لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مدیاستن و اختلالات مربوط به آن

مدیاستن و اختلالات مربوط به آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مدیاستن ناحیه مهمی از بدن است که بین ریه ها قرار دارد. ساختارهایی که در این ناحیه قرار می گیرند شامل قلب، مری، نای و عروق خونی بزرگ از جمله آئورت هستند. مدیاستن یا mediastin همچنین محل غدد لنفاوی است. شرایط بسیاری از جمله سرطان، تومورهای خوش خیم، عفونت ها و موارد دیگر وجود دارد که می تواند بر مدیاستن یا غدد لنفاوی مدیاستن تأثیر بگذارند. شناخت قسمت های مختلف مدیاستن در تعیین علل ناهنجاری ها در این ناحیه بسیار مفید است. بیایید نگاهی به قسمت های مختلف مدیاستن و شرایطی که ممکن است در هر ناحیه رخ دهد بیاندازیم.

مدیاستن چیست؟

mediastin ناحیه ای در قفسه سینه بین ریه ها است که شامل قلب، بخشی از نای، مری و عروق بزرگ شامل آئورت صعودی (شریان بزرگی است که خون را از بطن چپ قلب حمل می کند) و شریان های ریوی راست و چپ، اساساً همه اندام های قفسه سینه به جز ریه ها می شود. همچنین محل بسیاری از غدد لنفاوی و اعصاب است.

واژه مدیاستینوم در لاتین با اشاره به قسمت میانی قفسه سینه به “midway” ترجمه شده است.

mediastin را می توان دارای دو ناحیه بالا و پایین در نظر گرفت. نیمه پایین به سه منطقه اصلی تقسیم می شود. حتی اگر این توصیف خسته کننده از آناتومی به نظر برسد، درک ساختارهای موجود در هر یک از این مناطق در تشخیص شرایط پزشکی در این منطقه بسیار مهم است.

قدامی: mediastin قدامی فقط در سمت چپ وجود دارد و شامل تعدادی شریان کوچک و همچنین غدد لنفاوی است.

میانی: mediastin میانی بزرگترین بخش است و شامل قلب، رگ های خونی از جمله آنهایی که از ریه ها به قلب می روند و غدد لنفاوی است.

خلفی: mediastin خلفی شامل مری، بسیاری از عروق خونی و اعصاب و غدد لنفاوی مدیاستن است.

شرایط موثر بر مدیاستن

مدیاستن و اختلالات مربوط به آن || پزشکت

شرایط پزشکی زیادی وجود دارد که می‌تواند بر ساختارهای mediastin تأثیر بگذارد، و در اوایل، اغلب این بیماری‌ها علائمی ندارند. برخی از این موارد عبارتند از:

سرطان: سرطان هایی مانند لنفوم ها (هم لنفوم هوچکین و هم لنفوم غیرهوچکینی)، برخی از تومورهای سلول های زاینده و تیموم ها (سرطان های غده تیموس) در mediastin رخ می دهند.

تومورهای خوش خیم: تومورهای خوش خیم سلول زایا مانند تراتوم و کیست درموئید ممکن است در این ناحیه ایجاد شوند.

غدد لنفاوی بدخیم: اصطلاح غدد لنفاوی بدخیم به غدد لنفاوی سرطانی اشاره دارد. این می تواند به دلیل سرطان هایی باشد که عمدتاً سیستم لنفاوی را تحت تأثیر قرار می دهند، مانند لنفوم ها، و همچنین سرطان هایی که به غدد لنفاوی انتشار می یابند. علاوه بر سرطان هایی مانند لنفوم، که به طور غیرمعمول در این گره ها یافت می شود، سرطان هایی مانند سرطان ریه ممکن است به غدد لنفاوی در mediastin انتشار یابد.

لنفادنوپاتی: غدد لنفاوی “متورم” در مدیاستن ممکن است همراه با برخی از عفونت ها، به ویژه عفونت های ویروسی رخ دهد. عفونت های قارچی مانند هیستوپلاسموز و عفونت های مایکوباکتریایی مانند سل نیز می توانند باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی مدیاستن شوند. بیماری شایع دیگری به نام سارکوئیدوز نیز می تواند باعث بروز آن شود.

آنوریسم: آنوریسم آئورت توراسیک یک بیماری جدی است که mediastin را درگیر می کند.

آسیب عصبی: اعصابی که از mediastin عبور می کنند، به عنوان مثال در اثر فشار یک تومور یا غدد لنفاوی سرطانی در این ناحیه ممکن است آسیب ببینند.

توده های مدیاستنال

مدیاستن و اختلالات مربوط به آن || پزشکت

توده های mediastin اغلب زمانی که اسکن برای ارزیابی علائم مربوط به قفسه سینه مانند سرفه، تنگی نفس یا علائم دیگر انجام می شود، مشخص می گردند. اکثر توده های mediastin کوچک هستند و هیچ علامتی ندارند. وقتی بزرگ می شوند، می توانند نارسایی تنفسی (مشکل در تنفس یا رسیدن اکسیژن کافی به بافت ها) و همچنین مشکلات قلبی مانند افت فشار خون یا کاهش جریان خون ایجاد کنند.

سن فرد و محل توده mediastin در بررسی تشخیص مهم هستند. در کودکان، توده های mediastin اغلب در mediastin خلفی ایجاد می شوند و اغلب خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. در مقابل، توده های mediastin در بزرگسالان بیشتر در mediastin قدامی و اغلب بدخیم (سرطانی) هستند.

برخی از علل توده های مدیاستن بر اساس مکان آن، عبارتند از:

مدیاستن قدامی: تومورهای این ناحیه ممکن است شامل تیموما (تومورهای تیموس، اندامی در قفسه سینه که در دوران کودکی نسبتاً بزرگ است اما اساساً در بزرگسالان ناپدید می شود)، لنفوم، تومورهای سلول زایای (مانند تراتوم)، و رترواسترنال (پشت قفسه سینه) باشد.

مدیاستن میانی: بزرگ شدن غدد لنفاوی علت شایع توده در مدیاستن میانی است. این غدد لنفاوی به نوبه خود می توانند با سرطان زمینه ای مرتبط باشند. کیست های برونکوژنیک و همچنین ناهنجاری های قلبی مانند بزرگ شدن آئورت نیز ممکن است در این ناحیه دیده شوند.

مدیاستن خلفی: سرطان های مری و سایر ناهنجاری های مری ممکن است در مدیاستن خلفی ظاهر شوند و بزرگ شدن غدد لنفاوی نیز ممکن است در اینجا دیده شود. سایر احتمالات مانند سارکوم، تومورهای عصبی، تومورهای ستون فقرات، آبسه های پارا نخاعی، و بافت تیروئید نابجا (بافت تیروئید که در ناحیه ای خارج از غده تیروئید رشد می کند. سرطان ریه ممکن است باعث ایجاد توده در هر بخشی از مدیاستن شود.

توجه به این نکته مهم است که علل بسیار بیشتری برای ناهنجاری‌های مدیاستن وجود دارد و اغلب آزمایش‌های بیشتری برای تعیین علت دقیق مورد نیاز است.

اصطلاحات مربوط به مدیاستن

مدیاستن و اختلالات مربوط به آن || پزشکت

پنومومیاستینوم به وجود هوا در مدیاستن اشاره دارد که بیشتر مربوط به فروپاشی ریه (پنوموتوراکس) است.

مدیاستینیت مربوط به عفونتی می شود که مدیاستن را درگیر می کند. مدیاستینیت یک وضعیت جدی و خطرناکی است که اغلب پس از جراحی قلب ایجاد می شود.

روش مدیاستینوسکوپی

در مورد سرطان هایی مانند سرطان ریه و لنفوم، پزشکان اغلب مدیاستن را ارزیابی می کنند تا ببینند آیا سرطان به این ناحیه انتشار یافته است یا خیر. یکی از روش هایی که به جراحان اجازه می دهد این ناحیه را تجسم کنند، مدیاستینوسکوپی نامیده می شود. اگر سرطان به گره‌های مدیاستن انتشار یافته باشد، اغلب به روشی متفاوت از سرطانی که به این ناحیه انتشار نیافته درمان می‌شود. وجود غدد لنفاوی مدیاستن در مرحله بندی سرطان ریه مهم است.

مدیاستینوسکوپی یک روش معمول برای کسانی بود که سرطان ریه تشخیص داده شد. اما همین اطلاعات ممکن است گاهی اوقات از طریق اسکن PET در دسترس باشد.

اهمیت بالینی mediastin

مدیاستن قفسه سینه ناحیه مهمی از بدن انسان است که شامل ساختارهای حیاتی قلبی ریوی است. همچنین مدیاستن در انواع ناهنجاری های بالینی در تمام سنین درگیر است.

مدیاستن فوقانی قفسه سینه به دلیل عروق و اعصاب بزرگ از نظر بالینی مرتبط است. زخم‌های نافذ به این ناحیه احتمال زیادی دارد که بر عروق یا اعصاب مهم تأثیر بگذارد که در اثر ضربه و همچنین در حین استخراج آسیب جدی ایجاد می‌کند. قوس آئورت، محل آنوریسم بالقوه، از مرکز مدیاستن فوقانی قفسه سینه می گذرد. کل برون ده قلبی را قبل از توزیع در سراسر بدن حمل می کند. آنوریسم در قوس آئورت خطرناک است و اگر به مدت کافی درمان نشود می تواند تشریح شود و منجر به مرگ تقریباً فوری شود. مدیاستن فوقانی قفسه سینه همچنین قسمت هایی از مری و نای را در خود جای داده است. هر دو اینها مجرای هستند که معمولاً در اثر بلع و استنشاق مواد خارجی مسدود شده و آسیب می بینند.

mediastin قدامی

به طور کلی مدیاستن قدامی ممکن است از نظر بالینی خوش خیم به نظر برسد، اما مسئول بسیاری از ملاحظات بالینی است. تیموس که در قسمت فوقانی مدیاستن قدامی قرار دارد، به دلیل نقشش در بیماری هایی مانند میاستنی گراویس، آپلازی گلبول قرمز خالص و سرطان تیموس بدنام است. علاوه بر این، مدیاستن قدامی مستقیماً در خلف جناغ قرار دارد و بنابراین در برابر ضربه به قفسه سینه قدامی آسیب پذیر است که می تواند منجر به هماتوم داخل قفسه سینه یا تیموس شود.

mediastin میانی

مدیاستن میانی مهم‌ترین بخش فرعی منطقه است زیرا شامل پریکارد، قلب و ریشه‌های عروق بزرگ است. انفارکتوس میوکارد، افیوژن پریکارد، تامپوناد قلبی، تترالوژی فالوت و کاردیومگالی تنها چند نمونه از آسیب شناسی هایی هستند که در مدیاستن میانی قفسه سینه ظاهر می شوند.

مدیاستن خلفی مقدار زیادی از اهمیت بالینی خود را از ساختارهایی که از مدیاستن فوقانی قفسه سینه فرود می‌آیند، می‌گیرد. آئورت نزولی، شبکه های عصبی خودمختار، غدد لنفاوی گسترده و مری همگی قادرند در حضور پاتولوژی باعث اختلال عملکرد سیستمیک گسترده شوند. آنوریسم آئورت نزولی قفسه سینه، انسداد مجرای قفسه سینه، و دیسفاژی دیستال مری مشکلاتی هستند که می توانند به سرعت به موقعیت های جدی تبدیل شوند.

این نمونه ها تنها تعدادی از آسیب شناسی های متعدد درگیر در مدیاستن قفسه سینه هستند. این بخش ها و ساختار آنها اغلب در بیماری های حاد تا مزمن، عفونی تا تروماتیک و مادرزادی تا نئوپلاستیک درگیر هستند. بنابراین، درک نواحی متمایز از مدیاستن قفسه سینه، ساختارهای موجود، نشانه‌ها و انواع فیزیولوژیک، برای پزشکان در تمام سطوح ضروری است.

سوالات متداول

mediastin در کجا قرار دارد؟ مدیاستن در داخل حفره قفسه سینه (ناحیه قفسه سینه) بین ریه ها قرار دارد و  به چهار بخش تقسیم می شود: قسمت فوقانی، قدامی، میانی و خلفی. هر کدام ساختارهای مختلفی مانند قلب و عروق را در خود جای داده اند.

قلب در کجای بدن قرار دارد؟ قلب در مدیاستن میانی و در کنار بسیاری از عروق خونی و غدد لنفاوی قرار دارد که مدیاستن میانی بزرگترین بخش آن است.

مدیاستن خلفی شامل چه قسمت هایی می شود؟ مدیاستن خلفی مری، آئورت سینه ای نزولی، سیاهرگ ها و اعصاب را در خود جای داده است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 5

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز