لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تاثیرکرونا بر ذهن چیست؟

تاثیر کرونا بر ذهن چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

تاثیر کرونا بر ذهن چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تاثیر کرونا بر ذهن چیست؟ عوارض و اختلالات روانی بیماری کرونا کدامند؟ آیا کرونا منجر به بروز عوارض روانی طولانی مدت در فرد خواهد گردید؟ اینها برخی از سوالات مربوط به عوارض روانی بیماری کرونا است که توجه بیشتر کارشناسان و روانشناسان را به خودش جلب کرده است. اما کارشناسان در مورد عوارض روانی کرونا معتقدند که احتمال ابتلا به افسردگی، اضطراب و زوال عقل در افراد مبتلا به COVID-19 بیشتر است.

بر اساس یک مطالعه جدید، تقریباً 20 درصد از بیماران COVID-19 طی 3 ماه پس از تشخیص، یک مسئله بهداشت روانی مانند افسردگی، اضطراب یا زوال عقل پیدا کردند.

محققان سوابق بهداشتی 69 میلیون نفر را در ایالات متحده ارزیابی کردند که شامل بیش از 62000 نفر مبتلا به COVID-19 بود. مدت هاست كه پزشكان گمان می كردند كه COVID-19 با بروز بیشتر بیماری های روانی همراه است.

یک مطالعه جدید از انگلستان نشان داد افرادی که مبتلا به COVID-19 هستند پس از بهبودی احتمالا به یک اختلال روانپزشکی مبتلا می شوند.

بر اساس این گزارش 18 درصد از بیماران COVID-19 ظرف 3 ماه از تشخیص، دچار یک مسئله بهداشت روانی مانند افسردگی، اضطراب یا زوال عقل شدند. خطر آنها در مقایسه با افرادی که COVID-19 ندارند دو برابر تخیمن زده شده است. بررسی ها نشان داده است: افرادی که مبتلا به COVID-19 هستند معمولاً دچار اضطراب، بی خوابی، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه می شوند.

اگرچه محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند دقیقاً چگونه ویروس کرونا نه تنها بر ذهن بلکه بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد، اما این تحقیقات جدید ابتلا به کرونا و بروز بیماری های روانی را به همدیگر ربط داده است.

بریتانی لموندا، دکترای ارشد روانپزشکی، می گوید: “COVID-19 می تواند به دلیل استرس همه گیر و اثرات جسمی بیماری منجر به مسائل روانی شود.

شیوع دو برابری بیماری های روانی در کرونایی ها

تاثیر کرونا بر ذهن چیست؟ | پزشکت

محققان دانشگاه آکسفورد و NIHR مرکز تحقیقات زیست پزشکی بهداشت آکسفورد سوابق بهداشتی 69 میلیون نفر را در ایالات متحده ارزیابی کردند. این بررسی شامل بیش از 62000 نفر مبتلا به COVID-19 بود.

تقریباً 6 درصد از بزرگسالان مبتلا به COVID-19 برای اولین بار در طی 90 روز دچار یک اختلال روانپزشکی شدند. در حالی که فقط 3.4 درصد از بیمارانی که COVID-19 نداشتند، اختلال روانپزشکی داشتند.

بیماری ژنتیک
بیماری های مغز و اعصاب

به عبارت دیگر، کسانی که به COVID-19 مبتلا شدند برای اولین بار دو برابر بیشتر خطر ابتلا به یک اختلال خلقی یا اضطرابی را تجربه کرده اند. همچنین سالمندان مبتلا به COVID-19 نیز خطر ابتلا به زوال عقل دو تا سه برابر بیشتر داشتند. محققان دریافتند که سابقه یک اختلال روانپزشکی در سال قبل، احتمال بروز اختلالات روانی در بیماران کرونایی را تا 65 درصد افزایش می دهد.

ویروس کرونا چگونه بر ذهن تأثیر می گذارد؟

تاثیر کرونا بر ذهن چیست؟ | پزشکت

به طور کلی ابتلا به بیماری جدیدی که خطرناک و جدی است، می تواند تا حدودی منجر به بروز اضطراب و استرس شود.

جسیکا استرن می گوید: با توجه به جدید بودن و همه گیری بیماری کرونا که هیچ چارچوب مشخصی برای آن وجود ندارد، نمی توانیم راهکارهای کلی برای پیشگیری از بروز علائم روانی کرونا از راه مدیریت و تغییر سبک زندگی تعریف کنیم.

کسانی که تست مثبت دارند نیز متاسفانه باید خودشان را قرنطینه کنند که همین موضوع منجر به بروز افسردگی و اضطراب در بین بیماران می شود. این در حالی است که افراد در هنگام بروز هر گونه بیماری به اطرافیان خود نیاز دارند. اما در مورد بیماری کرونا افراد مجبور هستند برای پیشگیری از انتقال بیماری به اطرافیان خود، از آنها دور شوند. بیماران کرونایی ممکن است از حمایت اطرافیان محروم شوند.

مبارزه با این بیماری همچنین می تواند برای کسانی که علائم متوسط تا شدید دارند، گران و هزینه بر باشد. تشخیص و درمان COVID-19 به دلیل شدت بیماری، تازگی بیماری و عدم اطمینان ناشی از درمان و قرنطینه شدن اجباری بیماران نسبت به سایر بیماری های پزشکی، آسیب بیشتری به همراه دارد.

بسیاری از بیماران مبتلا به COVID-19 که امروزه «حمل کنندگان طولانی» نامیده می شوند، علائمی را تحمل می کنند که ماه ها ادامه دارد و در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد می کند.

بهبودی از بیماری کرونا ممکن است تا ماه ها طول بکشد. همین طولانی شدن دوران بهبودی می تواند منجر به بروز برخی از چالش ها شود. به عنوان مثال، مشکلات بازگشت به کار، مشکلات مراقبت از کودکان یا مشکلات از سرگیری روال عادی برخی از چالش های بیماران بعد از بهبودی طولانی مدت در بیماران کرونایی است.

ویروس کرونا چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

تاثیر کرونا بر ذهن چیست؟ | پزشکت

دانشمندان اکنون می دانند که COVID-19، فقط یک بیماری تنفسی نیست بلکه بیماری است که می تواند بر بسیاری از اندام های مهم از جمله مغز تاثیر بگذارد.

گزارش های متعدد نشان می دهد که بیماران COVID-19 اغلب دچار عوارض عصبی مانند گیجی، سرگیجه، هذیان و سایر اختلالات شناختی می شوند.

دانشمندان هنوز در تلاشند تا نحوه تعامل ویروس کرونا با سیستم عصبی مرکزی را درک کنند. اما آنها معتقدند ویروس کرونا جدید ممکن است خونرسانی به مغز را مختل کند. حتی منجر به التهاب در بافت مغز می شود.

لموندا می گوید: «اگر ویروس به طور مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد، می تواند منجر به بیماری عصبی و روانی قابل توجهی شود.» به علاوه، یک سیستم تنفسی مختل شده می تواند اکسیژن رسانی به مغز را کاهش دهد. علاوه بر این، اشترن می گوید که بین عملکرد ایمنی شناختی و سلامت روان ارتباط زیادی وجود دارد.

COVID-19 می تواند ریتم شبانه روزی فرد را مختل کند. از این طریق روند خواب بیماران را تحت تاثیر قرار دهد. این عوامل منجر به بی خوابی و افسردگی، اضطراب یا سایر تغییرات شناختی می شود.

آیا سابقه بیماری روانی، خطر کرونا را افزایش می دهد؟

بررسی ها نشان داده که سایر عفونت های ویروسی بر ذهن و مغز تأثیر می گذارند. به نظر می رسد هر دو عفونت حاد سندرم تنفسی (SARS) و سندرم تنفسی شرق میانه (MERS)  می تواند باعث بروز مسائل روانی مانند هذیان، اضطراب، افسردگی، شیدایی، بی خوابی و فراموشی شود.

هر ویروسی که به سیستم عصبی مرکزی حمله کند ومنجر به آسیب هایپوکسیک مغزی شود یا بر عملکرد بدنی تأثیر بگذارد، می تواند بر سلامت روان بیماران تأثیر بگذارد.

از طرفی هم یافته های محققان نشان می دهد افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی از قبل ممکن است مستعد ابتلا به COVID-19 باشند.

بررسی ها نشان داده افراد مبتلا به کمبود توجه بیش فعالی، افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی هستند احتمال بیشتر به COVID-19 مبتلا می شوند.

محققان معتقدند: اضطراب زیاد باعث افزایش کورتیزول در گردش خون می شود. کورتیزول باعث کاهش ایمنی بدن می شود. به عبارت دیگر، اضطراب یا افسردگی شدید در نهایت می تواند فرد را مستعد ابتلا به COVID-19 کند.

به دنبال درمان باشید.

تاثیر کرونا بر ذهن چیست؟ | پزشکت

اگر مبتلا به COVID-19 هستید، بسیار مهم است که به توصیه های پزشک گوش دهید و سلامت جسمی خود را در اولویت قرار دهید: یک رژیم غذایی سالم و منظمی را رعایت کنید، یک برنامه خواب ثابت را در نظر بگیرید و حتی الامکان از نظر جسمی فعال باشید.

سالتز توصیه می کند تکنیک های آرامش، مانند تنفس عمیق، مراقبه آگاهانه و شل شدن عضلات را برای بهبود وضعیت روان خود و کنترل و مدیریت استرس انجام دهید. به خاطر داشته باشید که بهبودی می تواند هفته ها، گاهی ماه ها طول بکشد. درک بهتر از مسیر بهبودی ممکن است اضطراب فرد را کاهش داده و منجر به بهبود سلامت روان شود.

حرف آخر

تحقیقات جدید نشان می دهد افراد مبتلا به COVID-19 ممکن است پس از بهبودی، خطر قابل توجهی برای ایجاد اضطراب یا اختلال خلقی داشته باشند.

دانشمندان هنوز در حال چگونگی تأثیر ویروس کرونا در مغز و سیستم عصبی مرکزی هستند. اما آنها معتقدند که این عفونت می تواند جریان خون و اکسیژن به مغز را مهار کند و در بعضی موارد منجر به التهاب مغز شود.

علاوه بر این، تشخیص بیماری کرونا به تنهایی، استرس زا است. چون این بیماری جدید به طور بالقوه زندگی بیماران را تهدید می کند. از طرفی هم بیماران مجبور هستند خود را قرنطینه کنند و از عزیزانشان جدا شوند. علائم می تواند گاهاً ماه ها ادامه داشته باشد. حتی زندگی روزمره افراد را مختل کرده و عملکرد آنها را به خطر بیندازد. حتی احتمال دارد بیماران در معرض مشکلات بهداشت روان قرار گیرند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/people-with-covid-19-more-likely-to-develop-depression-anxiety-and-dementia

[advisers limit=3 online =true skill=”11 15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز