لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اختلالات غدد درون ریز چیست؟

غدد درون ریز چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

اختلالات غدد درون ریز چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اختلالات غدد درون ریز ، زمینه ساز بیماری های مرتبط با هورمون است. یک متخصص غدد می تواند مشکلات هورمونی و عوارض ناشی از آنها را تشخیص داده و درمان کند.

هورمون ها متابولیسم، تنفس، رشد، تولید مثل، درک حسی و حرکت را تنظیم می کنند. عدم تعادل هورمون علت اصلی طیف وسیعی از بیماری ها است.

انسان بیش از 50 هورمون مختلف دارد. آنها می توانند در مقادیر بسیار کمی وجود داشته باشند. اما با مقادیر کم هم  تأثیر قابل توجهی در عملکرد و رشد بدن دارند.

حقایق سریع در مورد اختلالات غدد درون ریز
  • سه گروه گسترده از اختلالات غدد درون ریز وجود دارد.
  • اختلالات غدد درون ریز شامل طیف وسیعی از سیستم ها در بدن انسان است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلال غدد درون ریز در زنان است.
  • بافت های اختلالات غدد درون ریز شامل غده فوق کلیه، هیپوتالاموس، تخمدان ها و بیضه ها هستند.

سیستم غدد درون ریز چیست؟

غدد درون ریز چیست؟ | پزشکت

سیستم غدد درون ریز انسان از تعدادی غده تشکیل شده است که برای کنترل بسیاری از عملکردهای بدن، هورمون آزاد می کنند.

وقتی هورمون ها از غدد خارج می شوند، وارد جریان خون شده و به اندام ها و بافت های هر قسمت از بدن منتقل می شوند.

غدد فوق کلیوی

غدد فوق کلیوی در بالای کلیه ها قرار دارند. آنها به دو منطقه غده راست مثلثی و چپ هلالی شکل تقسیم می شوند. غدد فوق کلیوی می توانند موارد زیر را در بدن ترشح  کنند:

  • آلدوسترون، که بر عملکرد کلیه تأثیر می گذارد.
  • آندروژن ها، یا هورمون های جنسی مردانه، از جمله تستوسترون.
  • کاتکول آمین ها، مانند نوراپی نفرین و اپی نفرین، در پاسخ به استرس
  • کورتیکواستروئیدها، استروئیدهای درگیر در پاسخ های استرس، سیستم ایمنی بدن، التهاب و غیره

هر دو زن و مرد مقداری آندروژن دارند، اما در مردان سطح آن بالاتر است. آندروژن ها رشد خصوصیات مرتبط با مردان، مانند موهای صورت و صدای عمیق تر را کنترل می کنند.

هیپوتالاموس

هیپوتالاموس دقیقاً بالای ساقه مغز و زیر تالاموس قرار دارد. این غده عملکردهای غیر ارادی بدن، از جمله تنفس، ضربان قلب، اشتها، خواب، دما و چرخه های شبانه روزی یا ریتم های روزانه را فعال و کنترل می کند. هیپوتالاموس از طریق غده هیپوفیز متصل سیستم عصبی را به سیستم اختلالات غدد درون ریز متصل می کند.

تخمدان و بیضه

تخمدان ها در زنان در دو طرف رحم قرار دارند. آنها هورمونهای استروژن و پروژسترون را ترشح می کنند. این هورمون ها رشد جنسی، باروری و قاعدگی را تقویت می کنند.

بیضه ها در کیسه بیضه، در زیر آلت تناسلی مرد واقع شده اند. آنها آندروژن، عمدتا تستوسترون ترشح می کنند. آندروژن ها رشد جنسی، بلوغ، موی صورت، رفتار جنسی، میل جنسی، عملکرد نعوظ و تشکیل سلول های اسپرم را کنترل می کنند.

پانکراس

پانکراس که در شکم واقع شده، هم غده اختلالات غدد درون ریز و هم عضوی از دستگاه گوارش است که در ترشح مواد زیر نقش موثری دارد:

  • انسولین: برای متابولیسم کربوهیدرات و چربی در بدن مهم است.
  • پلی پپتید لوزالمعده: این به کنترل ترشح مواد ساخته شده توسط پانکراس کمک می کند.
  • گلوکاگون: هورمون پپتیدی است که وقتی خیلی کم می شود، سطح گلوکز خون را افزایش می دهد.
  • سوماتواستاتین: عملکرد اختلالات غدد درون ریز و سیستم عصبی را تنظیم می کند و ترشح چندین هورمون مانند گاسترین، انسولین و هورمون رشد را کنترل می کند.

هر گونه اختلال در عملکرد پانکراس، می تواند منجر به دیابت و مشکلات گوارشی شود.

غدد پاراتیروئید

این غدد اختلالات غدد درون ریز کوچک واقع در گردن، هورمون پاراتیروئید تولید کرده و کلسیم و فسفات را در خون تنظیم می کند. عضلات و اعصاب فقط در صورتي كه اين مواد شيميايي در سطح مناسب باشند، مي توانند با امنيت و موثر عمل كنند.

غده صنوبری

غده صنوبری یک غده غدد درون ریز کوچک است که در اعماق مغز قرار دارد. غده صنوبری ملاتونین ترشح می کند و به کنترل الگوی خواب بدن و سطح متوسط ​​هورمون های تولید مثل کمک می کند.

غده هیپوفیز

هیپوفیز غدد درون ریز متصل به هیپوتالاموس در پایه مغز است. گاهی غده اصلی غدد درون ریز اصلی نامیده می شود زیرا هورمون هایی ترشح می کند که عملکرد غدد دیگر و همچنین رشد و چندین عملکرد بدن را تنظیم می کنند.

هیپوفیز قدامی یا جلویی هورمون هایی ترشح می کند که بر رشد جنسی، عملکرد تیروئید، رشد، رنگدانه سازی پوست و عملکرد آدرنوزکورت تأثیر می گذارد. اگر هیپوفیز قدامی کم کار باشد، می تواند منجر به توقف رشد در دوران کودکی و کم کاری در اختلالات غدد درون ریز دیگر شود.

هیپوفیز خلفی یا عقبی اکسی توسین ترشح می کند، هورمونی که باعث افزایش انقباضات رحم و هورمون ضد ادرار (ADH) می شود و کلیه ها را به جذب مجدد آب ترغیب می کند.

غده تیموس

تیموس یک غده غدد درون ریز است که در زیر استخوان سینه، یا جناغ قرار دارد. لنفوسیت های T، نوعی سلول ایمنی، در اوایل زندگی بالغ می شوند و در غده تیموس تکثیر شده و بعد از بلوغ، غده جمع می شود. غده تیموس در سیستم ایمنی بدن نقش دارد، که بدن را در برابر بیماری و عفونت محافظت می کند.

غده تیروئید

غده ای به شکل پروانه واقع در زیر سیب آدم در گردن، تیروئید هورمون هایی تولید می کند که در تنظیم فشار خون، دمای بدن، ضربان قلب، متابولیسم و ​​نحوه واکنش بدن به سایر هورمون ها نقش اساسی دارند. غده تیروئید از ید برای ایجاد هورمون استفاده می کند. دو هورمون اصلی تولیدی آن تیروکسین و تری یدوتیرونین است. همچنین کلسی تونین تولید کرده که به تقویت استخوان ها کمک می شود و متابولیسم کلسیم را تنظیم می کند.

بیماری های غدد درون ریز

غدد درون ریز چیست؟ | پزشکت

عدم تعادل هورمون می تواند از عوامل ژنتیکی یا محیطی ناشی شود. برخی از نوزادان با مشکلات هورمونی متولد می شوند که ممکن است منجر به طیف وسیعی از مسائل بهداشتی مانند رشد کم شود.

مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز، مانند سموم دفع آفات، سرب و فتالات، که در ظروف پلاستیکی مواد غذایی استفاده می شوند، گاهی اوقات منجر به مشکلات هورمونی می شوند.

سه گروه گسترده از اختلالات غدد درون ریز وجود دارد:

  • یک غده بیش از حد هورمون های خود را تولید می کند که از آن به عنوان بیش از حد ترشح نیز یاد می شود.
  • یک غده به اندازه کافی هورمون های خود را تولید نمی کند. این به عنوان hyposecretion اختلالات غدد درون ریز شناخته می شود.
  • تومورها در اختلالات غدد درون ریز ایجاد می شوند. ممکن است بدخیم یا سرطانی باشند، اما ممکن است خوش خیم یا غیرسرطانی نیز باشند.

بیماری های ناشی از ترشح بیش از حد هورمون ها

چند نمونه از مواردی که ممکن است در صورت ترشح بیش از حد یا کم هورمونهای غده، رخ دهد، عبارتند از:

ترشح بیش از حد هورمون غده فوق کلیوی

ترشح بیش از حد ممکن است منجر به عصبی شدن زیاد، تعریق، افزایش فشار خون و بیماری کوشینگ شود. ترشح بیش از حد احتمالا منجر به بیماری آدیسون، کمبود مینرالوکورتیکوئید، کاهش وزن، از دست دادن انرژی و کم خونی نیز گردد.

ترشح بیش از حد هورمون پانکراس

ترشح بیش از حد پانکراس ممکن است منجر به هایپر اینسولینیسم شود، انسولین بیش از حد می تواند منجر به پایین آمدن قند خون شود. ترشح بیش از حد پانکراس شاید منجر به یک نوع دیابت شود.

ترشح بیش از حد هورمون غده پاراتیروئید

ترشح بیش از حد پارتیروئید ممکن است منجر به شکننده شدن استخوان ها و همچنین ایجاد سنگ در سیستم ادراری شود. ترشح بیش از حد پارتیروئید امکان دارد منجر به انقباضات غیر ارادی عضلانی یا گرفتگی و تشنج عضلانی شود که به علت کم بودن کلسیم در پلاسما به وجود می اید.

ترشح بیش از حد هورمون غده تیروئید

غدد درون ریز چیست؟ | پزشکت

ترشح بیش از حد هورمون پرکاری تیروئید غالباً از بیماری گریوز ناشی می شود. این وضعیت می تواند منجر به تسریع در متابولیسم، تعریق، آریتمی یا ضربان قلب نامنظم، کاهش وزن و عصبی شود. کم کاری تیروئید ممکن است منجر به خستگی، افزایش وزن، افسردگی، رشد غیرطبیعی استخوان، تأخیر در رشد و توقف رشد شود.

ترشح بیش از حد هورمون غده هیپوفیز

ترشح بیش از حد هیپوفیز می تواند منجر به غول پیکر شدن یا رشد بیش از حد گردد. از طرفی هم، ترشح بیش از حد ممکن است منجر به رشد کند استخوان و کوتاهی قد شود.

ترشح بیش از حد هورمون غده تیموس

ترشح بیش از حد تیموس شاید منجر به یک سیستم ایمنی بیش فعال شود که نسبت به عوامل خارجی، واکنش بیش از حد نشان می دهد. این ممکن است منجر به یک بیماری خود ایمنی شود. از طرفی هم ترشح بیش از حد تیموس می تواند به یک سیستم ایمنی ضعیف منجر شود. در این شرایط بدن قادر به مبارزه با عفونت نیست و به راحتی تسلیم ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا می شود.

متخصص غدد کیست؟

غدد درون ریز چیست؟ | پزشکت

اگر پزشک مشکوک باشد که علت اصلی علائم شما یک بیماری پزشکی مربوط به تولید هورمون است، ممکن است شما را به یک متخصص اختلالات غدد درون ریز، پزشکی متخصص در اختلالات غدد درون ریز، ارجاع دهد. این پزشکان برای تشخیص و مدیریت بیماری هایی که بر غدد و هورمون ها تأثیر می گذارند آموزش دیده اند. یک متخصص غدد درون ریز تلاش می کند تعادل هورمون را در سیستم های بدن بازگرداند.

متخصص غدد معمولاً شرایط زیر را درمان می کنند:

  • دیابت
  • یائسگی
  • کوتاه قد
  • ناباروری
  • پوکی استخوان
  • برخی از سرطان ها
  • اختلالات متابولیکی
  • بیماری های تیروئید
  • تولید بیش از حد یا ناکافی هورمون ها

چه زمانی به متخصص غدد مراجعه کنیم؟

یک متخصص غدد در تشخیص و درمان انواع شرایط مربوط به عدم تعادل و مشکلات هورمون تخصص دارد. در اولین ویزیت، پزشک سوالاتی از بیمار می پرسد تا به تشخیص کمک کند. این سوالات شامل موارد زیر می باشد:

  • عادات غذایی
  • داروهای فعلی
  • سابقه خانوادگی مشکلات هورمونی
  • سایر شرایط پزشکی از جمله آلرژی

متخصص غدد ممکن است درمورد علائمی که به نظر می رسد با هم مرتبط نیستند یا غیرضروری به نظر می رسند، سوالاتی بپرسد.زیرا سطح هورمون ها سیستم های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد به طوری که فقط تغییرات اندک در یک غده می تواند قسمت های بدن را از محل غدد خود تحت تأثیر قرار دهد. پزشک ضربان قلب و فشار خون و وضعیت پوست، مو، دندان و دهان بیمار را نیز مورد بررسی قرار می دهد. همچنین ممکن است نمونه خون و ادرار گرفته شود. پس از تشخیص، متخصص غدد اختلالات غدد درون ریز یک برنامه درمانی را پیشنهاد می کند. این بستگی به این دارد که کدام بیماری زمینه ای باعث ایجاد علائم شده است.

سخن آخر

هورمون ها بر عملکردهای بدن تأثیر می گذارند. عدم تعادل می تواند طیف وسیعی از مسائل بهداشتی را ایجاد کند. اگر پزشک مشکوک باشد که علت اصلی یک مشکل سلامتی، مشکل هورمونی است،  ممکن است بیمار را به یک متخصص غدد ارجاع دهد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/248679#what_is_an_endocrinologist

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز