لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

قرص خوراکی آسیکلوویر

قرص خوراکی آسیکلوویر | پزشکت

فهرست مطالب

قرص خوراکی آسیکلوویر

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قرص خوراکی آسیکلوویر، به عنوان یک داروی عمومی، در داروخانه ها، موجود است. همچنین، داروی آسیکلوویر به صورت کپسول، سوسپانسیون و قرص باکال، که از طریق دهان مصرف می شود، موجود است. همچنین، آسیکلوویر، به شکل کرم و پماد نیز وجود دارد. علاوه بر این، شکلی از داروی آسیکلوویر، به عنوان داروی داخل وریدی (IV) در دسترس است که فقط توسط یک پزشک تجویز می شود. آسیکلوویر برای درمان عفونت های ویروسی استفاده می شود. این عفونت ها شامل تبخال زوستر (زونا)، تبخال تناسلی و واریسلا (آبله مرغان) است.

موارد مصرف داروی آسیکلوویر

داروی آسیکلوویر، برای درمان عفونت های ویروسی استفاده می شود. این اختلالات، شامل تبخال زوستر (زونا)، تبخال تناسلی و واریسلا ( آبله مرغان) است.

این دارو عفونت های تبخال را درمان نمی کند. ویروس تبخال می تواند برای مدت طولانی در بدن شما نهفته باقی بماند و بعداً دوباره علائم این اختلال را ایجاد کند.

مکانیسم عمل داروی آسیکلوویر

آسیکلوویر متعلق به گروهی از داروها، به نام ضد ویروس ها است. گروه های دارویی، شامل داروهایی هستند که به شیوه مشابه عمل می کنند. داروهای موجود در یک کلاس دارویی، اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند.

آسیکلوویر با کاهش توانایی تکثیر ویروس تبخال در بدن شما، تاثیر خود را می گذارد. این دارو، علائم عفونت موجود در بدن شما را درمان می کند. با این حال، این دارو عفونت های تبخال را درمان نمی کند. عفونت های تبخال شامل تبخال، آبله مرغان، زونا یا تبخال تناسلی است.

حتی با وجود مصرف این دارو، ممکن است ویروس تبخال همچنان در بدن شما نهفته بماند. علائم تبخال شما ممکن است بعداً حتی پس از برطرف شدن علائم عفونت فعلی شما، دوباره ظاهر شوند.

عوارض جانبی مصرف آسیکلوویر

قرص خوراکی آسیکلوویر | پزشکت

قرص خوراکی آسیکلوویر باعث بروز خواب آلودگی نمی شود. اما می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

برخی از شایع ترین عوارض جانبی مصرف قرص خوراکی آسیکلوویر، عبارت اند از:

  • اسهال
  • ضعف
  • سردرد
  • استفراغ
  • حالت تهوع

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما خطرناک و جدی هستند یا اگر فکر می کنید که شرایط اورژانسی پزشکی دارید، با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم خطرناک ناشی از مصرف آسیکلوویر، می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییرات غیرمعمول در خلق و خو یا رفتار

عوارض موثر بر خلق و خو ناشی از مصرف آسیکلوویر، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تشنج
  • گیجی
  • رفتار پرخاشگرانه
  • حرکات ناپایدار یا متزلزل
  • کما (بیهوشی طولانی مدت)
  • بروز مشکل در صحبت کردن
  • توهم (دیدن یا شنیدن چیزی که وجود ندارد)

کاهش گلبول های قرمز خون و پلاکت ها

این عوارض، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • مشکلات کبدی
  • واکنش های پوستی
  • بروز درد عضلانی

واکنش های پوستی

عوارض مرتبط با واکنش های پوستی، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • راش
  • ریزش مو
  • ترک خوردگی یا شل شدن پوست
  • سندرم استیونز جانسون (این اختلال، یک واکنش پوستی نادر و آلرژیک است).

نارسایی کلیه

این عوارض، می تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش آلرژیک

این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بروز راش
  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو یا زبان

تداخلات دارویی آسیکلوویر

قرص خوراکی آسیکلوویر | پزشکت

تداخل، زمانی رخ می دهد که یک ماده، نحوه عملکرد داروی مصرفی را، تغییر می دهد. این تداخلات، می توانند مضر باشند یا از عملکرد صحیح دارو جلوگیری کنند. برای جلوگیری از بروز تداخلات، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

برای اطلاع از چگونگی تداخل این دارو با داروهای دیگری که مصرف می کنید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

هشدارهای مصرف داروی آسیکلوویر

مصرف این دارو، دارای چندین هشدار است. این دارو ممکن است باعث توقف عملکرد طبیعی کلیه های شما شود. در صورت بروز هرگونه مشکل کلیوی قبل از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

گلبولهای قرمز و پلاکت ها: این دارو ممکن است باعث پورپورای ترومبوسیتوپنیک ترومبوتیک (TTP) و سندرم اورمیک همولیتیک (HUS) شود. این اختلالات، باعث پایین آمدن سطح گلبول های قرمز خون و پلاکت ها در بدن شما می شوند. این شرایط، ممکن است کشنده باشد (باعث مرگ شود). علائم چنین اختلالاتی می تواند شامل خستگی و انرژی کم باشد.

رابطه جنسی: هنگامی که علائم شیوع تبخال تناسلی را در خود مشاهده کردید، نباید با شریک خود رابطه جنسی داشته باشید. این دارو عفونت تبخال را درمان نمی کند. البته ممکن است به کاهش احتمال انتقال تبخال به همسرتان کمک کند. با این حال، حتی با برقراری رابطه جنسی ایمن، هنوز هم ممکن است که تبخال تناسلی به شریک تان منتقل شود. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد شیوه های ایمن رابطه جنسی با پزشک خود تماس بگیرید.

هشدار بروز آلرژی

قرص خوراکی آسیکلوویر | پزشکت

آسیکلوویر می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم این واکنش آلرژیک، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو یا زبان
  • راش های پوستی

در صورت بروز هر یک این علائم، با اورژانس تماس گرفته یا به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید. اگر تا به حال، در اثر مصرف این دارو، واکنش آلرژیک داشته اید، دیگر آن را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود).

هشدار برای گروه های خاص

هشدار برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند: اگر مشکلات کلیوی داشته یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی از بدن خود دفع کنید. این شرایط ممکن است سطح این دارو را در بدن شما افزایش داده و باعث بروز عوارض جانبی بیشتری شود.

داروی آسیکلویر، همچنین ممکن است عملکرد کلیه شما را کاهش دهد. این بدان معناست که ممکن است بیماری کلیوی شما بدتر شود. پزشک بسته به میزان عملکرد کلیه های تان، دوز مصرفی شما را تنظیم خواهد کرد.

هشدار برای زنان باردار

آسیکلوویر، یک داروی بارداری گروه B است. یعنی دو موضوع درباره آن صادق است:

  • مطالعات انجام شده روی این دارو در حیوانات باردار خطری برای جنین نشان نداده است.
  • مطالعات کافی در مورد زنان باردار انجام نشده است تا نشان دهد آیا این دارو خطری برای جنین دارد یا نه.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن را دارید، درباره مصرف داروی آسیکلوویر، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. این دارو باید تنها در صورت بیشتر بودن مزایای احتمالی مصرف آن، نسبت به خطرات احتمالی برای جنین، توسط مادر باردار، مورد استفاده قرار دهد.

در صورت بارداری در حین مصرف این دارو، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

هشدار برای زنان در دوران شیردهی

آسیکلوویر ممکن است به شیر مادر منتقل شود و ممکن است در نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به نوزاد خود شیر می دهید، درباره مصرف داروی آسیکلوویر، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که آیا شیردهی را متوقف کرده یا مصرف این دارو را قطع کنید.

هشدار برای سالمندان

کلیه افراد سالمند ممکن است مانند گذشته کار نکند. این می تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه، مقدار بیشتری از داروها برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می مانند. این امر خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد.

ممکن است پزشک میزان دوز دارو را کاهش داده یا برنامه دارویی متفاوتی تجویز کند. این کار می تواند به جلوگیری از تجمع بیش از حد این دارو در بدن شما کمک کند.

قرص خوراکی آسیکلوویر برای درمان کوتاه مدت تبخال تناسلی، زونا و آبله مرغان استفاده می شود. همچنین، این دارو برای درمان طولانی مدت تبخال تناسلی استفاده می شود. اگر این دارو را طبق دستور مصرف نکنید، ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد.

اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی متوقف کردید یا اصلا آن را مصرف نکردید، علائم عفونت ممکن است بهتر نشده یا بدتر شود.

اگر دوز دارو را فراموش کرده یا دارو را طبق برنامه مصرف نکرده اید، ممکن است دارو در بدن شما به خوبی عمل نکرده یا به طور کامل بی اثر باشد. اگر از این دارو برای پیشگیری از بروز عفونت استفاده می کنید، مقدار مشخصی از این دارو، باید همیشه در بدن شما باشد. شما نباید بدون مشورت با پزشک خود مصرف این دارو را متوقف کنید.

در صورت فراموش شدن مصرف یک دوز آسیکلوویر چه باید کرد؟

به محض به یاد آوردن، دوز فراموش شده دارو را مصرف کنید. اما اگر فقط چند ساعت قبل از دوز بعدی، دوز فراموش شده را به خاطر آوردید، فقط یک دوز مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با مصرف دو دوز به طور همزمان، دوز فراموش شده را جبران کنید. این کار می تواند عوارض جانبی خطرناکی را در پی داشته باشد.

با مصرف بیش از حد، ممکن است سطح خطرناکی از دارو در بدن شما وجود داشته باشد و عوارض جانبی شدید تری را تجربه کنید. اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است، با اورژانس تماس بگیرید.

نکات مهم در مورد مصرف آسیکلوویر

قرص خوراکی آسیکلوویر | پزشکت

در هنگام مصرف داروی آسیکلوویر، شما و پزشکتان باید برخی مسائل بهداشتی را زیر نظر داشته باشید. رعایت این نکات می تواند به شما اطمینان دهد که در هنگام مصرف این دارو ایمن بمانید. این مسائل عبارتند از:

عملکرد کلیه. برای بررسی عملکرد کلیه های شما، ممکن است پزشک آزمایش خون انجام دهد. اگر کلیه های شما خوب کار نمی کنند، پزشک ممکن است دوز مصرفی این دارو را کاهش دهد.

سلامت روان و مشکلات رفتاری. شما و پزشکتان باید مراقب بروز هرگونه تغییر غیرعادی در رفتار و خلق و خوی خود باشید. این دارو می تواند مشکلات روانی و رفتاری جدیدی ایجاد کند. همچنین می تواند مشکلات روانی را که از قبل دارید، تشدید کند.

رژیم غذایی فرد بیمار. برای هیدراته ماندن باید مقدار زیادی آب بنوشید. اگر به خوبی هیدراته نشوید، این دارو می تواند به کلیه های شما آسیب برساند.

حساسیت به نور خورشید. آسیکلوویر می تواند پوست شما را در برابر نور خورشید حساس تر کند. این امر خطر آفتاب سوختگی را افزایش می دهد. در صورت امکان از آفتاب دوری کنید. اگر نمی توانید، حتما لباس مناسب پوشیده و کرم ضد آفتاب بزنید.

سخن آخر

قرص خوراکی آسیکلوویر یک داروی تجویزی است که فقط به شکل عمومی موجود است. داروهای عمومی معمولاً هزینه کمتری نسبت به نسخه های تجاری دارند. برخی از داروهای عمومی، ممکن است به هیچ شکلی، به عنوان یک‌ داروی تجاری موجود نباشند.

آسیکلوویر همچنین به صورت کپسول خوراکی، سوسپانسیون خوراکی، قرص باکال، کرم موضعی و پماد موضعی عرضه می شود. علاوه بر این، شکلی از داروی آسیکلوویر به عنوان داروی داخل وریدی در دسترس است که فقط توسط یک متخصص تجویز می شود.

همچنین، این دارو ممکن است به عنوان بخشی از یک برنامه درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد آن را با داروهای دیگری مصرف کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/acyclovir-oral-tablet

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز