لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت کاهش وزن در بارداری چیست؟

علت کاهش وزن در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کاهش وزن در بارداری ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما موضوعی شایع است. اگر کاهش وزن، کوتاه مدت و گذرا باشد جای نگرانی نیست و تنها افزایش وزن توصیه شود. با این حال، اگر کاهش وزن قابل توجه و طولانی مدت به خصوص بعد از سه ماهه اول بارداری نیاز به درمان دارد.

کاهش وزن غیر طبیعی و زیاد می تواند مشکل ساز شود و نیاز به مراقبت پزشکی دارد. به همین دلیل پزشک در معاینه قبل از زایمان میزان افزایش یا کاهش وزن فرد را ارزیابی می کند. در این مقاله، ما در مورد علت کاهش وزن در زمان بارداری، کاهش وزن غیرطبیعی و آنچه در مورد آن انجام می شود، بحث خواهیم کرد.

در اوایل بارداری، جنین هنوز کاملاً کوچک است و حداقل به کالری و مواد مغذی نیاز دارد. بنابراین، کمی کاهش وزن ناخواسته در این دوره (معمولاً مربوط به تهوع و استفراغ صبحگاهی) بر رشد جنین تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

مقدار کاهش وزن در سه ماهه اول معمولاً به علت حالت تهوع و بی اشتهایی است و در سه ماهه دوم با بازگشت اشتها به سرعت جبران می شود.

چرا افزایش وزن در بارداری اهمیت دارد؟

علت کاهش وزن در بارداری | پزشکت

پس از سه ماهه اول، افزایش تدریجی وزن مادر برای سلامتی جنین و همچنین ایجاد ذخایر چربی ضروری جهت آماده سازی بدن زنان برای حمایت از جنین در حال رشد، زایمان و شیردهی حیاتی می شود.

معمولاً عاقلانه نیست که از یک رژیم غذایی بسیار سخت گیرانه پیروی کنید و یا کالری ها یا گروه های غذایی را به شدت کاهش دهید. رشد مطلوب جنین در حال رشد به مصرف کالری و مواد مغذی کافی و مورد نیاز متکی خواهد بود. با این حال در صورت نیاز، جنین می تواند از ذخایر چربی بدن مادر نیز استفاده کند.

بارداری می تواند با تهوع صبحگاهی همراه باشد و زنان را ترغیب به استفاده از سبک تغذیه سالم کند. هر دو منجر به کاهش وزن در اوایل بارداری می شود. در برخی موارد، ممکن است مقدار کمی کاهش وزن تحت نظارت پزشک برای خانم های بارداری که شاخص توده بدنی (BMI) آنها 30 یا بالاتر است نیز توصیه شود.

(BMI (BODY MASS INDEX

شاخص توده بدن بر اساس قد و وزن محاسبه شده و تخمینی از توده چربی بدن است. در دوران بارداری برای تعیین BMI با پزشک خود مشورت کنید تا وزن ایده آل را برای شما مشخص شود.

بیماری صبحگاهی

این حالت در دوران بارداری بسیار شایع است. در حدود 70٪ تا 80٪ زنان باردار در سه ماهه اول به آن مبتلا هستند. این حالت معمولا به علت تغییرات اساسی هورمون ها در بارداری اتفاق میفتد، علائم بیماری صبحگاهی عبارتند از:

سلامت بانوان
  • خستگی
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • کاهش اشتها
  • حساسیت به بوها

بنابراین، بسیاری از زنان باردار به علت کاهش اشتها برای خوردن غذا مشکل دارند. به همین دلیل ممکن است کاهش وزن رخ دهد. اما تهوع صبحگاهی خفیف تا متوسط ​​یا گاه به گاه جای نگرانی ندارد. معمولاً این علائم تا هفته 14 بهبود می یابند و افزایش وزن شروع می شود.

Hyperemesis Gravidarum (بیماری استفراغ شدید بارداری)

با این حال، گاهی اوقات حالت تهوع صبحگاهی می تواند به یک بیماری تبدیل شود که به استفراغ شدید بارداری معروف است و تحت عنوان hyperemesis gravidarum )HG) شناخته می شود. در این شرایط، زنان علائم شدیدتر و کاهش وزن بیشتری را تجربه می کنند.

دکتر کریس هان، پزشک مرکز جنین و سونوگرافی زنان، می گوید: اگر بیمار استفراغ مداوم همراه با کاهش وزن بیش از 5٪ وزن بدن قبل از بارداری و شواهد کتون در ادرار داشته باشد احتمالا HG دارد.

تحقیقات نشان می دهد که هر ساله حدود 36000 زن در ایالات متحده با موارد HG در بیمارستان بستری می شوند. تعداد واقعی زنان مبتلا ممکن است بسیار بیشتر از این اعداد باشد زیرا گاهی زنان در خانه یا به صورت سرپایی در درمانگاه ها درمان می شوند.

Hyperemesis gravidarum با حالت تهوع و استفراغ شدید مشخص می شود که می تواند منجر به کم آبی شدید بدن و ناتوانی در خوردن غذا شود. در نتیجه، اگر خانم باردار این شرایط را داشته باشد، احتمال کاهش وزن وجود دارد.

HG معمولاً در هفته های 4 تا 6 بارداری ظاهر می شود و می تواند در هفته 9 تا 13 به اوج خود برسد. بیشتر زنان در حدود هفته های 14 تا 20 بهبود می یابند، با این حال، برخی از زنان در تمام طول بارداری خود نیاز به مراقبت دارند. HG معمولا در منزل نیز قابل درمان است، اما در موارد شدید، ممکن است بستری در بیمارستان لازم باشد.

گزینه های درمان Hyperemesis Gravidarum

هیچ راهی برای جلوگیری از هایپرمیسیس گراویداروم (HG) وجود ندارد، اما روش های زیادی برای درمان آن قابل استفاده است. مداخلات پزشکی ممکن است شامل داروها ی خوراکی و همچنین تزریق سرم و داروهای داخل وریدی برای جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته باشد.

در موارد شدید، حمایت تغذیه ای ضروری است و ممکن است به یک روش جراحی نیاز داشته باشد. بعلاوه، ممکن است برخی از روشهای درمانی جایگزین نیز توصیه شود. برای بیمار استراحت در رختخواب، درمان های گیاهی و رژیم غذایی مغذی توصیه می شود.

سایر دلایل کاهش وزن در بارداری

علت کاهش وزن در بارداری | پزشکت

اگر بیماری صبحگاهی وجود ندارد پس کاهش ناخواسته وزن در دوران بارداری، به ویژه کاهش وزن ناگهانی، نگران کننده است و باید در اسرع وقت توسط پزشک بررسی شود. به همین ترتیب، کاهش وزن به دلیل تغییر در رژیم غذایی، اختلالات غذا خوردن، عدم دسترسی به مواد غذایی مناسب و رژیم های سخت گیرانه در دوران بارداری نخواهد بود و باید با پزشک در مورد آنها مشورت شود. برخی دیگر از دلایل احتمالی کاهش وزن در دوران بارداری عبارتند از:

  • عفونت ها
  • سرطان ها
  • اختلالات روانی
  • استفاده از مواد مخدر
  • دیابت تشخیص داده نشده
  • سایر بیماری های مزمن
  • عدم تعادل غدد درون ریز
  • تیروئید پرکار کنترل نشده
  • ناهنجاری های نورولوژیک
  • بیماری های دستگاه گوارش
  • اختلالات اشتها یا اختلالات خود ایمنی

دکتر هان می گوید: مهمترین مداخله برای زنی که در بارداری لاغر می شود، شناسایی و درمان علت اصلی کاهش وزن است.

کاهش وزن در بارداری چه عوارضی دارد؟

علت کاهش وزن در بارداری | پزشکت

از دست دادن چند پوند معمولاً در ابتدای بارداری امری طبیعی است. با این حال، به طور کلی، کاهش وزن در دوران بارداری با خطر کاهش وزن جنین درهنگام تولد و زایمان زودرس همراه است.

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، زایمان زودرس به معنی تولد نوزاد زودتر از موعد مقرر و قبل از اتمام هفته 37 بارداری است. نوزادانی که از بدو تولد وزن بدن کمی دارند و زودرس هستند ممکن است مستعد سایر بیماری ها یا ناهنجاری باشند زیرا بدن آنها توانایی رشد کامل را نداشته است.

پزشک در هر بار ویزیت وزن شما را کنترل می کند تا از عوارضی که می تواند بر کودک تأثیر بگذارد جلوگیری کند، از جمله:

  • خطر چاقی در آینده
  • تولد قبل از موعد (زودرس)
  • اندازه کوچک و یا وزن کم هنگام تولد
  • اندازه بزرگ و یا وزن زیاد هنگام تولد

کاهش وزن عمدی در بارداری توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک آن را توصیه کند. در برخی موارد، حداقل کاهش وزن برای برخی از خانم هایی که چاقی مفرط دارند توصیه می شود. با این حال، این موضوع تا حدودی بحث برانگیز است زیرا تحقیقات و کارشناسان در مورد مزایا و معایب این روش اختلاف نظر دارند.

برخی مطالعات نشان داده است که برای زنان با شاخص توده بدنی بالاتراز (BMI)> 30 ممکن است افزایش وزن توصیه شده قبل از بارداری فوایدی داشته باشد. اما این روش در زنان با BMI طبیعی یا پایین ممکن است خطر ابتلا به نوزادان کوچک و کم وزن را افزایش دهد.

کاهش ​​وزن متوسط برای زنانی که چاقی دارند خطر ابتلا به پره اکلامپسی، دیابت بارداری، سزارین اورژانسی و داشتن یک نوزاد بزرگ و با وزن بالا را کاهش می دهد. با این حال، به جز زنان با BMI بالای 35 این کاهش وزن ممکن است برای جنین عوارضی داشته باشد.

در مواردی که یک زن در بالاترین طبقه بندی BMI و وزن بالا دارد، ممکن است چربی ذخیره شده برای رشد مناسب جنین کافی باشد. حتی دیگر نیازی به افزایش وزن نباشد. پزشک بهترین فرد برای ارزیابی نیاز به کاهش وزن یا ضرورت افزایش وزن خواهد بود.

توصیه هایی برای افزایش وزن در بارداری

علت کاهش وزن در بارداری | پزشکت

توصیه های فعلی آکادمی ملی پزشکی این است که افزایش وزن کلی را طبق شاخص توده بدن قبل از بارداری تعیین کنید.

 پیشنهاد میزان افزایش وزن بارداری
  • BMI کمتر از 18.5 (کم وزن) 28 تا 40 پوند
  • 5–24.9 BMI(عادی) 25 تا 35 پوند
  • 25–29.9 (اضافه وزن) 15 تا 25 پوند
  • 30–34.9 (چاق) 11 تا 20 پوند
  • بیشتر از 35 (بسیار چاق) 11 تا 20 پوند (مگر در مواردی که پزشک توصیه دیگری کرده باشد).

این مقادیر افزایش وزن برای بارداری های دو قلویی یا چند قلویی را افزایش می یابد.

چگونه می توان در بارداری وزن اضافه کرد؟

خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر با مقادیر کافی از مواد مغذی می تواند در تأمین کالری مورد نیاز (حتی در صورت تهوع) کمک کرده و از کاهش وزن جلوگیری کند. وقتی شرایط خوبی برای تهیه غذا ندارید از همسر خود بخواهید تا در تهیه وعده های غذایی به کمک کنند.

اگر همچنان با وجود تغذیه مناسب قادر به افزایش وزن کافی نیستید یا وزن خود را کاهش می دهید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

یک متخصص تغذیه می تواند برنامه های غذایی منحصر به فرد را بر اساس نیازها و تنظیمات غذایی و کالری ارائه دهد. علاوه بر این، می تواند برای درمان علائمی که باعث اختلال در خوردن غذا می شوند را راهنمایی کند. درمان ها بسته به علت ممکن است شامل مصرف داروهای ضد تهوع، ضد افسردگی یا ضد تیروئید باشند.

دکتر هان همچنین پیشنهاد می کند از اندازه گیری وزن در خانه صرف نظر کنید. حتی ممکن است نادرست و استرس زا باشد. وی می گوید: نظارت بر مسیر افزایش وزن در ویزیت های معمول قبل از تولد توسط پزشک انجام می گیرد. به دلیل نوسانات روزمره طبیعی وزن اندازه گیری آن در منزل توصیه نمی شود.

چگونه وزن خود را در دوران بارداری افزایش دهیم؟

علت کاهش وزن در بارداری | پزشکت

نیازهای تغذیه ای

اکثر خانم ها برای افزایش وزن و تغذیه کافی نیاز به دریافت 340 تا 450 کالری در روز در سه ماهه دوم و سوم دارند. ترکیبی از پروتئین های بدون چربی (مانند گوشت، آجیل، دانه ها، حبوبات، تخم مرغ، لبنیات، پنیر و توفو) و کربوهیدرات (به شکل میوه های سالم، سبزیجات و غلات کامل) و مقدار کمی چربی بخورید.

همچنین، نوشیدن مقدار زیادی آب، به ویژه برای کاهش حالت تهوع می تواند مفید باشد. درک نیازهای تغذیه ای می تواند پیچیده باشد. بسیاری از زنان، به ویژه آنهایی که بیماری های زمینه ای و مشکلات پزشکی دارند، ممکن است از تماس با یک متخصص تغذیه سود ببرند.

دکتر هان می گوید: توصیه های تغذیه ای همیشه باید منحصر به فرد باشند. حتی فعالیت بدنی، سن، وزن و شرایط سلامتی در نظر گرفته شود.

کاهش وزن در اوایل بارداری می تواند شایع باشد. اما به طور کلی توصیه نمی شود. جدا از کاهش وزن جزئی به دلیل حالت تهوع صبحگاهی، کاهش ناخواسته وزن و عدم توانایی در افزایش وزن نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.

اگر کاهش وزن به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شده باشد، پزشک می تواند آن را درمان کند. تا از کاهش وزن در آینده جلوگیری شود و از سلامتی و کودکتان محافظت کند. ارزیابی توسط یک متخصص تغذیه می تواند به راهنمایی های تغذیه ای و برنامه ریزی غذایی منحصر به فرد کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز