لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بارداری و زایمان بعد از سزارین

بارداری بعد از سزارین چه خطراتی دارد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر برای بار دوم باردار شده اید ممکن است در مورد توانایی خود برای باردار شدن بعد از سزارین نگران باشید یا دچار این چالش شده باشید که برای زایمان بعدی خود چه کاری انجام دهید. در حالی که هیچ راهکارهایی مشخص و یکسانی وجود ندارد که به همه زنان ارائه شود، اما راهکارهای معمولی وجود دارد که باید در نظر بگیرید و با پزشک خود در میان بگذارید.

خطرات سزارین های متعدد چیست؟

سزارین جراحی های جدی هستند و پزشکان آن را ساده نمی دانند. اگر بیش از یک مورد انجام داده اید، می دانید که چقدر طول می کشد تا پس از یک عمل موفقیت آمیز بهبودی پیدا کنید. در طول سزارین، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • عفونت
  • خونریزی شدید
  • آسیب های مثانه و روده

به طور بالقوه ممکن است فرد در طول زایمان بعدی خونریزی کنید. در گذشته میزان مرگ و میر ناشی از آن تا 50 درصد بود. در حال حاضر، خوشبختانه، بیشتر زنان در معرض خطر بالای مرگ نیستند. اگر قبلاً سزارین شده‌اید، پزشک ممکن است سونوگرافی را برای بررسی محل قرارگیری جفت در بارداری بعدی پیشنهاد دهد.

باردار شدن بعد از سزارین چگونه است؟

اگر چندین بار سزارین کرده اید، به اندازه زنانی که زایمان طبیعی داشته اند، احتمال بارداری را دارید. پزشکان توصیه می کنند که حداقل شش هفته بعد از سزارین از داشتن رابطه جنسی صبر کنید و به طور کلی توصیه می کنند که از روش های پیشگیری از بارداری تا شش تا 18 ماه پس از زایمان استفاده کنید.

هر چه مدت زمان بیشتری برای بهبودی لازم باشد، خطر عوارض کمتری خواهید داشت. گفته می شود، اگر قبل از جدول زمانی توصیه شده باردار شوید، همچنان می توانید بارداری سالمی داشته باشید. حتما با پزشک خود در اوایل و اغلب در مورد مراقبت های دوران بارداری مناسب مشورت کنید.

آیا بعد از سزارین می توانید زایمان طبیعی داشته باشید؟

بسته به سابقه پزشکی شما، پزشک باید از تصمیم شما برای برنامه ریزی مجدد سزارین یا انجام زایمان طبیعی پس از سزارین (VBAC) حمایت کند. اگر یک یا حتی چندین زایمان و سزارین قبلی داشته اید، VBAC می تواند یک گزینه مطمئن باشد. مزایای بالقوه شامل زمان بهبودی کوتاه تر و خطر کمتر عوارض جراحی است. با این حال، این برای همه نیست.

به عنوان مثال، هر چه تعداد سزارین های شما بیشتر باشد، احتمال پارگی رحم بیشتر می شود. با هر سزارین، احتمال تجمع بافت زخم، خونریزی شدید و اختلالات جفت بیشتر است.

نوع بافت زخم سزارین که دارید نیز می تواند بر توانایی شما برای داشتن VBAC تأثیر بگذارد:
  • عمودی پایین. قسمت پایینی رحم را به سمت بالا و پایین برش می دهد.
  • عرضی. رایج ترین نوع، این برش از یک طرف به سمت دیگر در قسمت پایین رحم ایجاد می شود.
  • عمودی بالا. زمانی که سزارین استاندارد باشد، این برش بالا و پایین در قسمت بالایی رحم اکنون خطرناک تلقی می شود و معمولاً فقط برای زایمان های بسیار زودرس انجام می شود.

اگر شما علائمی از ناراحتی را نشان دهید، سزارین اورژانسی خواهید داشت. زایمان طبیعی و سزارین هر دو خطرات و فوایدی دارند. تصمیم گیری در مورد نحوه زایمان بعد از سزارین قبلی می تواند تصمیم پیچیده ای باشد. با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند به شما کمک کند تا خطرات تکرار سزارین را در مقابل تمایل شما برای بارداری های آینده بسنجد.

بارداری و زایمان بعد از سزارین چگونه است؟

بارداری بعد از سزارین چه خطراتی دارد؟ || پزشکت

معمولاً بهبودی بعد از سزارین بیشتر از زایمان طبیعی طول می‌کشد، حتی اگر زایمان ساده باشد. مهم است که قبل از شروع تلاش برای باردار شدن مجدد به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد. شما باید حداقل 6 ماه صبر کنید اما پزشک یا ماما ممکن است به شما توصیه کند که 12 تا 18 ماه صبر کنید. هر چه مدت زمان بیشتری برای بهبودی جای زخم خود باقی بگذارید، قوی تر خواهد بود.

سلامت بانوان

اگر می خواهید دفعه بعد برای زایمان طبیعی تلاش کنید، مطمئن شوید که جای زخم شما کاملاً بهبود یافته است. به این دلیل است که ممکن است جای زخم کمی باز شود. این به نام انحطاط رحم شناخته می شود. شاید مشکل جدی ایجاد نکند، اما ممکن است احتمال پارگی رحم را افزایش دهد، که می تواند مشکلات جدی برای مادر و نوزاد ایجاد کند. اگر دفعه بعد زایمان طبیعی داشته باشید، احتمال پارگی رحم بیشتر است، اما همچنان نادر است.

ممکن است فکر کنید که چه مدت طول کشید تا بعد از آخرین سزارین بهبودی پیدا کردید، سلامت جسمانی فعلی‌تان در حال حاضر و اینکه آیا از نظر عاطفی آماده هستید یا خیر موثر هستند. کارهای مثبت زیادی وجود دارد که می توانید برای آمادگی برای بارداری بی خطر انجام دهید.

البته بارداری همیشه برنامه ریزی نشده است. یا ممکن است به دلایلی خود بخواهید زودتر باردار شوید. اگر در عرض یک سال پس از سزارین باردار شده اید، در صورت تمایل همچنان می توانید زایمان طبیعی داشته باشید. پزشک یا ماما بهترین گزینه های شما را برای زایمان توضیح می دهد.

زایمان طبیعی بعد از سزارین چگونه است؟

ماما یا متخصص زنان و زایمان شما بلافاصله پس از انجام اسکن ناهنجاری جنین در هفته 18 تا 21 با شما در مورد گزینه های زایمان صحبت می کند. متخصص زنان و زایمان پزشکی است که در مراقبت های دوران بارداری، زایمان و پس از تولد تخصص دارد. آنها می توانند با مشورت دادن به شما در مورد چگونگی زایمان به شما کمک کنند.

در صورت امکان، باید تصمیم بگیرید که چه نوع زایمانی را قبل از هفته 36 بارداری می خواهید.

اگر قبلا فقط یک سزارین انجام داده اید، اگر یک نوزاد را حمل می کنید و بعد از 37 هفته شروع به زایمان کرده اید، باید بتوانید از طریق واژینال زایمان کنید. اگر موارد زیر را تجربه کنید احتمال اینکه زایمان واژینال موفقی داشته باشید، بیشتر است:

  • زمانی که باردار شدید وزن مناسبی داشته باشد.
  • شما قبلا زایمان طبیعی داشته اید، به خصوص اگر بعد از سزارین قبلی باشد.

VBAC ممکن است برای شما مناسب نباشد، به عنوان مثال، اگر در معرض خطر پارگی رحم هستید یا مشکلاتی در سلامت کودک شما وجود دارد، توصیه می شود زایمان طبیعی نداشته باشید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که به جای زایمان طبیعی، سزارین را انتخاب کنید.

اگر زایمان واژینال موفقیت آمیز باشد، احتمال بروز عوارض کمتری نسبت به تکرار انتخابی سزارین (ERCS) وجود دارد. بهبودی شما احتمالا سریع تر خواهد بود. مدت زمان بستری بودن در بیمارستان کوتاه تر است.

احتمال اینکه در بارداری های بعدی زایمان طبیعی موفقی داشته باشید، بیشتر است. نوزاد شما در روزهای پس از تولد شانس کمتری برای مشکلات تنفسی خواهد داشت.

معایب زایمان طبیعی چیست؟

بارداری بعد از سزارین چه خطراتی دارد؟ || پزشکت   

به طور متوسط، از هر 4 زن، 1 نفر در طول زایمان نیاز به سزارین اورژانسی دارد. این امر خطر عوارض بیشتری نسبت به سزارین مکرر انتخابی (ERCS) دارد. برای زنانی که قبلا زایمان طبیعی داشته اند، از هر 10 نفر 1 نفر نیاز به سزارین اورژانسی دارند.

احتمال پارگی بافت زخم در رحم شما بیشتر است. این در حدود 1 از 200 زن اتفاق می افتد. اگر قبلا زایمان طبیعی داشته اید، احتمال این اتفاق کمتر است.

اگر بیش از یک بار سزارین شده باشد می توانم زایمان طبیعی داشته باشم؟ در شرایطی که بیش از یک سزارین انجام داده اید، باید این فرصت را داشته باشید که با یک متخصص زنان و زایمان در مورد خطرات و مزایای زایمان طبیعی صحبت کنید. در اسرع وقت با ماما مشورت کنید.

اقدامات رفتن به زایمان قبل از انجام زایمان طبیعی چیست؟

در طول بارداری، پزشک توضیح خواهد داد که اگر قبل از VBAC زایمان کردید یا خیر، چه کاری باید انجام دهید. اگر شروع به زایمان کردید یا آب کیسه تان پاره شد، فوراً با بیمارستان تماس بگیرید. هنگامی که شروع به انقباضات منظم کردید، ماما ضربان قلب کودک شما را ردیابی می کند.  شما می توانید نوع دلخواه روش زایمان خود را برای تسکین درد در حین زایمان انتخاب کنید، از جمله اپیدورال در صورت تمایل می تواند موثر باشد.

اگر تا هفته 41 به طور طبیعی زایمان نکنید، گزینه های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • القای زایمان
  • انتظار برای شروع طبیعی زایمان

القای زایمان احتمال پارگی بافت زخم سزارین قبلی شما را افزایش می دهد، که می تواند منجر به نیاز به سزارین شود. پزشک و ماما، شما و نوزادتان را در طول زایمان از نزدیک تحت نظر خواهند داشت. شما می توانید زایمان طبیعی یا سزارین را انتخاب کنید. پزشک یا مامای شما می تواند مزایا و خطرات هر دو گزینه را توضیح دهد تا به شما در تصمیم گیری کمک کند.

تکرار انتخابی سزارین (ERCS) چگونه است؟

بارداری بعد از سزارین چه خطراتی دارد؟ || پزشکت

اگر بخواهید سزارین دیگری انجام دهید، معمولاً بعد از هفته 39 بارداری آن را انجام خواهید داد. در صورت داشتن موارد زیر، پزشک متخصص زنان و زایمان به شما پیشنهاد می کند که یک سزارین دیگر انجام دهید:

  • جفت پریویا
  • پارگی رحم
  • جراحی رحم
  • یک زخم عمودی در رحم شما

تکرار سزارین معمولاً بیشتر از عمل اول طول می کشد. به این دلیل است که شما بافت زخم خواهید داشت که می تواند عمل را دشوارتر کند. زخم همچنین ممکن است به روده یا مثانه شما آسیب برساند.

خطر ابتلا به جفت پریویا و یا جفت آکرتا در حاملگی های بعدی کمی بیشتر است. به احتمال زیاد در بارداری های بعدی به سزارین نیاز دارید. اگر قبل از هفته 39 سزارین داشته باشید، خطر مشکلات تنفسی پس از تولد نوزاد شما کمی بیشتر است. شاید برای کاهش این خطر، قبل از تولد تزریق استروئید داشته باشید.

سخن آخر

پزشک یا مامای شما به شما کمک می کند تا قبل از سزارین انتخابی خود، چه اتفاقی برای زایمان رخ دهد، برنامه ریزی کنید. اگر درد زایمان شروع شد، فوراً به پزشک یا ماما خود اطلاع دهید. آنها به شما کمک می کنند تا در مورد ایمن ترین گزینه برای خود و کودکتان تصمیم بگیرید.

ممکن است یک سزارین اورژانسی باشد، یا اگر زایمان بسیار پیشرفته باشد، شاید زایمان طبیعی برای شما بی خطرتر باشد. برای اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین راهکار ها برای خود و کودکتان، می توانید با پزشکت مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز