لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بهترین دمنوش و چای برای یائسگی

بهترین دمنوش و چای برای یائسگی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از پرداختن به دمنوش و چای برای یائسگی لازم است بدانیم کهٍ یائسگی با فقدان طبیعی چرخه قاعدگی برای یک دوره 12 ماهه متوالی مشخص می شود. در دوران یائسگی، تعادل بین هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون تغییر می کند. دوره قبل از یائسگی، پری یائسگی نامیده می شود و همراه با آن علائمی مانند گرگرفتگی و تغییرات خلقی نیز به وجود می آید. این علائم در دوران یائسگی شروع به فروکش می کنند. اغلب افراد علائم پیش از یائسگی را در دهه 40 و 50 زندگی خود تجربه می کنند، اگرچه ممکن است زودتر رخ دهد. دوره قبل از یائسگی طبیعی است و می تواند از 10 ماه تا 4 سال طول بکشد. برای بسیاری، ممکن است طولانی تر باشد. علاوه بر گرگرفتگی و تغییرات خلقی، ممکن است این علائم را نیز تجربه کنید:

  • ریزش مو
  • افزایش وزن
  • خونریزی و خشکی واژن
  • همچنین ممکن است در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان باشید.

اگر در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی هستید، ممکن است راه‌های طبیعی برای کاهش ناراحتی و درد وجود داشته باشد. در میان آنها، برخی از چای ها ممکن است به مبارزه با علائم شما کمک کنند.

10 چای برای تسکین یائسگی

داروها می توانند به تغییرات هورمونی که در دوران پیش از یائسگی رخ می دهند را متعادل کنند. اما آنها انتخاب مناسبی برای همه افراد نیستند. اگر به دنبال درمان های طبیعی تری هستید، مصرف برخی از چای و دمنوش ها ممکن است گزینه ای بهتر و ارزان تر باشد. در حالی که سطح استروژن، پروژسترون و تستوسترون در دوران یائسگی کاهش می یابد، چای می تواند به کاهش علائم این تغییرات کمک کند. دستورالعمل های روی بسته را دنبال کنید یا تقریباً از 1 قاشق چایخوری چای در هر 1 فنجان آب گرم برای هر وعده استفاده کنید.

ریشه کوهوش سیاه

ریشه کوهوش سیاه، خشکی واژن و گرگرفتگی را در دوران یائسگی کاهش می دهد. یک تحقیق در سال 2013 پیشنهاد کرد که برای زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می کنند موثرتر است. می توان آن را به شکل قرص، یا به طور رایج تر، به عنوان یک چای  به عنوان جایگزینی برای درمان جایگزینی هورمونی (HRT) استفاده کرد. اگر باردار هستید یا اگر برای فشار خون یا مشکلات کبدی تحت درمان هستید، نباید چای ریشه کوهوش سیاه مصرف کنید.

جینسینگ

بهترین دمنوش و چای برای یائسگی || پزشکت

استفاده از جینسینگ نتایج دلگرم کننده ای در کاهش علائم مختلف یائسگی نشان می دهد. بررسی بر روی 90 زن یائسه مبتلا به استئوپنی، نشان داد جینسینگ نشانگرهای سلولی خاصی را بهبود می‌بخشد که پزشکان هنگام نظارت بر پیشرفت این بیماری به دنبال آن هستند. استئوپنی، وضعیتی است که در آن بدن استخوان جدید را به همان سرعتی که استخوان قدیمی را بازجذب می‌کند، نمی‌سازد.

مطالعات دیگر نتایج مثبت مشابهی را برای علائم متفاوت یائسگی نشان می دهد. یک مطالعه نشان داد جینسینگ می تواند بروز و شدت گرگرفتگی و تعریق شبانه را در زنان یائسه کاهش دهد. بررسی ها نشان داد که جینسینگ قرمز می تواند به زنان یائسه کمک کند تا برانگیختگی جنسی را افزایش داده و زندگی جنسی خود را بهبود بخشند.

می توانید چای جینسینگ را به طور روزانه مصرف کنید. مصرف جینسینگ به عنوان یک گیاه می تواند تداخلات زیادی با داروهای متعددی از جمله داروهای قلب، فشار خون، دیابت و رقیق کننده خون داشته باشد. عوارض جانبی آن می تواند شامل بی قراری، سردرد و عصبی باشد.

درخت شاهزاده

درخت شاهزاده یا عنبر برای درمان علائم قبل از قاعدگی بکار می رود، اما نوشیدن چای آن همچنین می تواند به کاهش درد سینه (ماستودینیا) و گرگرفتگی در دوران پیش از یائسگی کمک کند. این گیاه همچنین پروژسترون را افزایش می دهد، که می تواند به حفظ تعادل سالم بین استروژن و پروژسترون در طول انتقال از دوران پیش از یائسگی به یائسگی کمک کند.

اگر از هورمون‌ها برای پیشگیری از بارداری یا هورمون درمانی استفاده می‌کنید، نباید عنبر مصرف کنید. همچنین اگر بیماری های حساس به هورمون مانند سرطان سینه داشته اید، باید از آن اجتناب کنید. این چای برای افرادی که داروهای ضد روان پریشی یا داروهای بیماری پارکینسون مصرف می کنند، انتخاب خوبی نیست.

سلامت بانوان

برگ تمشک قرمز

بهترین دمنوش و چای برای یائسگی || پزشکت

چای برگ تمشک قرمز با کاهش علائم رایج قبل از یائسگی مرتبط نیست. با این حال، این یک راه موثر برای کاهش جریان های شدید قاعدگی است، به ویژه آنهایی که اغلب در شروع یائسگی اتفاق می افتد. به طور کلی نوشیدن چای در دوران پیش از یائسگی و یائسگی بی خطر در نظر گرفته می شود.

شبدر قرمز

شبدر قرمز که عمدتاً برای درمان گرگرفتگی و تعریق شبانه در دوران یائسگی استفاده می‌شود، برای درمان فشار خون بالا، بهبود استحکام استخوان‌ها و تقویت ایمنی نیز استفاده می‌شود. همچنین شبدر قرمز حاوی فیتواستروژن است، شکل گیاهی استروژن، که به بهبود عدم تعادل هورمونی ناشی از یائسگی کمک می کند.

دانگ کوآی

چای دونگ کوآی به تعادل و تنظیم سطح استروژن در افرادی که در سن یائسگی هستند کمک می کند و باتوجه به عدم تعادل هورمونی شما آن را کاهش یا بهبود می بخشد. همچنین مشخص شده است که گرفتگی عضلات را به عنوان یکی از علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کاهش می دهد و می تواند درد لگن را در یائسگی کاهش دهد. اگر قصد هر گونه جراحی دارید، از مصرف آن خودداری کنید. به نظر می رسد با لخته شدن خون تداخل دارد. افرادی که پوست روشن دارند ممکن است بعد از مصرف منظم این چای حساس تر به آفتاب شوند.

یک مطالعه نشان داد که ترکیب دونگ کوای و بابونه می‌تواند گرگرفتگی را تا حدودی 96 درصد کاهش دهد.

ریشه سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب دارای فوایدی برای سلامتی است که شامل درمان بی خوابی، اضطراب، سردرد و استرس می شود. همچنین به دلیل توانایی آن در کاهش گرگرفتگی، یک گزینه یا کسانی است که وارد دوران یائسگی می شوند. این گیاه همچنین می تواند به درمان درد مفاصل کمک کند. اگر علائم پوکی استخوان را تجربه می کنید، می تواند گزینه خوبی برای بهبود استحکام استخوان باشد.

قبل از خواب برای کمک به داشتن یک شب آرام از یک فنجان چای ریشه سنبل الطیب لذت ببرید. به عنوان یک چای، مصرف آن خطر کمی دارد. به عنوان یک گیاه، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. از مصرف طولانی مدت آن و مصرف آن با الکل خودداری کنید.

شیرین بیان

بهترین دمنوش و چای برای یائسگی || پزشکت

چای شیرین بیان می تواند به کاهش بروز گرگرفتگی و مدت زمان ماندگاری آن در افرادی که وارد یائسگی می شوند کمک کند. این چای همچنین می تواند اثرات استروژن مانند داشته باشد و ممکن است در بهبود سلامت تنفسی و کاهش استرس کلی موثر باشد. شیرین بیان اگر با داروهای تجویزی خاصی مخلوط شود می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

چای سبز

یک مطالعه قدیمی در سال 2009 نشان داد که چای سبز می تواند راهی موثر برای تقویت متابولیسم استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان، به ویژه در افرادی که یائسگی را تجربه می کنند، باشد.

چای سبز همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها، مقداری کافئین و اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. EGCG متابولیسم را افزایش می دهد و به مبارزه با افزایش وزن کمک می کند که بسیاری از افراد یائسه تجربه می کنند. خطر کمی در نوشیدن چای سبز وجود دارد. اگر بعد از مصرف کافئین نگران خوابیدن هستید، این چای بدون کافئین می تواند انتخاب خوبی باشد.

جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا حاوی فیتواستروژن (مشابه شبدر قرمز) است و می تواند سطح استروژن را افزایش دهد و به طور طبیعی عدم تعادل هورمونی را بهبود بخشد. یک مطالعه قدیمی در سال 2009 نشان داد که جینکو بیلوبا می تواند علائم PMS و نوسانات خلقی را که می تواند قبل و در طول یائسگی رخ دهد، بهبود بخشد. چای جینکو بیلوبا رایج نیست، اما می توانید ترکیباتی مانند این چای را پیدا کنید که ممکن است کمک کند. این گیاه می تواند با لخته شدن خون تداخل داشته باشد، اما مصرف آن به عنوان چای خطر کمی دارد.

آیا نوشیدن چای برای تسکین یائسگی خطراتی دارد؟

قبل از استفاده از چای برای درمان علائم قبل از یائسگی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از چای ها اثرات نامطلوبی بر داروهای تجویزی دارند.

برخی از چای‌ها رقیق‌ کننده‌ های طبیعی خون هستند، بنابراین در مورد مصرف چای خود، به خصوص قبل از جراحی انتخابی، با پزشک مشورت کنید. نوشیدن گهگاهی چای خطر کمی دارد و ممکن است گزینه خوبی برای رویکردی ملایم به علائم پیش از یائسگی باشد. اگر نوشیدن چای را برای مبارزه با علائم یائسگی انتخاب می کنید، چای های گیاهی ارگانیک بخرید و انواع بدون کافئین را انتخاب کنید، زیرا کافئین ممکن است علائم یائسگی را بدتر کند.

در مصرف چای داغ محتاط باشید، به خصوص اگر گرگرفتگی بزرگترین علامت شما باشد. زیرا می تواند بروز گرگرفتگی و تعریق شبانه را افزایش دهد. این ممکن است به ویژه در صورتی که آنها را قبل از خواب بنوشید صادق باشد. می توانید چای را از قبل دم کرده و سرد بنوشید تا جایگزین خنک تری شود.

سایر درمان های یائسگی

بهترین دمنوش و چای برای یائسگی || پزشکت

اگر متوجه علائم قبل از یائسگی شدید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را در مورد بهترین برنامه درمانی راهنمایی کنند. شدت علائم شما تعیین می کند که چه دوره درمانی (از طب سنتی گرفته تا ویتامین ها) را باید دنبال کنید.

HRT یک گزینه درمانی رایج است. با استفاده از این گزینه، پزشک هورمون ها را به شکل قرص، چسب، ژل یا کرم برای شما تجویز می کند. اینها می توانند به تعادل سطوح شما کمک کنند. با این حال، بسته به سلامتی و سابقه خانوادگی، HRT ممکن است برای شما مناسب نباشد.

استروژن واژن که مستقیماً با کرم، قرص یا حلقه روی واژن اعمال می شود، می تواند به مبارزه با خشکی و ناراحتی واژن کمک کند. اگر نمی توانید از استروژن درمانی استفاده کنید، گاباپنتین (Neurontin) می تواند راهی موثر برای کاهش گرگرفتگی باشد.

از طرف دیگر، روغن‌های ضروری نیز ممکن است علائم مرتبط با یائسگی را زمانی که در روغن حامل رقیق شده و روی پوست ماساژ داده می‌شوند، تسکین دهند.

سوالات متداول

چند بار برای یائسگی باید چای بنوشید؟ بسته به احساسی که دارید می توانید هر چقدر که دوست دارید چای بنوشید. قبل از خواب، بهتر است مصرف چای خود را محدود کنید تا خواب شما به دلیل نیاز به ادرار مختل نشود.

کدام مواد موجود در چای به علائم یائسگی کمک می کند؟ دمنوش های فوق همه شامل موادی هستند که به کاهش علائم یائسگی کمک می کنند. این مواد از جینسینگ تا جینکو بیلوبا را شامل می شود.

چه چای برای تعادل هورمونی مفید است؟ جینکو بیلوبا حاوی فیتواستروژن (مشابه شبدر قرمز) است و می تواند سطح استروژن را افزایش دهد و به طور طبیعی عدم تعادل هورمونی را بهبود بخشد. به طور مشابه، نشان داده شده است که به علائم PMS کمک می کند.

علائم یائسگی چقدر شایع است؟ همه علائم یائسگی را تجربه نمی کنند، اما بسیاری از آنها این علائم را تجربه می کنند. در باره85 درصد زنان برخی علائم را تجربه خواهند کرد. برخی از افراد ممکن است علائم خفیفی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر اثراتی دارند که زندگی روزمره را مهار می کند. اگر در گروه دوم هستید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید

درمان های جایگزین دیگری برای درمان های یائسگی چیست؟ برخی از راه‌های دیگر برای درمان علائم یائسگی شامل خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش روزانه، مدیتیشن و تمرین‌های تحمل وزن هستند. لازم به ذکر است که ورزش های تحمل وزن می تواند شامل یوگا و پیاده روی باشد.

سخن آخر

علائم یائسگی از گرگرفتگی و تعریق گرفته تا خشکی واژن، نوسانات خلقی و حتی پوکی استخوان متغیر است. در حالی که داروهای سنتی بدون نسخه و نسخه می توانند به رفع ناراحتی کمک کنند، درمان های جایگزین و داروهای گیاهی می توانند جایگزین های مفید و موثری برای دارو باشند. این دمنوش ها را امتحان کنید یا با پزشک خود در مورد سایر روش های طبیعی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام وعرض ادب?عالی بود سپاسگزارم مطالب فوق العاده یاری دهنده در ترس ناشی از یائسگی .و امیدوارشدن به زندگی صحیح ومتعادل در بعد از یائسگی و مشکلات آن داشت.?????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز