لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آیا شکر باعث التهاب در بدن می شود؟

آیا شکر باعث التهاب در بدن می شود؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از بررسی اثر شکر بر ایجاد التهاب لازم است بدانیم که افرادی که رژیم غذایی غنی از شکر تصفیه شده دارند ممکن است خطر التهاب مزمن را افزایش دهند. تحقیقات نشان می دهد که وقتی افراد قند کمتری می خورند و می نوشند، نشانگرهای التهابی در خونشان کاهش می یابد. رژیم غذایی سرشار از قند می تواند اثرات مضری مانند افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن، افزایش وزن و پوسیدگی دندان بر سلامتی داشته باشد. همچنین می تواند منجر به التهاب مزمن شود، جایی که سیستم ایمنی بدن فعال می شود و در نتیجه به سلول های سالم آسیب می رساند.

التهاب ناشی از عوامل سبک زندگی مانند چاقی، سیگار کشیدن و کم تحرکی می تواند در ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها نقش داشته باشد. اینها عبارتند از بیماری قلبی، دیابت، آرتریت روماتوئید و آلزایمر. در این مقاله از پزشکت به بررسی تحقیقات مربوط به قند و التهاب مزمن می پردازیم. ما همچنین راه های کاهش التهاب را به طور طبیعی مورد بحث قرار می دهیم.

قند و التهاب

رژیم غذایی سرشار از قند ممکن است بر التهاب تأثیر بگذارد. پژوهش ها حاکی از آن است که رژیم غذایی می تواند تأثیر قابل توجهی بر التهاب در بدن داشته باشد، برخی از غذاها التهاب را افزایش می دهند، در حالی که برخی دیگر آن را کاهش می دهند. رژیم غذایی سرشار از قند ممکن است یک عامل کلیدی در ایجاد التهاب مزمن باشد.

چندین مطالعه مصرف بیشتر شکر رژیمی (به ویژه از نوشیدنی های شیرین) را با التهاب مزمن مرتبط کرده اند. افرادی که رژیم های غذایی قند بیشتری دارند، نشانگرهای التهابی بیشتری از جمله نشانگری به نام پروتئین واکنشی C در خون خود دارند.

افرادی که مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌ را کاهش دادند، فاکتورهای التهابی کمتری در خونشان داشتند. این یافته ها از این نظریه حمایت می کند که مصرف شکر می تواند باعث التهاب شود.

محققان تلاش کرده اند تعیین کنند که قند چگونه باعث التهاب می شود. شکر، تولید اسیدهای چرب آزاد در کبد را تحریک می کند. هنگامی که بدن این اسیدهای چرب آزاد را هضم می کند، ترکیبات حاصل می توانند فرآیندهای التهابی را آغاز کنند.

انواع مختلف قند ممکن است کم و بیش در ایجاد التهاب نقش داشته باشند. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان داده اند که فروکتوز ممکن است باعث التهاب بیشتر از گلوکز شود. هیچ تفاوتی در التهاب از فروکتوز و گلوکز یافت نشد، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

همچنین، محققان هیچ تفاوتی در فاکتورهای التهابی بین گروه هایی که شربت ذرت با فروکتوز بالا در مقابل ساکارز مصرف کردند، مشاهده نکردند. حجم نمونه کوچک و کیفیت مطالعات پایین بود، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها ضروری است.

علائم و نشانه های رایج از التهاب مزمن:
  • بدن درد
  • افزایش وزن
  • عفونت های مکرر
  • خستگی مداوم و بی خوابی
  • افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات خلقی
  • یبوست، اسهال، رفلاکس اسید و سایر مشکلات گوارشی

التهاب مزمن در افراد مسن نیز ممکن است با خطر بالاتر مرگ مرتبط باشد. پزشکان در حال کار بر روی چگونگی کاهش التهاب مزمن هستند.

چه غذاهای دیگری باعث التهاب می شوند؟

آیا شکر باعث التهاب در بدن می شود؟ || پزشکت

در کنار شکر، سایر غذاها نیز می توانند التهاب را در بدن افزایش دهند. محققان پیشنهاد می کنند که رژیم های غذایی سرشار از چربی های اشباع و ترانس می تواند منجر به افزایش خطر التهاب مزمن شود. به گفته بنیاد آرتریت، غذاهایی که باعث التهاب می شوند، عبارتند از:

  • الکل
  • غذاهای شیرین، از جمله دسر، شیرینی، شکلات، و نوشابه
  • چربی های اشباع شده، مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، و بسیاری از دسرهای غنی
  • چربی های ترانس، از جمله در فست فود، غذاهای سرخ شده، کلوچه ها و دونات ها
  • اسیدهای چرب امگا 6 اضافی که در روغن ذرت، روغن آفتابگردان و روغن نباتی وجود دارد.
  • کربوهیدرات های تصفیه شده، از جمله برخی از نان ها، برنج سفید، و سیب زمینی سفید
  • MSG در غذاهای آماده آسیایی، سس سویا، و بسیاری از سوپ های آماده و گوشت های اغذیه فروشی

ابتلا به دیابت، اضافه وزن، چاقی و خوردن سطوح بالای چربی های اشباع شده، چربی های ترانس و قند تصفیه شده همگی از عوامل خطر التهاب مزمن هستند.

قند دیگر چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

مصرف نوشیدنی های حاوی قند زیاد ممکن است سیر کننده نباشد. شکر اثرات طولانی مدت زیادی بر بدن دارد، از جمله:

  • چاقی
  • دیابت
  • التهاب مزمن
  • پوسیدگی دندان

ساکارز و فروکتوز می توانند منجر به تشکیل پلاک روی دندان، پوسیدگی و حفره های فرد شوند. باکتری هایی که باعث ایجاد حفره می شوند از شکر به عنوان غذا استفاده می کنند. رژیم های غذایی سرشار از قند به باکتری های موجود در دهان اجازه رشد می دهند و مینای دندان را از بین می برند.

نوشیدن نوشیدنی های شیرین شده با شکر می تواند کالری زیادی به رژیم غذایی اضافه کند اما باعث احساس سیری در فرد نمی شود. این افزایش کوتاه مدت کالری می تواند منجر به افزایش وزن طولانی مدت شود. در عوض، کالری دریافتی از غذاهای جامد باعث می شود افراد احساس سیری کنند و پرخوری را کاهش دهند.

راه های طبیعی برای کاهش التهاب

آیا شکر باعث التهاب در بدن می شود؟ || پزشکت

خوردن شکر کمتر می‌تواند التهاب را کاهش دهد، بنابراین افراد باید مصرف قند خود را محدود کنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اکیداً توصیه می‌کند که حداکثر مصرف شکر کمتر از 10 درصد انرژی مصرفی روزانه باشد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، خوردن تنها 5 درصد از کالری روزانه از شکر ممکن است فواید سلامتی بیشتری داشته باشد. برای کسی که روزانه 2000 کالری می خورد، حداکثر شکر 100 تا 200 کالری خواهد بود.

راه های کاهش التهاب در بدن عبارتند از:

خواب کافی. بهبود بهداشت خواب و داشتن خواب بهتر ممکن است خطر ابتلا به التهاب مزمن را کاهش دهد.

ترک سیگار. سیگار یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری های مزمن از جمله التهاب مزمن است.

حفظ وزن مناسب. چاقی یکی دیگر از عوامل خطر التهاب مزمن است. بافت چربی اضافی ممکن است عوامل التهابی را افزایش دهد. در موثرترین استراتژی برای کاهش التهاب مزمن کاهش وزن است.

هورمون های جنسی، مانند استروژن و تستوسترون، می توانند تولید عوامل التهابی را کاهش دهند. برای برخی افراد، آزمایش و اصلاح عدم تعادل هورمونی می تواند التهاب مزمن را کاهش دهد.

تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی
دلایل
یک رژیم غذایی با گلیسمی پایین اتخاذ کنید.
مصرف زیاد قند با التهاب مزمن، خطر سکته مغزی، خطر بیماری عروق کرونر قلب و خطر دیابت نوع 2 ارتباط دارد. سودا، کربوهیدرات های تصفیه شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا غذاهایی هستند که می توانند التهاب را افزایش دهند.
یک رژیم غذایی کم چرب را امتحان کنید.
چربی های اشباع شده و ترانس التهاب را بدتر می کنند. مردم باید سعی کنند غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده حاوی چربی ترانس را از روغن نباتی یا دانه فرآوری شده و محصولات پخته شده با روغن سویا یا ذرت کاهش دهند یا حذف کنند.
میوه و سبزیجات فراوان بخورید.
این غذاها سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش خطر التهاب مزمن کمک کنند.
فیبر کافی دریافت کنید.
محققان ارتباط بین رژیم غذایی با فیبر بالا و عوامل التهابی کمتر مانند TNF-آلفا و اینترلوکین-6 را نشان داده اند.
آجیل بیشتری بخورید.
بادام و سایر آجیل ها ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت کمک کنند. بیماری های قلبی عروقی مانند آترواسکلروز، حالت های پیش التهابی هستند. دیابت یک بیماری التهابی مزمن است.
چای سبز و سیاه بنوشید.
دانشمندان ترکیبات موجود در چای سبز و سیاه را با پروتئین واکنشی C کمتر در خون مرتبط کرده اند.
کورکومین را به غذا اضافه کنید.
یک جزء موجود در زردچوبه به نام کورکومین باعث بهبود چندین بیماری التهابی می شود.
روغن ماهی را به رژیم غذایی اضافه کنید.
اسیدهای چرب امگا 3 به طور مثبت بر سطوح پایین تر فاکتورهای التهابی در خون، مانند پروتئین واکنشی C، اینترلوکین-6 و TNF-آلفا تأثیر می گذارد.
ماش بیشتر بخورید.
این ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد.
ریزمغذی های بیشتری دریافت کنید.
منیزیم، ویتامین D، ویتامین E، روی و سلنیوم همگی اثرات ضد التهابی دارند و ممکن است عوامل التهابی در خون را کاهش دهند.
لیگنان کنجد را به رژیم غذایی اضافه کنید.
روغن کنجد حاوی لیگنان های کنجد است که افراد آن را با کاهش عوامل التهابی و بهبود فشار خون مرتبط می دانند.
به طور منظم تمرین کنید.
سوزاندن کالری از طریق ورزش عوامل التهابی را کاهش می دهد حتی اگر افراد وزن کم نکنند.
سخن آخر

بر اساس بررسی مصرف مواد غذایی در سراسر در ایالات متحده، میزان مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا از سال 1978 تا 1998 افزایش یافت و سپس تثبیت شد. با آگاهی بیشتر از خطرات قند اضافه شده، مصرف شکر در ایالات متحده کاهش یافته است. با این حال، مردم هنوز هم قند زیادی مصرف می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن قند زیاد می تواند منجر به التهاب مزمن شود. از دیگر عوارض مصرف بیش از حد قند می توان به خطر بیشتر دیابت، بیماری های قلبی عروقی و پوسیدگی دندان اشاره کرد.

عوامل دیگری ممکن است باعث التهاب شوند. افرادی که چربی‌های اشباع و ترانس کمتری مصرف می‌کنند، سیگار را ترک می‌کنند و ورزش می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به التهاب مزمن را کاهش دهند.

پزشکان پیشنهاد می‌کنند که تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند به افراد در کاهش خطر التهاب مزمن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و دیابت کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز