوی واژن طبیعی تلقی می شود. اما اگر بو مداوم است و احساس سوزش، خارش، ترشح یا سوزش دارید، بهتر است برای معاینه واژینال به پزشک مراجعه کنید. علائم بویی که از اندام تناسلی ناشی می شود در بین زنان متفاوت است. شایع ترین علائم عبارتند از:

  • ترشحات بدبو
  • بوی ماهی
  • مقاربت دردناک
  • ترشحات با بوی فلز
  • یا ترشحات سبز یا زرد
  • ترشحات غلیظ و سفید
  • خارش یا درد در واژن
  • درد در ناحیه تحتانی شکم

چه عواملی منجر به بوی بد واژن می شود؟

بوی بد واژن نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند منجر به تغییر در ترشحات واژن شود.

باز هم، طبیعی است که واژن شما بوی خفیفی داشته باشد. اما به هر گونه تغییر در بو و همچنین تغییر در ترشحات خود و یا در صورت ایجاد تحریک، سوزش یا خارش توجه کنید. برخی از دلایل بوی واژن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

واژینوز باکتریایی (BV)

این عفونت ناشی از رشد بیش از حد باکتری در واژن است. علائم ممکن است شامل بوی قوی ماهی و ترشح رقیق و خاکستری باشد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، این شایع ترین بیماری واژن در زنان 15 تا 44 ساله است.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی (STI)، تریکومونیازیس می تواند باعث ایجاد بوی واژن شود. سایر بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا معمولاً با بوی شدید همراه نیستند، اما ممکن است موثر باشند.

تامپون فراموش شده یا چسبیده

اگر فراموش کنید تامپون را بیرون بیاورید یا در داخل شما گیر کرده باشد بوی بسیار قوی واژن ممکن است ایجاد شود. به گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، امکان ندارد تامپون در درون شما گم شود. با این حال می توان آن را در بالای واژن فشرده کرد. اگر خودتان قادر به برداشتن تامپون نیستید، بهتر است پزشکتان آن را خارج کرده و عفونت را بررسی کند.

سلامت بانوان

دوش واژینال

دوش واژینال، روشی برای شستن داخل واژن با استفاده از آبی است که معمولاً با مایعات دیگر، معمولاً سرکه، جوش شیرین یا ید مخلوط می شود. تأثیر آن با شستن خود در حمام یا دوش بسیار متفاوت است که کاملاً سالم است. پزشکان دوش زدن را توصیه نمی کنند زیرا می تواند خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله بیماری های مقاربتی را افزایش دهد و حتی در بارداری اختلال ایجاد کند.

دوش کردن، باکتری های سالمی را که واژن برای حفظ تعادل به آن نیاز دارد، از بین می برد و در واقع می تواند مشکل را در دراز مدت بدتر کند. علاوه بر این، دوش گرفتن می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری های مضر شود که می تواند منجر به عفونت های مخمری یا BV شود. به گفته کالج آمریکایی، اگر قبلاً عفونت واژن دارید، دوش کردن ممکن است عفونت را به رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها گسترش دهد، که می‌تواند باعث بیماری التهابی لگن شود، عفونتی جدی که باعث ناباروری در 1 زن از هر 10 زن مبتلا به آن می‌شود.

عدم رعایت بهداشت حمام یا دوش گرفتن منظم می تواند منجر به التهاب ناحیه واژن شود که می تواند باعث بوی واژن شود. عرق کردن پوست در ناحیه کشاله ران مستعد تعریق است که می تواند باعث بوی بد واژن شود.

رژیم غذایی

رژیم غذایی آنچه می خورید و می نوشید بر بوی ادرار تأثیر می گذارد و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنچه می خورید می تواند بر بوی واژن شما تأثیر بگذارد. اگر واژن شما بو می دهد، غذاهای با بوی قوی مانند سیر می تواند دلیل آن باشد.

بوی واژن ممکن است در طول چرخه قاعدگی یا در دوران بارداری تغییر کند، اما این تغییرات طبیعی است.

سیکل قاعدگی شما احتمالاً بوی واژن شما در مراحل مختلف چرخه تغییر می کند.

بارداری. زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش ترشحات واژن در معرض خطر بیشتری برای تغییر بوی واژن هستند.

علل نادر بوی واژن عبارتند از:

فیستول رکتوواژینال این یک شکاف غیرطبیعی نادر بین واژن و راست روده است که به مدفوع اجازه می‌دهد به داخل واژن نشت کند که می‌تواند به بوی واژن کمک کند. علائم دیگر عبارتند از عفونت های مکرر واژن یا دستگاه ادراری (UTIs)، درد هنگام رابطه جنسی، یا مدفوع در واژن. فیستول رکتوواژینال ممکن است در اثر آسیب زایمان عوارض جراحی لگن، از جمله هیسترکتومی؛ بیماری کرون ؛ یا درمان سرطان آن ناحیه ایجاد شود.

سرطان دهانه رحم یا واژن در موارد نادر، بوی غیر طبیعی واژن گاهی اوقات می تواند نشانه سرطان دهانه رحم یا واژن باشد.

جدای از علل ذکر شده در بالا، برخی بیماری های جدی نیز می توانند علل ترشحات غیرطبیعی واژن و بوی منزجر کننده باشند. اینها شامل سرطان دهانه رحم یا واژن هستند. با این حال، این موارد با درد و حتی خونریزی واژینال همراه خواهد بود.

چرا واژن من بو می دهد؟

بوی بد واژن نشان دهنده چیست؟

به طور معمول، واژن از ترکیب کاملی از باکتری های سالم تشکیل شده است که pH آن ناحیه را حفظ می کند. هنگامی که این تعادل به دلایل مختلف ذکر شده در بالا مانند سایر باکتری ها و مخمرها تغییر می کند، تغییری در این pH ایجاد می شود. تعداد باکتری های سالم کاهش می یابد و سایر باکتری ها و مخمرهای ناسالم رشد می کنند. این ارگانیسم ها می توانند باعث تغییر رنگ و قوام ترشحات واژن شوند و همچنین باعث ایجاد بوی بد در قسمت های خصوصی شما شوند. ترشحات بدن نیز نتیجه چیزهایی است که می خورید و می نوشید. یک سبک زندگی نادرست می تواند منجر به بوی شدید عرق، نفس، نفخ و ترشحات واژن شود.

بوی واژن بعد از مقاربت

پس از مقاربت، زنان ممکن است تغییری در ترشحات واژن خود را تجربه کنند که با بوی بد همراه است. این به این دلیل است که بیشتر عفونت های باکتریایی و قارچی از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند. داشتن رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی، یا هر گونه تماس جنسی که شامل لمس مایعات فرد مبتلا باشد، می تواند عفونت را منتقل کند. این عفونت ها می توانند باعث بثورات پوستی، ترشحات غیر طبیعی واژن و بوی عجیب ماهی از واژن شوند. قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید و همچنین ناحیه واژن خود را با صابون و آب ولرم قبل و بعد از رابطه جنسی بشویید. این اقدامات به جلوگیری از رشد ناخواسته باکتری، خارش و عفونت قارچی کمک می کند. همچنین بهتر است شریک زندگی خود را تشویق کنید که قبل از رابطه جنسی ادرار کند و شستشو دهد.

استفاده از کاندوم ایمن ترین راه برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی است.

بوی واژن در دوران بارداری

بوی واژن به دلیل عفونت می تواند باعث عوارض شدید در دوران بارداری شود. اگر قصد باردار شدن دارید، توصیه می شود هر گونه عفونت واژن را شناسایی و در اسرع وقت آن را درمان کنید. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌هایی که منجر به تغییر در ترشحات طبیعی واژن و بوی آن می‌شود، در طول بارداری باید مراقبت بیشتری انجام شود. در صورت مشاهده بوی بد شدید با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه علت بوی واژن تشخیص داده می شود؟

بوی بد واژن نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

به یاد داشته باشید: بوی واژن که به دلیل یک وضعیت پزشکی ایجاد می شود معمولاً با علائم و نشانه های دیگری مانند خارش، سوزش، سوزش یا ترشح همراه است. پزشک شما می تواند از طریق معاینه واژینال و تست های تشخیصی به ارزیابی این علائم کمک کند.

آزمایش ادرار

به طور کلی آزمایش ادرار می تواند حاملگی و عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک را بررسی کند. آزمایش ادرار می‌تواند عفونت ادراری را آزمایش کند، در حالی که نمونه‌ای از مایع واژن برای تشخیص تریکومونیازیس یا BV استفاده می‌شود. در صورت عدم درمان، عفونت ها می توانند بسیار خطرناک باشند و باعث آسیب دائمی شوند، بنابراین هرگز سعی نکنید آنها را به تنهایی و بدون تشخیص صحیح درمان کنید.

معاینه جسمی

اگرچه نادر است، فیستول رکتوواژینال را می توان از طریق معاینه واژینال و معاینه رکتوم تشخیص داد. اگر فیستول قابل شناسایی نباشد، ممکن است مطالعات تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI انجام شود. در حالی که برخی از فیستول های رکتوواژینال خود به خود بسته می شوند، اکثر آنها نیاز به جراحی دارند. اگر مشکوک به فیستول رکتوواژینال هستید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

در شرایطی که مشکوک به سرطان باشد – اگرچه این به ندرت دلیل بوی واژن است – پزشک شما احتمالاً آزمایش پاپ را برای غربالگری سلول های دهانه رحم یا واژن از نظر سرطان انجام می دهد. آزمایش پاپ غیرطبیعی ممکن است نیاز به آزمایشات تشخیصی اضافی داشته باشد.

همچنین پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید آیا داروها، عرق، هورمون‌ها، بهداشت یا سایر عوامل سبک زندگی ممکن است باعث ایجاد بوی غیرطبیعی واژن شوند یا خیر.

مدت زمان بو به علت آن بستگی دارد. هنگامی که علت اصلی به طور کامل درمان شد، بو باید از بین برود.

درمان ها و گزینه های دارویی برای بوی واژن

درمان بو شما به علت آن بستگی دارد. پزشک شما می تواند در تعیین اینکه کدام داروها یا داروهای طبیعی می توانند به درمان یک بیماری زمینه ای کمک کنند کمک کند.

گزینه های دارویی

ممکن است لازم باشد برای درمان هایی که یک مشکل خاص، به ویژه عفونت را هدف قرار می دهند، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر عفونتی مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس دارید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک هایی مانند:

  • کلیندامایسین (کلئوسین)
  • مترونیدازول (فلاژیل)
  • تینیدازول (تینداماکس)

همچنین باید تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین برود (معمولاً حدود یک هفته پس از پایان درمان) از رابطه جنسی خودداری کنید.

درمان های جایگزین و مکمل

پروبیوتیک ها برخی تحقیقات نشان داده اند که مکمل ها و مواد غذایی پروبیوتیک، از جمله ماست، ممکن است به حفظ تعادل pH واژن و تسریع بهبودی برخی از زنان از BV کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است.

مکمل های گیاهی برخی از مکمل های گیاهی ادعا می کنند که بوی واژن را کاهش می دهند یا علائم مرتبط با علل ریشه ای بوی واژن مانند BV را درمان می کنند. مکمل‌ها می‌توانند بخش مؤثری از درمان باشند، با این حال، توجه به این نکته مهم است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل‌ها را برای ایمنی و اثربخشی آن‌طور که در مورد داروها انجام می‌دهد، تنظیم و بررسی نمی‌کند، بنابراین باید در مصرف مکمل‌ها احتیاط کنید. یا درمان های طبیعی همچنین غیرقانونی است که هر مکملی در ایالات متحده به عنوان درمان یا درمان یک بیماری خاص به بازار عرضه شود. برای اطمینان از اینکه به طور تصادفی وضعیت را بدتر نمی کنید، هیچ مکمل غذایی را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید، زیرا ممکن است با سایر داروها یا مکمل هایی که قبلا مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

پیشگیری از بوی بد واژن

بوی بد واژن نشان دهنده چیست؟

به طور کلی، با اجرای برخی از نکات ذکر شده در بالا، می توانید این بو را کنترل کنید:

  • بلافاصله بعد از ورزش لباس ها را عوض کنید و دوش بگیرید.
  • از غذاهایی که ممکن است بو را افزایش دهند خودداری کنید.
  • با شستشو ناحیه واژن با آب گرم و صابون غیر تحریک کننده، بهداشت را رعایت کنید.
  • از کاندوم در حین رابطه جنسی برای جلوگیری از گسترش بیماری های مقاربتی استفاده کنید.
  • از دوش و اسپری های زنانه یا دئودورانت ها که می تواند منجر به تحریک شود خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از انتشار باکتری از مقعد به واژن، جلو به عقب را بعد از ادرار کردن یا اجابت مزاج پاک کنید.
  • برای جلوگیری از تجمع رطوبت و افزایش جریان هوا در ناحیه، لباس زیر نخی و لباس های گشاد بپوشید.

عوارض بوی بد واژن

به گفته کلینیک کلیولند، در حدود یک سوم موارد، بوی غیر معمول واژن خود به خود از بین می رود. اما اگر این بو نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به درمان دارد، ممکن است عوارض ایجاد شود (نه از خود بو، بلکه از هر چیزی که باعث ایجاد بو می‌شود). بو اغلب نتیجه عفونتی است که نیاز به آنتی بیوتیک دارد.

برخی از اصلاحات سبک زندگی می تواند به تمیز نگه داشتن ناحیه واژن و کاهش خطر بوی بد کمک کند:

  • برای جلوگیری از تجمع رطوبت و افزایش جریان هوا در ناحیه، لباس زیر نخی و لباس های گشاد بپوشید.
  • بلافاصله بعد از ورزش یا سایر فعالیت های عرق آور لباس خود را عوض کنید و دوش بگیرید.
  • بهداشت، شستشو با آب گرم و صابون غیر تحریک کننده را رعایت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز