لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کشنده ترین سرطان را بشناسید.

کشنده ترین سرطان را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کشنده ترین سرطان، جان الکس تربک را گرفت. مجری برنامه تلویزیونی، الکس تربک بیش از 2 سال پس از تشخیص ابتلا به کشنده ترین سرطان، روز یکشنبه درگذشت. سرطان لوزالمعده که جان شخصیت تلویزیونی الکس تربک را گرفت، یکی از کشنده ترین سرطان ها است.

متخصصان می گویند: سرطان لوزالمعده، کشنده ترین سرطان است چون به سرعت انتشار می یابد و معمولاً تا مراحل پیشرفته تشخیص داده نمی شود. روش های درمانی مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی معمولاً فقط برای مدت کوتاهی عمر فرد بیماران را افزایش می دهد.

در حال حاضر، هیچ روش موثری برای غربالگری سرطان لوزالمعده وجود ندارد.

الکس تربک، مجری محبوب برنامه تلویزیونی “خطر”، بیش از 2 سال پس از تشخیص سرطان لوزالمعده در مرحله 4 سرطان که پیشرفته ترین مرحله سرطان است، روز یکشنبه درگذشت . این سرطان اگر چه نادرترین نوع سرطان است، اما یکی از کشنده ترین نوع سرطان محسوب می شود.

دکتر آنتون بیلچیک، انکولوژیست جراحی، پروفسور جراحی، رئیس تحقیقات دستگاه گوارش و رئیس پزشکی در این باره می گوید: “سرطان لوزالمعده یکی از کشنده ترین انواع سرطان ها و چهارمین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است. از طرفی هم مدیریت این سرطان سخت و پرچالش است. سرطان لوزالمعده یک بیماری مخرب است که در اکثر بیماران غیرقابل درمان می باشد.

مطالعه بیشتر: علائم سرطان پانکراس

سرطان لوزالمعده چقدر شایع است؟

این یک نوع نسبتاً نادر از سرطان است. حدود 1.6 درصد از افراد در طول زندگی خود به سرطان لوزالمعده مبتلا می شوند.

کشنده ترین سرطان را بشناسید. | پزشکت

چرا مبارزه با سرطان پانکراس سخت است؟

بسته به اینکه سرطان بر عملکردهای غدد برون ریز و یا غدد درون ریز اثر می گذارد، دو نوع مختلف سرطان لوزالمعده وجود دارد.

سرطان لوزالمعده اگزوکرین

بیشتر سرطان لوزالمعده از سلولهایی که مجاری لوزالمعده را پشتیبانی می کنند شروع می شود. به این نوع سرطان، آدنوکارسینوم پانکراس یا سرطان اگزوکرین لوزالمعده گفته می شود. آنها می توانند بدخیم یا خوش خیم باشند، اما بیشتر تومورهای پانکراس بدخیم یا سرطانی هستند.

مطالعه بیشتر: نارسایی برون ریز پانکراس چیست؟

سرطان لوزالمعده غدد درون ریز

در موارد کمتری، سرطان می تواند در سلول های تولید کننده هورمون یا سلولهای عصبی و غده لوزالمعده تشکیل شود. به این نوع سرطان ها تومورهای عصبی و لوزالمعده، تومورهای سلول های جزایر یا سرطان غدد لوزالمعده گفته می شود. این نام از نوع سلول تولید کننده هورمون در جایی که سرطان شروع می شود، گرفته شده است.

آدنوکارسینومای لوزالمعده شایع ترین نوع است، در حالی که تومورهای نورو اندوکرین لوزالمعده به ندرت رخ می دهند.

در پانکراس، سلول هایی به نام سلول های برون ریز، غدد برون ریز و مجاری صفراوی را تشکیل می دهند که آنزیم های پانکراس را تولید و آنها را برای کمک به هضم غذا در روده ها آزاد می کنند.

در آدنوکارسینوما، رایج ترین شکل سرطان لوزالمعده، این سلول های برون ریز شروع به رشد و کنترل خارج از لوزالمعده می کنند. حدود 95 درصد موارد سرطان لوزالمعده آدنوکارسینوم است. این نوع از سرطان سالانه حدود 50،000 تا 60،000 آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد.

این بیماری زمانی تشخیص داده می شود و وقتی افراد متوجه سرطان خود می شوند که، متأسفانه سرطان نسبتا به سایر نقاط بدن پیشرفت کرده است. این سرطان علائم زیادی در مراحل اولیه بیمار بروز نمی دهد. این یک سرطان نسبتاً خاموش است که در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.

به گفته متخصصان، بخشی از دلیل کشنده بودن سرطان توانایی انتشار سریع و غیر قابل تشخیص بودن آن در بدن است. علاوه بر آن، سرطان در بافتی محکم احاطه شده و درمان آن را سخت می کند.

سرطان لوزالمعده با بروز مقدار زیادی زخم همراه است. سلول های تومور، بافت فیبر زیادی را در اطراف خود ایجاد می کنند، که دسترسی به آنها برای درمان بسیار سخت است. همچنین برداشتن و جراحی این تومور ها بسیار سخت و مشکل است.

متخصصان می گویند: اما مشکل اصلی ما در مراحل اولیه رشد است، چون در این مراحل سرطان تشخیص داده نمی شود. سرطان های لوزالمعده توانایی انتشار به خارج از لوزالمعده به غدد لنفاوی مجاور و سپس به سایر اندام ها را دارد. آنها بسیار تهاجمی و متاستاتیک هستند.

مطالعه بیشتر: غذاهای مناسب برای سلامت پانکراس

کشنده ترین سرطان را بشناسید. | پزشکت

چه عواملی خطر بروز کشنده ترین سرطان را افزایش می دهند؟

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش دهند، عبارتند از:

  • چاقی
  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • التهاب مزمن لوزالمعده (پانکراس)
  • سابقه خانوادگی سرطان لوزالمعده
  • سن بالا، این بیماری بیشتر در افراد پس از 65 سالگی تشخیص داده می شوند.
  • سابقه خانوادگی سندرم های ژنتیکی که می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، از جمله جهش ژن BRCA2، سندرم لینچ و سندرم ملانوم مول-بدخیم آتیپیک خانوادگی (FAMMM)

یک مطالعه بزرگ نشان داد که ترکیب سیگار، دیابت طولانی مدت و رژیم غذایی ضعیف، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تا حدود زیادی افزایش می دهد.

مطالعه بیشتر: ارتباط لوزالمعده و دیابت

سرطان لوزالمعده یک “بیماری با منشا دور از محل سرطان پانکراس ” محسوب می شود.

در تعداد کمی از بیماران، سرطان در ناحیه پانکراس باقی می مانند . اما این وضعیت به ندرت دیده می شود. ا پزشکان از سرطان لوزالمعده که به عنوان یک “بیماری دور”، یاد می کنند، چون در بیشتر مواقع به سایر نقاط بدن انتشار پیدا خواهد کرد.

متأسفانه، الکس تربک، جان لوئیس، با یک بیماری از راه دور مواجه شد. این بدان معناست که سرطان از پانکراس به سایر نقاط، به ویژه کبد یا ریه، انتشار یافته است. خود سرطان این توانایی را دارد که نه تنها به بافت اطراف حمله کند بلکه می تواند وارد جریان خون شود و اندام های دیگر بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالعه بیشتر: شایع ترین سرطان ها را بشناسید.

کشنده ترین سرطان را بشناسید. | پزشکت

علائم کشنده ترین سرطان چیست؟

علائم و نشانه های سرطان لوزالمعده اغلب تا پیشرفت بیماری بروز نمی کنند. به طور کلی برخی از علائم این سرطان عبارتند از:

  • خستگی
  • مدفوع آبکی
  • خارش پوست
  • لخته شدن خون
  • ادرار به رنگ تیره
  • درد شکمی که به پشت کشیده می شود.
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم (زردی)
  • از دست دادن اشتها یا کاهش وزن ناخواسته
  • تشخیص جدید دیابت یا مشکل در کنترل دیابت

مطالعه بیشتر: آیا سرطان باعث خارش است؟

درمان های کشنده ترین سرطان

اغلب با تشخیص سرطان لوزالمعده و انتشار بیماری درمان سرطان می تواند تا حدودی مشکل شود. متاسفانه در هنگام تشخیص این بیماری، سرطان به اندام های مخلتف بدن انتشار پیدا کرده است. هنگامی که سرطان به مراحل بالغ و پیشرفته رسیده، درمان آن بسیار دشوار است.

شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی گزینه هایی برای تسکین علائم و امید به زندگی بیماران صورت می گیرند.

تنها گزینه درمانی این سرطان جراحی است که برای تعداد کمی از بیماران انجام می شود. سایر گزینه های درمانی شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی است. بررسی های اخیر نشان می دهد که برخی از داروهای شیمی درمانی جدید موثرتر هستند.

کشنده ترین سرطان را بشناسید. | پزشکت

غربالگری کشنده ترین سرطان دشوار است.

بر خلاف سایر سرطان ها که از غربالگری برای تشخیص به موقع سرطان استفاده می کنند، در حال حاضر گزینه های غربالگری خوبی برای تشخیص این سرطان وجود ندارد.

سرطان لوزالمعده نادر است، و روش های غربالگری خوبی که بتواند آن را زود تشخیص دهد و یک نتیجه قابل اندازه گیری داشته باشد، وجود ندارد. متخصصان بیشتر بر روی روش های درمانی جدید تاکید می کنند.

متخصصان امیدوارند كه روزی سرطان لوزالمعده مانند سایر سرطان های كشنده دیگر بتوانند به یك بیماری مزمن تبدیل شوند.

آنها می گویند:”هدف ما از درمان سرطان ها، به ویژه مواردی مانند لوزالمعده، تبدیل آنها به یک بیماری مزمن است تا بتوانیم آنها را کنترل کنیم. این هدف واقعی است که به مردم اجازه می دهد برای مدت طولانی تری با بیماری هایی مانند سرطان لوزالمعده با کیفیت بالا زندگی کنند. “

هیچ آزمایش غربالگری معمول برای افرادی که به طور متوسط در معرض خطر سرطان لوزالمعده هستند وجود ندارد. اگر سابقه خانوادگی سرطان لوزالمعده یا پانکراتیت مزمن دارید، ممکن است در معرض خطر قرار بگیرید. در این صورت، پزشک می تواند آزمایش خون را برای غربالگری جهش های ژنی مرتبط با سرطان لوزالمعده تجویز کند.

این آزمایشات ممکن است در تشخیص جهش های ژنی مربوط به سرطان لوزالعده موثر باشد. اما، داشتن جهش های ژنی به معنی ابتلا به سرطان لوزالمعده نیست.

اما هر علائمی مانند درد شکم و کاهش وزن به معنای ابتلا به سرطان لوزالمعده نیست. اینها می تواند نشانه های انواع بیماری ها باشد، اما بهتر است که برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم زردی دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: زندگی بدون پانکراس

پیش آگهی سرطان لوزالمعده خیلی بد است.

پیش آگهی سرطان لوزالمعده، ضعیف است. تنها 3٪ از مبتلایان به سرطان لوزالمعده بعد از 5 سال تشخیص این بیماری زنده می مانند.

تحقیقات گسترده نشان می دهد که عمل جراحی سرطان لوزالمعده که توسط جراحان باتجربه در مراکز انجام می شود عوارض کمتری دارد، بر همین اساس بیماران باید قبل از جراحی در مورد تجربه جراح و بیمارستان در زمینه جراحی سرطان لوزالمعده تحقیق کنند. در صورت داشتن سابقه خانوادگی سرطان پانکراس بهتر است با یک مشاور ژنتیک مشورت کنید. او می تواند سابقه خانوادگی شما را بررسی و در صورت لزوم یک آزمایش ژنتیکی را برای ارزیابی میزان خطر ابتلا به سرطان، تجویز کند.

طبق انجمن سرطان لوزالمعده، سرطان لوزالمعده ممکن است تا سال 2020 به عنوان دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. برادرم یک عده دارد به اندازه ۶ سانتی متر در شش های بس باید چکار کند لطفا برایم کمک کنید

    1. سلام با پزشک متخصص داخلی فوق تخصص ریه مشاوره فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز