لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سندرم نفروتیک چیست؟

سندرم نفروتیک چیست و آیا ابتلا به آن خطرناک است؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سندرم نفروتیک یک اختلال کلیوی است که باعث می شود بدن شما پروتئین زیادی را در ادرار دفع کند. همچنین سندرم نفروتیک معمولاً در اثر آسیب به دسته‌های رگ‌های خونی کوچک در کلیه‌ها ایجاد می‌شود که مواد زائد و آب اضافی خون را فیلتر می‌کنند. این وضعیت باعث تورم، به ویژه در پاها و مچ پا می شود و خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

درمان سندرم نفروتیک شامل درمان بیماری ایجاد کننده آن و مصرف دارو است. سندرم نفروتیک می تواند خطر عفونت و لخته شدن خون را افزایش دهد. پزشک شما ممکن است داروها و تغییرات رژیم غذایی را برای جلوگیری از عوارض توصیه کند.

کلیه ها مواد زائد و مایعات اضافی را از طریق واحدهای فیلتر کننده و سلول های کلیوی به نام نفرون از خون شما خارج می کنند. هر نفرون حاوی یک فیلتر (گلومرول) است که دارای شبکه ای از رگ های خونی کوچک به نام مویرگ است. هنگامی که خون به داخل گلومرول جریان می یابد، مولکول های کوچک – آب، مواد معدنی ضروری و مواد مغذی و مواد زائد – از دیواره مویرگ ها عبور می کنند. مولکول های بزرگ، مانند پروتئین ها و گلبول های قرمز، این کار را نمی کنند. سپس محلول فیلتر شده به قسمت دیگری از نفرون به نام توبول می رود. آب، مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما به جریان خون بازگردانده می شود. آب اضافی و مواد زائد به ادرار تبدیل می شود که به سمت مثانه جریان می یابد.

علائم اصلی سندرم نفروتیک کدامند؟

علائم و نشانه های سندرم نفروتیک عبارتند از:

  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • افزایش وزن به دلیل احتباس مایعات
  • تورم شدید (ادم)، به ویژه در اطراف چشم و در مچ پا و پا
  • ادرار کف آلود، در نتیجه پروتئین اضافی در ادرار شما

اگر علائم یا علائمی دارید که شما را نگران می کند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

علل بروز سندرم نفروتیک چیست؟

سندرم نفروتیک چیست و آیا ابتلا به آن خطرناک است؟ || پزشکت

سندرم نفروتیک معمولاً در اثر آسیب به خوشه های رگ های خونی کوچک (گلومرول) کلیه ها ایجاد می شود. گلومرول‌ها خون شما را هنگام عبور از کلیه‌ها فیلتر می‌کنند و چیزهایی را که بدن شما به آن نیاز دارد از آن‌هایی که به آن نیاز ندارد جدا می‌کنند. گلومرول های سالم پروتئین خون (عمدتا آلبومین) را – که برای حفظ مقدار مناسب مایع در بدن شما لازم است – از نفوذ به ادرار محافظت می کنند. هنگامی که گلومرول ها آسیب می بینند، اجازه می دهند پروتئین خون بیش از حد از بدن شما خارج شود که منجر به سندرم نفروتیک می شود.

بسیاری از بیماری ها و شرایط می توانند باعث آسیب گلومرولی و منجر به سندرم نفروتیک شوند، از جمله:

سندرم نفروتیک دیابت می تواند منجر به آسیب کلیه (نفروپاتی دیابتی) شود که بر گلومرول ها تأثیر می گذارد.

بیماری با حداقل تغییر. این شایع ترین علت سندرم نفروتیک در کودکان است. بیماری با تغییرات حداقلی منجر به عملکرد غیر طبیعی کلیه می شود، اما زمانی که بافت کلیه زیر میکروسکوپ بررسی می شود، طبیعی یا تقریباً طبیعی به نظر می رسد. علت عملکرد غیر طبیعی معمولاً نمی توان تعیین کرد.

گلومرولواسکلروز سگمنتال کانونی. این بیماری که با اسکار برخی از گلومرول ها مشخص می شود، می تواند ناشی از یک بیماری دیگر، یک نقص ژنتیکی یا برخی داروها باشد یا بدون دلیل شناخته شده ای رخ دهد.

بیماری های کلیوی

نفروپاتی غشایی. این اختلال کلیوی نتیجه ضخیم شدن غشاهای داخل گلومرول است. ضخیم شدن به دلیل رسوبات ساخته شده توسط سیستم ایمنی است. این می تواند با سایر شرایط پزشکی مانند لوپوس، هپاتیت B، مالاریا و سرطان همراه باشد یا می تواند بدون دلیل شناخته شده رخ دهد.

لوپوس اریتماتوی سیستمیک. این بیماری التهابی مزمن می تواند منجر به آسیب جدی کلیه شود.

آمیلوئیدوز. این اختلال زمانی رخ می دهد که پروتئین های آمیلوئید در اندام های شما جمع می شوند. تجمع آمیلوئید اغلب به سیستم فیلتر کلیه ها آسیب می رساند.

چه عواملی خطر سندرم نفروتیک را افزایش می دهند؟

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سندرم نفروتیک را افزایش دهند، عبارتند از:

بیماری هایی که می تواند به کلیه های شما آسیب برساند. برخی بیماری ها و شرایط خطر ابتلا به سندرم نفروتیک را افزایش می دهند، مانند دیابت، لوپوس، آمیلوئیدوز، نفروپاتی ریفلاکس و سایر بیماری های کلیوی.

داروهای خاص. داروهایی که ممکن است باعث سندرم نفروتیک شوند عبارتند از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهایی که برای مبارزه با عفونت ها استفاده می شوند.

عفونت های خاص. عفونت هایی که خطر ابتلا به سندرم نفروتیک را افزایش می دهند عبارتند از HIV، هپاتیت B، هپاتیت C و مالاریا.

عوارض سندرم نفروتیک درمان نشده چیست؟

سندرم نفروتیک چیست و آیا ابتلا به آن خطرناک است؟ || پزشکت

عوارض احتمالی سندرم نفروتیک عبارتند از:

لخته شدن خون. ناتوانی گلومرول ها در فیلتر کردن خون به درستی می تواند منجر به از دست دادن پروتئین های خون شود که به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند. این امر خطر ایجاد لخته خون در رگ های شما را افزایش می دهد.

کلسترول خون بالا و تری گلیسیرید خون بالا. هنگامی که سطح پروتئین آلبومین در خون شما کاهش می یابد، کبد شما آلبومین بیشتری تولید می کند. در عین حال، کبد شما کلسترول و تری گلیسیرید بیشتری آزاد می کند.

تغذیه نامناسب. از دست دادن بیش از حد پروتئین خون می تواند منجر به سوء تغذیه شود. این می تواند منجر به کاهش وزن شود که می تواند با ادم پوشانده شود. همچنین ممکن است تعداد بسیار کمی گلبول قرمز (کم خونی)، سطح پروتئین خون پایین و سطوح پایین ویتامین D داشته باشید.

فشار خون بالا. آسیب به گلومرول ها و در نتیجه تجمع مایعات اضافی بدن می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.

آسیب حاد کلیه. اگر کلیه های شما به دلیل آسیب به گلومرول ها توانایی خود را در فیلتر کردن خون از دست بدهند، مواد زائد می توانند به سرعت در خون شما جمع شوند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است به دیالیز اضطراری نیاز داشته باشید – وسیله ای مصنوعی برای حذف مایعات و مواد زائد اضافی از خون شما – معمولاً با دستگاه کلیه مصنوعی (دیالیز).

بیماری مزمن کلیوی. سندرم نفروتیک می تواند باعث شود کلیه های شما به مرور زمان عملکرد خود را از دست بدهند. اگر عملکرد کلیه به اندازه کافی پایین بیاید، ممکن است به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز داشته باشید.

عفونت ها. افراد مبتلا به سندرم نفروتیک خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند.

سندرم نفروتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص سندرم نفروتیک عبارتند از:

آزمایشات ادرار. آزمایش ادرار می تواند ناهنجاری هایی را در ادرار شما مانند مقادیر زیاد پروتئین نشان دهد. ممکن است از شما خواسته شود که نمونه ادرار را طی 24 ساعت جمع آوری کنید.

آزمایش خون. آزمایش خون می تواند سطوح پایین پروتئین آلبومین و اغلب کاهش سطح پروتئین خون را به طور کلی نشان دهد. از دست دادن آلبومین اغلب با افزایش کلسترول خون و تری گلیسیرید خون همراه است. سطح کراتینین و نیتروژن اوره در خون شما نیز ممکن است برای ارزیابی عملکرد کلی کلیه شما اندازه گیری شود.

بیوپسی کلیه پزشک ممکن است برداشتن نمونه کوچکی از بافت کلیه را برای آزمایش توصیه کند. در طول بیوپسی کلیه، یک سوزن از طریق پوست شما وارد کلیه می شود. بافت کلیه جمع آوری شده و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

درمان قطعی سندرم نفروتیک چیست؟

سندرم نفروتیک چیست و آیا ابتلا به آن خطرناک است؟ || پزشکت

درمان سندرم نفروتیک شامل درمان هر گونه بیماری پزشکی است که ممکن است باعث سندرم نفروتیک شما شود. پزشک شما همچنین ممکن است داروها و تغییراتی را در رژیم غذایی شما برای کمک به کنترل علائم و نشانه های شما یا درمان عوارض سندرم نفروتیک توصیه کند.

داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروهای فشار خون

داروهایی به نام مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) فشار خون و میزان پروتئین آزاد شده در ادرار را کاهش می دهند. داروهای این دسته عبارتند از لیزینوپریل (Prinivil، Qbrelis، Zestril)، بنازپریل (Lotensin)، کاپتوپریل و انالاپریل (Vasotec).

گروه دیگری از داروها که به طور مشابه عمل می کنند مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) نامیده می شوند و شامل لوزارتان (کوزار) و والزارتان (دیووان) می شوند. داروهای دیگری مانند مهارکننده‌های رنین نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند، اگرچه معمولاً در ابتدا از مهارکننده‌های ACE و ARB استفاده می‌شود.

قرص های مدر (ادرار آور)

اینها با افزایش خروجی مایع کلیه به کنترل تورم کمک می کنند. داروهای دیورتیک معمولاً شامل فوروزماید (Lasix) است. سایرین عبارتند از اسپیرونولاکتون (آلداکتون، کاروسپیر) و تیازیدها، مانند هیدروکلروتیازید یا متولازون (Zaroxolyn).

داروهای کاهش دهنده کلسترول

استاتین ها می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. با این حال، مشخص نیست که آیا داروهای کاهش دهنده کلسترول می توانند نتایج را برای افراد مبتلا به سندرم نفروتیک، مانند اجتناب از حملات قلبی یا کاهش خطر مرگ زودرس، بهبود بخشند.

استاتین ها عبارتند از: آتورواستاتین (Lipitor)، فلوواستاتین (Lescol XL)، لوواستاتین (Altoprev)، پراواستاتین (Pravachol)، روزوواستاتین (Crestor، Ezallor) و سیمواستاتین (Zocor).

رقیق کننده های خون (ضد انعقادها)

اینها ممکن است برای کاهش توانایی لخته شدن خون شما تجویز شوند، به خصوص اگر لخته خون داشته باشید. داروهای ضد انعقاد عبارتند از: هپارین، وارفارین (کومادین، جانتوون)، دابیگاتران (پراداکسا)، آپیکسابان (الیکویس) و ریواروکسابان (Xarelto).

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

داروهایی برای کنترل سیستم ایمنی، مانند کورتیکواستروئیدها، می توانند التهاب همراه با برخی از شرایطی که می توانند باعث سندرم نفروتیک شوند را کاهش دهند. داروها شامل ریتوکسیماب (ریتوکسان)، سیکلوسپورین و سیکلوفسفامید هستند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی سندرم نفروتیک

تغییر در رژیم غذایی ممکن است به س تسکین علائم ندرم نفروتیک کمک کند. پزشک ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد، که ممکن است توصیه کند موارد زیر را انجام دهید:

  • مقدار مایعات را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.
  • برای کمک به کنترل تورم از یک رژیم غذایی کم نمک استفاده کنید.
  • منابع پروتئین بدون چربی را انتخاب کنید. پروتئین گیاهی در بیماری کلیوی مفید است.
  • برای کمک به کنترل سطح کلسترول خون، مقدار چربی و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز