لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علل توده زیر بغل در مردان

شایع ترین علل توده زیر بغل در مردان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


توده زیر بغل در مردان می تواند به صورت برآمدگی یا تورم و کوچک یا بزرگ، سخت یا نرم، دردناک یا بدون درد ظاهر شود. این توده ها ممکن است منفرد یا چندتایی باشند. به همین ترتیب، آنها احتمال دارد زیر یک بازو یا هر دو ایجاد شوند. توده های زیر بغل در مردان، علاوه بر مشکل پزشکی که ممکن است ایجاد کنند، می توانند مشکلات روزمره را نیز ایجاد کنند. بسته به اندازه یا محل توده، این مشکلات می تواند شامل کاهش دامنه حرکتی بازو یا شانه، وضعیت دردناک بازو، افزایش حساسیت به ضد تعریق ها، دئودورانت ها یا صابون ها یا کاهش انتخاب لباس باشد.

علل کم خطر توده زیر بغل در مردان

توده زیر بغل یک توده غیرطبیعی از بافت است که می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. اگرچه توده زیر بغل می تواند هم در مردان و هم در زنان ایجاد شود، دلایل متعددی برای ایجاد توده زیر بغل مختص مردان وجود دارد. پس بیایید برخی از شایع ترین علل توده های زیر بغل در مردان از انواع کم خطر تا خطرناک ترین آنها را بررسی کنیم.

آلرژی به واکسیناسیون یا داروهای خاص

برخی از مردان ممکن است به واکسیناسیون، مانند واکسن آنفولانزا، با ایجاد یک برآمدگی کوچک زیر بغل ناشی از تورم غدد لنفاوی واکنش نشان دهند. این برآمدگی ها معمولا جدی نیستند. با این حال، اگر برآمدگی ادامه پیدا کرد یا علائم دیگری مانند تب ایجاد شد، با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که برآمدگی نتیجه واکسیناسیون است و نه عفونت. به طور مشابه، برخی از مردان ممکن است بلافاصله پس از شروع یک داروی جدید دچار توده زیر بغل شوند. اگر چنین است، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا امکان تغییر دارو وجود دارد یا خیر.

گره عضلانی

گره های عضلانی گاهی اوقات می تواند توضیحی برای تورم یا توده های زیر بغل در مردان باشد. اینها می توانند ناشی از فعالیت بیش از حد یا ورزش بیش از حد باشند و معمولاً بدون درمان پزشکی خود به خود برطرف می شوند. در صورت لزوم، استراحت و استراحت از ورزش باعث تسریع بهبودی می شود. با این حال، اگر تورم یا توده ادامه یابد، تماس با پزشک عاقلانه است.

لیپوم

لیپوم یک توده چربی غیر سرطانی و با رشد آهسته است که می تواند در زیر بغل ایجاد شود. اگرچه گاهی اوقات ناخوشایند، معمولاً بی ضرر است. اکثر آنها نسبتاً کوچک هستند (قطر کمتر از 2 اینچ)، سفت یا لاستیکی هستند و به راحتی با انگشتان خود حرکت می کنند. علت آنها ناشناخته باقی مانده است. اگر لیپوم ها به اعصاب مجاور فشار بیاورند و درد ایجاد کنند، ممکن است مشکل ساز شوند. اگر ظاهر آن‌ها شما را آزار می‌دهد یا باعث ایجاد دردی می‌شود که مانع فعالیت‌های روزمره شما می‌شود، یک گزینه جراحی وجود دارد که می‌توانید دنبال کنید.

فولیکولیت (فولیکول ملتهب مو)

فولیکولیت زمانی اتفاق می‌افتد که یک فولیکول موی زیر بغل (پایه ریز مو که زیر سطح پوست قرار دارد) از موهای رشد کرده ملتهب می‌شود. این معمولاً در نتیجه اصلاح یا تحریک ناشی از لباس های نزدیک رخ می دهد. برآمدگی زیر بغل معمولا کوچک، دردناک یا حساس است و ممکن است خارش یا سوزش داشته باشد.

اکثر موارد خفیف را می توان با کمپرس گرم و مرطوب چندین بار در روز درمان کرد. تمیز کردن آرام ناحیه با صابون آنتی باکتریال نیز می تواند کمک کند، و همچنین استفاده از کرم آنتی بیوتیک بدون نسخه می تواند کمک کننده باشد. اگر توده بعد از چند روز ناپدید نشد، پزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک یا داروی ضد قارچ تجویز کند.

هیدرادنیت چرکی

اگرچه غیر معمول است، اما مردان به دلیل گرفتگی غدد عرق و مسدود شدن و ملتهب شدن فولیکول های مو، ممکن است به دلیل این عارضه دچار توده های زیر بغل شوند. علت انسداد ناشناخته است، اما عفونت نیست.

ژنتیک، هورمون ها، سیگار کشیدن، اضافه وزن یا سیستم ایمنی ضعیف از دلایل این بیماری هستند. برجستگی های کوچک، حساس و به اندازه جوش ممکن است ظاهر شوند و ممکن است عمیق تر در پوست رشد کنند و تبدیل به توده های دردناک و سفت شوند که می توانند کاملاً خارش دار باشند. گاهی اوقات، این توده ها می توانند در زیر پوست با ایجاد تونل هایی که می توانند چرک را نشت کنند، به یکدیگر متصل شوند. بافت های زخم می توانند در این ناحیه ایجاد شوند که گاهی اوقات در حرکت بازو اختلال ایجاد می کنند. اگر توده‌های زیر بغل ظرف چند هفته برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

علل با خطر متوسط ​​توده زیر بغل در مردان

شایع ترین علل توده زیر بغل در مردان || پزشکت

برخی از علت های توده زیر بغل در مردان ممکن است تا حدودی جدی تر باشند، از جمله:

آبسه ها

توده های زیر بغل در مردان ممکن است ناشی از بسته های پر از چرک در زیر پوست باشد که دردناک، حساس هستند و اغلب در هنگام لمس احساس گرما می کنند. اغلب به نام کورک (furuncles) در اطراف فولیکول مو ایجاد می شود و بافت مجاور را درگیر می کند. گاهی اوقات جوش ها در زیر پوست به یکدیگر متصل می شوند و شبکه ای از آبسه ها به نام کاربونکل را تشکیل می دهند. آبسه ها معمولاً با کمپرس گرم قابل درمان هستند، اما در صورت تداوم یا بروز تب، باید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز به برش و تخلیه آبسه و تجویز آنتی بیوتیک باشد.

بیماری خراش گربه

این یک عفونت ناشی از باکتری Bartonella henselae است که ممکن است گربه ها را آلوده کند، اگرچه بیشتر گربه ها هیچ نشانه ای از بیماری را نشان نمی دهند. مردان در صورت گاز گرفتن یا خراشیدگی در این ناحیه توسط گربه آلوده یا گاز گرفتن کک های آلوده آن، ممکن است به دلیل این عفونت دچار توده دردناک زیر بغل شوند.

غده لنفاوی زیر بغل نزدیک به محل ممکن است متورم، قرمز و یا گرم شود. تب، سردرد، خستگی و کم اشتهایی نیز ممکن است رخ دهد. معمولاً بیماری خراش گربه جدی نیست و نیازی به درمان پزشکی ندارد. با این حال، علائم ادامه می یابد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک ضروری باشد.

ویروس ها

برخی از عفونت ها می توانند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهند. توده در یک یا هر دو زیر بغل ممکن است در نتیجه ایجاد شود. مونونوکلئوز عفونی که بیشتر توسط ویروس اپشتین بار ایجاد می شود، یکی از آنهاست. HIV-AIDS، سرخک، اوریون، آبله مرغان (واریسلا)، زونا (هرپس زوستر) نیز می توانند باعث ایجاد توده های زیر بغل در برخی از مردان شوند. اگر مشکوک به یکی از این عفونت ها هستید، لازم است برای درمان مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری کاستلمن

این یک بیماری غیر سرطانی غدد لنفاوی و بافت های مرتبط است که به ندرت دیده می شود و شامل رشد بیش از حد شدید سلول های سیستم لنفاوی (که به مبارزه با بیماری کمک می کند) است. مردان مبتلا به این عارضه علاوه بر اشتها و کاهش وزن، تب، تعریق شبانه، خستگی و بزرگ شدن کبد یا طحال، غدد لنفاوی زیر بغل (و همچنین کشاله ران، گردن و استخوان ترقوه) بزرگ می شوند. درمان معمولاً شامل شیمی درمانی یا پرتودرمانی است.

لنفادنیت (التهاب غدد لنفاوی)

یک یا چند توده در یک یا هر دو زیر بغل می تواند نشانه ای از تورم غدد لنفاوی در مردان باشد. خوشبختانه، غدد لنفاوی متورم به ندرت سرطانی هستند. غدد لنفاوی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند و نقش مهمی در مبارزه با عفونت دارند. غدد لنفاوی زیر بغل کوچک و سفت هستند. زمانی که آنها عفونی می شوند، معمولاً به دلیل عفونتی است که در جای دیگری از بدن یا توسط ویروس، باکتری یا قارچ شروع شده است. سپس بزرگ می شوند و ممکن است در لمس دردناک یا حساس شوند.

تورم می تواند کوچک – به اندازه یک نخود – یا بزرگ باشد. علائم دیگری نیز ممکن است ظاهر شوند، مانند آبریزش بینی، تب، تعریق شبانه، گلودرد یا خستگی. همه چیز به نوع عفونتی که ممکن است داشته باشید بستگی دارد. اگرچه برخی از توده های زیر بغل به دلیل تورم غدد لنفاوی ممکن است خود به خود ظرف چند روز برطرف شوند، اما بهتر است در صورت داشتن علائم دیگر با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر این توده‌ها بدون دلیل ظاهر شدند، به بزرگ شدن ادامه دادند، حداقل دو هفته وجود داشتند، غیرقابل حرکت بودند یا احساس سفت یا لاستیکی داشتند، باید به پزشک مراجعه کنید.

پر خطر ترین علل توده زیر بغل در مردان

اگر چه در اکثر مواقع ممکن است توده زیر بغل در مردان علل زیاد جدی نداشته باشد، اما در برخی مواقع علل آن می تواند تا حدودی جدی باشد، از جمله:

سرطان خون

لوسمی لنفوسیتی حاد (سرطان گلبول های سفید خون) بر سلول های لنفوئیدی (نوعی گلبول سفید خون) تأثیر می گذارد که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. هنگامی که این نوع سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش می یابد، ممکن است توده هایی ایجاد شود. اگر مشکوک به این بیماری هستید باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

لنفوم

لنفوم سرطان سلول های سیستم لنفاوی است که به بدن در مبارزه با بیماری کمک می کند. انواع مختلفی از لنفوم وجود دارد اما زیرگروه های اصلی آن لنفوم هوچکین (HL) و لنفوم غیر هوچکین (NHL) است. هر دو نوع می توانند باعث ایجاد توده های بدون درد زیر بغل در مردان شوند. این توده معمولاً سفت و غیرقابل حرکت است.

اغلب، چنین توده ای اولین علامت هر دو نوع است که ممکن است مردان تجربه کنند. علائم دیگر عبارتند از تب، تعریق شبانه، خستگی و کاهش وزن.

سرطان پستان

شایع ترین علل توده زیر بغل در مردان || پزشکت

اگرچه بسیاری از مردم متوجه نمی شوند، اما ممکن است یک مرد به سرطان سینه مبتلا شود. هم زنان و هم مردان دارای بافت سینه هستند. و سرطان سینه یک بدخیمی است که از سلول های بافت سینه ایجاد می شود. اگرچه در مردان غیر معمول است، اما سرطان سینه ممکن است ایجاد شود.

متأسفانه، اکثر مردان سرطان سینه را به عنوان یک بیماری بالقوه برای خود نمی دانند. سلول‌های سرطانی سینه می‌توانند وارد سیستم لنفاوی شده و به غدد لنفاوی مجاور، به‌ویژه غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یابند. برای برخی از مردان، یک توده بدون درد و غیر قابل حرکت زیر بغل اولین نشانه ای است که نشان می دهد آنها به این بدخیمی مبتلا شده اند. اگر چنین توده ای ایجاد شد که ناپدید نمی شود، بهتر است برای بررسی بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری شایع مقاربتی (STD) است که توسط یکی از ویروس‌های هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. تماس جنسی با یک فرد آلوده راه اصلی انتشار بیماری است. با این حال، نوزادان تازه متولد شده اگر مادر قبلاً آلوده شده باشد، می توانند به تبخال مبتلا شوند.

بیش از یک نفر از هر شش نفر در ایالات متحده بین سنین 14 تا 49 سال به تبخال تناسلی مبتلا هستند. تخمین زده می شود که بیش از 775000 نفر هر سال به عفونت های جدید تبخال مبتلا می شوند. بیشتر مردم از اینکه ممکن است به دلیل نداشتن علائم یا علائم بسیار خفیف به ویروس آلوده شده باشند، بی اطلاع هستند.

علائم تبخال نه تنها بلافاصله پس از انتقال اولیه عفونت بلکه در طول زندگی فرد نیز رخ می دهد. شایع ترین علائم شامل تاول های کوچک در اطراف اندام تناسلی، راست روده یا دهان است. این تاول ها می توانند پاره و زخم های دردناکی ایجاد کنند که سپس پوسته پوسته می شوند.

شیوع اولیه تبخال همچنین می تواند شامل بدن درد، تب ، سردرد باشد و غدد لنفاوی متورم این غدد لنفاوی متورم معمولاً در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند، اما برخی از افراد غدد لنفاوی متورم را در یک یا هر دو زیر بغل خود تجربه می‌کنند.

بنابراین، چگونه تبخال تناسلی می تواند باعث ایجاد توده های زیر بغل شود ؟

غدد لنفاوی (بعضی از افراد آنها را غدد لنفاوی می نامند) اندام های کوچک و لوبیایی شکل در سراسر بدن هستند. آنها بخشی از سیستم لنفاوی هستند که مایع لنفاوی، مواد مغذی و مواد زائد را بین بافت‌های بدن و جریان خون منتقل می‌کنند. گروه هایی از غدد لنفاوی در زیر بغل، گردن و کشاله ران یافت می شوند.

برخی از افراد مبتلا به تبخال تناسلی توده ای را در یک یا هر دو زیر بغل تجربه می کنند. ممکن است دردناک باشد یا نباشد یا در لمس حساس باشد. برخی دیگر از علائم تبخال نیز ممکن است وجود داشته باشد، اما این امکان وجود دارد که توده زیر بغل تنها علامت آن باشد. یک کمپرس گرم و مرطوب و مسکن‌های بدون نسخه می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. اگر توده زیر بغل باقی ماند، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

یک داروی ضد ویروسی تجویزی می تواند به تسکین علائم کمک کند. عفونت‌های تبخال درمان‌نشده (به ویژه آنهایی که زخم‌های تناسلی دارند) می‌توانند خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی، عفونت مثانه و پروکتیت (التهاب رکتوم) را افزایش دهند. اگرچه نادر است، اما عفونت تبخال می تواند منجر به مننژیت، التهاب غشاها و مایع مغزی نخاعی اطراف مغز و نخاع شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز