لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مهم ترین سؤالات در مورد کرونا

ویروس کرونا: مهم ترین سؤالاتی که باید پاسخ آن را بدانید | پزشکت

فهرست مطالب

مهم ترین سؤالات در مورد کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 شیوع عفونت در سراسر دنیا آن هم با یک نام جدید و ناشناخته مسئله ای است که باعث نگرانی همه شده و سرعت گسترش و فراگیر شدن آن به یکی از چالش های مسئولین تبدیل شده و مهم ترین سؤالات در مورد کرونا این است که آیا مسئولین بهداشت کشوری قادر به کنترل این بیماری خواهند بود؟ قطعاً سؤالات بی پاسخ بسیاری در مورد این ویروس ناشناخته و جدید با نام کرونا در ذهن ما نقش بسته که اطلاعات بیشتر در مورد آن می تواند تا حدی خیالمان را راحت کند. ما در این مقاله از پزشکت به تحقیق در مورد ویروس کرونا پرداخته ایم. سؤالات مهمی که باید پاسخ آن ها را بدانید را در قالب یک مقاله در اختیارتان قرار خواهیم داد.

  1. ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا همان  nCoV-2019 است که در ایران آن را با نام علمی کووید-19 می شناسند.

ویروس کرونا از خانواده ویروس هایی است که سیستم تنفسی پستانداران را هدف قرار داده و آن ها را مبتلا می کند. ویروس کرونا بر اساس ویژگی های به خصوص خود در چهار درجه آلفا، بتا، دلتا و گاما جای می گیرند. اکثریت این ویروس ها فقط حیوانات را درگیر کرده و فقط تعداد کمی از آن ها می تواند انسان ها را درگیر کند. تنها نوع قابل انتقال از کرونا ویروس به انسان، نوع آلفا و بتای این ویروس است.

در طول تاریخ فقط دو نوع کرونا ویروس توانست در کل دنیا شیوع پیدا کرده و عده زیادی را مبتلا کند:

ویروس سارس

اولین نوع آن کرونا ویروس سارس (SARS) بود که باعث بروز سندرم حاد تنفسی شده و در سال 2002 در دنیا شیوع پیدا کرد. اپیدمی ویروس سارس در اولین قدم مردم چین و هنگ کنک را درگیر کرد. پس از شیوع در سراسر دنیا در سال 2003 ناپدید شد.

ویروس مرس
  • کرونا ویروس بعدی، مرس (MERS) نام داشت که سندرم دستگاه تنفسی د.
  • برای اولین بار در سال 2012 مردم ساکن در عربستان صعودی را درگیر کرد.
  • از آن زمان تاکنون این ویروس حدود 2,494 نفر را مبتلا کرده است.
نوع ویروس دوره زمان شیوع
آنفلوانزا دوره انکوباسیون کوتاه مدت دو یا سه روزه قبل از بروز علائمقرنطینه و جداسازی بیماران، غیر ممکن است.
ویروس SARS دوره انکوباسیون حدود پنج روزه دارد.   چهار یا پنج روز پس از شروع علائم  شیوع آن مهار شده است.
کرونا ویروس جدید دوره انکوباسیون 2 تا 14 روز شناسایی بیماری بر اساس بیماری امکان پذیر نیست.
  1. منشأ اصلی این ویروس چیست؟

ویروس کرونا: مهم ترین سؤالاتی که باید پاسخ آن را بدانید | پزشکت

زمانی که انسانی به ویروس کرونا مبتلا می شود، معمولاً علت اصلی آن تماس با حیوان آلوده است.

شایع ترین حیوانی که ناقل این ویروس است، خفاش ها هستند. اگرچه که معمولاً کرونا ویروس ها مستقیماً به انسان ها منتقل نمی شوند. ولی این انتقال می تواند از طریق یک حیوان واسطه اتفاق بیفتد. در نتیجه همیشه نیازی نیست تا برای ابتلا به ویروس کرونا با یک حیوان خانگی در تماس باشید. اگر نگاهی به تاریخچه انواع ویروس کرونا بیاندازیم هم متوجه می شویم که کرونا ویروس سارس از طریق گربه های زباد و ویروس مرس از طریق شترها به انسان منتقل شده است. البته تشخیص اینکه عفونت ویروس کرونا از طریق چه حیوانی به انسان منتقل شده کار بسیار دشواری است.

در مورد کرونا ویروس هم با پیگیری ها و با توجه به گزارشات محل شیوع ویروس کرونا از یک مرکز فروش غذاهای دریایی در مرکز شهر ووهان بوده است که مسئولان محلی آن را در تاریخ 1 ژانویه پلمپ کرده بودند. با این حال بسیاری از بررسی های اخیر نشان می دهد که این فروشگاه احتمالاً تنها علت شیوع و گسترش ویروس کرونا نبوده است. زیرا بسیاری از افراد مبتلا به ویروس مدتها بود که از این فروشگاه خریدی انجام نداده بودند. در نتیجه علت اصلی شیوع این ویروس و حیوان ناقل آن هنوز تأیید نشده و شناسایی منبع کرونا ویروس 2019 نیاز تحقیق و بررسی های بیشتری خواهد داشت.

  1. چگونه ویروس کرونا انتقال می یابد؟

ویروس کرونا: مهم ترین سؤالاتی که باید پاسخ آن را بدانید | پزشکت

بیماری ژنتیک

با وجود اینکه منشأ این بیماری حیوانی است اما این ویروس به سادگی می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. قطعاً سؤالات زیادی در مورد شیوه اصلی انتقال این بیماری وجود دارد که سعی می کنیم تا حد امکان به این سؤالات پاسخ دهیم.

طبق گفته سخنگوی سازمان بهداشت جهانی (WHO): «محققان هنوز در حال بررسی پارامترهای دقیق انتقال انسان به انسان این ویروس هستند». « شیوه انتقال این بیماری بدین صورت بوده است که ابتدا افراد سالم در معرض منبع این ویروس که بیشتر حیوانات ناقل این بیماری بوده، قرار گرفته و بیمار شدند. در مرحله بعدی نیز این ویروس از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد.»

شیوع و گسترش کرونا ویروس

«همانند کرونا ویروس های دیگر، اصلی ترین علت شیوع و گسترش این بیماری از طریق سیستم تنفسی است که به معنی تجمع ویروس ها در داخل سیستم تنفسی (بینی و شش ها) است و در نتیجه به راحتی می تواند از طریق آب دهان یا بینی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. اما با توجه به تازه بودن این ویروس، اعلام نتیجه نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری در مورد اطلاعات اپیدمیولوژیک این ویروس خواهد داشت تا از بابت شیوه انتقال آلودگی اطمینان مطمئن شویم.»

همچنین در یکی از گزارشات خبری پخش شده در تاریخ 6 فوریه، مشاور سازمان جهانی بهداشت دکتر ماریا وان کرکو گفت که تا این لحظه می دانیم که هر چه علائم فرد مبتلا شدیدتر باشد، احتمال انتقال آن به افراد دیگر بیشتر خواهد بود.

در یکی دیگر از مصاحبه های صورت گرفته در تاریخ 6 فوریه، دکتر آنتونی فاسی مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی به این نکته اشاره کرده است که با توجه به اطلاعات به دست آمده از طریق متخصصان چینی به این نتیجه رسیدیم که دوره نهفتگی ویروس کرونا احتمالاً بین 5 و 6 – احتمال دقیق تر 5 روز- خواهد بود. این بدین معنی است که بروز علائم فرد مبتلا ممکن است 5 تا 6 به طول بیانجامد.

نکته بسیار مهم دیگر در مورد ویروس کرونا این است که افراد در دوران نهفتگی و زمانی که هنوز هیچ علائمی از این بیماری ندارند هم ناقل این بیماری بوده و می توانند آن را به افراد سالم انتقال دهند. با این حال احتمال عفونت بدون هیچ علامت و تأثیر احتمالی در شیوع بیماری هنوز ناشناخته است.

  1. چگونه می توان این ویروس را با ویروس های دیگر مقایسه کرد؟

محققان مؤسسات علمی چینی توانستند تا از ابزارهای پیشرفته ترسیم ژنوم برای شناسایی ساختار دی ان ای ویروس کرونای جدید استفاده کنند. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که ژنوم ویروس کرونا شباهت بسیار زیادی (حدود 88%) به ژنوم کرونا ویروس شناخته شده دو نوع خفاش با عنوان bat-SL-CoVZC45 و bat-SL-CoVZXC21 دارد. این تحقیق نشان می داد که  DNA این ویروس کرونا جدید حدود 79% شبیه کرونا ویروس سارس و حدود 50% شبیه ویروس مرس است.

  1. علائم ابتلا به بیماری کرونا چیست؟

ویروس کرونا: مهم ترین سؤالاتی که باید پاسخ آن را بدانید | پزشکت

همانند کرونا ویروس هایی که در گذشته شیوع پیدا کرده بود، این ویروس کرونایی جدید نیز ابتدا سیستم تنفسی فرد مبتلا را هدف قرار داده و بیشتر علائم سلامت تنفسی فرد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، علائم اصلی ابتلا به ویروس nCoV-2019 عبارتند از:

  • بروز تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

اطلاعات موجود حاکی از آن است که این ویروس می تواند با علائم خفیف مثل آنفولانزا و یا موارد شدیدتر بیماری ظاهر شود. به نظر می رسد که اکثر بیماران مبتلا به ویروس کرونا (نزدیک 80% از کل افراد مبتلا) علائم خفیفی داشته و تنها 20% از این افراد دچار علائم شدیدی مثل ذات الریه، نارسایی تنفسی و در برخی از موارد فوت می شوند. از آنجایی که علائم این بیماری شباهت بسیار زیادی با بیماری های تنفسی دیگر دارد، به همین دلیل بهتر است متخصصان نمونه های ویروسی را آزمایش کرده و ببیند که آیا ساختار آن با ساختار ِDNA این ویروس شباهتی دارد یا خیر.

  1. در صورت ابتلا به ویروس کرونا چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ویروس کرونا: مهم ترین سؤالاتی که باید پاسخ آن را بدانید | پزشکت

بسیاری از هموطنان نگران این موضوع هستند که آیا با وضعیت شیوع، این بیماری می تواند به یک بیماری همه گیر تبدیل شده و همه افراد را مبتلا کند؟ علاوه بر این سؤالات زیادی در مورد چگونگی مقایسه این ویروس با دیگر ویروس ها از نظر میزان عفونی و کشنده بودن مطرح می شود که به آن ها پاسخ خواهیم داد. در پاسخ به میزان کشنده بودن ویروس کرونا باید بگوییم که به گفته سخنگوی سازمان بهداشت جهانی (WHO)- طبق گزارش مسئولان چینی میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به این ویروس حدود 2 تا 4% از کل افراد مبتلا شده است. با این حال به خاطر تازه بودن این ویروس محاسبه میزان دقیق کشنده بودن آن کار تقریباً دشواری است.

با وجود اینکه هنوز میزان دقیق کشنده بودن این ویروس مشخص نیست. اما در مقایسه آمار به دست آمده که بین 2 تا 4 درصد کل مبتلایان است، ویروس سارس کشنده ترین نوع کرونا ویروس بوده که تا 50% احتمال مرگ و میر در نتیجه ابتلا به آن وجود داشته که سن افراد مبتلا اهمیت بسیار زیادی داشته است. در مورد مرس نیز میزان مرگ و میر افراد مبتلا چیزی حدود 35% کل افراد مبتلا بوده است. در نتیجه می توان گفت که میزان کشنده بودن این نوع از ویروس بسیار کمتر از دیگر موارد شایع آن بوده و حتی از ویروس آنفولانزا H1N1 هم کمتر است.

به عنوان مثال:

طبق آمارهای به دست آمده از 12ام آوریل 2009 تا 10ام آوریل 2010 حدود 60.8 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به آنفولانزای H1N1 مبتلا شدند که 274,304 نفر آن ها بستری شده و 12,469 مورد از این افراد در اثر این ویروس جان خود را از دست دادند. آمار جهانی نیز نشان می دهد که در سال ابتدایی شیوع این ویروس، حدود 151,700 تا 575,400 نفر در سراسر دنیا در اثر عفونت ناشی از ویروس H1N1 جان خود را از دست دادند.

به طور کلی می توان گفت که میزان شیوع بیماری کرونای جدید یا همان nCoV 2019 از دیگر انواع کرونا بسیار بیشتر بوده ولی احتمال کشنده بودن آن نسبت به SARS و MERS بسیار کمتر است.

  1. چگونه می توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد؟

به گفته مقامات رسمی سازمان بهداشت جهانی راهکارهای پیشگیرانه بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی است. این دستور العمل بیشتر بر روی رعایت بهداشت فردی تأکید داشته و با پایبند بودن به یک سری اقدامات ساده بهداشتی می توانید تا حد زیادی از ابتلا به آن جلوگیری کنید. به گفته سخنگوی سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از شیوع این عفونت کافی است دست های خود را به صورت منظم شسته، دهان و بینی خود را در حین سرفه یا عطه پوشانده و گوشت ها و تخم ها را به خوبی بپزید. علاوه بر این از تماس با افراد دارای علائم بیماری تنفسی مثل سرفه و عطسه خودداری کنید.

توصیه های سازمان بهداشت جهانی در مورد کرونا

افرادی که وظیفه مراقبت از افراد مبتلا به ویروس کرونا را داشته یا در اطراف آن ها افراد مبتلا به این بیماری زندگی می کنند، باید از ماسک تنفسی مناسب استفاده کنند. البته نکته بسیار مهم برای استفاده از ماسک این است که این ماسک ها باید بتواند کاملاً دهان و بینی فرد را بپوشاند. همچنین قبل از پوشیدن ماسک جدید به خوبی دست ها را شسته و ماسک قبلی را با رعایت نکات بهداشتی داخل سطح آشغالی انداخته و مجدداً دست های خود را بشویید.

  1. چگونه ویروس کرونا درمان می شود؟

ویروس کرونا: مهم ترین سؤالاتی که باید پاسخ آن را بدانید | پزشکت

  • در حال حاضر هیچ درمانی برای افراد مبتلا به ویروس کرونای جدید وجود ندارد.
  • در نتیجه درمان این بیماری با هدف کنترل علائم تنفسی و تب ناشی از آن آن صورت خواهد گرفت.
نتیجه گیری
  • ویروس کرونا در حقیقت همان  nCoV-2019 است که در ایران آن را با نام علمی کووید-19 می شناسند.
  • ویروس کرونا از خانواده ویروس هایی است که سیستم تنفسی پستانداران را هدف قرار داده و آن ها را مبتلا می کند.

همانند کرونا ویروس هایی که در گذشته شیوع پیدا کرده بود. این ویروس کرونایی جدید نیز ابتدا سیستم تنفسی فرد مبتلا را هدف قرار داده و بیشتر علائم سلامت تنفسی فرد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همچنین در حال حاضر هیچ درمانی برای افراد مبتلا به ویروس کرونای جدید وجود ندارد. درمان با توجه به علائم ظاهر شده تجویز خواهد شد.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

 

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/novel-coronavirus-your-questions-answered#10.-Where-can-I-find-out-more?

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز