لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان آلرژی با کرومولین سدیم

درمان آلرژی با کرومولین سدیم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درمان آلرژی با کرومولین سدیم: یک واکنش آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به اشتباه یک ماده بی‌ضرر را به عنوان یک عامل شیمیایی مزاحم و خطرناک شناسایی و شروع به مبارزه با آن کند. این ماده به عنوان یک آلرژن شناخته می‌شود. هنگامی که بدن شما به ماده آلرژن واکنش نشان می‌دهد، یک ماده شیمیایی طبیعی به نام هیستامین آزاد می‌شود. هیستامین باعث بروز علائم ناراحت‌کننده بسیاری مانند آبریزش بینی، عطسه و خارش چشم می‌شود.

هیستامین توسط نوعی از سلول‌های سیستم ایمنی به نام ماست‌سل‌ها تولید می‌شود. ماست‌سل‌ها نقش مهمی در دفاع از بدن در برابر بیماری دارند. ماست‌سل‌ها اولین سلول‌هایی هستند که به حضور مواد خارجی مانند آلرژن‌ها پاسخ می‌دهند. بنابراین از نظر دفاعی و برای حفظ ایمنی بدن، مهم هستند.

برخی از داروهای ضد آلرژی پس از آزاد شدن هیستامین توسط ماست‌سل‌ها، عملکرد هیستامین را مسدود می‌کنند. با این حال، داروی کرومولین سدیم به صورت متفاوتی عمل می‌کند. این دارو به اصطلاح “تثبیت کننده ماست‌سل” است. این نکته بدان معناست که در وهله اول از انتشار هیستامین و سایر مواد شیمیایی التهابی توسط ماست‌سل‌ها پیشگیری می‌کند.

در نتیجه، داروی کرومولین سدیم به این شیوه، به پیشگیری از علائم آلرژی کمک می‌کند. کرومولین سدیم در درجه اول برای پیشگیری از بروز حملات آسم ناشی از آلرژی استفاده می‌شود. برای آلرژی‌های محیطی عمومی، کرومولین سدیم اکنون به عنوان یک درمان خط دوم یا سوم در نظر گرفته می‌شود.

برای این منظور بیشتر از کورتیکواستروئیدهای بینی و آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌شود. داروی کرومولین سدیم در اصل از گیاهی شفابخش به نام آمی ویسناگا گرفته شده‌است. در میان کاربردهای دیگر آن، ammi visnaga به طور سنتی درد سنگ کلیه را کنترل می‌کند.

توانایی این گیاه در باز کردن مجاری تنفسی، محققان را مجذوب خود کرد. آنها در نهایت ماده فعال موجود در این گیاه را شناسایی کردند. کرومولین سدیم نام این ماده شیمیایی بود. کرومولین سدیم برای پیشگیری از تحریک پاسخ ایمنی ایجاد شده توسط ماست‌سل‌ها شناخته شده‌است.

این پاسخ باعث بروز علائم آلرژی در افراد می‌شود. با این حال، دقیقاً مشخص نیست که این فعالیت چگونه به پیشگیری از بروز حملات آسم کمک می‌کند.

کرومولین سدیم یک داروی بدون نسخه برای درمان آلرژی بینی است. این داروی بدون نسخه به صورت محلول در بینی افراد استفاده می‌شود‌. مصرف کرومولین سدیم زمانی بهترین اثر را دارد که فرد قبل از تماس با ماده‌ای که باعث ایجاد حساسیت در او می‌شود، از آن استفاده کند.

واکنش‌های آلرژیک زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مواد بی‌ضرری که به عنوان آلرژن شناخته می‌شوند‌، پاسخ می‌دهد. در حالی که نباید چنین اتفاقی بروز پیدا کند. انواع آلرژی‌هایی که بر روی بینی و مجاری بینی تاثیر می‌گذارند، به عنوان رینیت آلرژیک شناخته می‌شوند.

آلرژن‌هایی که می‌توانند بروز این نوع از آلرژی‌ها را تحریک کنند، عبارت‌اند از:

  • گرده
  • گرد و غبار
  • کپک و شوره حیوانات خانگی

علاوه براین، علائم این نوع از آلرژی‌ها، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عطسه
  • خارش
  • انسداد یا آبریزش بینی

در این مقاله از پزشکت، نحوه عملکرد کرومولین سدیم و نحوه استفاده از آن را توضیح می‌دهیم. علاوه براین، به عوارض جانبی احتمالی مصرف کرومولین سدیم و گزینه‌های جایگزین برای درمان آلرژی بینی نگاهی می‌اندازیم.

مکانیسم عمل داروی کرومولین سدیم

درمان آلرژی با کرومولین سدیم || پزشکت

استفاده از داروی کرومولین سدیم، می‌تواند علائم برخی از آلرژی‌ها را درمان کند. سیستم ایمنی بدن، از سلامتی ما در برابر میکروب‌های مضر مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. با این حال، گاهی اوقات سیستم ایمنی به اشتباه به یک ماده بی‌ضرر یا آلرژن حمله می‌کند. چنین واکنشی به عنوان یک واکنش آلرژیک شناخته می‌شود.

آلرژی اختلال شایعی است و سالانه در سراسر جهان تعداد زیادی از انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم یک واکنش آلرژیک در اغلب اوقات در اثر تولید آنتی‌بادی به نام ایمونوگلوبولین یا IgE توسط سیستم ایمنی بروز پیدا می‌کند. واکنش آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که IgE باعث می‌شود سلول‌های سفید خون به نام ماست‌سل‌ها‌ مواد شیمیایی التهابی را آزاد کنند.

یکی از این مواد شیمیایی، هیستامین نام دارد که باعث انقباض راه‌های هوایی و رگ‌های خونی بدن و تحریک تولید مخاط اضافی می‌شود. به این ترتیب، برخی از علائم یک واکنش آلرژیک را به وجود می‌آورد. داروی کرومولین سدیم یک محصول درمانی استاندارد برای مدیریت علائم آلرژی است و به عنوان تثبیت کننده ماست‌سل‌ها شناخته می‌شود.

داروی کرومولین سدیم به عنوان یک ماده تثبیت کننده ماست‌سل‌ها، مقدار هیستامین و سایر مواد شیمیایی التهابی ترشح شده را که ماست‌سل‌ها آنها را تولید می‌کنند، کاهش می‌دهد. به این ترتیب، کاهش مقدار هیستامین موجود در بدن، به کنترل علائم آلرژی کمک می‌کند.

بهتر است بدانید که داروی کرومولین سدیم با داروهای آنتی هیستامین متفاوت است. در واقع، این داروها، پس از تولید ماست‌سل‌ها، اثر هیستامین‌ ترشح شده را کاهش می‌دهند. داروی کرومولین سدیم معمولاً به عنوان یک محلول مخصوص بینی بدون نیاز به نسخه پزشک (OTC) با نام تجاری Nasalcrom در دسترس است.

افراد می‌توانند از این دارو برای درمان آلرژی‌هایی مانند تب یونجه و گرد و غبار یا آلرژی به حیوانات خانگی که بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، استفاده کنند. علاوه براین، داروی کرومولین سدیم علائمی مانند عطسه، خارش و انسداد یا آبریزش بینی را تسکین می‌دهد. به این ترتیب، این دارو می‌تواند علائم نامطلوب بسیاری را رفع کند.

برای مدتی، داروی کرومولین سدیم یک گام مهم و قابل توجه در پیشگیری از بروز آسم ناشی از آلرژی بود. این دارو به طور قابل توجهی به کاهش دوره‌های آسم ناشی از یک واکنش آلرژیک کمک می‌کند. با این حال، در سال‌های اخیر، داروهای جدیدتر مهارکننده لکوترین تا حد زیادی جایگزین داروهای حاوی کرومولین سدیم شده‌اند.

اعتقاد بر این است که مهارکننده.های لوکوترین راحت‌تر و ایمن‌تر از کرومولین سدیم هستند. کرومولین سدیم باید حداقل سه بار در روز استنشاق شود، در حالی که مهارکننده‌های لکوترین فقط یک بار در روز مصرف می‌شوند. بنابراین، استفاده از این نوع از داروها طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

در هر صورت، امروزه از داروی کرومولین سدیم، برای مبارزه با آلرژی، به طور گسترده‌ای در بخش‌های مختلف جهان استفاده می‌شود. علاوه بر امکان استفاده آسان از این دارو، یکی دیگر از مزیت‌های کرومولین سدیم، تهیه آن بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه‌ها است. بنابراین، این دارو مبارزه با آلرژی را برای افراد آسان‌تر کرده‌است.

نحوه تجویز داروی کرومولین سدیم

قبل از استفاده از داروی کرومولین سدیم، افراد باید با یک پزشک یا داروساز صحبت کنند تا مشخص شود که آیا استفاده از این دارو برای آنها مناسب است یا خیر. علاوه براین، برای پیشگیری از بروز هر گونه تداخلات دارویی مضر، فرد باید همیشه به پزشک معالج خود درباره تمام داروهای بدون نسخه و تجویزی که مصرف می‌کند، اطلاع دهد.

داروی کرومولین سدیم به صورت محلول در یک بطری به همراه اپلیکاتور مخصوص بینی عرضه می‌شود. مانند هر داروی دیگری، لازم است قبل از مصرف، دستورالعمل‌های روی بسته بندی دارو را با دقت مطالعه کنید. با این حال، برای استفاده از داروی کرومولین سدیم، می‌توانید از دستورالعمل عمومی زیر پیروی کنید:

  • ابتدا بینی خود را تا حد امکان پاک کنید.
  • اپلیکاتور را مستقیماً در سوراخ بینی قرار دهید.
  • در حین دم از بینی، بطری را یک بار فشار دهید.
  • این عمل را برای سوراخ دیگر بینی‌تان نیز تکرار کنید.

با وجود اینکه داروی کرومولین سدیم می‌تواند به درمان واکنش‌های آلرژیک کمک کند، زمانی که فرد قبل از تماس با یک آلرژن بالقوه از آن استفاده می‌کند، بهترین عملکرد را مشاهده خواهد کرد. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به بیماری تب یونجه باید درست قبل از شروع فصل گرده افشانی گیاهان، استفاده از داروی کرومولین سدیم را شروع کند.

یک فرد باید سه تا شش بار در روز از داروی کرومولین سدیم برای پیشگیری از بروز علائم آلرژی استفاده کند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، از این محصول استنشاقی به طور مداوم و در طول روز استفاده کنید.

عوارض جانبی داروی کرومولین سدیم

با وجود این که کرومولین سدیم یک داروی بی‌خطر به حساب می‌آید، در صورت نیاز به مشاوره در مورد فواید و خطرات مصرف کرومولین سدیم باید با یک پزشک مشورت کنید. کرومولین سدیم یک داروی بی‌خطر و موثر است، اما در برخی از افراد می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سردرد
  • دل درد
  • سرفه کردن
  • تحریک بینی
  • عطسه کردن
  • دردهای عضلانی

در صورت بروز عوارض جانبی شدید یا مداوم با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. در مورد مشکلات تنفسی، مانند خس خس سینه که ممکن است پس از استفاده از کرومولین سدیم ایجاد شود، فوراً با پزشک معالج خود مشورت کنید. یک پزشک باتجربه می‌تواند در مورد تنظیم دوز مصرفی یا استفاده از داروهای جایگزین به شما مشاوره دهد.

داروهای جایگزین کرومولین سدیم

گاهی اوقات، ممکن است بنابر برخی علل، مجبور شوید که به جای کرومولین سدیم، از داروی دیگری استفاده کنید. طیف وسیعی از داروهای دیگر می‌تواند به درمان علائم آلرژی کمک کند، از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

دارو‌های آنتی‌هیستامین

در حالی که داروی کرومولین سدیم آزادسازی هیستامین را در بدن محدود می‌کند، داروهای آنتی‌هیستامین اثر هیستامین‌هایی را که ممکن است بدن قبلاً آنها را تولید کرده باشد، مسدود می‌کند. آنتی‌هیستامین‌ها گزینه‌های درمانی بسیار موثر و ایمن برای درمان آلرژی هستند. این داروها به صورت قرص و اسپری بینی در دسترس هستند.

اگر درباره خرید داروی آنتی‌هیستامین مناسب سوالی دارید، می‌توانید با یک پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

اسپری بینی استروئیدی

اسپری‌های بینی استروئیدی می‌توانند با کاهش التهاب و تورم در مسیرهای هوایی بینی به تسکین علائم آلرژی کمک کنند. با وجود اینکه، این داروها کندتر از آنتی‌هیستامین‌ها عمل می‌کنند، با این حال اثرات آنها طولانی‌تر است. اسپری‌های بینی استروئیدی برای خرید به صورت بدون نسخه در داروخانه‌ها در دسترس هستند.

ایمونوتراپی

روش ایمونوتراپی یک گزینه درمانی طولانی مدت برای افراد مبتلا به آلرژی‌های خاص مانند تب یونجه یا آلرژی‌های چشمی است. این دارو با کاهش حساسیت فرد به یک آلرژن مانند گرده، اثرات دارویی خود را ایجاد می‌کند.

طی چند ماه، یک پزشک یا کادر درمان بیمارستان، مقداری از ماده آلرژن را به فرد تزریق می‌کند. اگر ایمونوتراپی با موفقیت علائم آنها را کاهش دهد، درمان نگهدارنده ممکن است تا 3 تا 5 سال ادامه یابد.

سخن آخر

استفاده از داروی کرومولین سدیم یک روش درمانی استاندارد برای مدیریت آلرژی‌هایی است که باعث بروز علائم بینی می‌شوند. مواردی مانند تب یونجه و آلرژی به حیوانات خانگی و گرد و غبار، می‌توانند باعث بروز حساسیت‌ در افراد مختلف شوند. این دارو با کاهش هیستامین‌های تولید شده در بدن اثر مثبت خود را اعمال می‌کند.

داروی کرومولین سدیم به طور گسترده به صورت بدون نسخه در داروخانه‌های مختلف در دسترس است و به عنوان محلول بینی عرضه می‌شود. استفاده از داروی کرومولین سدیم زمانی موثرتر است که فرد قبل از قرار گرفتن در معرض آلرژن از آن استفاده کند.

اگرچه داروی کرومولین سدیم به طور کلی بی‌خطر به حساب می‌آید، اما در برخی افراد می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. سایر داروهای مناسب برای رفع آلرژی که می‌توانند موثر باشند، عبارت‌اند از استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها، اسپری‌های بینی استروئیدی و ایمونوتراپی.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز