لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بی حسی شانه چپ نشان دهنده چیست؟

بی حسی شانه چپ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بی ‌حسی شانه چپ اغلب به دلیل شرایطی با فوریتی کم  ایجاد می‌شود که می‌تواند توسط پزشک مراقبت‌های اولیه شما درمان شود، و از مسائل رایج مانند گرفتگی عصب در گردن تا شرایط غیرمعمول مانند پلکسوپاتی بازویی متغیر است. برای آشنایی با 7 علت احتمالی بی حسی شانه چپ، گزینه های درمانی احتمالی و موارد دیگر، در ادامه مطلب بیشتر بخوانید.

اکثر مردم بی حسی را به عنوان از دست دادن حس یا احساس در قسمتی از بدن توصیف می کنند. افراد اغلب پس از نشستن طولانی مدت در همان وضعیت، این بی حسی را در پا احساس می کنند. آنها ممکن است به این احساس به عنوان “سوزن و سوزن” یا “به خواب رفتن پا” اشاره کنند.

با این حال، این علائم می تواند در شانه چپ نیز رخ دهد و می تواند علائمی را نشان دهد که از خوش خیم تا شدید متغیر است. در نتیجه، مهم است که با پزشک خود پیگیری کنید و به محض مشاهده علائم، مراقبت های لازم را دریافت کنید.

علائم همراه با بی ‌حسی شانه چپ

ویژگی های مرتبط با بی حسی شانه چپ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضعف: ممکن است برای حرکت دادن بازو در سطوح مختلف (به جلو، عقب، بالا یا پایین) مشکل داشته باشید یا نتوانید حرکت دهید. ممکن است در انجام کارهای روزانه که شامل سایر قسمت های بازو می شود، مانند گرفتن با دست، دچار مشکل شوید.

از دست دادن حس: علاوه بر بی حسی، ممکن است نتوانید احساساتی مانند گرما یا سرما یا درد ناشی از سوزن سوزن را احساس کنید.

بی حسی شانه چپ می تواند با بسیاری از شرایط مختلف همراه باشد و علائم می تواند متفاوت باشد. علائم مرتبط با بی حسی شانه چپ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سوزش
  • مور مور
  • احساس سوزن و سوزن
  • حساسیت به لمس
  • درد

یک سیستم انشعاب پیچیده اعصاب به نام شبکه بازویی بازو را کنترل می کند. این شبکه اعصاب از نخاع گردنی شروع می شود، به سمت پایین گردن، روی دنده اول و به زیر بغل می رود تا نه تنها به بازو و دست، بلکه به سینه و شانه نیز عصب دهی کند.

عصب زیر بغل، شاخه ای از شبکه بازویی، در درجه اول حس (که عصب پوستی نیز نامیده می شود) بازو را کنترل می کند. اعصاب فوق ترقوه همچنین بخشی از ناحیه شانه ها را کنترل می کنند – این اعصاب بخشی از شبکه بازویی نیستند بلکه از نخاع گردنی نیز منشعب می شوند.

علل بی ‌حسی شانه چپ

بی حسی شانه چپ در نتیجه آسیب، فشرده شدن یا تحریک عصب زیر بغل است، اما چنین علائمی همچنین ناشی از آسیب، فشرده شدن یا تحریک سایر اعصاب در آن ناحیه است. بنابراین، دلایلی که منجر به بی حسی شانه چپ می شود، متفاوت است، اما می توان آنها را به دسته های زیر تقسیم کرد:

پس از سانحه

بی ‌حسی شانه چپ می تواند در نتیجه ضربه هایی مانند موارد زیر باشد.

آسیب مستقیم: آسیب مستقیم به ماهیچه ها و استخوان های بازو به شکل دررفتگی، شکستگی و حتی رگ به رگ شدن نیز می تواند منجر به آسیب به اعصاب بالای بازو و در نتیجه بی حسی و سایر علائم مرتبط مانند سوزن سوزن شدن و درد شود.

آسیب فشاری: با کمال تعجب، عصب زیر بغل بسیار مستعد فشار ناشی از علل غیر ضربه ای است. به عنوان مثال، فشرده شدن شبکه بازویی و به نوبه خود عصب زیر بغل توسط ساختارهای آناتومیک در ناحیه ای مانند اولین دنده یا ترقوه می تواند منجر به مجموعه ای از علائم از جمله بی حسی بازو شود. این به عنوان سندرم خروجی قفسه سینه شناخته می شود.

گیر افتادن: به ندرت، عصب زیر بغل ممکن است با عبور از یک فضای کوچک (فضای چهار ضلعی) که توسط عضله کوچک ترس در بالا، استخوان بازو در یک طرف، سر بلند عضله سه سر در سمت دیگر ساخته شده است، گیر کند. سمت، و عضله ترز ماژور در پایین. تصویری از این فضا و رابطه آن با عصب زیر بغل را اینجا ببینید.

بیماری سیستمیک

بیماری سیستمیک ممکن است منجر به بی ‌حسی شانه چپ شود، مانند:

متابولیک: اختلال در فرآیندهایی که بدن شما روزانه استفاده می کند، به عنوان مثال، اختلال در تنظیم گلوکز و انسولین در دیابت، می تواند به اعصاب محیطی آسیب برساند و باعث بی حسی در یک بازو و سایر قسمت های بدن شود (این وضعیت به عنوان محیطی شناخته می شود. نوروپاتی).

تومورها: به ندرت، ضایعات سرطانی و غیرسرطانی در بدن می توانند به طور مستقیم رشد کنند و اعصاب بالای بازو از جمله عصب زیر بغل را تحت فشار قرار دهند.

این فهرست شامل توصیه های پزشکی نمی شود و ممکن است به درستی بیانگر آنچه شما دارید نباشد.

آسیب فشاری مکرر شانه (“شانه شناگر”)

بی حسی شانه چپ نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

آسیب فشاری مکرر شانه به دلیل استفاده مداوم و مکرر ایجاد می شود.

  • شیوع نادر و غیر معمول
  • علائم اصلی: شانه درد ناشی از استفاده بیش از حد، ضعف شانه، بی حسی شانه
  • علائمی که همیشه با آسیب فشاری مکرر شانه رخ می دهد (“شانه شناگر”): شانه درد ناشی از استفاده بیش از حد
  • علائمی که با آسیب فشاری مکرر شانه (“شانه شناگر”) هرگز رخ نمی دهد: درد شدید شانه، آسیب شانه

پلکسوپاتی بازویی (مشکل عصب شانه)

شبکه بازویی شبکه ای از اعصاب بین گردن و شانه است که اعصاب نخاع را به بازو متصل می کند. در هر طرف گردن یک تار وجود دارد. هر گونه جراحتی که شانه را مجبور به کشش به سمت پایین، و گردن به سمت بالا و دور کردن کند، می تواند به این اعصاب آسیب برساند و باعث پلکسوپاتی بازویی شود.

صدمات ورزشی و تصادفات رانندگی اغلب دخیل هستند. التهاب، تومورها و پرتودرمانی نیز می تواند به شبکه بازویی آسیب برساند.

علائم خفیف تر شامل بی حسی و ضعف در بازو، همراه با سوزش یا سوزش شوک مانند است. آسیب شدیدتر می تواند باعث فلج و از دست دادن احساس در بازو شود، همراه با درد در برخی از قسمت های بازو، دست و شانه.

این علائم باید توسط یک ارائه دهنده پزشکی مشاهده شود زیرا در صورت عدم درمان صدمات می تواند آسیب دائمی ایجاد کند.

تشخیص از طریق آزمایش الکترومیوگرافی (EMG)، سی تی اسکن، ام آر آی و گاهی آنژیوگرافی انجام می شود.

درمان معمولاً شامل استراحت و فیزیوتراپی است. ممکن است برای برداشتن بافت اسکار یا ترمیم اعصاب آسیب دیده، جراحی لازم باشد.

  • شیوع نادر و غیر معمول
  • علائم اصلی: درد در یک بازو، درد شانه که به بازو شلیک می کند، ضعف بازو، بی حسی در یک بازو، درد شانه
  • علائمی که هرگز با پلکسوپاتی بازویی (مسئله عصب شانه) رخ نمی دهد: درد در قسمت میانی جلویی گردن

گرفتگی عصب در گردن

به عصب فشرده شده در گردن رادیکولوپاتی گردنی نیز می گویند. این بدان معناست که یک عصب در گردن، در نقطه ای که از نخاع منشعب می شود، توسط استخوان ها، ماهیچه ها یا سایر بافت های اطراف دچار فشردگی می شود.

این می تواند ناشی از یک آسیب تروماتیک، مانند ورزش یا تصادف اتومبیل باشد، به خصوص اگر آسیب منجر به فتق دیسک شود. همچنین ممکن است از فرسودگی و پارگی طبیعی پیری ناشی شود.

علائم شامل درد شدید و سوزش همراه با بی حسی و سوزن سوزن شدن از گردن تا شانه و همچنین ضعف و بی حسی در بازو و دست است.

تشخیص از طریق شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی و آزمایشات عصبی ساده برای بررسی رفلکس ها انجام می شود. ممکن است تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI و همچنین الکترومیوگرافی برای اندازه گیری تکانه های عصبی در عضلات انجام شود.

یک گرفتگی عصب در گردن اغلب با چند روز یا چند هفته استراحت بهبود می یابد. فیزیوتراپی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و تزریق استروئید به ستون فقرات همگی می توانند بسیار مفید باشند.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال یک وضعیت بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست و بازو است که در اثر فشردگی عصب میانی در حین حرکت از طریق تونل کارپ ایجاد می شود. دلایل آن عبارتند از استفاده بیش از حد از مچ دست و دست، به خصوص فعالیت های بسیار تکراری مانند تایپ کردن

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا مجموعه ای از علائم مزمن است که شامل خستگی مداوم، حساسیت منتشر به لمس، درد اسکلتی عضلانی و معمولاً درجاتی از افسردگی است.

علت آن کاملا مشخص نیست. هنگامی که فیبرومیالژیا ظاهر می شود، معمولاً پس از یک رویداد استرس زا فیزیکی یا احساسی مانند تصادف اتومبیل یا طلاق است. ممکن است شامل یک جزء ژنتیکی باشد که در آن فرد احساس طبیعی را به عنوان درد تجربه می کند.

تقریبا 90 درصد از مبتلایان به فیبرومیالژیا زنان هستند. هر فردی که به بیماری روماتیسمی، مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس مبتلا باشد، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به فیبرومیالژیا باشد.

خواب ضعیف اغلب یک علامت همراه با تفکر مه آلود، سردرد، دوره های قاعدگی دردناک و افزایش حساسیت به گرما، سرما، نورهای روشن و صداهای بلند است.

هیچ آزمایش استانداردی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد. تشخیص معمولاً زمانی انجام می‌شود که علائم فوق به مدت سه ماه یا بیشتر بدون هیچ علت مشخصی ادامه داشته باشند. فیبرومیالژیا به خودی خود از بین نمی رود اما بدتر هم نمی شود.

سندرم خروجی قفسه سینه

بی حسی شانه چپ نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

“خروجی قفسه سینه” فضایی است در دو طرف قاعده گردن که در آن اعصاب، سرخرگ ها و وریدها در زیر استخوان ترقوه حرکت می کنند. اگر اینها فشرده یا آسیب ببینند، این بیماری سندرم خروجی قفسه سینه یا TOS نامیده می شود.

شایع ترین علل تروما، مانند تصادف یا سقوط. و تکرار یا استفاده بیش از حد، مانند آسیب ورزشی.

علائم باتوجه به ساختارهایی که دچار فشردگی می شوند، متفاوت است:

  • TOS نوروژنیک بر اعصاب تأثیر می گذارد. این شایع ترین شکل است و باعث بی حسی، گزگز، درد و ضعف در بازوها، دست ها و انگشتان می شود.
  • TOS عروقی بر شریان ها و سیاهرگ ها تأثیر می گذارد. این علائم مشابه TOS نوروژنیک و همچنین دست ها و بازوهای سرد و رنگ پریده با نبض ضعیف را ایجاد می کند.

مهم است که در مورد این علائم به پزشک مراجعه کنید تا آسیب دائمی نشود. تشخیص از طریق شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی، تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا اولتراسوند، و گاهی اوقات مطالعه هدایت عصبی و جریان خون انجام می شود. درمان، شامل فیزیوتراپی، مسکن‌ها و گاهی جراحی است.

نوروپاتی محیطی ایدیوپاتیک مزمن

نوروپاتی محیطی به احساس بی حسی، گزگز و احساس سوزن سوزن شدن در پاها اشاره دارد. ایدیوپاتیک به این معنی است که علت آن مشخص نیست، و مزمن به این معنی است که وضعیت بدون بهبود یا بدتر شدن ادامه دارد.

این بیماری اغلب در افراد بالای 60 سال بروز می کند. نوروپاتی ایدیوپاتیک هیچ علت مشخصی ندارد.

علائم شامل بی حسی و سوزن سوزن شدن ناخوشایند در پاها است. مشکل در ایستادن یا راه رفتن به دلیل درد و عدم حساسیت طبیعی؛ و ضعف و گرفتگی عضلات پا و مچ پا.

نوروپاتی محیطی می تواند تا حد زیادی با کیفیت زندگی تداخل داشته باشد، بنابراین برای درمان علائم و کاهش ناراحتی باید به پزشک مراجعه شود.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. درمان شامل مسکن‌های بدون نسخه است. داروهای مسکن تجویزی برای مدیریت درد شدیدتر؛ فیزیوتراپی و اقدامات ایمنی برای جبران کاهش حس در پا. و کفش های درمانی برای کمک به تعادل و راه رفتن.

درمان بی ‌حسی شانه چپ و تسکین آن

بی حسی شانه چپ نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

درمان خانگی بی‌حسی شانه چپ می‌تواند به سادگی استراحت دادن به بازو و توجه به موقعیت بازو در زمانی که استفاده نمی‌شود، باشد. با این حال، اگر بی حسی شانه چپ شما ادامه پیدا کرد، باید برای ارزیابی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شما می توانید علائم موقتی بی حسی را با تغییرات ساده در شیوه زندگی درمان کنید:

عادات خواب: یک فعالیت ساده مانند خوابیدن به پشت و بازوها بالای سر می تواند به طور موقت عصب زیر بغل را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه احساس آشنای “به خواب رفتن بازو” را ایجاد کند. سعی کنید از نحوه خواب خود آگاه باشید و تا حد امکان خود را راحت کنید.

حرکت: از حرکات تکراری یا موقعیت های فشرده که فشار غیرضروری به شانه های شما وارد می کند خودداری کنید.

هنگام استراحت: اغلب می‌توانید با بهبود وضعیت بدن، خرید یک تکیه‌گاه برای پشت خود در حین تایپ کردن، یا استراحت در طول روز به منظور کاهش فشار و تحریک اعصاب در بازوها/شانه‌ها، آرامش پیدا کنید.

در بی ‌حسی شانه چپ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

با این حال، اگر دوره‌های مکرر و مداوم بی‌حسی شانه چپ را تجربه می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق بیماری خود را پیدا کند تا درمان مناسب دریافت شود. بسته به علت، پزشک شما ممکن است ابتدا اصلاحات دیگری در سبک زندگی را پیشنهاد دهد مانند:

ورزش منظم: حفظ وزن مطلوب با ورزش و همچنین رژیم غذایی متعادل می تواند از بیماری های متابولیک مانند چاقی و دیابت پیشگیری و کنترل کند. داروها: پزشک شما ممکن است بتواند نسخه ای برای درمان سوزن سوزن شدن و سایر علائم مربوط به بی حسی در قسمت فوقانی شانه به شما بدهد.

فیزیوتراپی: اگر بی حسی شانه شما به دلیل شرایط آناتومیکی یا ضربه ای باشد که باعث فشرده شدن اعصاب و رگ های خونی منتهی به بازو و دست شما می شود، پزشک ممکن است درما

جراحی: اگر سایر درمان‌ها بی‌اثر باشند و علائم شما به پیشرفت یا بدتر شدن ادامه دهند، ممکن است پزشک به دنبال گزینه‌های جراحی برای مبارزه با علائم شما باشد.

سوالات متداول در مورد بی حسی شانه چپ

بی حسی شانه چپ نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

آیا بی حسی شانه چپ من بر استفاده از دست من تأثیر می گذارد؟

بی ‌حسی شانه چپ ممکن است با مشکلات حرکت بازو و دست همراه باشد. عصب زیر بغل هم یک عصب حرکتی و هم یک عصب حسی است، بنابراین عصب یابی می کند که علاوه بر حس، حرکت را کنترل می کند. ممکن است در چرخش بیرونی یا ربودن شانه دچار ضعف و مشکل شوید، اما از آنجایی که سایر عضلات می توانند به این حرکات کمک کنند، دشواری شما نباید شدید باشد. اگر فشردگی یا آسیب شبکه بازویی منجر به آسیب به اعصاب دیگر شود، ممکن است در حرکت دست نیز با مشکل مواجه شوید.

چرا علائم را فقط در شانه چپ احساس می کنم؟

شما فقط در یک بازو احساس بی حسی می کنید زیرا عصب در آن شانه خاص تحت تأثیر قرار گرفته است در حالی که عصب در بازوی دیگر تحت تأثیر قرار نگرفته است.

آیا بی ‌حسی شانه چپ خطرناک است؟

معمولاً بی حسی در شانه چپ تهدیدی برای زندگی نیست، به خصوص اگر به علل فشاری مانند خوابیدن طولانی مدت روی بازو مربوط باشد. با این حال، بی حسی در شانه چپ ممکن است نشانه سکته مغزی باشد، که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که نیاز به توجه فوری دارد.

آیا بی حسی شانه چپ من به سایر قسمت‌های بازو یا بالای بدن من سرایت می‌کند؟

اگر علائم شما به دلیل فشردگی عصب زیر بغل از طریق شبکه بازویی باشد. بسته به اینکه سایر شاخه ها و اعصاب شبکه تحت تأثیر قرار گرفته اند، علائم شما ممکن است به سایر قسمت های بازو و دست گسترش یابد.

بی ‌حسی شانه چپ چقدر طول می کشد؟

رفع فشار عصب زیر بغل به دلایل غیر ضربه ای معمولاً منجر به تسکین بسیار سریع می شود. رفع فشار در این زمینه می تواند با حرکت دادن بازو از موقعیت توهین آمیز یا تکان دادن شانه به بیرون حاصل شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز