لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توده بدون درد در قفسه سینه

توده بدون درد در قفسه سینه || پزشکت
فهرست مطالب
قرص جوشان ویتامین C گلوک ویت با خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن، به حفظ سلامتی شما کمک می‌کند. این محصول به تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن می‌پردازد و با جذب و هضم آسان، گزینه‌ای مناسب برای همه افراد، به‌ویژه کسانی که به دیابت مبتلا هستند، به شمار می‌آید.

یک توده بدون درد روی قفسه سینه معمولاً می تواند ناشی از یک بیماری پوستی مانند آبسه، زگیل یا کیست باشد. در موارد نادر نیز علت ایجاد توده بدون درد در قفسه سینه رشد سلول های غیر سرطانی به نام لیپوما، درماتوفیبروما یا سرطان سینه است. شایع ترین علل ایجاد توده بدون درد در قفسه سینه عبارتند از:

  • زگیل
  • لیپوم
  • کیست پوستی
  • درماتوفیبروم
  • لنفوم هوچکین

علائم توده بدون درد در قفسه سینه

حتی اگر توده موجود در قفسه سینه بدون درد باشد، باز هم می تواند آزاردهنده و ناخوشایند باشد. معمولا تشخیص اینکه توده در طول زمان تغییر می کند یا خیر، تا حدودی دشوار است، اما این بدان معنا نیست که باید این مشکل را نادیده بگیرید. یک توده می تواند خوش خیم باشد. با این حال، در برخی موارد نیز می تواند نشان دهنده ابتلا به یک بیماری زمینه ای باشد.

رشد یک توده بدون درد در قفسه سینه ممکن است نشان دهنده یک تومور سرطانی باشد، به خصوص اگر همراه با مجموعه ای از علائم زیر باشد:

  • تورم
  • خستگی
  • عرق شبانه
  • ترشح از نوک پستان
  • کاهش وزن ناخواسته
  • درد دنده یا مشکل در انبساط قفسه سینه

توده قفسه سینه ممکن است در هنگام لمس سفت به نظر برسد. ممکن است احساس کنید که توده سفت شده یا در جای خود گیر کرده است. اگر متوجه شدید که توده با گذشت زمان در حال رشد کردن است فوراً مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید.

با این حال در بسیاری از موارد توده بدون درد در قفسه سینه نگران کننده نیست، حتی اگر ظاهر توده ناخوشایند باشد. به طور کلی توده های قفسه سینه اگر دارای ویژگی های زیر باشند، نگران کننده نیستند:

  • نرم بودن
  • کوچک شدن توده در صورت استراحت کردن

علل توده بدون درد قفسه سینه

توده بدون درد در قفسه سینه || پزشکت

عوامل متعددی می تواند باعث رشد توده در قفسه سینه شود. برخی از مهمترین این علل عبارتند از:

ساختار قفسه سینه

دیواره قفسه سینه حفره ای از استخوان ها شامل ستون فقرات، جناغ سینه، دنده ها و ماهیچه هاست. این دیواره قفسی را در اطراف ریه ها، قلب و سایر اندام های حیاتی تشکیل می دهد. همچنین چربی و بافت های مختلفی در این ناحیه وجود دارد. هر وضعیتی که بر این ساختارها تأثیر بگذارد می تواند منجر به رشد توده در این ناحیه شود.

علل سرطانی

به طور کلی هر رشدی در بدن ناشی از تقسیم و رشد غیرقابل کنترل سلول هاست. گاهی اوقات یک جهش ژنتیکی در DNA یا یک پروتئین خاص می تواند منجر به رشد غیر طبیعی سلول ها شود. این سلول‌های غیرطبیعی در یک ناحیه تجمع پیدا می کنند و یک توده که تومور نیز نامیده می‌شود، را تشکیل می دهند. تومورها را می توان به دو گروه زیر تقسیم کرد:

خوش خیم. توموری که از استخوان یا عضله قفسه سینه منشا می گیرد و به بافت های مجاور حمله نمی کند یا گسترش نمی یابد، خوش خیم و بی ضرر در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال لیپوم ها یا تومورهای بافت چربی اغلب خوش خیم هستند.

بدخیم. یک تومور بدخیم نه تنها به بافت های اطراف خود حمله می کند، بلکه توانایی انتشار به سایر قسمت های بدن را نیز دارد. تومورهای بدخیم را می توان به دو دسته اولیه یا ثانویه نیز طبقه بندی کرد. سارکوم ها، تومورهایی که در غضروف، بافت های نرم یا استخوان ها ایجاد می شوند، اغلب بدخیم هستند. تومورهای اولیه از استخوان یا عضله دیواره قفسه سینه منشا می گیرند. تومورهای ثانویه در جاهای دیگر بدن رشد می کنند و به دیواره قفسه سینه متاستاز می دهند.

سایر علل

توده بدون درد در قفسه سینه || پزشکت

بسیاری از بیماری ها وجود دارند که می توانند به صورت توده در دیواره قفسه سینه ظاهر شوند. سایر علل رشد توده در قفسه سینه عبارتند از:

بیماری های درماتولوژیک. بسیاری از بیماری‌های پوستی می‌توانند منجر به ایجاد توده‌ها و برجستگی‌های روی پوست در سراسر بدن شوند. به عنوان مثال، کیست ها توده هایی هستند که همانند یک کیسه خالی می توانند با مایع، چرک، خون یا مواد دیگر پر شوند. این توده ها در هنگام لمس اغلب شبیه نخودهای کوچک زیر پوست به نظر می رسند که اغلب بدون درد هستند.

ابتلا به عفونت‌ها. برخی از عفونت‌های پوستی که در اثر عوامل بیماری زای باکتریایی و ویروسی ایجاد می شوند، با عوارضی مانند رشد توده همراه هستند. به عنوان مثال، برخی از گونه‌های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌توانند منجر به رشد توده هایی به نام زگیل در قسمت های مختلف بدن شوند.

التهاب غدد لنفاوی. سیستم لنفاوی یک شبکه بزرگ و پیچیده از عروق و غدد در سراسر بدن است که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. وظیفه غدد لنفاوی فیلتر کردن و به دام انداختن ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا در بدن است. غدد لنفاوی با عوامل بیماری زای مختلف مقابله می کند و اجازه انتشار آنها را در بدن نمی دهد. چندین گره لنفاوی در دیواره قفسه سینه وجود دارند. ابتلا به برخی بیماری ها می تواند باعث ملتهب و متورم شدن گره های لنفاوی موجود در قفسه سینه شود. این التهاب ممکن است به صورت توده هایی در دیواره قفسه سینه ظاهر شود.

زگیل

زگیل‌ ها، زائده‌های کوچک، خشن و گردی هستند که در لایه بالایی پوست رشد می کنند. زگیل ها ممکن است به صورت منفرد یا خوشه ای ظاهر شوند.

زگیل های معمولی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این زگیل ها بسیار مسری هستند و از طریق تماس مستقیم، به ویژه زخم های موجود در روی پوست، به سرعت فرد سالم را مبتلا می کنند. زگیل ها می توانند به راحتی از طریق لمس از یک ناحیه بدن به ناحیه دیگر پخش شوند.

هر کسی ممکن است به زگیل مبتلا شود، اما در افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری یا شیمی درمانی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شایع‌تر است. کودکان و نوجوانان نیز مستعد ابتلا به زگیل هستند.

زگیل ها اغلب برای اولین بار در دست ها و انگشتان، به خصوص در نزدیکی ناخن ها و پس از هر گونه آسیب به پوست ظاهر می شوند. به همین دلیل است که جویدن ناخن می تواند باعث رشد زگیل در انگشتان دست شود.

زگیل ها خوش خیم هستند، به این معنا که سرطانی نیستند. اما ظاهر ناخوشایندی دارند و می توانند در استفاده عادی از دست ها اختلال ایجاد کنند، بنابراین درمان به موقع بسیار ضرورت دارد.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. زگیل در کودکان گاهی اوقات بدون درمان از بین می رود، اما در غیر این صورت اکثر زگیل ها را می توان به راحتی در مطب پزشک برداشت.

کیست پوستی

توده بدون درد در قفسه سینه || پزشکت

به طور کلی کیست یک کیسه یا توده کوچک پر از مایع، هوا، چربی یا مواد دیگر است که بدون هیچ دلیل مشخصی در جایی از بدن شروع به رشد می‌کند. کیست پوستی کیستی است که درست در زیر پوست ایجاد می شود.

به نظر می رسد که کیست های پوستی در اطراف سلول های کراتین به دام افتاده تشکیل می شوند. سلول های کرایتن سلول هایی هستند که لایه بیرونی نسبتاً سخت پوست را تشکیل می دهند.

این کیست ها مسری نیستند. هر کسی ممکن است به کیست پوستی مبتلا شود، اما این کیست در افراد بالای 18 سال و افراد مبتلا به اکنه، شایع تر است.

کیست ها اغلب به صورت یک توده کوچک و گرد در زیر پوست ظاهر می شوند. کیست ها معمولاً بدون درد هستند مگر اینکه عفونی شوند. قرمز و دردناک شدن کیست نشان می دهد که کیست شما عفونی و پر از چرک شده است.

تشخیص کیست از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. یک کیست کوچک را می توان به حال خود رها کرد، زیرا کیست ها در اغلب موارد بدون نیاز به درمان خود به خود برطرف می شوند. با این حال اگر کیست بزرگ باشد یا در حرکت بدن اختلال ایجاد کند، می توان آن را با یک جراحی ساده در مطب پزشک خارج کرد. کیست عفونی باید درمان شود تا عفونت گسترش پیدا نکند.

سرطان سینه

اگرچه سرطان سینه در زنان بسیار شایع تر است، اما مردان نیز امکان دارد به آن مبتلا شوند. سرطان سینه اغلب در مردان بین 60 تا 70 سال رخ می دهد.

تشخیص سرطان سینه در مردان به معاینه بالینی پزشک، ماموگرافی و بیوپسی بافت نیاز دارد. درمان شامل برداشتن تومور سرطانی با جراحی و به دنبال آن درمان های هورمونی، شیمی درمانی و یا پرتودرمانی است.

لیپوم

لیپوم تومور سرطانی نیست، بلکه به رشد چربی بین لایه ماهیچه ای و پوست بالای آن لیپوم گفته می شود. علت دقیق ابتلا به لیپوم مشخص نیست. لیپوم ها اغلب بعد از 40 سالگی ظاهر می شوند. لیپوم یک توده نرم تقریبا 4 سانتی متری در زیر پوست است که در هنگام لمس به راحتی در زیر پوست حرکت می کند. اما لیپوم بدون درد است مگر اینکه رشد آن باعث تحریک اعصاب اطراف آن شود. لیپوم ها اغلب در کمر، گردن، شکم و گاهی اوقات در بازوها و قسمت بالایی پاها رشد می کنند.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی، بیوپسی و آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام می شود.

اغلب اوقات، درمان لیپوم ضروری نیست، اما در صورت ضرورت می توان آن را از طریق جراحی یا لیپوساکشن برداشت.

لنفوم هوچکین

توده بدون درد در قفسه سینه || پزشکت

لنفوم هوچکین که قبلا به عنوان بیماری هوچکین شناخته می شد، سرطان سیستم لنفاوی است. به نظر می رسد که این بیماری به دلیل جهش در یکی از سلول های سیستم ایمنی بدن به نام سلول B رخ می دهد.

افراد زیر 30 سال یا بالای 55 سال، با سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، و همچنین افرادی که سابقه هر گونه بیماری ناشی از ویروس اپشتین بار را دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

علائم شامل تورم غدد لنفاوی در کشاله ران، زیر بغل و گردن و همچنین کاهش وزن ناخواسته، عرق شبانه و تب و لرز است.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. آزمایش خون؛ تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن و گاهی اوقات بیوپسی غدد لنفاوی و نمونه مغز استخوان می توانند به تشخیص بهتر بیماری کمک کنند.

درمان شامل ترکیبی از شیمی درمانی و پرتودرمانی است. پیوند مغز استخوان که پیوند سلول های بنیادی نیز نامیده می شود، در برخی موارد قابل انجام است.

درماتوفیبروم

درماتوفیبروما یک تومور نسبتاً شایع پوستی است که معمولاً در قسمت پایین پاها ظاهر می شود، اما ممکن است هر قسمت دیگری از بدن را نیز درگیر کند. این تومورهای خال مانند معمولا خوش خیم  و غیر سرطانی هستند. علت رشد درماتوفیبروم مشخص نیست، اگرچه ممکن است درماتوفیبروما پس از یک آسیب جزئی ظاهر شود.

توده ها مسری نیستند. همچنین درماتوفیبروما در بزرگسالان شایع است و به ندرت در کودکان دیده می شود. علائم این تومور شامل برجستگی سخت قرمز، صورتی یا قهوه ای رنگ است که کمتر از 2 سانت قطر دارد. توده های درماتوفیبروم معمولاً بدون درد هستند اما ممکن است همراه با خارش باشند.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی و گاهی اوقات بیوپسی انجام می شود. درماتوفیبروما نیازی به درمان ندارد، اما در صورت ضرورت می توان آن را با جراحی برداشت. اگرچه جراحی معمولا یک اسکار باقی می گذارد و رشد تومور ممکن است در نهایت بازگردد.

درمان و تسکین توده بدون درد در قفسه سینه

از آنجایی که دلایل ایجاد توده های بدون درد دیواره قفسه سینه متفاوت است، باید برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید. پزشک بسته به علت علائم شما ممکن است درمان های زیر را توصیه کند:

درمان سرطان. اگر علائم شما حاکی از سرطان بدخیم باشد، پزشک گزینه‌های درمانی از جمله جراحی، پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی را توصیه خواهد کرد.

مراقبت های حمایتی. بسیاری از بیماری ها مانند زگیل و کیست، خود به خود برطرف می شوند. بنابراین در اینگونه موارد، انتظار برای رفع توده اولین قدم برای درمان است.

جراحی. جراحی اغلب یک گزینه مناسب برای توده های خوش خیم دیواره قفسه سینه است، اما می تواند برای از بین بردن زگیل یا سایر مشکلات پوستی نیز مورد توجه قرار گیرد.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.