لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علل زرد شدن سقف دهان

شایع ترین علل زرد شدن سقف دهان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

زرد شدن سقف دهان دلایل مختلفی دارد که شامل بهداشت نامناسب دهان، عفونت های درمان نشده یا سایر بیماری های زمینه ای است. بیشتر علل زرد شدن سقف دهان جدی نیستند. با این حال، چند علت آن مانند زردی، عفونت های خاص و سرطان دهان نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

شایع ترین علل زرد شدن سقف دهان

سلامت دهان، باکتری ها و سایر عفونت ها همگی ممکن است در زرد شدن سقف دهان شما نقش داشته باشد. اما بهتر است علل اصلی زردی سقف دهان را بشناسیم. آنها عبارتند از:

بهداشت ضعیف دهان

بهداشت نامناسب دهان می تواند منجر به تجمع باکتری در دهان شود. وقتی این باکتری ها تکثیر می شوند، می توانند رنگ داخل دهان را تغییر دهند. این ممکن است باعث زرد شدن سقف دهان و زبان شما شود. سایر علائم رایج عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شامل بوی بد دهان، تورم یا خونریزی لثه و درد هنگام جویدن هستند.

خشکی دهان یا تنفس با دهان

خشکی دهان زمانی ایجاد می شود که غدد بزاقی بزاق کافی تولید نکنند. ممکن است یک دلیل پزشکی از جمله تنفس بیش از حد دهان برای این موضوع وجود داشته باشد. یکی از نقش های بزاق محافظت از دهان در برابر تجمع باکتری ها است. بدون بزاق کافی، باکتری ها می توانند رشد کنند و سقف دهان شما را زرد کنند. سایر علائم خشکی دهان شامل بوی بد دهان، بزاق چسبناک و خشکی گلو و زبان هستند.

برفک دهان

برفک دهان، رشد بیش از حد مخمر در دهان است. می تواند باعث ایجاد لکه های زرد و برآمدگی در سقف دهان شود. از دیگر علائم برفک دهان می توان به سوزش دهان، ترک خوردگی گوشه لب ها و کمبود چشایی اشاره کرد. در حالی که برفک دهان به طور کلی یک بیماری خطرناک نیست، اگر به سایر قسمت های بدن سرایت کند می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

زخم شانکر

شایع ترین علل زرد شدن سقف دهان || پزشکت

آفت‌ دهان، زخم‌های کوچک و دردناکی هستند که در داخل دهان از جمله روی سقف دهان ظاهر می‌شوند. آفت ممکن است به رنگ قرمز یا زرد ظاهر شود. اگر آفت روی سقف دهان شما ظاهر شود، ممکن است باعث زرد به نظر رسیدن این ناحیه شود. علائم آفت به طور کلی خفیف هستند و زخم ها در عرض چند هفته بهبود می یابند. آفت هایی که در عرض چند هفته بهبود نمی یابند باید توسط دندانپزشک یا پزشک معاینه شوند.

تبخال دهان

تبخال دهان یک شیوع تبخالی است که توسط ویروس HSV-1 ایجاد می شود. این زخم های تبخال می توانند در داخل یا خارج دهان ظاهر شوند. زخم های تبخال روی سقف دهان ممکن است به رنگ زرد همراه با چرک ظاهر شوند. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، شایع ترین علامت قبل از شیوع، احساس گزگز و خارش در محل شیوع است.

زردی

زردی یک بیماری جدی است که در اثر تجمع رنگدانه زردی به نام بیلی روبین ایجاد می شود. این تجمع بیشتر در اثر اختلال عملکرد کبد یا کیسه صفرا ایجاد می شود. هنگامی که بیلی روبین در خون جمع می شود، ممکن است باعث زرد شدن سقف دهان شود. شایع ترین علائم زردی زردی پوست، زردی سفیدی چشم و علائمی شبیه آنفولانزا است. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

مصرف داروهای حاوی بیسموت

بیسموت ساب سالیسیلات، دارویی است که برای درمان ناراحتی معده استفاده می شود. پپتو بیسمول یک داروی رایج حاوی بیسموت است. مطابق باپژوهش ها استفاده از داروهای حاوی بیسموت می تواند رنگ زبان شما را از زرد به سیاه تبدیل کند. همچنین ممکن است باعث شود سقف دهان شما زرد به نظر برسد.

استفاده از دهانشویه با عوامل اکسید کننده

دهانشویه های مختلفی در بازار وجود دارد. برخی از فرمول های دهانشویه حاوی مواد اکسید کننده مانند پراکسید هیدروژن هستند. استفاده از این نوع دهانشویه ها ممکن است باعث زرد شدن زبان و سقف دهان شما شود.

دود تنباکو

دود تنباکو از جمله عوامل خطر برای بهداشت نامناسب دهان و دندان است. سیگار کشیدن یکی از دلایل بالقوه زبان مودار سیاه است که باعث می شود سقف دهان شما زرد به نظر برسد. سیگار کشیدن نیز یک عامل خطر برای برفک دهان است. لکه های برفک دهان می توانند باعث زرد شدن سقف دهان شوند.

سقف دهان مایل به زرد و سایر علائم

شایع ترین علل زرد شدن سقف دهان || پزشکت

اگر علائم دیگری هنگامی که سقف دهان شما زرد است ظاهر شود، ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

سقف دهان زرد و سفید

برفک دهان می تواند باعث ایجاد لکه های زرد و سفید روی سقف دهان شود. لکوپلاکیا وضعیتی است که ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید در دهان شود. این وضعیت جدی تر است زیرا می تواند به سرطان دهان تبدیل شود.

سقف دهان زرد با لکه های قرمز

ضایعات تبخال دهان می توانند به صورت تاول های قرمز رنگ روی سقف دهان ظاهر شوند. بسته به مرحله شیوع، این تاول ها ممکن است حاوی چرک زرد رنگ باشند. بیماری دست، پا و دهان یک بیماری ویروسی است که می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز روی سقف دهان شود.

سقف دهان زرد با گلودرد

  • برفک دهان گاهی اوقات ممکن است به مری گسترش یابد و منجر به برفک مری شود که باعث گلودرد می شود.
  • فارنژیت یک عفونت باکتریایی یا ویروسی است که با گلو درد و خراش مشخص می شود. فارنژیت، التهاب حلق است که در پشت گلو قرار دارد. اغلب از آن به سادگی به عنوان “گلودرد” یاد می شود. فارنژیت همچنین می تواند باعث خراشیدگی در گلو و مشکل در بلع شود. طبق گفته انجمن استئوپاتی آمریکا (AOA)، گلودرد ناشی از فارنژیت یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به پزشک است. موارد بیشتری از فارنژیت در ماه های سرد سال رخ می دهد. همچنین یکی از رایج ترین دلایلی است که مردم از سر کار در خانه می مانند. برای درمان مناسب گلودرد، شناسایی علت آن مهم است. فارنژیت ممکن است در اثر عفونت های باکتریایی یا ویروسی ایجاد شود.
  • گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که باعث گلودرد می شود. خوردن یا نوشیدن در صورت ابتلا به این عفونت های ممکن است دشوار باشد. حتی می تواند باعث تجمع باکتری ها و زرد شدن سقف دهان شود. گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که باعث التهاب و درد در گلو می شود. این بیماری شایع توسط باکتری استرپتوکوک گروه A ایجاد می شود. گلودرد استرپتوکوک می تواند کودکان و بزرگسالان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. اما به ویژه در کودکان بین سنین 5 تا 15 سال شایع است. عطسه ، سرفه ، ظروف غذای مشترک، و انواع دیگر تماس نزدیک با فرد مبتلا به عفونت گلودرد استرپتوکوکی می تواند استرپتوکوکی را از فردی به فرد دیگر منتقل کند.

زردی سقف دهان چگونه درمان می شود؟

شایع ترین علل زرد شدن سقف دهان || پزشکت

درمان بستگی به علت زمینه ای دارد. برخی از علل زمینه ای را می توان در خانه درمان کرد، در حالی که برخی دیگر نیاز به مراجعه به پزشک دارند.

مراقبت های پزشکی فوری. زردی یک بیماری جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر متوجه علائم دیگری از زردی شدید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. لکوپلاکیا یکی دیگر از بیماری های جدی است که باید توسط یک متخصص پزشکی برای تشخیص کامل و گزینه های درمانی مورد توجه قرار گیرد.

بهبود بهداشت دهان و دندان. بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن و استفاده از دهانشویه های خاص همگی می توانند باعث زرد شدن سقف دهان شوند. با بهبود بهداشت دهان و دندان، می توانید دهان خود را تمیز و عاری از تجمع باکتری های ناخواسته نگه دارید. شما می توانید بهداشت دهان خود را با موارد زیر بهبود بخشید:

  • مسواک زدن
  • نخ دندان کشیدن
  • مراجعه منظم به دندانپزشک
  • اجتناب از محصولات تنباکو
  • اجتناب از محصولات دهانشویه با عوامل اکسید کننده

درمان عفونت با دارو

عفونت های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. عفونت های قارچی مانند برفک دهان نیاز به داروهای ضد قارچی دارند. دارو نمی تواند عفونت های ویروسی مانند تبخال و انواع خاصی از فارنژیت را درمان کند، اما برخی از داروهای بدون نسخه می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

اگر از پپتو بیسمول یا سایر داروهای حاوی بیسموت استفاده می کنید، به جای آن تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید که می تواند به بهبود سلامت روده شما کمک کند.

بیشتر آفت‌ها بدون درمان خود به خود از بین می‌روند، اما تسکین درد موضعی و شستشوی خانگی می‌تواند به تسکین درد کمک کند. از آنجایی که خشکی دهان عموماً موقتی است، می توان آن را در خانه با افزایش طبیعی تولید بزاق درمان کرد. این شامل نوشیدن آب یا جویدن آب نبات های بدون قند و اجتناب از چیزهایی مانند سیگار کشیدن، الکل، قهوه و نمک زیاد است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده رنگ زرد سقف دهان به همراه سایر علائم زردی باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که سقف دهانتان دردناک است یا خونریزی می کند و یا در بلعیدن غذا و نوشیدنی مشکل دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

چندین دلیل پزشکی زمینه ای برای زرد شدن سقف دهان وجود دارد. در بیشتر موارد، سقف زرد رنگ دهان را می توان با بهداشت دهان و دندان بهتر بهبود بخشید. در موقعیت های دیگر، سقف زرد رنگ دهان می تواند نشان دهنده عفونت یا بیماری باشد که نیاز به درمان دارد. اگر نگران هستید که ممکن است وضعیت جدی تری داشته باشید، برای ملاقات با پزشک برنامه ریزی کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.7 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز