لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علت کاهش ادرار چیست؟

شایع ترین علت کاهش ادرار چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علت کاهش ادرار چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شایع ترین علت کاهش ادرار اغلب به کم آبی بدن و مشکلات دستگاه ادراری مربوط می شود. کاهش ادرار، یک علامت است و معمولاً افرادی که بیمار هستند و مایعات بیش از حد از دست داده اند تجربه می کنند. همچنین در افرادی که انسداد مجاری ادراری دارند رخ می دهد. با این حال، بدن احتمال دارد به دلایل مختلف ادرار کمتری تولید کند، که نیاز به درمان های متفاوتی دارد.

الیگوریا یک اصطلاح پزشکی برای خروجی کم ادرار می باشد. کتاب بیماریهای جراحی مشترک، الیگوری را به عنوان خروجی ادرار کمتر از 5/135 اونس مایع (400 میلی لیتر) در روز تعریف می کند. خروجی ادرار پایین می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای در بدن باشد.

اگرچه خروجی ادرار پایین گاهی اوقات یک توضیح ساده دارد، اما هر کسی که میزان ادرار کمتر از حد طبیعی داشته باشد باید برای تشخیص و درمان با متخصص بیماری های کلیوی یا اورولوژی مشورت کند.

کم آبی بدن و کاهش ادرار

کم آبی بدن یکی از علل شایع خروجی کم ادرار است. کم آبی بدن زمانی رخ می دهد که بدن مایعات کافی از رژیم غذایی دریافت نمی کند یا مایعات را خیلی سریع ترشح کرده تا فرد بتواند آن را دوباره جبران کند.

آب تقریباً 60 درصد وزن بدن افرادی را که دارای شاخص توده بدنی سالم (BMI) هستند، تشکیل می دهد. تنها 3 درصد از وزن بدن در آب کاهش می یابد تا فرد دچار کم آبی شود.

کم آبی می تواند زمانی رایج تر شود که فرد با بیماری سر و کار دارد و باعث علائمی مانند تب، اسهال یا استفراغ می شود. در این موارد، کلیه ها احتمال دارد سعی کنند با آزاد نشدن ادرار، ذخایر مایع بدن را حفظ کنند.

کم آبی بدن ناشی از بیماری به ویژه در کودکان خردسال خطرناک است، زیرا آنها نمی توانند نیازها یا علائم خود را بیان کنند.

نوشیدن آب بیشتر می تواند به مبارزه با کم آبی خفیف کمک کند. غذاهای غنی از مایعات، مانند میوه ها و سوپ ها نیز اگر فرد به اندازه کافی از آنها استفاده کند، شاید کمک کننده باشند.

پزشکان احتمال دارد نوشیدنی های الکترولیت خاصی را برای کمک به جبران کردن نمک ها و مایعات بدن ارائه دهند. در موارد شدید، پزشکان می توانند الکترولیت و مایعات داخل وریدی به فرد بدهند.

انسداد در دستگاه ادراری

شایع ترین علت کاهش ادرار چیست؟ | پزشکت

بیماری های کلیوی

انسداد فیزیکی و عملکردی در دستگاه ادراری یکی دیگر از علل احتمالی خروج کم ادرار است. چندین مشکل می تواند باعث انسداد شده و از خروج ادرار از بدن پیشگیری کند.

شرایطی که احتمال دارد مجاری ادراری را مسدود کند، عبارتند از:

  • سنگ کلیه
  • سرطان مثانه
  • سرطان پروستات
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان روده بزرگ
  • لخته شدن خون در مجاری ادراری
  • آسیب به اعصاب کنترل کننده مثانه
  • بزرگ شدن خوش خیم غده پروستات
  • آناتومی غیرطبیعی در دستگاه ادراری به دلیل شرایط مادرزادی یا جراحی

انسداد مجاری ادراری احتمال دارد به راحتی با سایر مسائل اشتباه گرفته شود. به عنوان مثال، انسداد در برخی از مناطق مجاری ادراری می تواند باعث علائمی مانند استفراغ و تب شود. فردی که دارای این علائم است شاید آنها را با بیماری دیگری که باعث کم آبی بدن نیز می شود اشتباه بگیرد.

با این حال، انسداد می تواند علائم دیگری مانند التهاب شکم و دردهای غیرقابل توضیح ایجاد کند.

درمان انسداد در دستگاه ادراری ابتدا شامل شناسایی علت اصلی آن است.. پزشکان ممکن است آزمایش خون را برای بررسی پروتئین های غیر طبیعی یا علائم سرطان تجویز کنند. آنها به احتمال زیاد سونوگرافی، عکس ساده با اشعه ایکس یا سی تی اسکن را برای بررسی انسداد یا بررسی ساختارهای زیرین مانند پروستات سفارش می دهند. گزینه های درمانی بستگی به علت زمینه ای انسداد دارد.

عفونت یا ضربه شدید

عفونت های شدید مانند سپسیس، از دست دادن خون یا سایر آسیب ها شاید با از دست دادن ترشح ادرار منجر به شوک بدن شود. این حالت شوک ،باعث کاهش جریان خون در اندام هایی مانند کلیه ها می شود. کلیه ها بدون این جریان خون نمی توانند ادرار کنند.

شوک یک فوریت پزشکی است که نیاز به توجه فوری دارد. پزشکان قصد دارند قبل از انجام آزمایشات ابتدا شخص را تثبیت کنند تا علت زمینه ای مشخص و درمان مناسب آغاز شود.

داروها، جزء شایع ترین علت کاهش ادرار

شایع ترین علت کاهش ادرار چیست؟ | پزشکت

مصرف برخی داروها می تواند باعث از دست رفتن خروجی ادرار شود. خروجی ادرار پایین یکی از شایع ترین علائم آسیب حاد کلیه است.

چند داروی مختلف احتمال دارد باعث آسیب حاد کلیه شود. این داروها عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAIDs )
  • مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)

سایر داروها، مانند داروهای شیمی درمانی و سرکوب کننده های سیستم ایمنی، می توانند برای کلیه ها مضر باشند.

فردی که به طور مرتب از این داروها استفاده می کند باید اطمینان حاصل کند که قبل از مصرف داروها به اندازه کافی آب بدن خود را هیدراته می کند. افرادی که بیشتر در معرض آسیب کلیه قرار دارند، از جمله افراد مبتلا به دیابت، باید به طور منظم با پزشک برای آزمایشات نظارت بر عملکرد کلیه خود مشورت کنند.

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه علت دیگری در کاهش دفع ادرار است. افرادی که خطر ابتلا به نارسایی کلیه یا سابقه آسیب مزمن کلیوی دارند، شاید با گذشت زمان بیشتر دچار نارسایی کلیه شوند.

پزشکان به طور منظم افرادی را که در معرض خطر از دست دادن عملکرد کلیه هستند یا تجربه کرده اند آزمایش می کنند. با تشخیص زودهنگام، شاید راه هایی برای توقف یا حداقل کاهش عملکرد کلیه وجود داشته باشد. در صورت پیشرفت کامل تا نارسایی کلیوی، فرد به درمانهای پیشرفته مانند دیالیز یا پیوند کلیه نیاز دارد.

در کاهش ادرار چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

شایع ترین علت کاهش ادرار چیست؟ | پزشکت

فردی که به طور مرتب خروجی ادرار کمی دارد باید با پزشک مشورت کند. گاهی اوقات، علت اصلی خروجی کم ادرار واضح است، به عنوان مثال، یک بیماری گذرا. در این موارد، هنگامی که فرد مایعات بیشتری مصرف می کند، این علامت باید برطرف شود. با این حال،  کسی که مرتباً ادرار کم دارد باید به پزشک مراجعه کند.

کسی که علائم شوک را تجربه می کند باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشد. به همین ترتیب، هر فرد مبتلا به کاهش سطح ادرار باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشد. از دست دادن کامل ادرار می تواند باعث آسیب دائمی به کلیه ها شود.

پزشکان ابتدا می خواهند علل ساده این مسئله، مانند بیماری های شایع تر را رد کنند. آنها در مورد هرگونه دارویی که فرد استفاده می کند سوال می کنند و احتمال دارد آزمایشات دیگری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن را برای تشخیص انسداد فیزیکی سفارش دهند.

پزشکان همچنین آزمایش خون را برای کمک به شناسایی نشانگرهای هر شرایط زمینه ای تجویز می کنند.

مراجعه به پزشک در اسرع وقت برای تشخیص و درمان یک اختلال زمینه ای مهم است. درمان سریع می تواند در به حداقل رساندن یا پیشگیری از آسیب طولانی مدت به سلول های کلیه کمک کند.

اولیگوریا چگونه تشخیص داده می شود؟

هیچ گزینه ای برای خود درمانی در کاهش دفع ادرار وجود ندارد. توجه به پزشک همیشه برای شناسایی علت و ارائه مناسب ترین درمان ضروری است.

در حین ملاقات، پزشک قبل از تشخیص، تعدادی سوال از شما می پرسد. آنها می خواهند بدانند کاهش تولید از چه زمانی شروع شده، آیا به طور ناگهانی رخ داده و آیا از زمان شروع آن بدتر شده است.

اگر بدانید تقریباً چقدر مایعات در روز می نوشید، می تواند مفید باشد. همچنین باید بدانید که آیا نوشیدن بیشتر، خروجی ادرار را افزایش می دهد و روزانه چقدر ادرار تولید می کنید.

شاید پزشک نیاز داشته باشد تا نمونه ادرار بدهید. آنها ادرار را از نظر رنگ، سطح پروتئین و اسید اوریک تجزیه و تحلیل و همچنین نمونه را برای علائم عفونت آزمایش می کنند.

اطمینان حاصل کنید که در مورد علائم دیگری که دارید، هرگونه دارو یا مکمل گیاهی که مصرف می کنید و اینکه آیا سابقه مشکلات کلیوی یا مثانه دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

شاید به آزمایشات بالینی نیاز داشته باشید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

گزینه های درمانی اولیگوریا چیست؟

شایع ترین علت کاهش ادرار چیست؟ | پزشکت

درمان بستگی به علت اولیگوریا دارد. پزشک احتمال دارد یک قطره IV تجویز کند که به سرعت بدن را آب رسانی می کند یا دیالیز برای کمک به دفع سموم تا زمانی که کلیه های دوباره به درستی کار کنند.

همچنین شاید بخواهد از مخلوط های مخصوص نوشیدنی برای جایگزینی الکترولیت های از دست رفته در این مدت و پیشگیری از اولیگوریا استفاده کنید.

پیش آگهی بلند مدت الیگوریا چیست؟

پیش اگهی فرد مبتلا به الیگوریا بستگی به علت این بیماری دارد. در صورت عدم درمان، احتمال دارد کاهش خروجی ادرار باعث عوارض پزشکی شود، مانند:

  • کم خونی
  • فشار خون
  • نارسایی قلبی
  • مشکلات گوارشی
  • اختلال عملکرد پلاکت

اکثر موارد نیاز به درمان دارویی دارند. به محض تجربه اولیگوریا با پزشک خود مشورت کنید تا یک برنامه درمانی که مناسب تر است تهیه کنید.

چگونه می توان از اولیگوریا پیشگیری کرد؟

به طور کلی، نمی توانید از کاهش خروجی ادرار در هنگام بیماری پیشگیری کنید. با این حال، شایع ترین علت این بیماری، کم آبی بدن است. هر زمان که تب، اسهال یا سایر بیماری ها دارید، مصرف مایعات خود را افزایش دهید. همچنین ممکن است بخواهید از مخلوط های مخصوص نوشیدنی برای جایگزینی الکترولیت های از دست رفته در این مدت و پیشگیری از اولیگوریا استفاده کنید.

حرف آخر

علت خروج ادرار پایین اغلب می تواند عدم دریافت مایع کافی به بدن باشد. اطمینان از این که فرد بیمار یا دچار استرس جسمی، مایعات کافی دریافت می کند، می تواند به مقابله با دفع کم ادرار که به دلیل کم آبی بدن است کمک کند.

در موارد دیگر، خروجی ادرار پایین احتمال دارد نشانه یک بیماری زمینه ای جدی تر، مانند سرطان یا نارسایی قابل توجه کلیه باشد.

در هر صورت، بهتر است برای تشخیص علت زمینه ای کاهش خروجی ادرار با پزشکت مشورت کنید. درمان مناسب در هر مورد برای پیشگیری از عوارض احتمالی جدی، که احتمال دارد شامل آسیب طولانی مدت به کلیه ها باشد، مهم است.

منابع :

https://www.healthline.com/health/urine-output-decreased#treatment

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325398

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز