لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز

بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز | پزشکت

فهرست مطالب

بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز شامل غذاهای کم آهن است. با این حال، شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند بر میزان جذب آهن از غذاهایی که می خورید تأثیر بگذارد. هموکروماتوز وضعیتی است که در آن بدن مقدار زیادی آهن مصرف شده از غذا را جذب می کند. این جذب بیش از حد منجر به سطوح بالای آهن در خون می شود که بدن نمی تواند از شر آن خلاص شود. هنگامی که این آهن در اندام های حیاتی مانند کبد، قلب و پانکراس رسوب می کند، می تواند باعث استرس اکسیداتیو و آسیب طولانی مدت شود. برای افراد مبتلا به هموکروماتوز راه های مختلفی برای کاهش میزان آهن در بدن وجود دارد. یکی از روش های پایین نگه داشتن سطح آهن، بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز است.

بیایید به بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز، از جمله غذاهایی که باید خورد، غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد، مکمل هایی که باید مصرف کرد و دستور العمل هایی که باید امتحان کرد، نگاه کنیم.

در یک مفهوم گسترده، بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز شامل غذاهای کم آهن است. با این حال، شرایطی وجود دارد که می تواند بر میزان جذب آهن از غذاهایی که می خورید تأثیر بگذارد.

غذاهای غیر مجاز در رژیم غذایی هموکروماتوز

بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز | پزشکت

اجتناب از غذاهای غنی از آهن تنها یکی از عناصر بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز است. موارد دیگری مانند سایر مواد مغذی موجود در غذاهایی که می خورید وجود دارد که می تواند بر جذب آهن شما تأثیر بگذارد.

میوه ها و سبزیجات

با هموکروماتوز، آهن اضافی استرس اکسیداتیو و فعالیت رادیکال های آزاد را افزایش می دهد که می تواند به DNA شما آسیب برساند. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در محافظت از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو دارند. میوه ها و سبزیجات منبع عالی بسیاری از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E، ویتامین C و فلاونوئیدها هستند. بسیاری از توصیه ها برای هموکروماتوز به شما هشدار می دهد که از سبزیجات سرشار از آهن خودداری کنید. این ممکن است همیشه ضروری نباشد.

سبزیجاتی که آهن بالایی دارند، مانند اسفناج و سایر سبزیجات برگدار، فقط حاوی آهن غیرهم هستند. آهن غیر هِم کمتر از آهن هِم جذب می شود و همین امر سبزیجات را به انتخاب خوبی تبدیل می کند. اگر نگرانی دارید با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید.

غلات و حبوبات

غلات و حبوبات حاوی موادی هستند که جذب آهن را مهار می کنند. برای بسیاری از افراد، رژیم غذایی سرشار از غلات ممکن است آنها را در معرض خطر کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، آهن یا روی قرار دهد. با این حال، برای افراد مبتلا به هموکروماتوز، این اسید فیتیک می تواند به جلوگیری از جذب بیش از حد آهن از غذاها در بدن کمک کند.

تخم مرغ و رژیم غذایی برای هموکروماتوز

تخم مرغ منبع آهن غیرهم است، بنابراین آیا خوردن آنها در رژیم هموکروماتوز خوب است؟ در واقع، پاسخ به دلیل وجود یک فسفوپروتئین در زرده تخم مرغ به نام فسویتین مثبت است. تحقیقات نشان داده است که فسویتین ممکن است جذب آهن را در کنار سایر مواد معدنی مهار کند. در یک مطالعه حیوانات محققان دریافتند که موش‌هایی که با پروتئین زرده تغذیه می‌شوند نسبت به موش‌هایی که پروتئین سویا یا کازئین دریافت کرده‌اند، جذب آهن کمتری دارند.

چای و قهوه

چای و قهوه هر دو حاوی مواد پلی فنلی به نام تانن هستند که به نام تانیک اسید نیز شناخته می شود. تانن موجود در چای و قهوه از جذب آهن جلوگیری می کند. این باعث می شود که اگر هموکروماتوز دارید، این دو نوشیدنی محبوب به رژیم غذایی شما اضافه شوند.

پروتئین بدون چربی

پروتئین بخش مهمی از یک رژیم غذایی مناسب است. بسیاری از منابع غذایی پروتئین حاوی آهن هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید گوشت را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. در عوض، وعده های غذایی خود را با منابع پروتئینی که آهن کمتری دارند، مانند بوقلمون، مرغ، ماهی تن و حتی گوشت اغذیه فروشی برنامه ریزی کنید.

مصرف گوشت قرمز اضافی

گوشت قرمز می تواند بخشی سالم از یک رژیم غذایی کامل باشد اگر در حد اعتدال مصرف شود . همین امر ممکن است برای کسانی که هموکروماتوز دارند نیز گفته شود. گوشت قرمز منبع آهن هِم است، به این معنی که آهن راحت‌تر توسط بدن جذب می‌شود. اگر به خوردن گوشت قرمز ادامه می دهید، فقط دو تا سه وعده در هفته مصرف کنید. می توانید آن را با غذاهایی که جذب آهن را کاهش می دهند جفت کنید.

غذاهای دریایی خام

اگرچه غذاهای دریایی به خودی خود حاوی مقدار خطرناکی آهن نیستند، اما چیزی در صدف های خام وجود دارد که ممکن است نگران کننده تر باشد. Vibrio vulnificus نوعی باکتری است که در آب های ساحلی وجود دارد و می تواند صدف های این مناطق را آلوده کند. تحقیقات قدیمی نشان داده است که آهن نقش مهمی در گسترش V. vulnificus دارد .برای افرادی که سطح آهن بالایی دارند، مانند افراد مبتلا به هموکروماتوز، مهم است که از صدف خام پرهیز کنند.

غذاهای غنی از ویتامین A و C

بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز | پزشکت

ویتامین C یا اسید اسکوربیک یکی از موثرترین تقویت کننده های جذب آهن است. اگرچه ویتامین C بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم است، ممکن است بخواهید از غذاهای غنی از ویتامین C آگاه باشید و آنها را در حد اعتدال مصرف کنید. علاوه بر این، ویتامین A نیز در مطالعات انسانی نشان داده است که جذب آهن را افزایش می دهد. توجه داشته باشید که بسیاری از سبزیجات دارای برگ سبز حاوی ویتامین C، ویتامین A و آهن هستند. با این حال، از آنجایی که آهن غیرهم موجود در سبزیجات به راحتی جذب نمی شود، به نظر می رسد فواید آن بیشتر از خطرات آن است.

غذاهای غنی شده

غذاهای غنی شده با مواد مغذی غنی شده اند. بسیاری از غذاهای غنی شده حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم، روی و آهن هستند. اگر هموکروماتوز دارید، خوردن غذاهای غنی شده با آهن ممکن است سطح آهن خون شما را افزایش دهد. قبل از مصرف این نوع غذاها، میزان آهن موجود در برچسب تغذیه را بررسی کنید.

مصرف الکل زیاد

مصرف الکل به ویژه مصرف مزمن الکل می تواند به کبد آسیب برساند. اضافه بار آهن در هموکروماتوز نیز می تواند باعث آسیب کبدی شود یا آن را بدتر کند. اگر به دلیل هموکروماتوز هر نوع بیماری کبدی دارید، به هیچ وجه نباید الکل مصرف کنید، زیرا ممکن است به کبد شما آسیب بیشتری وارد کند.

مصرف مکمل در رژیم غذایی برای هموکروماتوز

بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز | پزشکت

در صورت ابتلا به هموکروماتوز، توصیه های زیادی برای مکمل های اضافی وجود ندارد. این به این دلیل است که تحقیقات در مورد مداخلات غذایی برای این بیماری محدود است. با این حال، باید از مکمل های زیر اجتناب کنید یا مراقب باشید:

  • اهن. همانطور که می توانید تصور کنید، مصرف آهن در هنگام ابتلا به هموکروماتوز می تواند شما را در معرض خطر سطوح بسیار بالای آهن در بدن قرار دهد.
  • ویتامین C. اگرچه ویتامین C یک مکمل محبوب برای کم خونی ناشی از فقر آهن است، اما در مبتلایان به هموکروماتوز باید از مصرف آن اجتناب شود. شما می توانید مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C خود را از طریق میوه ها و سبزیجات کامل مصرف کنید.
  • مولتی ویتامین. اگر هموکروماتوز دارید، باید مکمل های مولتی ویتامین یا مولتی مینرال را با احتیاط مصرف کنید. آنها ممکن است حاوی مقادیر زیادی آهن، ویتامین C و سایر مواد مغذی باشند که جذب آهن را افزایش می دهند. همیشه برچسب را بررسی کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

هنگامی که هموکروماتوز دارید، اصلاح رژیم غذایی می تواند به کاهش بیشتر آهن جذبی از غذا کمک کند. اگر نگران دریافت بیش از حد آهن در رژیم غذایی خود هستید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند یک متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه را توصیه کنند که می تواند به شما کمک کند سالم ترین و متعادل ترین رژیم غذایی را برای شرایط خود پیدا کنید.

عوامل غذایی و رژیم غذایی برای هموکروماتوز

بهترین رژیم غذایی برای هموکروماتوز | پزشکت

برخی از عوامل غذایی که ممکن است بر نحوه جذب آهن توسط بدن شما تأثیر بگذارند، عبارتند از:

  • هِم در مقابل آهن غیرهِم. دو نوع آهن رژیمی وجود دارد: هِم و غیرهِم. آهن هِم در گوشت و غذاهای دریایی یافت می شود. Nonheme در گیاهان، گوشت، غذاهای دریایی و محصولات غنی شده یافت می شود. آهن هِم نسبت به آهن غیرهِم در دسترس زیستی‌تر است، به این معنی که به راحتی توسط بدن شما جذب می‌شود.
  • ویتامین C یا اسید اسکوربیک، فراهمی زیستی آهن غیرهم را افزایش می دهد. علاوه بر این، گوشت و غذاهای دریایی نیز می توانند جذب آهن غیرهم را افزایش دهند.
  • کلسیم. اشکال مختلف کلسیم ممکن است فراهمی زیستی آهن هِم و غیرهِم را کاهش دهد.
  • فیتات و پلی فنل ها فیتات یا اسید فیتیک ترکیبی است که در غلات و حبوبات یافت می شود و جذب آهن را کاهش می دهد. سایر ترکیبات موجود در غذاهای گیاهی به نام پلی فنل ها نیز می توانند جذب آهن را کاهش دهند.

پیش آگهی مبتلا به هموکروماتوز چیست؟

اگر به شکل ارثی هموکروماتوز مبتلا هستید، این یک بیماری مادام العمر است که قابل درمان نیست. اما تشخیص و درمان به موقع می تواند از علائم و عوارض جلوگیری کند. اگر عوارضی مانند دیابت یا زخم کبد دارید، با تزریق خون قابل درمان نیستند. بنابراین، اگر فکر می کنید ممکن است به آن مبتلا شده باشید یا اگر فردی در خانواده شما به آن مبتلا است، مهم است که زودتر با پزشک مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز